داستان شگفت‌انگیز اسطوره بوکس را ببینید

معرفی فیلم جورج فورمن بزرگ

درام ورزشی زندگینامه‌ای Big George Foreman روایت آدمی است که از فقر به قله‌های دنیای ورزش می‌رسد

اگرچه فوتبال همیشه به عنوان محبوب‌ترین ورزش دنیا شناخته می‌شود، اما در جهان سینما این بوکس است که حرف اول را می‌زند. درام‌های ورزشی با محوریت بوکس، چه آن‌هایی که مبارزات شخصی و حرفه‌ای بوکسورهای تخیلی را به تصویر می‌کشند و چه درام‌های زندگینامه‌ای از محوبیت بسیاری نزد مخاطبان برخوردارند.
برای آن‌هایی که جورج فورمن افسانه‌ای را نمی‌شناسند، او کسی است که یکی از شگفت‌انگیزترین کامبک‌های ورزشی تاریخ را در کارنامه‌اش دارد. قهرمان مشت‌زنی سنگین وزن جهان که پس از یک برهه طولانی دوری از میادین ورزشی، دوباره عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کرد. او در ۴۵ سالگی، پس از ۱۰ سال دوری از رینگ، مایکل مورر ۲۶ ساله را شکست داد و به این ترتیب به مسن‌ترین فردی تبدیل شد که تاکنون به مقام قهرمانی سنگین وزن جهان رسیده است. در تمام طول عمر ورزشی فورمن تنها یک نفر موفق به ناک اوت کردن او شد و این شخص کسی نیست جز محمد علی. داستان زندگی شگفت و جذاب فورمن با پیروزی‌ها و تراژدی‌های متعدد برای یک برداشت سینمایی ایده‌آل بنظر می‌رسد؛ با فیلیموشات و معرفی و نقد این فیلم همراه باشید.

فهرست بهترین فیلم ها درباره بوکس

خلاصه داستان جورج فورمن بزرگ

فیلم جورج فورمن بزرگ Big George Foreman درباره فردی است که دوران کودکی‌اش را در فقر و نداری پشت‌سر گذاشته، خشم و عصبانیت خود را به ابزاری برای رسیدن به قهرمانی سنگین وزن جهان و مدال طلای المپیک تبدیل می‌کند. اما او پس از گذراندن یک تجربه ناگوار، رینگ را ترک می‌‌گوید و جامه وعظ به تن می‌کند. اما هنگامی‌که می‌بیند جامعه‌اش از نظر معنوی و مالی با مشکل مواجه است، به رینگ بازمی‌گردد و با بازپسگیری عنوان قهرمانی خود، تاریخ‌ساز می‌شود. شخصیتی که از او به عنوان مسن‌ترین قهرمان بوکس سنگین وزن جهان یاد می‌کنند. جورج فورمن بزرگ: داستان معجزه آسای قهرمان سابق و آینده سنگین وزن جهان (Big George Foreman: The Miraculous Story of the Once and Future Heavyweight Champion of the World) روایتی از زندگی دراماتیک و شگفت‌انگیز این اسطوره بوکس است.

تماشای آنلاین فیلم جورج فورمن بزرگ در فیلیمو

بازیگران و عوامل فیلم جورج فورمن بزرگ

کریس دیویس که با بازی در نقش شخصیت تریسی در سریال موفق دونالد گلاور برای شبکه اف‌ایکس به نام آتلانتا شناخته می‌شود، شخصیت اسطوره‌ای جرج فورمن را در اینجا به تصویر می‌کشد. دیترویت و فیلم نامزد اسکار یهودا و مسیح سیاه و اثر مطرح دیگری هستند که دیویس در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده است.

فارست ویتاکر در نقش داک برودس، مربی و تمرین‌دهنده جرج فورمن، حضور دارد. در کارنامه ویتاکر یک جایزه اسکار بخاطر بازی در نقش دیکتاتور اوگاندایی، عیدی امین، در فیلم آخرین پادشاه اسکاتلند و یک نخل طلای کن برای بازی در نقش نوازنده افسانه‌ای جاز، چارلی پارکر در فیلم پرنده به کارگردانی کلینت ایستوود، دیده می‌شود. ویتاکر که همچنین نخل طلای افتخاری کن سال ۲۰۲۲ را کسب کرده، در فیلم‌های مطرح دیگری مانند گوست داگ: سلوک سامورایی جیم جارموش، جسد دزدها آبل فرارا و ورود دنی ویلنوو، حضور پیدا کرده است. البته نقش داک برودس را در ابتدا قرار بود مایکل کی. ویلیامز بازی کند اما پس از مرگ نابهنگام او در سپتامبر ۲۰۲۱، ویتاکر برای ایفای این نقش انتخاب شد.

سالیوان جونز تازه‌کار در نقش محمد علی در کنار جان ماگارو، لارنس گیلیارد جونیور، سونیا سن، جاسمین متیوز و شین مامپرمیر، از دیگر بازیگران جرج فورمن بزرگ هستند.

عوامل سازنده جورج فورمن بزرگ

جورج تیلمن جونیور براساس فیلمنامه‌ای از خودش و فرانک بالدوین (که خود بر مبنای قصه‌ای از این دو و دن گوردون نوشته شده)، جورج فورمن بزرگ را مقابل دوربین برده است. در کارنامه تیلمن کارگردانی فیلم‌هایی مانند مردان افتخار Men of Honor با بازی رابرت دنیرو و شارلیز ترون، سریع‌تر Faster با بازی دواین جانسون و نفرتی که تو می‌کاری The Hate U Give، دیده می‌شود. او همچنین اپیزودهایی از مجموعه‌های تلویزیونی لوک کیج مارول Marvel’s Luke Cage، قدرت Power، این ما هستیم This Is Us و برای زندگی For Life را کارگردانی کرده است.

از دیگر عوامل برجسته جورج فورمن بزرگ می‌توان به حضور دیوید تاترسال به عنوان فیلمبردار و مارسلو زارووس به عنوان آهنگساز اشاره کرد. تاترسال که برنده جوایزی همچون امی شده، فیلم‌هایی مانند هواپیمای محکومین، مسیر سبز و دفتر مرگ را فیلمبرداری کرده است. زارووس یک آهنگساز و نوازنده پیانو اهل برزیل است که آهنگسازی فیلم‌های زیادی از جمله آب عمیق، گناهکار و آب‌های تیره در کارنامه‌اش دیده می‌شود.

کریس دیویس در فیلم جورج فورمن بزرگ

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم Big George Foreman

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

تیموتی کوگشل | جورج فورمن بزرگ فیلمی عالی درباره شخصیتی محبوب است که واقعا گویی هیچگاه پیر نمی‌شود. کسی که داستانش شامل کامبک‌‌هایی است که تنها در داستان‌ها می‌توان سراغشان را گرفت.

ورایتی | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

اوون گلیبرمن | این فیلمی بی‌روح، قراردادی و کمی فاقد احساس است، اما به واقعیت‌ها و ذات شخصیت خود وفادار می‌ماند (او هم گناهکار و هم قدیس است).

سنت لوئیس پست دیسپچ | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

کیتی والش |  فکر کردن به اینکه خود واقعی این شخصیت از همه جهات از این بازنمایی مکانیکی بسیار جذاب‌تر است، اجتناب ناپذیر بنظر می‌رسد.

امپایر | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

جان نیوجنت | جورج فورمن بزرگ، نگاهی کاملا متعارف و قراردادی به یک مرد غیرمتعارف دارد. فیلمی که متاسفانه تلاشی صادقانه اما ناموفق است.

ایندی‌وایر | امتیاز: ۳۳ از ۱۰۰

کریستین زیلکو | تقریبا باعث شگفتی است که جورج فورمن بزرگ: داستان معجزه آسای قهرمان سابق و آینده سنگین وزن جهان بسیار کسل‌کننده است.

مجله اسلنت | امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

راس مک‌ایندو | فیلم بدون طرح و برنامه‌ مشخص و به کندی از فصلی از زندگی فورمن به فصلی دیگر می‌رود.

معرفی فیلم جورج فورمن بزرگ

مروری بر فیلم جورج فورمن بزرگ برگرفته از سایت گاردین

پیتر بردشاو | داستان بازگشت خارق‌العاده جورج فورمن، قهرمان سنگین وزن بوکس، مدت‌ها طول کشید تا گفته شود. شاید به این خاطر که او زندگی‌اش را زیر سایه محمد علی سپری کرده است. به ویژه از زمانیکه علی در رخداد تاریخی غرش در جنگل در سال ۱۹۷۴ در یک مسابقه شورانگیز او را شکست داد. در مستند هیجان‌انگیز سال ۱۹۹۶ لئون گست، وقتی ما پادشاه بودیم (When We Were Kings)، فورمن به عنوان پسر بدی که مستحق باخت بود نشان داده می‌شود. به ویژه از طریق نمایش جزئیاتی که خوی مردانه ناخوشایند فورمن را مورد تاکید قرار می‌دادند. به عنوان مثال زمانیکه برای مبارزه در زئیر حاضر می‌شود، او را با یک ژرمن شپرد می‌بینیم.

در این فیلم زندگینامه‌ای قابل تماشا به کارگردانی جورج تیلمن جونیور و تهیه‌کنندگی اجرایی فورمن، این سگ ظاهر نمی‌شود. کریس دیوس در نقش فورمن، فارست ویتاکر در نقش تمرین‌دهنده او دوک برودس و سونیا سن در نقش مادرش نانسی حضور دارند. فیلم وقایع‌نگاری‌ای از زندگی شگفت‌انگیز فورمن با سبکی مناسب، مستقیم و موثر است. ما دوران رشد و تربیت سخت او در هیوستون تگزاس را مشاهده می‌کنیم. جاییکه فورمن نوجوان به جرم و جنایت کشیده می‌شود. ما می‌بینیم که او از دست پلیس زیر خانه‌ای پنهان می‌شود و خود را با مخزن فاصلاب کثیف می‌کند تا سگ‌های مواد یاب از سر خود باز کند. لحظه‌ای که فورمن را به آخر خط می‌رساند و از آنجا جرقه تحول او را می‌زند.

فهرست هیجان‌انگیز بهترین فیلم های ورزشی

سپس او به یک برنامه دولتی آموزش حرفه‌ای فدرال در کالیفرنیا می‌پیوندد. فورمن در اینجا با برودس دوست می‌شود که او را با بوکس آشنا می‌کند. فورمن در المپیک ۱۹۶۸ مکزیک مدال طلا کسب می‌کند و ورزشکاری حرفه‌ای می‌شود. او جو فریزیر را شکست می‌دهد اما بطرز تحقیر‌آمیزی در زئیر به علی می‌بازد. از آنجا او ناگهان افسرده می‌شود، سپس خدا را می‌یابد و کشیش می‌شود. اما بخاطر سرمایه‌گذاری بد پول زیادی از دست می‌دهد و مرکز جوانانی که تاسیس کرده بود را به خطر می‌اندازد.

بنابراین جورج بیچاره باید بنحوی پول دربیاورد و اینجا است که علی با بازی سالیوان جونز، بخاطر تمسخر جورج به فلاکت افتاده، کمی بدجنس بنظر می‌رسد. اما فورمن یک کمپین تبلیغاتی برای کباب‌پز خودش راه می‌اندازد و به این ترتیب صاحب کسب و کاری پرسود می‌شود. حتی شگفت‌انگیزتر اینکه فورمن در سال ۱۹۹۴ و در سن ۴۵ سالگی در حالیکه اضافه وزن داشته است به رینگ بازمی‌گردد و در رقابت با حریفی بسیار جوان‌تر باری دیگر قهرمان جهان می‌شود.

این پیروزی حیرت‌انگیز در سال‌های نزدیک به پیری چیزی است که فکر می‌کنم فیلم واقعا نمی‌داند با آن چه کند؛ یک عنصر مضحک و حتی کمیک درباره آن وجود دارد که با الگوی کلاسیک بازگشت موفقیت‌آمیز آدم شکست‌خورده، همخوانی ندارد. فورمن به مدت ده سال تمام از رینگ دور بود و باتوجه به تاثیر عاطفی وقف کردن خودش در راه خدا، عزم او برای بازگشت به بوکس کمی مبهم و مسئله دار بنظر می‌رسد. اگرچه واضح است که او این کار را برای نجات آن مرکز جوانان انجام می‌دهد.

این فیلم ممکن است در نشان دادن تحقیر و نفرت فورمن نسبت به خود، پس از رسوایی و افتضاح علی، قدرتمندتر باشد. فیلمی که به نوعی مسحیت و بوکس را به عنوان دو حرفه جایگزین نشان می‌دهد که فورمن را در یک مخمصه و دوراهی قرار می‌دهد. تنگنایی که یک موقعیت مناسب برای تماشای یک داستان سرگرم‌کننده است.

 

امتیازهای فیلم جورج فورمن بزرگ

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۶.۸ از ۱۰
کاربران متاکریتیک هنوز امتیازی ثبت نشده است
منتقدان راتن تومیتوز ۴۶ درصد بر اساس ۳۷ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۹۶ درصد
منتقدان متاکریتیک ۴۶ درصد براساس ۹ نقد

 

کریس دیویس: هیچ ایده‌ای درباره او به عنوان یک قهرمان نداشتم

  • قبل از اینکه این نقش را بگیرم، چیز زیادی درباره جورج نمی‌دانستم، جز اینکه به علی باخت. همچنین من در دانشکده یک گریل جورج فورمن داشتم. او مرد صنعت گریل بود و کارهای تبلیغاتی انجام می‌داد. بنابراین اساسا هرآنچه که در حین ساخت فیلم درباره او آموختم برایم تازگی داشت. من هیچ ایده‌ای درباره زندگی او در هیوستون نداشتم. من واقعا درباره پیروزی او در المپیک و کسب مدال طلا و نحوه رسیدن او به آنجا چیزی نمی‌دانستم. من هیچ ایده‌ای درباره تاریخچه مبارزات او به عنوان یک قهرمان نداشتم.
  • مهم‌ترین چیزی که درباره جورج یاد گرفتم، قلب بزرگ او و مهربانی‌اش بود. موضوعی که به سادگی می‌تواند نادیده گرفته شود. به ویژه در اوایل دوران حرفه‌ای‌اش، زمانیکه شخصیتی ویرانگر در رینگ داشت… . مردم تصور می‌کردند که او همیشه آدمی عبوس و ترسناک است. اما وقتی ویدئوهای صحبت کردن‌های او را تماشا کردم، متوجه شدم که خیلی لبخند می‌زند و چشمانش را می‌دیدم که همیشه به دنبال ارتباط با افرادی بود که با آن‌ها صحبت می‌کرد. دیدم که چقدر آدم سخاوتمندی است و چقدر برای اطرافیانش موقعیت و فضا برای پیشرفت به وجود می‌آورد.

 

پوستر فیلم جورج فورمن بزرگ

پوستر فیلم جورج فورمن بزرگ

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole