گران‌ترین فیلم هندی تاریخ سینما در ایران

درباره فیلم خیزش غرش آتش چه می‌دانید

این فیلم هندی به زودی اکران آنلاین می‌شود

خیزش غرش آتش یک فیلم هندی اکشن و حماسی به زبان تلوگو است که با بودجه‌ای ۵۵۰ کروری (۷۲ میلیون دلار) تولید شده که آن را تا امروز گران‌ترین فیلم هندی تاریخ سینما کرده است. فیلم این روزها به ایران رسیده و به زودی هم اکران آنلاین می‌شود. درباره آن بیشتر بدانید.

فیلم «خیزش غرش آتش» Rise Roar Revolt یا به صورت مخفف RRR با استقبال منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شده است. منتقدان که روی‌هم‌رفته بازی‌ها (به‌خصوص راما رائو و رام چاران)، حاشیه صوتی، فصل‌های اکشن، فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه بصری و نویسندگی و کارگردانی را ستوده‌اند. فروش جهانی فیلم در روز اول اکرانش به رقم ۲۴۰ کرور (۳۰ میلیون دلار آمریکا) رسید تا رکورد فروش یک فیلم هندی در روز اول اکران شکسته شود. «خیزش غرش آتش» چند رکورد دیگر را هم شکست و با فروشی حدود ۱۲۰۰ کرور (۱۶۰ میلیون دلار آمریکا) به سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای هند بدل شد.

 

خلاصه داستان فیلم خیزش غرش آتش

سال ۱۹۲۰ و در جریان راج بریتانیا (حکومت تاج‌وتخت بریتانیا بر شبه قاره هند از ۱۸۵۸ تا ۱۹۴۷) ارباب ظالمی به نام اسکات باکستن و همسر سادیست او کاترین، به جنگلی در عادل‌آباد می‌روند و به‌زور دختری با استعداد هنری به نام مالی را از قبیله گوند می‌ربایند. کومارام بیم بزرگ قبیله راهی دهلی می‌شود تا در ظاهر مبدل مسلمانی به نام اختر او را نجات دهد. این خبر به گوش اسکات می‌رسد و همسرش افسری جاه‌طلب به نام ای. راما راجو از پلیس سلطنتی هند را به کار می‌گیرد تا با این تهدید مقابله کند.

 

عوامل و بازیگران خیزش غرش آتش

نویسنده و کارگردان: اس. اس. راجامولی، مدیر فیلمبرداری: کی. کی. سِنتیل کومار، تدوینگر: ای. سریکار پراساد، آهنگساز: ام. ام. کیراوانی، بازیگران: ان. تی. راما رائو جونیور (کومارام بیم)، رام چاران (الوری سیتاراما راجو)، اجی دیوگن (وِنکاتا راما راجو)، آلیا بات (سیتا)، شریا سارن (ساروجینی)، ساموتیراکانی (وِنکاتِسوارولو) و…

 

گران ترین فیلم هندی تاریخ سینما RRR از کجا شروع شد؟

راجامولی نویسنده و کارگردان، اولین بار در ماه اکتبر ۲۰۱۷ به «ورایتی» درباره دو پروژه جدیدش گفت که یکی همین فیلم بود؛ و در ماه نوامبر نیز با عکسی به همراه ان. تی. راما رائو جونیور و رام چاران به حضور آن‌ها در فیلم خیزش غرش آتش اشاره کرد؛ اما خبر رسمی تولید فیلم در ماه مارس ۲۰۱۸ اعلام شد و عنوان موقت «آرآرآر» (RRR) با اشاره به راجامولی، رام چاران و راما رائو انتخاب شد؛ عنوانی که بعدا رسمی شد چون راجامولی احساس کرد نامی جهانی و ورای زبان‌ها برای فیلمی با چنین مقیاس تولیدی ضروری است. پدر راجامولی، وی. ویجایِندرا پراساد، داستان اصلی را به او داد و راجامولی ۶ ماه روی فیلمنامه کار کرد. در سپتامبر ۲۰۱۸ سای مادهاو بورا برای نوشتن دیالوگ‌ها به زبان اصلی فیلم (تلوگو) به کار گرفته شد؛ و دیالوگ‌های ۴ نسخه دیگر فیلم به زبان‌های تامیلی، کانادایی، مالایالامی و هندی را ۴ نویسنده دیگر نوشتند. پیش از شروع فیلمبرداری و اواسط نوامبر ۲۰۱۸، راما رائو و رام چاران در کارگاه خاصی شرکت کردند تا از نظر فیزیکی کاملا برای نقش‌های خود آماده شوند.

فیلم خیزش، غرش، آتش

ماه مارس ۲۰۱۹ بود که راجامولی افشا کرد ایده مرکزی فیلم را از «خاطرات موتورسیکلت» (The Motorcycle Diaries) محصول ۲۰۰۴ گرفته است و توضیح داد: «مجذوب این ایده شدم که چطور شخصیتی به نام چه، به یک انقلابی به نام چه‌گوارا بدل می‌شود… و بر این اساس شخصیت‌های پروتاگونیست‌هایم را در مسیری مشابه سروشکل دادم.» البته او در نشست خبری دسامبر ۲۰۲۱ در شهر شِنای در استان تامیل نادوی هند، از «حرام‌زاده‌های گمنام» یا به‌اشتباه «حرام‌زاده‌های بی‌آبرو» (Inglorious Basterds) اثر کوئنتین تارانتینو هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع الهام فیلم‌هایش و به‌خصوص «خیزش غرش آتش» نام برد: «وقتی هیتلر در فیلم مُرد من مثل یک سرباز جنگی دچار اختلال روانی و شوک شدم؛ و همین‌طور از این موضوع که فیلم چطور این پایان را به عنوان یک غافلگیری بزرگ عرضه کرد.»

طراحی صحنه و دکور‌هایی که ساخته شدند

سابو سیریل طراح صحنه شد و گروهش دکورهای مختلفی را پیش از فیلمبرداری ساختند از جمله دکوری که در یک کارخانه آلومینیوم برای گرفتن یکی از فصل‌های اکشن ساخته شد، خانه‌ای که برای سکونت بازیگران و عوامل تولید ساخته شد، دهکده‌ای که پس از قرنطینه ناشی از شیوع کووید-نوزده با هزینه‌ای هجده کروری (۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار آمریکا) ساخته شد، دکوری مشابه دهلی سده بیستم در شهرک سینمایی راموجی بازآفرینی شد (که گروه برای ۵۰ روز صحنه‌های شب را در آنجا فیلمبرداری می‌کردند) و دکور عظیم دیگری که برای ترانه‌ای با اجرای چاران و بات ساخته شد.

 

فیلمبرداری به سبک هندی

فیلمبرداری اصلی از نوزدهم نوامبر ۲۰۱۸ در حیدرآباد و لوکیشن کارخانه آلومینیوم شروع شد. «خیزش غرش آتش» اولین فیلم هندی است که با دوربین «آری الکسا ال‌اف» و با لنزهای «آری سیگنچِر پرایم» فیلمبرداری شد. فصل اکشنی با مشارکت هزار هنرمند در ماه فوریه ۲۰۱۹ گرفته شد. در خلال زمان‌های مختلف فیلمبرداری، پروژه دو بار به دلیل مصدومیت بازیگران اصلی‌اش یعنی رام چاران و راما رائو تعطیل شد که دومی جزئی بود. ناگفته نماند که صحنه معرفی شخصیت چاران، ۳۲ روز زمان برد تا فیلمبرداری شود! جالب‌تر این‌که فصل‌های معرفی راما رائو و چاران در فیلم به‌تنهایی حدود چهل کرور (پنج میلیون دلار) هزینه در بر داشت که از بودجه کل اغلب فیلم‌های کوچک هندی بیش‌تر است.

نوامبر ۲۰۱۹ دو فصل کلیدی و ترانه‌ای با حضور راما رائو و چاران در شهرک سینمایی راموجی فیلمبرداری شد. تا آخر همین ماه بود که رسانه‌های اجتماعی فیلم اعلام کردند که پس از برنامه‌های متعدد فیلمبرداری، تا آن روز حدود هفتاد درصد صحنه‌های فیلم گرفته شده‌اند (یعنی پس از گذشت یک سال!). در این خصوص باید اشاره کرد که راما رائو در دسامبر ۲۰۱۹ برای ضبط فصلی پنج‌روزه به نواحی جنگلی معبد موداکونداما در جاده پادِرو-آراکو سفر کرد. در ژانویه ۲۰۲۰ هم چاران در منطقه جنگلی وقارآباد برای مدت یک هفته درگیر ضبط فصلی شبانه شد. اجی دیوگن ۲۱ ژانویه به گروه فیلمبرداری پیوست و تا فوریه ۲۰۲۰ صحنه‌هایش را بازی کرد. با فرارسیدن ماه مارس ۲۰۲۰ فیلمبرداری به دلیل شیوع جهانی کووید-نوزده تعطیل شد و تا اکتبر زمان برد تا دوباره از سر گرفته شود.

رام چاران در فیلم خیزش غرش آتش

فصل‌های اکشن باقی‌مانده فیلم در ۵۰ روز گرفته شد و سپس گروه تولید برای یک فیلمبرداری پنج‌روزه در اوایل دسامبر ۲۰۲۰ به مهابلِشور رفت. صحنه‌های آلیا بات در همین ماه دسامبر در حیدرآباد فیلمبرداری شدند. فصل اوج فیلم هم در ژانویه ۲۰۲۱ جلوی دوربین رفت. نیک پاول کارگردان صحنه‌های اکشن فیلم، چند صحنه جنگ کوچک را در ماه مارس طراحی کرد و ترانه ویژه‌ای هم با حضور چاران و بات در همین ماه گرفته شد. فیلمبرداری به دلیل موج دوم شیوع کووید-نوزده تا ژوئن ۲۰۲۱ تعطیل شد؛ زمانی که سازندگان فیلم اعلام کردند که بجز دو ترانه، فیلمبرداری به پایان رسیده است و چاران و راما رائو نیز دوبله‌های خود به دو زبان را تمام کرده‌اند. سرانجام در ماه اوت ۲۰۲۱ بود که آخرین صحنه فیلم در اوکراین جلوی دوربین رفت و ترانه «ناتو ناتو» در کی‌یف فیلمبرداری شد.

در مقاله‌ای که ماه مارس ۲۰۲۲ در «نیوزهجده» منتشر شد به مشارکت دست‌کم سه هزار متخصص فنی و نُه کارگردان دیگر در ساخت «خیزش غرش آتش» اشاره شد. روی‌هم‌رفته نیز بیش از سیصد روز زمان برد تا فیلمبرداری به پایان برسد. ۷۵ روز صرف گرفتن فصل‌های اکشن شد و چهل مبارز از دیگر کشورها در فیلم مشارکت کردند. دست‌کم ۲۵۰۰ نفر هم از لندن به کار گرفته شدند. از دیگر لوکیشن‌های خارجی می‌توان از هلند نام برد که فصل‌های مهمی از فیلم در آنجا گرفته شدند.

 

امتیاز منتقدان به فیلم خیزش غرش آتش

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و ۲ سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان، می‌توانید بخشی از نظرهای چند منتقد برجسته را هم مطالعه کنید:

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
۱ IMDb کاربران ۸ از ۱۰ ۱۰۷ هزار و ۷۴۱ کاربر
۲ متاکریتیک منتقدان برتر ۸۳ از ۱۰۰ بر اساس ۱۵ نقد
۳ راتن تومیتوز عموم منتقدان ۸.۲ از ۱۰ بر اساس ۶۲ نقد

منتقدان درباره خیزش غرش آتش چه می‌گویند؟ 

پلی‌لیست | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

کوری وودروف | کسانی که با نگرانی دست‌های خود را به هم می‌فشارند و فکر می‌کنند سینما مرده است واقعا باید نگاهی به این فیلم بیندازند؛ بله، «خیزش غرش آتش» ثابت می‌کند که سینما زنده است و حالش خوب است؛ فقط به این شرط که شما گاهی آن سوی حیاط پشتی خانه‌تان را هم نگاه کنید.

راجر ایبرت دات کام | امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

سایمن آبرامز | «خیزش غرش آتش» در آن واحد هم شخصی به نظر می‌رسد و هم از نظر مقیاس تولید عظیم و غول‌پیکری است.

امپایر | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

ایان فریئر | این فیلم کاری می‌کند که مجموعه فیلم‌های «سریع و سرسام‌آور» یا «سریع و خشن» (Fast And Furious) در قیاس با آن، آرام و مهارشده به نظر برسند؛ و به جایگاهی رسیده است که اکشن‌های هالیوودی تا امروز نتوانسته‌اند آن را فتح کنند: خیزش! غرش! آتش!

نیویورکر | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

ریچارد برودی |فیلم خیزش غرش آتش با تمام عزم سیاسی‌اش، یک فیلم موزیکال هم هست؛ موزیکالی پرشور و پر از احساس.

اسکرین‌دیلی | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

تارا جودا | فیلم خیزش غرش آتش که از ابتدا تا انتها یک سرگرمی تمام‌عیار است و روایتی داستانی از دو چهره انقلابی در زندگی واقعی علیه «راج بریتانیا» در دهه ۱۹۲۰ کشور هند، به نحوی شایسته به تماشاگران یادآوری می‌کند که سرگرمی روی پرده نقره‌ای دقیقا به چه معنایی است.

رام چاران بازیگر هندی فیلم خیزش غرش آتش

نیویورک تایمز | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

نیکلاس راپولد | راجامولی بخش‌های اکشن فیلم را با تب‌وتابی توهم‌انگیز فیلمبرداری کرده است که نتیجه‌اش خلق صحنه‌های پرانرژی و متفاوتی شده که با حرکت‌های آهسته طولانی خاص سینمای هند و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، بیش از آن که «تولیدشده» به نظر برسند «آزادشده» احساس می‌شوند.

ورایتی | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

جو لِیدِن |این فیلم چنان تجلیل سینمایی خواستنی و سرمست‌کننده‌ای است که حتی پس از گذشت ۱۸۷ دقیقه از آن، شما همچنان سرحال هستید و نه خسته.

اِسلَنت | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

نیتیش پاوا | بدیهی است که یک فیلم نمی‌تواند همه چیز را در بر بگیرد و همان‌طور که خود سازندگان فیلم گفته‌اند «خیزش غرش آتش» فانتزی محض است. من نمی‌توانم تماشاگران را ملامت کنم که این‌قدر از فیلم لذت برده‌اند، چه دیوانه هنرنمایی‌های سوپرمن‌گونه شده باشند و چه، اکشن ضدامپریالیسم هیجان‌انگیز فیلم، هوش از سرشان برده باشد. من بیش‌تر نگران زمان‌بندی همه چیز هستم و حضوری جهانی و راهنمایی برای موفقیت گسترده که دیگر فیلمسازان به آن توجه خواهند کرد؛ این شکلی مبتکرانه از پروپاگاندای قدرت نرم است.

مووی نِیشِن | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

راجر مور | همه چیز خیلی خوب و سرگرم‌کننده است تا این‌که از حد می‌گذرد و بیش از اندازه می‌شود.

 

حرف‌های عوامل و کارگردان خیزش غرش آتش

کارگردان فیلم خیزش غرش آتش: از این موفقیت مطمئن بودیم!

  • بر اساس منطقی ساده، ما اگر انتظار موفقیت فیلم را نداشتیم، این‌قدر روی این پروژه وقت نمی‌گذاشتیم و کار نمی‌کردیم. یک دودوتا چهارتای ساده است. ما انتظار این موفقیت را داشتیم به خاطر ستاره‌هایی که در فیلم حضور داشتند و همین‌طور بازگشت‌مان پس از زمانی بسیار بسیار طولانی – دست‌کم در هند – و همین‌طور خط داستانی احساسی که در این فیلم داشتیم. من همیشه این را می‌گویم: ما می‌توانیم از موفقیت فیلم مطمئن باشیم اما نمی‌توانیم گستره این موفقیت را پیش‌بینی کنیم چون به عوامل بسیار زیادی وابسته است که ما کنترلی بر آن‌ها نداریم. درباره این فیلم هم موفقیت‌های غیرمنتظره‌ای را در برخی نقاط تجربه کردیم مثل انگلیس.
  • برای من خیلی خیلی مهم است که فیلم‌هایم چنین موفقیت‌های بزرگی را کسب کرده‌اند چون بزرگ‌ترین خواسته هر داستان‌گویی همین است که بیش‌ترین تعداد آدم‌ها پای داستان او بنشینند؛ و در این مورد، ما خیلی حریص هستیم و تماشاگران بیش‌تر و بیش‌تری را می‌خواستیم. همه زبان‌ها ارزشمندند اما این ثابت شده است که اگر فیلم بر پایه احساسات انسانی ساخته شود شما می‌توانید از زبان‌ها فراتر بروید. فیلم ما مصداق این نظریه است.
  • من به زبان تلوگو فکر می‌کنم و فیلمنامه را هم ابتدا به این زبان نوشتم؛ اما پیش از شروع فیلمبرداری، آن را برای نویسندگان چهار زبان هندی دیگری فرستادم که فیلم در نهایت به آن‌ها دوبله شد و در نقاط متفاوت هند روی پرده رفت. می‌خواستم آن‌ها هم در جریان ماجراهای فیلم قرار بگیرند؛ وگرنه این دیالوگ‌ها لزوما نهایی نبودند اما آن‌ها فیلمنامه را خواندند و اگر موردی بود که داستانم را کامل‌تر می‌کرد، در نسخه تلوگویی تغییر می‌دادم. فرایند دقیق و پرزحمتی بود چون آن‌ها می‌نوشتند اما باید حواس‌شان به هماهنگی دیالوگ‌های زبان دیگر با بیان و لب‌خوانی بازیگران اصلی به زبان تلوگو می‌بود؛ و ما در خصوص کیفیت کار به‌هیچ‌وجه کوتاه نیامدیم.

ان. تی. راما رائو جونیور

ان. تی. راما رائو جونیور: بازیگر خیلی چیزها را باید بپذیرد

  • خیلی خوشحالم. کارنامه بازیگری من حالا به پیش از «خیزش غرش آتش» و پس از آن تقسیم شده است.
  • به عنوان یک بازیگر همیشه می‌خواستم از زبان‌ها فراتر بروم. همه ما با زبان‌ها از هم جدا شده‌ایم اما در نهایت همگی به درام باور داریم… به عنوان یک هنرمند، عاشق کاوش و خطر کردن هستم.
  • شما وقتی راکی بالبوآ را می‌بینید که در رینگ کتک می‌خورد یا زمانی که کشتی در «تایتانیک» غرق می‌شود، احساسات غریزی و مشترکی را تجربه می‌کنید؛ یا دندان‌های خود را به هم می‌فشارید یا احساس غم می‌کنید و دل‌تان به‌اصطلاح می‌شکند. این قدرت داستان‌های خوب است.
  • اولین رضایت یک بازیگر این است که تماشاگران و کارگردانی که نقش را به او داده، از وی قدردانی کنند. سپس نقدها اهمیت دارند و بعدش موفقیت در گیشه.
  • باور ندارم که برای یادگیری بازیگری اصول و آداب مشخصی وجود دارد. یک بازیگر چطور می‌تواند خودش را در موقعیتی قرار دهد که هرگز آن را تجربه نکرده است؟ من اغلب به این موضوع فکر می‌کنم که یک درخت چطور خوب و بد پیرامونش را می‌پذیرد. خیلی چیزها را باید پذیرفت. به عنوان یک بازیگر هرچه بیش‌تر پذیرای محیط و شرایطی باشید که در آن قرار می‌گیرید، بیش‌تر می‌توانید حق مطلب را درباره هر نقشی ادا کنید.

رام چاران بازیگر فیلم خیزش غرش آتش

  • الان با احساس خوبی درگیر پروژه سینمایی تازه‌ام شده‌ام چون ما سه‌ونیم تا چهار سال درگیر این فیلم و شخصیت‌هایش بودیم؛ و نمی‌توانستیم فیلم دیگری ببینیم یا در فیلم دیگری بازی کنیم. پس حالا خیلی تسلی‌بخش است که نتیجه تمام زحمت‌های ما جواب داده و «خیزش غرش آتش» قدر دیده است.
  • می‌گویند من از تعریف‌ها فراری‌ام. واقعا این‌طور نیست؛ اما فکر نمی‌کنم بازیگری بتواند خودش را از گروه فیلمسازی جدا کند، حتی اگر در صحنه‌ای تنهایی بازی کرده باشد و فقط به خاطر همان مورد تحسین قرار بگیرد، باز هم خیلی‌ها برای شکل‌گیری آن صحنه به‌خصوص – که زیبا و تحسین‌برانگیز درآمده – تلاش کرده‌اند. پس من نمی‌توانم به‌تنهایی همه اعتبار و تجلیل را قبول کنم.
  • دوست دارم که در فیلم‌های سایر کشورها و صنعت‌های فیلمسازی هم بازی کنم. خوشبختانه با موفقیت فیلم‌هایی چون «خیزش غرش آتش» مرزها درهم شکسته‌اند و دنیا بازتر شده است. زبان دیگر مانع به شمار نمی‌رود. من سینمای جهان و آثار روز را تحسین می‌کنم… و در ضمن، قدردان شهامت بازیگران هندی و به‌خصوص زن‌هایی چون آیشواریا (رای) و پریانکا (چاپرا) هستم که با جاه‌طلبی و سختکوشی و استعدادشان راه را برای ما هموار کرده‌اند.

دانلود فیلم خیزش، غرش، آتش

برگرفته از منابع مختلف از جمله آی‌ام‌دی‌بی، متاکریتیک، ویکی‌پدیا، ددلاین و…

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

8 نظر
  1. امیر حسین می‌نویسد

    الان همین فیلم خیزش غرش آتش کی میاد در فیلیمو

  2. امیر حسین می‌نویسد

    سلام فیلیمو ی عزیز
    الان دو ماه شده که پیام گذاشتین فیلم خیزش غرش آتش قراره اکران آنلاین شه ولی هنوز اکران نشده لطفا سریعتر یک فکر برای بهش اکران آنلاین در پلتفرم‌ بکنین به خدا از شهریور به بعد هیچ فیلم سینمایی از سوی پلتفرم‌ فیلیمو پخش نشده الان سگ بند انفرادی علفزار بی همه چیز همین خیزش غرش آتش و… هنوز نیومدن لطفا جواب این پیام رو پاسخ دهید

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      بله ما هم منتظر بودیم ولی نظر تهیه‌کنندگان محترم تغییر کرد. ایشالا زودتر به اکران آنلاین یا پخش در شبکه نمایش خانگی برسیم. فیلم‌های مهمی هستند…

  3. امیر حسین می‌نویسد

    این فیلم کی در فیلیمو اکران آنلاین میشه؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      به زودی

  4. امیر حسین می‌نویسد

    این فیلم کی در فیلیمو اکران آنلاین میشه؟

  5. امیر حسین می‌نویسد

    دمتون گرم فیلیمو بابت اکران آنلاین فیلم خیزش غرش آتش
    زمان پخش اکران آنلاین اش کیه؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      در انتظار مجوز…

fosil