مایکل پنیا در مواجهه با بیگانگان چه می‌کند؟

معرفی فیلم انقراض

عید نوروز ا فیلیمو

فیلم اکشن علمی تخیلی انقراض شبیه ترکیبی از فیلم‌های با موضوع هجوم بیگانگان که قبلا دیده‌ایم بنظر می‌رسد. بطوری که خطوطی از فیلم‌هایی مانند لبه فردا Edge of Tomorrow، جنگ دنیاها War of the Worlds و نبرد در لس‌آنجلس Battle Los Angeles را می‌توان در آن مشاهده کرد. از طرف دیگر خط داستانی مرد کارگر آمریکایی‌ که با فشارها و اضطراب‌های زندگی روزمره در قالب یک کابوس آخرالزمانی روبرو می‌شود، احتمالا فیلم درخشان پناه بگیر Take Shelter جف نیکولز را به یادمان می‌آورد. البته در انقراض، همانطور که اشاره کردیم نه با یک طوفان عجیب مانند پناه بگیر، بلکه با هجوم بیگانگان مواجه هستیم و فیلم کم و بیش از الگوی آشنای فیلم‌های این زیرژانر پیروی می‌کند.

فیلم انقراض Extinction 2018 به کارگردانی بن یانگ، مایکل پنیا را در نقش یک کارمند تاسیسات دنبال می‌کند که زندگی روزمره‌اش ابتدا از طریق رویاهایی غیرقابل توضیح و سپس با یک تهدید ویرانگر واقعی، مختل می‌شود.

فهرست بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما

خلاصه داستان فیلم انقراض

یک پدر مدام یک کابوس تکراری می‌بیند که در آن‌ خانواده‌اش را از دست می‌دهد. این مرد پیتر یک کارمند تاسیسات است که به همراه همسرش آلیس و دو فرزندشان هانا (آملیا کروچ) و لوسی (اریکا ترمبلی) زندگی می‌کند. با بیش‌تر شدن کابوس‌ها، آلیس از پیتر می‌خواهد که نزد یک روانپزشک برود. اما هنگامی که سیاره توسط نیرویی خارجی مورد تهدید قرار می‌گیرد، کابوس‌های پیتر به تدریج رنگ واقعیت به خود می‌گیرند. پیتر در حین تلاش برای نجات زندگی خود و خانواده‌اش به قدرتی ناشناخته پی می‌برد که از آن‌ها در برابر آسیب‌ها و تهدید‌های نیروهای خارجی مراقبت می‌کند.

 

بازیگران و عوامل فیلم انقراض

مایکل پنیا در نقش پیتر، یک کارمند فناوری است. پنیا در فیلم‌های زیادی از جمله تک‌تیرانداز (Shooter)، جوخه گانگستر (Gangster Squad)، مریخی (The Martian) و مرد مورچه‌ای (Ant-Man) و دنباله آن مرد مورچه‌ای و زنبورک (Ant-Man and the Wasp) حضور پیدا کرده است. لیزی کاپلان در نقش آلیس، همسر پیتر، حضور دارد. کاپلان با بازی در فیلم‌هایی مانند دختران بدجنس (Mean Girls) و کلاورفیلد (Cloverfield) خود را به عنوان بازیگری آتیه دار معرفی کرد. ۱۲۷ ساعت (۱۲۷ Hours)، هرمند فاجعه (The Disaster Artist) و سریال کسل راک (Castle rock) از شبکه هولو، از دیگر آثار مطرح این بازیگر هستند. از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به مایک کولتر، آملیا کروچ، اریکا ترمبلی، ایزرائیل بروسارد، اما بوث، لکس شراپنل، لیلی اسپل و نیکولا کنت، اشاره کرد.

فیلم انقراض در فیلیمو

درباره بن یانگ؛ کارگردان انقراض

بن یانگ استرالیایی پیش از اینکه با انقراض دومین فیلم بلند خود را کارگردانی کند، با نخستین فیلم خود در سال ۲۰۱۶ خود را به عنوان فیلمسازی آینده‌دار معرفی کرده بود. فیلم جنایی دلهره‌آور تازیان عشق (Hounds of Love) که براساس جنایات واقعی دیوید و کاترین برنی ساخته شده بود برای رقابت در بخش مسابقه روزهای ونیز در هفتاد و سومین دوره این جشنواره انتخاب شد. تازیان عشق با تحسین گسترده منتقدان و مخاطبان مواجه شد و در مراسم سال ۲۰۱۷ آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی استرالیا که به اختصار جایزه اکتا نامیده می‌شود (معادل استرالیایی جایزه اسکار) در ۹ رشته نامزد جایزه شد و جایزه بهترین بازیگر زن را برای اما بوث به ارمغان آورد. اما بن یانگ با انقراض نتوانست موفقیت قبلی خود را تکرار کند و از این منظر اولین تجربه هالیوودی او یک شکست در کارنامه او محسوب می‌شود. یانگ همچنین یک قسمت از سریال وحشی‌ها (The Wilds) و دو قسمت از سریال تله کلیک (Clickbait) را کارگردانی کرده است. یانگ در سال ۲۰۲۳ بعد از گذشت پنج سال از انقراض با فیلم قله شیطان (Devil’s Peak) با بازی رابین رایت و بیلی باب تورنتون بازمی‌گردد. باید ببینیم که آیا یانگ با قله شیطان موفق خواهد شد موفقیت فیلم قبلی خود را تکرار کند یا خیر.

سایر عوامل سازنده فیلم

اسپنسر کوهن، برد کین و اریک هیزر فیلمنامه انقراض را براساس قصه‌ای از کوهن به نگارش درآوردند. کوهن و هیزر با داستان‌های علمی تخیلی بیگانه نیستند. کوهن یکی از فیلمنامه‌نویسان سقوط ماه (Moonfall) رولاند امریش بود که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد. هیزر نیز بخاطر نگارش فیلمنامه اقتباسی فیلم ورود (Arrival) در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار نامزد شد. برد کین که نیز به عنوان یک بازیگر، خواننده و تهیه‌کننده نیز شناخته می‌شود یکی از نویسندگان سریال جنایی فساد توکیو (Tokyo Vice) بود.

جان اندرو گراش و تیلور نیوتون استیوارت که با عنوان نیوتون برادرز شناخته می‌شوند آهنگسازی انقراض را انجام دادند. این دو بیش‌تر بخاطر همکاری‌های متعددشان با فیلمساز مطرح سینمای وحشت مایک فلنگن شناخته می‌شوند. پدرو لوکوئه فیلمبردار اروگوئه‌ای که او را با فیلمبرداری دو فیلم نفس نکش ۱ و ۲ می‌شناسیم پشت دوربین انقراض قرار داشته است. ناتان کاهان، تاد لیبرمن و دیوید هوبرمن تهیه‌کنندگان فیلم هستند و متیو رمزی تدوین آن را انجام داده است.

 

فرایند تولید فیلم انقراض

دسامبر ۲۰۱۳ بود که اعلام شد فیلمنامه فیلم انقراض به نویسندگی اسپنسر کوهن با رای بیش از ۲۵۰ نفر از مدیران اجرایی استودیو‌ها، در لیست سیاه بهترین فیلمنامه‌های تولید نشده هالیوود در این سال قرار گرفته است. یک سال بعد جو جانستون که با فیلم‌های مطرحی مانند جومانجی (Jumanji) و کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو (Captain America: The First Avenger) شناخته می‌شود برای کارگردانی این فیلمنامه قرارداد امضا کرد. همچنین در سپتامبر ۲۰۱۶ اعلام شد که مذاکره با جیمز مک‌آووی برای بازی در فیلم در حال انجام شدن است. در اکتبر ۲۰۱۶ در حالیکه جانستون مدتی پیش پروژه را ترک کرده بود، بن یانگ برای کارگردانی آن قرارداد امضا کرد. در ژانویه ۲۰۱۷ نیز اعلام شد که مایکل پنیا در نقشی که برای مک‌آووی در نظر گرفته شده بود بازی خواهد کرد. در فوریه ۲۰۱۷ یونیورسال پیکچرز حق پخش جهانی فیلم را به دست آورد و تولید فیلم در مه ۲۰۱۷ در صربستان شروع شد.

فیلم انقراض

بازخوردها و امتیازهای فیلم

انقراض به خاطر خط داستانی سردرگم و ضعیف و فقدان شخصیت پردازی مناسب با نقدهای منفی روبرو شد. این فیلم در وبسایت راتن تومیتوز از مجموع ۲۵ نقد امتیاز ضعیف ۳۲ درصد و در سایت متاکریتیک از مجموع ۶ نقد امتیاز ۴۰ را دریافت کرده است. البته انقراض در نزد مخاطبان با واکنش‌های مثبت‌تری همراه بود و در سایت‌های آی‌ام‌دی‌بی و متاکریتیک به ترتیب امتیاز‌های متوسط ۵.۸ و ۵.۳ را دریافت کرد. نیک آلن از سایت راجر ایبرت که به فیلم امتیاز پایین ۳۸ از ۱۰۰ را داده است انقراض را به عنوان «یک فیلم بی‌مووی فاقد جذابیت و نه چندان سرگرم‌کننده» توصیف کرده است. البته جیک نوینز از گاردین که به فیلم امتیاز متوسط ۲.۵ را داده است اعتقاد دارد که «عدم اکران فیلم در سینماها باعث شده که ضعف‌های آن بیش‌تر به چشم بیاید و نقاط قوت آن بیش‌تر نادیده بماند». تارا بردی از آیریش تایمز به نوعی محدودیت‌های بودجه را عامل اصلی شکست فیلم برشمرده است. مگان ناوارو نیز از بلادی دیسگاستینگ نیز فیلم را اینگونه توصیف کرده:«این یک تریلر علمی تخیلی ساده و موثر با رویاهای بزرگ بلاک‌باستری است اما جذابیت و یا هیجان زیادی ندارد».

بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما

نقدی کوتاه بر فیلم انقراض

انقراض به دلیل ریتم نامنسجم و شخصیت‌های نامرتبط و پراکنده خود تجربه هیجان‌انگیزی را ارائه نمی‌دهد. البته باتوجه به پیچش روایی فیلم، تغییر مسیر اجتناب ناپذیر آن از لحظه‌های خیالی به صحنه‌های مبارزه واقعی در خیابان‌ها مبتذل و سطحی نیست. اما صحنه‌های اکشن فیلم قاقد تاثیرگذاری لازم هستند. زیرا نه تنها اکشن فیلم قابل درک نیست، بلکه استفاده فیلم از CGI حتی با در نظر گرفتن محدودیت‌های بودجه، ابتدایی و سطحی است و در نتیجه لحظاتی که از لحاظ احساسی باید تاثیرگذار باشند را به لحظاتی از کمدی ناخواسته تبدیل کرده‌اند. از سوی دیگر به سختی می‌توان در پیتر و آلیس که فاقد هرگونه عمقی واقعی‌ هستند چیزهایی برای دوست داشتن پیدا کرد. آن‌ها شخصیت‌هایی کاملا معمولی هستند که از سوی یک نیروی خارجی تهدید می‌شوند. اما سوال این است که ما چرا در میان شخصیت‌های مختلف دیگر باید داستان این شخصیت‌ها را دنبال کنیم؟ سوالی که البته هرگز پاسخی به آن داده نمی‌شود. در نتیجه از پنیا و کاپلان نیز نمی‌توان انتظار زیادی داشت. آن‌ها خود گویی نمی‌دانند در شخصیت‌های خود به دنبال چه هستند و تنها کاری که می‌توانند بکنند این است که به دیالوگ‌های بی‌روح و پیش پا افتاده فیلمنامه کمی وزن و انرژی ببخشند. علی رغم تهدیدهای زیادی که پیرامون خانواده وجود دارد چگونه می‌توانیم با آن‌ها همراه شویم وقتی نمی‌توانیم آن‌ها را به عنوان یک خانواده درک و لمس کنیم؟

کارگردانی نه چندان خلاقانه بن یانگ و برنامه تولید شتابزده و فیلمنامه نامنسجم انقراض باعث شده است که با یک فیلم علمی تخیلی نه چندان قانع کننده روبرو باشیم. در نتیجه می‌توان گفت انقراض فیلمی نیست که بتواند مخاطب را بطور کامل با خود همراه کند. اگرچه گروه بازیگری فیلم جذاب و هیجان‌انگیزند و طرح داستانی اولیه فیلم کشش لازم را دارد اما تکیه فیلم بر مضامین آشنا و یک داستان معمولی از جذابیت‌های آن کم کرده است.

تماشای فیلم انقراض در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. کامی می‌نویسد

    میگم یعنی ۲۰۱۸،الان حدود چهار سال گذشته دارین نقد میکنید،بهتر نیست برین فیلم های ۴۰ سال پیش رو در موردش نظر بدین.
    وقتی میگن از نظر تکنولوژی فلان کشور اینقدر سال از اروپا یا اسمشو نبر عقب مونده تره،میفهمم یعنی چی و همین تعمیمش به نظر دادن مون.
    طرف پایان جوک وقتی همه خنده شون تموم شد میخنده،میگه تازه فهمیدم،الان شده حکایت ما و نقد فیلم روی پرده سینما جهان نه،آرشیو شده

  2. کامی می‌نویسد

    میگم یعنی ۲۰۱۸،الان حدود چهار سال گذشته دارین نقد میکنید،بهتر نیست برین فیلم های ۴۰ سال پیش رو در موردش نظر بدین.
    وقتی میگن از نظر تکنولوژی فلان کشور اینقدر سال از اروپا یا اسمشو نبر عقب مونده تره،میفهمم یعنی چی و همین تعمیمش به نظر دادن مون.
    طرف پایان جوک وقتی همه خنده شون تموم شد میخنده،میگه تازه فهمیدم،الان شده حکایت ما و نقد فیلم روی پرده سینما جهان نه،آرشیو شده در انبار هالی وود

fosil