مروری بر بهترین فیلم‌های صاحب مردانه‌ترین شمایل تاریخ هالیوود

جان وین؛ زشت، قوی، باوقار!

۱۱ ژوئن سالمرگ این بازیگر بزرگ سینماست

تیتر مطلب به خوبی در ۳ کلمه جان وین را توصیف کرده و در واقع برگرفته از وصیتی است که جان وین قبل از مرگش کرد و از اطرافیانش خواست تا پس از مرگش روی سنگ قبرش آن ۳ کلمه را به زبان مکزیکی بنویسند.
او شاید صاحب «مردانه‌ترین» شمایل تاریخ هالیوود باشد. قهرمان بزن‌بهادر و نترسی که در فیلم‌هایش حتی عذرخواهی را نشانه ضعف می‌دانست. وین آن‌قدر در فیلم‌ها و نقش‌های زمختی ظاهر شد که اسکار گرفتنش بیشتر شبیه یک رویا بود، اما سرانجام در ۶۱ سالگی به‌خاطر بازی در فیلم «شهامت واقعی» اسکار گرفت تا هالیوود به هنر بازیگری‌اش ادای دینی کرده باشد. حال که ۴۳ سال از مرگ او گذشته قصد داریم بهترین فیلم‌های «جان وین» را به شما معرفی کنیم.

فیلم جویندگان | ۱۹۵۶ | The Searchers

با «جویندگان»، جان فورد کبیر و جان وین با هم سفری به اعماق یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینما کردند و احتمالا بهترین وسترن تاریخ سینما را در کنار هم ساختند. وین در این فیلم در نقش «ایتان ادواردز» یک کهنه‌سرباز جنگ داخلی آمریکا ظاهر شده که نفرتی عمیق نسبت به بومیان آمریکا دارد. هنگامی که گروهی از سرخپوستان «کومانچی» خواهرزاده او را می‌دزدند و خانه پدری‌اش را آتش می‌زنند، او دست به سفری برای پیدا کردن خواهرزاده‌اش می‌زند. ابهامات اخلاقی پیرامون عملکرد قهرمان فیلم تا سال‌ها الهام‌بخش کارگردانان زیادی بود، از جمله «مارتین اسکورسیزی» در فیلم «راننده تاکسی».

تماشای آنلاین فیلم جویندگان در فیلیمو

فیلم رودخانه سرخ | ۱۹۴۸ | Red River

نقل است وقتی «جان فورد» پای تماشای «رودخانه سرخ» که توسط رقیبش «هاوارد هاکس» ساخته شده بود و بازیگر مورد علاقه‌اش جان وین در آن بازی می‌کرد نشسته بود، با تعجب گفته بود: «من نمی‌دونستم این بی‌پدر بلده بازی کنه!» اما وین به خوبی از پس کار برآمد و با گریمی سنگین توانست نقش یک دامدار سالخورده را به بهترین شکل ایفا کند. در فیلم به موضوعاتی اشاره می‌شود که پرداختن به آن‌ها در زمان بسیار جسارت‌آمیز بود. فیلم رودخانه سرخ

فیلم شهامت واقعی | ۱۹۶۹ | True Grit

پس از ۴۳ سال حضور در صنعت سینما و بازی در بیش از ۱۵۰ فیلم، آکادمی بالاخره بابت بازی در این وسترن مهیج و سرگرم‌کننده، جان وین را تحویل گرفت و به او اسکار داد. این فیلم که بعدها با بازی «جف بریجز» توسط برادران کوئن هم بازسازی شد، داستان همراهی «روستر کاگبرن» یک مارشال فرتوت و الکلی مسن است که دختربچه بی‌سرپرستی را در سفری هیجان‌انگیز همراهی می‌کند. تقابل وین با دو ستاره نوظهور هالیوود به نام‌های «رابرت دووال» و «دنیس هاپر» در این فیلم دیدنی است.

تماشای آنلاین فیلم شهامت واقعی

فیلم ریو براوو | ۱۹۵۹ | Rio Bravo

عجب فیلم درجه‌یکی! عالیجناب هاوارد هاکس، جان وین، «دین مارتین» و «ریکی نیسلون» را کنار هم جمع کرده تا یکی از گرم‌ترین وسترن‌های تاریخ سینما را بسازد. وین در فیلم نقش کلانتر سرسختی را بازی می‌کند که باید با گروهی از اراذل کی در پی فراری دادن یکی از همدستان قاتل‌شان از زندان هستند مقابله کند. او برای مقابله با این اوباش تیمی تشکیل می‌دهد با حضور یک تیرانداز ماهر که حالا دائم‌الخمر شده (دین مارتین)، یک معاون سالخورده (والتر برنان)، یک خواننده جوان (ریکی نیلسون) و یک قمارباز زیبا (انجی دیکسون).

تماشای آنلاین فیلم ریو براوو

فیلم مرد آرام | ۱۹۵۲ | A Quiet Man

«مرد آرام» آرزوی دیرینه جان فورد بود برای ساخت یک فیلم عاشقانه و بازگشت به ریشه‌های ایرلندی‌اش. فیلم داستان بازگشت یک بوکسور بازنشسته مقیم آمریکا به نام «شان تورنتن» با بازی جان وین به زادگاهش در ایرلند است. او که قبلا در یک مسابقه رقیبش را ناخواسته کشته، برای فراموشی این ماجرا به ایرلند بازمی‌گردد و بعد از دل بستن به زنی جوان، با او ازدواج می‌کند. اما طبق سنت‌های ایرلندی، این ازدواج زمانی رسمیت پیدا می‌کند که دختر جهیزیه‌اش را به داماد تحویل دهد و در این میان برادر دختر از دادن جهیزیه امتناع می‌کند تا یکی از بهترین همکاری‌های زوج فورد-وین شکل بگیرد.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil