شاهکار پیتر ویر ۳۳ ساله شد

۱۰ حقیقت به‌یادماندنی درباره فیلم کالت انجمن شاعران مرده

۲ ژوئن سالگرد فیلم کالت پیتر ویر است

سینما در دهه ۸۰ میلادی دوران چندان درخشانی را پشت سر نگذاشت، اما پایان این دهه خوش بود و با ساخته شدن یکی از شاهکارهای تاریخ سینما به پایان رسید: «انجمن شاعران مرده». فیلم برخلاف اکثر فیلم‌های کالت، در زمان اکرانش فروش فوق‌العاده‌ای داشت، اما چند سال طول کشید تا مخاطبان سینما لایه‌های مختلف را آن درک کرده و به چشم یک «سبک زندگی» یا «جهان‌بینی» به پیام اصلی آن نگاه کنند: «دَم را دریاب!*»
«پیتر ویر» استرالیایی خوش‌اقبال بود که فیلمنامه درجه‌یک «تام شولمن» به دستش رسید و توانست مهم‌ترین فیلم عمرش را براساس آن بسازد. انجمن شاعران مرده نقطه شروع درخشش «ایتان هاوک» به عنوان بازیگر و نقطه اوج دوران حرفه‌ای پیتر ویر و «رابین ویلیامز» فقید بود. به مناسبت ۳۳ سالگی انجمن شاعران مرده از شما دعوت می‌کنیم تا ۱۰ حقیقت جذاب را در مورد فیلم بخوانید.

تاثیر فیلمنامه‌نویس بر شکل‌گیری قصه فیلم انجمن شاعران مرده

تام شولمن بخش زیادی از قصه فیلم انجمن شاعران مرده Dead Poets Society را براساس تجربیاتش از تحصیل و زندگی در یک مدرسه مقرراتی نوشته بود. اکثر شخصیت‌هایی که در فیلم انجمن شاعران مرده می‌بینیم با الهام از نزدیکان شولمن خلق شده‌اند و در دنیای واقعی نمونه‌های خارجی داشته‌اند.

ویدیو کلوپ فیلیموشات | مرور فیلم‌های دوست داشتنی

ادای دین شولمن به معلمانش

بدون شک جذاب‌ترین شخصیت فیلم، «جان کیتینگ» معلم تاثیرگذار و فوق‌العاده ادبیات بچه‌هاست. شولمن شخصیت کیتینگ را از صفر خلق نکرد و آن را براساس کاراکتر و شیوه تدریس ۲ تن از معلمان خودش نوشت: اولی «هارولد کلرمن» که مربی‌اش در آموزشگاه کارگردانی و بازیگری بود، و دومی «ساموئل پیکرینگ» که در کالج به شولمن ادبیات انگلیسی درس می‌داد. شولمن در واقع سخنرانی‌های الهام‌بخش کیتینگ را از کلرمن و سبک عجیب تدریسش را از پیکرینگ الهام گرفته بود. پیکرینگ موقع تدریس گاهی روی میز یا سطل آشغال کلاس می‌ایستاد!

شاهکار پیتر ویر ۳۳ ساله شد

فاجعه در روزهای نخست فیلمبرداری فیلم انجمن شاعران مرده

گزینه اول کارگردانی فیلم انجمن شاعران مرده، پیتر ویر نبود. ابتدا قرار بود «جف کنیو» فیلم را کارگردانی کند. انتخاب «کنیو» برای نقش معلم فیلم «لیام نیسون» (که خودش زمانی معلم بوده) بود، ولی استودیو از قبل رابین ویلیامز را انتخاب کرده بود و روی حضور او تاکید داشت. کنیو نهایتا تسلیم خواسته استودیو شد، ولی این ویلیامز بود که دوست نداشت با کنیو کار کند. گروه به هوای شروع کار دکورهای عظیمی در آتلانتا ساخته بودند و همه چیز برای شروع کار آماده بود، اما رابین ویلیامز روز اول سر کار نیامد و کار کنسل شد و عوامل مجبور شدند تمام دکور را به هوای کنسل شدن ساخت فیلم بسوزانند!

نوبت داستین هافمن است!

بعد از این فجایع، قرار شد کارگردانی و بازی در نقش کیتینگ کمپلت به دست «داستین هافمن» سپرده شود. اما بین کمپانی دیزنی و هافمن مجادلات زیادی سر زمان شروع پروژه در گرفت و هافمن هم با کار قهر کرد. سرانجام پیتر ویری سپرده شد که قبل‌تر رهبری موج نوی سینمای استرالیا را عهده‌دار و به هالیوود کوچ کرده بود.

مرگ کاپیتان بر اثر سرطان

در نسخه اولیه فیلمنامه انجمن شاعران مرده قرار بود کیتینگ بر اثر سرطان بمیرد. فیلم در تمام صحنه‌ها به فیلمنامه وفادار است، الا در مورد صحنه‌ای که پسرها از ابتلای معلم‌شان به بیماری هوچکین خبردار می‌شوند. هدف از گنجاندن این صحنه در سناریو این بود که تماشاگران شیرفهم شوند که چرا کیتینگ اینقدر قصد دارد در لحظه زندگی کند، اما ویر فکر می‌کرد که فیلم بدون تاکید روی این موضوع تاثیر بیشتری خواهد داشت و لازم نیست آن‌قدر گل‌درشت روی این ماجرا مانور داده شود.

رابین ویلیامز در نمایی از فیلم انجمن شاعران مرده

پیش به‌سوی منطقه برفی

فیلم انجمن شاعران مرده قرار بود در منطقه‌ای در ایالت جورجیا ساخته شود، اما کارگردان برای درآوردن حس‌وحال داخل مدرسه «نیوانگلند» به برف احتیاج داشت. برف در جورجیا نایاب بود و استفاده از برف مصنوعی هم بودجه فیلم را خیلی زیاد می‌کرد، بنابراین فیلمبرداری به ایالت «دلویر» منتقل شد که در آن برف تا دل‌تان بخواهد رایگان است!

ویلیامز با نقش فیلم انجمن شاعران مرده راحت نبود

زمانی که ویلیامز بازی در نقش اول فیلم انجمن شاعران مرده را شروع کرد، پرتره‌ای که از کیتینگ به تصویر می‌کشید بسیار تخت و مقوایی بود، بنابراین ویر که به قریحه ذاتی او ایمان داشت، به او پیشنهاد داد هنگام بازی بداهه‌پردازی کند. ویر به ویلیامز گفت هرآن‌چه را که دوست دارد، به بچه‌ها یاد دهد. ویلیامز هم ترجیح داد برود سراغ شکسپیر. بعد شروع کرد به بازی بداهه صحنه‌ای در فیلم که کیتینگ دارد ادای «جان وین» و «مارلون براندو» موقع اجرای یک اثر شکسپیر را درمی‌آورد. بعد از این صحنه بود که یخ ویلیامز با نقش کیتینگ شکست.

تماشای آنلاین فیلم انجمن شاعران مرده در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil