یکی از مشهورترین نشان‌های جهان 99 ساله شد

۱۰ حقیقت جذاب درباره لوگوی هالیوود

۱۳ جولای این لوگوی مشهور روی تپه‌های لس‌آنجلس نصب شد

بعید است اهل سینما باشید و تصویر لوگوی مشهور هالیوود با آن فونت سفید بزرگ را بر فراز تپه‌های لس‌آنجلس ندیده باشید. این لوگو نه تنها به یکی از نقاط عطف آمریکا، که به‌مرور به یک سمبل فرهنگی تبدیل شد؛ سمبلی از موثرترین و پول‌سازترین سیستم سینمایی جهان. جالب است بدانید این لوگو در ابتدا نشانه سینمای هالیوود نبود، بلکه برای تبلیغ یک شرکت معاملات املاک روی تپه‌های «لی» نصب شد. اما خیلی سریع چنان محبوبیتی بین مردم محلی و گردشگران کسب کرد که هیچ‌گاه پایین کشیده نشد و از سال ۱۹۲۳ تا به امروز هنوز سرپاست.
به مناسبت ۹۹ ساله شدن لوگوی هالیوود می‌خواهیم از ۱۰ حقیقت جذاب در مورد آن پرده برداریم.

بیل‌بورد الکتریکی تبلیغاتی

همان‌طور که گفتیم، نشان یا لوگوی هالیوود در ابتدا کاربرد تجاری داشت. در سال ۱۹۲۳، «هری چندلر» ناشر نشریه لس‌آنجلس تایمز تصمیم گرفت بنگاه املاک و مستغلاتش را که «هالیوودلند» نام داشت تبلیغ کند. آن زمان صنعت سینما در آمریکا رو به رشد بود و چندلر می‌دانست با نصب یک تابلوی بزرگ که با ۴۰۰۰ لامپ ۲۰ واتی چشمک‌زن تزئین شده، می‌تواند حسابی توجهات را به نام بنگاهش جلب کند. نصب این تابلو برای چندلر و شرکایش ۲۱.۰۰۰ دلار خرج برداشت و قرار بود این تابلو تنها یک‌سال آن بالا باشد!

کوچک شدن تابلو

نسخه نخست این لوگو که «هالیوودلند» نام داشت، بسیار غول‌پیکرتر از نسخه امروزی بود! نسخه ابتدایی با استفاده از ورقه‌های نازک آهن ساخته شده بود و ۱۵ متر ارتفاع داشت. سازندگان این سازه را با استفاده از داربست سرپا نگه داشته بودند.

سال‌ها طول کشید تا کلمه «لند» از انتهای تابلو حذف شود. سال ۱۹۷۸ مقامات شهر با کوتاه کردن کلمه، آن را به «هالیوود» تغییر دادند تا به نماد مهم‌ترین تشکیلات سینمایی دنیا تبدیل شود. این لوگو یکی از رکوردداران عکاسی در جهان و یکی از مشهورترین‌ها بین عامه مردم است.

لوگوی هالیوود

نگهبانی سفت‌وسخت

نزدیک شدن به علامت هالیوود آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید آسان نیست. این تابلو به دلایل امنیتی کاملا به روی عموم بسته شده است. تابلو در ارتفاع ۵۰۰ متری از سطح دریا قرار داد و ۲۴ ساعته تحت حفاظت شدید است و نزدیک شدن به آن جریمه سنگینی دارد.

بنابراین درک عظمت واقعی آن جز برای محافظانش ممکن نیست و اگر بخواهید آن را از فاصله نسبتا نزدیک تماشا کنید، باید از کوه بروید بالا! در هالیوود تورهای روزانه‌ای برای بازدید از لوگو تدارک دیده شده که شما را به نزدیک‌ترین فاصله «ممکن» از لوگو می‌برد تا بتوانید عکس‌های یادگاری معرکه‌ای با آن بگیرید.

تخریب چندباره لوگوی هالیوود

این لوگوی معروف تاکنون چندبار در دنیای فیلم و سریال و نیز در دنیای واقعی تخریب شده! فیلم‌های معروفی که لوگوی هالیوود در آن‌ها از بین رفته عبارتند از «زلزله»، «روز استقلال»، «پس‌فردا» و «رستگاری نابودگر».

این نشانه چند بار هم در انیمیشن‌هایی مانند «بوجک هورس‌من»، «سیمپسون‌ها» و «شرک» مورد هجو قرار گرفته است. در اواسط دهه ۴۰ نیز تابلو به لحاظ فیزیکی آن‌چنان خراب شده بود که مردم محلی خواهان جمع کردن آن شدند. نهایتا چندلر و شرکایش تابلو و کل زمین را یک‌جا به شهر لس‌آنجلس فروختند و مراقبت از تابلو را سپردند به مقامات شهر.

بیلبورد هالیوود در سال 1940

لوگوی هالیوود؛ آلت قتاله!

این حقیقت جذابی نیست، اما قابل توجه است. «پگ انتویسل» یک بازیگر زن معترض و نه چندان مشهور سینمای آمریکا در همان سال اول ساخت این تابلو با پریدن از بالای آن خودکشی کرد و مرد.

پگی که برای پیشرفت در کار بازیگری از انگلیس راهی آمریکا شده بود، برای بازی در یک فیلم معمایی قرارداد بست و بعد از این‌که قراردادش تمدید نشد، از شدت سرخوردگی از تابلو بالا رفت و خودکشی کرد! نکته عجیب‌تر این است که همان موقع یک کمپانی فیلمسازی دیگر برای او قراردادی فرستاده بود تا به عنوان بازیگر نقش اول، در پروژه‌ای دیگر حاضر شود. اما پگی هیچ‌وقت آن قرارداد را ندید و عجولانه به زندگی خودش پایان داد.

تخریب توسط اوباش

از آن‌جایی که در سال‌های ابتدایی، نگهداری از این لوگو بسیار بد و ضعیف بود، حروف کم‌کم خراب شدند. یکی از حرف‌های «اُ» سقوط کرد و تعدادی از اوباش آتش‌افروز هم سعی کردند حرف «ال» دوم را با سوزاندن از بین ببرند.

این اتفاقات باعث شد تا جمعی از خیرین ثروتمند شهر بودجه‌ای را برای مرمت اساسی و نگهداری اصولی از این میراث شهرشان اختصاص دهند. مرمت تابلو سه ماه بعد به پایان رسید و این‌بار مدت‌زمان بیشتری سالم باقی ماند. این علامت جدید شبیه علامت قبلی نبود. علامت جدید دارای پایه استیل و رنگ آن سفید ساده بود. این لوگو هم‌اکنون سالی یک‌بار رنگ می‌شود.

شوخی با لوگو

لوگو چندبار توسط افراد بازیگوش دستخوش تغییر کرده. از جمله این‌که طرفداران آزادی استعمال ماری‌جوانا در آمریکا، دو بار با بستن پارچه‌های مشکی وسط حروف «اُ»، کلمه Hollywood را به Hollyweed تغییر دادند! وید یکی از اسامی ماری‌جواناست!

چند بار دیگر هم افراد مختلفی برای سر کار گذاشتن مردم حروف دیگر آن را استتار کردند تا نوع خوانش کلمه تغییر کند.

بیلبورد هالیوود

سازمان حفظ و نگهداری از لوگوی هالیوود

سال ۱۹۹۲، صندوقی جهت حفظ و نگهداری از این نشانه در هالیوود تاسیس شد تا از این میراث فرهنگی آمریکا مراقبت کند. این سازمان علاوه بر مرمت و نگهداری از نشان، آن را شبانه‌روز با دوربین‌های مداربسته کنترل می‌کند تا از هر نوع آسیبی در امان باشد.

کار کار انگلیس‌ها بود

این نماد امروز ممکن است یکی از آمریکایی‌ترین نمادهای جهان باشد، اما طراح آن یک انگلیسی بود! «توماس فیسک گاف» یک گرافیست لندنی بود که سال ۱۹۲۰ به آمریکا مهاجرت کرده بود و هنگام نصب تابلوی اولیه، طراحی آن را عهده‌دار شد.

محلی دنج برای ستارگان

بسیاری از مشاهیر هالیوود برای در امان ماندن از دوربین پاپاراتزی‌ها، محله‌ها و تپه‌های اطراف نشان هالیوود را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. از جمله «برد پیت» و «تام کروز». اگر روزی گذرتان به آن اطراف افتاد بعید نیست یکی از ستاره‌های بزرگ هالیوود را در حال دویدن یا پیاده‌روی در منطقه ببینید.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil