به بهانه 23 سالگی اکران یک فیلم عجیب دوست‌داشتنی

۱۰ نکته جذاب درباره جان مالکوویچ بودن

۲ سپتامبر سالکرد اکران فیلم درخشان چارلی کافمن و اسپایک جونز است

بعضی از فیلم‌ها را حقیقتا باید «فیلمِ نویسنده» دانست، نه کارگردان. «جان مالکوویچ بودن» هم قطعا یکی از همین دسته فیلم‌هاست. سال ۱۹۹۹، «چارلی کافمن» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استعدادهای نویسندگی (و بعدا کارگردانی) هالیوود فیلمنامه درخشانش را تحویل «اسپایک جونز» داد و در کنار هم یکی از آثار بدیع و قابل تحسین دهه ۱۹۹۰ را خلق کردند.
فیلم یک کمدی فانتزی درباره یک عروسک‌گردان به نام «کریگ شوارتز» (جان کیوزاک) است که موفق می‌شود تونلی کشف کند به ذهن «جان مالکوویچ» بازیگر مشهور آمریکایی راه دارد! به این ترتیب شوارتز از دیگران پول می‌گیرد و آن‌ها را وارد ذهن مالکوویچ می‌کند تا بتوانند دنیا را از دریچه ذهن این بازیگر تماشا کنند! حال که ۲۳ سال از ساخت فیلم هوشمندانه و بامزه «جان مالکوویچ بودن» گذشته، ۱۰ حقیقت جذاب درباره حواشی و پشت صحنه آن را برای‌تان گردآوردی کرده‌ایم.

جان کیوزاک: از کلیشه شدن بی‌زارم!

در نیمه دوم دهه ۹۰، جان کیوزاک خوش‌خیم و خوش‌چهره مدام برای بازی در فیلم‌های کمدی-رمانتیک دعوت به کار می‌شد و به عنوان یک مرد عاشق‌پیشه کمی گیج و طناز کلیشه شده بود. کیوزاک که دوست نداشت شمایلش در قفس چنین نقش‌هایی محصور شود، به مدیربرنامه‌اش گفته بود برود دنبال آوانگاردترین و وحشی‌ترین فیلمنامه‌ای که در هالیوود پیدا می‌شود. مدیربرنامه او هم سنگ تمام گذاشت و با فیلمنامه «جان مالکوویچ بودن» Being John Malkovich آمد به منزل کیوزاک و او را به کارگردان فیلم جوش داد!

کاپولای کبیر برای دامادش مرام می‌گذارد

آن زمان اسپایک جونز داماد کاپولا بود و تازه با سوفیا کاپولا ازدواج کرده بود. جونز که خیلی مشهور نبود نمی‌دانست چطور باید با جان مالکوویچ ارتباط برقرار کند. کاپولا مرام گذاشت و از طرف جونز با مالکوویچ تماس گرفت و فیلمنامه جان مالکوویچ بودن را به دستش رساند.

مالکوویچ وقتی فیلمنامه را خواند اولین چیزی که گفته بود این بود که «این یارو کافمن با من پدرکشتگی داره؟!» البته استاد همان اول بازی در فیلم را قبول نکرد و به کافمن گفته بود ترجیح می‌دهد تهیه‌کننده یا کارگردان فیلم باشد و کس دیگری در آن نقش بازی کند، اما نهایتا بازی در فیلم را پذیرفت.

این خانومه کیه؟

کافمن در فیلمنامه ظاهر کاراکتر «لوتی» را توصیف نکرده بود و بنابراین انتخاب بازیگر نقش زن بر عهده خود جونز بود. جونز «کامرون دیاز» را برای بازی در این نقش انتخاب کرد و آن‌ها حالا باید برای طراحی چهره و ظاهر کاراکتر فکری می‌کردند. برای انجام این کار جونز با دوربینش راهی خیابان شد و شروع کرد به صورت تصادفی از زنان عکس گرفتن و بعد با مشورت با دیاز، به ظاهر نهایی کاراکتر رسیدند.

گفته می‌شود وقتی دیاز اولین بار با گریم و لباس لوتی به پشت صحنه فیلم جان مالکوویچ بودن رفت، بسیاری از عوامل او را نشناخته بودند!

جان کیوساک و کامرون دیاز در فیلم جان مالکویچ بودن

کمک «پزشک دهکده» به جان مالکوویچ بودن

«اورسون بین» بازیگر نقش «دکتر لستر» در فیلم جان مالکوویچ بودن، سال‌ها در سریال پزشک دهکده بازی کرده بود، اما خیلی مشهور محسوب نمی‌شد. بعد از هفته‌ها جستجو برای پیدا کردن بازیگر مناسبی برای ایفای کاراکتر دکتر لستر، سرانجام تهیه‌کننده فیلم، اورسون را در یک تاک‌شوی شبانه به عنوان مهمان دید و فهمید جنس اصل را پیدا کرده است.

«نمک جان مالکوویچ بودن رو بیشتر کنید!»

مالکوویچ که اول رضایت نمی‌داد در نقش خودش بازی کند، بعد از حضور در فیلم، کافمن و جونز را تشویق کرد تا طنز فیلم جان مالکوویچ بودن را بیشتر کنند تا مالکوویچ بتواند بیشتر با خودش، ویژگی‌ها رفتاری‌اش و نقاط ضعف و قوتش شوخی کند.

شین جای بیکن

در فیلمنامه قرار بود «کوین بیکن» بازیگر معروف، نقش رفیق مالکوویچ را بازی کند، اما مالکوویچ پیشنهاد کرد این نقش را به «چارلی شین» پسر بد هالیوود بسپارند.

با حضور افتخاری غول‌ها در جان مالکوویچ بودن

«دیوید فینچر» سازنده فیلم‌های بزرگی مثل «هفت» و «باشگاه مشت‌زنی» در فیلم حضوری افتخاری دارد و در نقش یک منتقد هنری ظاهر شده که درباره نحوه تبدیل شدن جان مالکوویچ به عروسک صحبت می‌کند.

«شان پن» و «برد پیت» ۲ غول دیگری هستند که حضوری کوتاه و افتخاری در فیلم دارند. خود اسپایک جونز هم در فیلم بازی کرده.

جان کیوساک در فیلم جان مالکویچ بودن

نشانه‌گیری معرکه کیوزاک

در صحنه‌ای که قرار بود یک ماشین عبوری در نیمه‌شب قوطی نوشیدنی را پرت کرد سمت کله مالکوویچ، اسپایک جونز شدیدا شک داشت که بشود در آن تاریکی و با سرعت ماشین چنین صحنه‌ای را فیلمبرداری کرد. وقتی او سر صحنه گفت چنین کاری غیرممکن است، سی چهل جفت دست بالا رفت و برای پرت کردن قوطی به سمت کله مالکوویچ داوطلب شد!

قرعه به نام جان کیوزاک افتاد و از قضا او در همان برداشت اول توانست عالی نشانه‌گیری کند و قوطی را یک‌راست شلیک کند به کله مالکوویچ.

ویدیوکلوپ فیلیموشات | مرور فیلم‌های دوست‌داشتنی

«اسمت چقدر قشنگه جان»

طبعا همه فکر می‌کنند آنچه باعث انتخاب جان مالکوویچ در ذهن چارلی کافمن شده بود، کاراکتر او و البته قدرت بازیگری‌اش محسوب می‌شد. البته کافمن واقعا به مالکوویچ و قدرت بازیگری‌اش اعتقاد داشت، اما دلیل این‌که کاراکتر او را برای قصه انتخاب کرد صرفا این بود که احساس می‌کرد نام جان مالکوویچ موقع ادا کردن خیلی بامزه است!

«جان مالکوویچ نه، تام کروز بودن لطفا»

فیلمنامه فیلم جان مالکوویچ بودن سال ۱۹۹۴ تکمیل شده بود. یعنی ۵ سال قبل از ساخت آن. در طول این مدت همگام با شهرت بیشتر کافمن، فیلمنامه در هالیوود دست‌به‌دست می‌شد و همه نظر نسبتا مثبتی به آن داشتند.

در این میان فیلمنامه به‌دست کمپانی «نیولاین سینما» رسید و آن‌ها عاشق ایده‌اش شدند، اما شرط احمقانه‌شان این بود که تنها در صورتی فیلم را می‌سازند که تام کروز جای جان مالکوویچ را بگیرد و فیلم تبدیل شود به «تام کروز بودن». خوشبختانه کافمن زیر بار این اجبار نرفت.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil