حاشیه‌ها بگذارند یا نه ولی او قطعا یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینماست

بهترین فیلم های کوین اسپیسی

۲۶ جولای سالگرد تولد این بازیگر بزرگ هالیوود است

موج افشای آزارهای جنسی در هالیوود که به‌راه افتاد، بدبختانه «کوین اسپیسی» را هم با خود برد و محو کرد. او یکی از نخستین کسانی که بود که مورد «اتهام» قرار گرفت و البته هنوز هم نتیجه اتهام و دادگاه‌هایش مشخص نشده است. نتیجه هر چه که باشد، هالیوود یکی از مهم‌ترین بازیگران تاریخش را لااقل برای مدتی از دست داد.
اسپیسی از روی صحنه به سینما آمده بود. بازی‌هایش استخوان‌دار بود و حتی اگر در فیلم ضعیفی هم ظاهر می‌شد، چنان اجرایی به نمایش می‌گذاشت که لطمه‌ای به کارنامه‌اش وارد نشود. حالا ۲ سالی می‌شود که هیچ پروژه‌ای مایل به همکاری با او نیست. اسپیسی در این شرایط پا به ۶۴ سالگی گذاشته. به مناسبت تولد کوین اسپیسی می‌خواهیم ۱۰ هنرنمایی برتر او را با یکدیگر مرور کنیم.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

لستر برنام | زیبای آمریکایی | American Beauty

چه کسی می‌توانست بحران میانسالی یک مرد آمریکایی را بهتر از کوین اسپیسی به بهترین شکل به تصویر بکشد؟ بازی او در فیلم آن‌قدر تاثیرگذار بود که آکادمی بدون تردید یک مجسمه اسکار تقدیمش کرد. اسپیسی در نقش مردی که از شغلش متنفر است، همسرش به او خیانت می‌کند و خودش هم عاشق دوستِ دختر کم‌سنش شده عالی است. «لستر» قرار است سفری را تجربه کند و از مردی بازنده به فردی مسئول تبدیل شود.

کوین اسپیسی در فیلم زیبای آمریکایی

راجر «وربال» کینت | مظنونین همیشگی | The Usual Suspects

کوین اسپیسی نخستین اسکارش را برای بازی در نقش جنایتکاری که گرفت ظاهری ساده و بی‌گناه دارد و پایش هم مادرزادی فلج است. کاراکتر او در فیلم مورد بازجویی پلیسی که ظاهرا حواس‌جمع است قرار می‌گیرد و در طول این بازجویی به‌واسطه هوش سرشارش شروع می‌کند به داستان‌پردازی و ساختن یک غول شرور خیالی برای پلیس. سکانس پایانی بازی او در فیلم یکی از نمادین‌ترین صحنه‌های تاریخ سینماست. خروج از اداره پلیس، آتش زدن سیگار و باقی ماجراها…

فیلم مظنونین همیشگی

فرانک آندروود | خانه پوشالی | House Of Cards

موج سریال‌سازی که در دومین دهه قرن جدید شدت گرفته بود، اسپیسی را هم با خود همراه کرد تا این‌بار فرمت و رسانه جدیدی را برای هنرنمایی امتحان کند. نتیجه؟ شگفت‌انگیز. اسپیسی زمان کافی داشته تا شخصیت حیله‌گر، تشنه قدرت، طناز، خودشیفته و پیچیده «فرانک آندروود» را حسابی به بلوغ برساند و البته بابتش جایزه «گلدن گلوب» هم دریافت کند. اتهاماتی که متوجه او بود باعث شد تا ساخت ادامه سریال معلق شود.

کوین اسپیسی در سریال خانه پوشالی

بادی آکرمن | شنا با کوسه‌ها | Swimming with Sharks

برای نقش یک رئیس بی‌شرف و پدرسوخته نیاز به یک رئیس دارید؟ کوین اسپیسی در خدمت شماست! اسپیسی بعدها  هم در چنین نقشی ظاهر شد، اما بهترین اجرایش در این زمینه مربوط به فیلم کمدی «شنا با کوسه‌ها» و هنرنمایی در نقش رئیسی است که انگار مستقیما از خود جهنم به زمین نازل شده!

کوین اسپیسی در فیلم شنا با کوسه ها

سروان جک وینسنس | محرمانه لس‌آنجلس | A. Confidential

گاهی یادمان می‌رود که سینمای دهه ۹۰ میلادی عجب سینمای ناب و معرکه‌ای بود! «سکوت بره‌ها»، «هفت»، «رفقای خوب»، «مظونین همیشگی»، «پالپ‌فیکشن» و همین «محرمانه لس‌آنجلس» در این دهه طلایی ساخته شدند و کوین اسپیسی در شماری از بهترین فیلم‌های این دهه نقش داشت. بازی او در محرمانه لس‌آنجلس در نقش افسر پلیسی که با رشوه گرفتن از خبرنگارها به آن‌ها در مورد جرایم سلبریتی‌ها اطلاعات می‌دهد بسیار هوشمندانه است. وینسنس در ابتدا کاراکتر مهمی در فیلم به‌نظر نمی‌رسد، اما در آخرین پلان حضورش در فیلم دیالوگی بر زبان می‌آورد که تبدیل می‌شود به مهم‌ترین دیالوگ فیلم و کلید معماهای آن.

فیلم محرمانه لس آنجلس

جان دو | هفت | Seven

در تمام فیلم انگار ابری سیاه بر همه چیز تیرگی انداخته. شهر بارانی است، قتل‌های سریالی شنیعی در شهر صورت می‌گیرد و تلاش‌های دو کارآگاه فیلم برای پیدا کردن قاتل که هوش سرشاری دارد بی‌نتیجه است. کوین اسپیسی خیلی دیر وارد فیلم می‌شود، اما به محض ورودش صحنه را از دو بازیگر قدر دیگر فیلم (مورگان فریمن و برد پیت) می‌دزدد و تبدیل می‌شود به مرکز توجهات. اسپیسی با آن اجرایی که از خون‌سردی و هوش بیمارگونه یک قاتل سریالی به نمایش گذاشته، احتمالا بهترین قاتل زنجیره‌ای تاریخ سینماست.

کوین اسپیسی و برد پیت در فیلم هفت

جان ویلیامسون | گلن‌گری گلن‌راس | Glengary Glen Ross

این شاهکار قدرنادیده که براساس نمایشنامه‌ای عالی از «دیوید ممت» ساخته شده (نمایشنامه برنده جایزه پولیتزر شد)، سکوی پرتاب کوین اسپیسی در سینما بود. سال ۱۹۹۲ کمتر کسی در مورد اسپیسی اطلاعات داشت، از طرفی فیلم آن‌قدر بازیگر قدرتمند داشت که بعید بود در کنار ستارگانی مثل «آل پاچینو»، «جک لمون»، «آلن آرکین»، «اد هریس» و «الک بالدوین»، کسی با سابقه اسپیسی بتواند عرض اندام کند. اما اسپیسی نه تنها زیر سایه این غول‌ها قرار نگرفته، که بازی‌اش در نقش رئیس شارلاتان و بی‌رحم یک بنگاه معاملات ملکی درخشان است.

کوین اسپیسی

سم راجرز | مارجین کال | Margin Call

یکی از نقاط اوج کارنامه بازیگری اسپیسی همین‌جاست. بازی در فیلمی درباره ماجراهای هیجان‌انگیز حباب وال‌استریت که قبل از سال ۲۰۰۸ رخ داد. ماجرای فیلم در ۲۴ ساعت اتفاق می‌افتد و موزاییکی از شخصیت‌ها داستان را پیش می‌برند که نقش اسپیسی به عنوان مردی زخم‌خورده عالی است؛ مردی که سال‌ها خود را تسلیم کسب‌وکاری کرده که بر رفتارهای غیرقانونی متکی بوده است.

کوین اسپیسی در فیلم مارجین کال

ستوان کریس سابین | مذاکره‌کننده | The Negotiator

کوین اسپیسی به‌ندرت در تولیدات پرزرق‌وبرق و پرفروش هالیوودی ظاهر شده، اما هروقت این کار را کرده، عالی انجامش داده است. در این فیلم پرهیجان و پرتعلیق او در نقش مذاکره‌کننده‌ای ظاهر شده که وظیفه‌اش مذاکره کردن با گروگان‌گیرهاست. شیمی بین او و بازیگر روبرویش «ساموئل ال.جکسون» عالی است، چه در لحظات تنش و چه در لحظات آرامش.

کوین اسپیسی

ریچارد نیکسون | الویس و نیکسون | Elvis And Nixon

۵۲ سال قبل، «الویس پریسلی» اسطوره موسیقی راک‌اندرول به دیدار «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا رفت تا مثلا نقش سفیر مبارزه با مواد مخدر را برای کشور ایفا کند. البته الویس خودش سردسته استفاده‌کنندگان مواد بود و با این کار می‌خواست گواهینامه‌ای دست‌وپا کند تا بتواند به‌ واسطه آن به‌ طور قانونی مواد با خودش جابجا کند! اسپیسی مثل همیشه خوب است، آن هم در نقش جنجالی‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا که دوره ریاستش بابت رسوایی واترگیت نیمه‌کاره ماند. او به شکلی متعادل هم شوخ‌طبع است و هم حیرت‌زده.

کوین اسپیسی در فیلم الویس و نیکسون

تماشای آنلاین فیلم‌های کوین اسپیسی در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. ندا می‌نویسد

    زیبای آمریکایی از همش بهتر بود

fosil