مارول پردرآمدترین فرنچایز تاریخ سینما را دارد

دیزنی چگونه مارول را خرید؟

۳۱ آگوست ۱۳ سال از خرید مارول گذشته است

کمپانی والت دیزنی با خرید برند افسانه‌ای کمیک مارول اینترتینمنت، زمینه را برای تولید یکی از پردرآمدترین فرنچایزهای فیلم در تاریخ خود فراهم کرد. این غول سرگرمی به کتابخانه مارول متشکل از هزاران شخصیت، از جمله کاپیتان آمریکا و مرد آهنی، به عنوان بخشی از تلاش خود برای گسترش جذابیتش در برابر بینندگان جوان دسترسی پیدا کرد. مارول پردرآمدترین فرنچایز تاریخ سینما را دارد، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تمام دوران (انتقام‌جویان: پایان بازی) را تولید کرده است و با شکل‌گیری فاز ۴ دنیای سینمایی مارول، مسیر روشنی برای تسلط سینما در چند سال آینده دارد. همه این موفقیت‌ها باعث شده تا برای خیلی‌ها سوال شود که حالا مالک مارول، فیلم‌ها و کاراکترهایش کیست؟ در سیزدهمین سال این نقل و انتقال پرسود کمی از جزئیات توافق دیزنی و مارول را بخوانیم.

مالک استودیوهای مارول کیست؟

در سال ۲۰۰۹، دیزنی مارول اینترتینمنت را به مبلغ ۴ میلیارد دلار خریداری کرد. این مبلغ شاید زیاد به نظر برسد، اما بهتر است بدانید که از آن زمان تا سال گذشته دیزنی بیشتر از آن پول را تنها از باکس آفیس MCU (دنیای سینمایی مارول) بازگردانده است. در واقع در میان ۲۳ فیلمی که قبلا در MCU ساخته شده‌اند، باکس آفیس داخلی به ۵۴۵/۸ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که این رقم در سراسر جهان به رقم خیره کننده۵۸۸/۲۲ میلیارد دلار می‌رسد. قطعا این  مبلغ برای سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری بد نیست. البته دیزنی با خرید لوکاس فیلم در سال ۲۰۱۲ مجموعه فرنچایز مورد علاقه طرفداران خود را گسترش داد و به آنها حقوق امپراتوری جنگ ستارگان را داد.

با خرید مارول اینترتینمنت توسط دیزنی در رابطه با حقوق کاراکترها، پیچیدگی‌های جزئی وجود داشت. در حالی که دیزنی حقوق بیش از ۵ هزار کاراکتر در دنیای مارول را خریداری کرد، هنوز هم تعدادی از شرکت‌های بزرگ مانند سونی پیکچرز و کلمبیا پیکچرز وجود داشتند که قرار نبود بخشی از MCU باشند، بنابراین استودیوهای فیلمسازی رقیب، حقوق خود را حفظ کردند و در آن زمان برخی از کاراکترهای مارول مانند مرد عنکبوتی نتوانستند دوستان خود در دیزنی را همراهی کنند. اما این شرایط بعدها دچار تغییراتی شد.

کمپانی مارول

مالک فیلم های مارول کیست؟

وضعیت حقوقی کاراکترها و فیلم‌ها یک وضعیت پیچیده است که اکنون چندین دهه است که بین چندین استودیو در حال پخش است. اما مراحل اصلی مذاکره را می‌توان در چهار مرحله خلاصه کرد:

  1. دیزنی، مارول انترتینمنت را خرید، اما سونی مالک مرد عنکبوتی و فاکس قرن بیستم مالک Mutants (جهش‌یافته‌ها) بود.
  2. دیزنی دنیای سینمایی مارول را توسعه داد در حالی که سونی دو فیلم مرد عنکبوتی ساخت و فاکس قرن بیستم به تولید فیلم های مردان ایکس ادامه داد.
  3. دیزنی و سونی قراردادی بستند تا مرد عنکبوتی بتواند به MCU بپیوندد. در همین حین، فاکس به ساخت فیلم‌های مردان ایکس و فیلم چهار شگفت‌انگیز ادامه داد.
  4. دیزنی، فاکس قرن بیستم را خرید، قرارداد جدیدی با سونی بست و حالا مردان ایکس، چهار شگفت انگیز و مرد عنکبوتی همگی بخشی از همان دنیای سینمایی مارول خواهند بود.

اما درباره حقوق پارک‌های موضوعی، سرویس پخش فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی لایه‌های پیچیده‌تری اضافه می‌شود. به هر حال دیزنی دامنه مارول خود را به اسباب‌بازی‌های بی‌شمار، کالاها، پوشاک، نمایش‌های تلویزیونی، جاذبه‌های پارک‌های موضوعی، انتشارات رسانه‌های خانگی و موارد دیگر گسترش داده است. به طور خلاصه، بازگشت سرمایه با مارول به ظاهر غیرقابل محاسبه است، اما می توان آن را تا میلیاردها دلار تخمین زد.

تماشای آنلاین فیلم‌های جهان سینمایی مارول در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil