همیشه پای آلفرد هیچکاک در میان است

معرفی و نقد فیلم دانتون ابی: عصری جدید

دومین دنباله‌ سینمایی جذاب یک سریال افسانه‌ای

کراولی‌ها با دانتون ابی: عصری جدید برای دومین بار به پرده سینماها باز می‌گردند. فیلمی که در آن تقریبا همه بازیگران ثابت سریال اصلی از جمله مگی اسمیت در کنار چهره‌های جدیدی مانند دومینیک وست حضور خواهند داشت. سریال دانتون ابی در زمان پخش خود تبدیل به یک پدیده تلویزیونی در سطح جهانی شده بود. یک سریال ملودرام احساساتی بریتانیایی مجلل از دوران گذشته که با رنگ و لعابی دلپذیر، ماجراهای یک خانواده اشرافی و کارکنانشان را به تصویر می‌کشید. جولین فلوز، خالق اصلی، در دانتون ابی: عصری جدید دوباره سراغ کاراکترهای جذاب خود رفته است تا ماجراهای تازه آن‌ها را در عصری جدید روایت کند.

خلاصه داستان فیلم دانتون ابی: عصری جدید

فیلم دانتون ابی: عصری جدید، بازگشت مجدد سینمایی این پدیده جهانی است. فیلمی که بازیگران محبوب خود را در سفری با شکوه به جنوب فرانسه برای کشف رمز و راز ویلای تازه به ارث رسیده کنتس داوگر، دوباره گرد هم می‌آورد.

هنگامی که سریال درام بریتانیایی دانتون ابی، ۶ فصل خود را به پایان رساند، جولین فلوز اولین نسخه سینمایی آن را به نگارش درآورد. فیلمی به همین نام محصول سال ۲۰۱۹ که تجدید دیداری با شخصیت‌های دوست داشتنی این سریال مطرح بود. دانتون ابی: عصری جدید داستان‌های این خانواده اشرافی و خدمتکاران آن‌ها را در دهه ۲۰ دنبال می‌کند. فیلمی که طرفداران انتظار دارند در آن اطلاعات بیش‌تری از گذشته ویولت کراولی (مگی اسمیت) کسب کنند.

بهترین فیلم های ۲۰۲۲

عوامل و بازیگران فیلم دانتون ابی

هیو بونه‌ویل، الیزابت مک‌گاورن، میشل داکری، لورا کارمایکل و جیم کارتر از جمله چهره‌های قدیمی فیلم تازه هستند. مگی اسمیت در نقش ویولت کراولی –که در پایان فیلم قبلی ابتلایش به یک بیماری لاعلاج فاش شد– نیز در اینجا حضور دارد. جولین فلوز برنده اسکار، خالق سریال اصلی و یکی از نویسندگان آن، فیلمنامه عصری جدید را به نگارش در‌آورده و سایمن کورتیس کارگردانی آن را به عهده داشته است.

فلوز در مصاحبه‌ای عصری جدید را یک فیلم خوشایند نامیده است که تغییرات اجتماعی دهه ۲۰ را منعکس می‌کند: «این واقعا یک دوره جدید است. هرچه دهه ۲۰ جلوتر می‌رفت، جهان از بسیاری جهات تغییرات زیادی را پشت‌سر می‌گذاشت. همه چیز از دنیای سرگرمی گرفته تا حمل و نقل در پایان دهه بیست متفاوت بود. این همان چیزی است که ما در اینجا به آن اشاره می‌کنیم».

مجموعه دانتون ابی در مدت زمان پخش خود ۶۹ نامزدی جوایز امی و ۱۵ جایزه کسب کرد. از جمله می‌توان به ۳ جایزه بهترین بازیگری، بهترین سریال، بهترین کارگردانی، نویسندگی و فیلمبرداری اشاره کرد. فیلم اول نیز حدود ۱۹۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت و تا حد خوبی نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد. دانتون ابی: عصری جدید نیز تا اینجا با اینکه هنوز مدت زیادی از نمایش آن نگذشته توانسته است بازخوردهای نسبتا خوبی از جانب مخاطبان دریافت کند.

بزرگترین تازه‌وارد جدید دانتون ابی، دومینیک وست است. همچنین می‌توان به ناتالی بای اشاره کرد که اخیرا در سریال کمدی موفق نتفلیکس، کارگزار مرا خبر کنید! (Call My Agent!)، حضور داشته است. لارا هادوک و هیو دنسیِ هانیبال دو چهره جدید دیگر دانتون ابی هستند.

پوستر دانتون ابی: عصر جدید

مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم دانتون ابی: عصری جدید

Slash Film | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

متئو بیلودو | دانتون ابی: عصری جدید، دو ساعت فراغت جذاب و سرزنده و شادی‌بخش را برای ما به ارمغان می‌آورد. باعث خوشحالی است که می‌بینیم گروه بازیگران فیلم یاد می‌گیرند از نقش‌هایی که به آن‌ها سپرده شده است، فراتر بروند. فقط زمان نشان خواهد داد که آیا دانتون ابی به این مسیر پیشرفت ادامه خواهد داد یا اینکه ترجیح می‌دهد در جهان مجلل و آرام‌بخش خود مستقر بماند.

ایندی‌وایر | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

کیت اربلند | عصری جدید، فیلمی که فقط به قصد سود ساخته شده باشد نیست، بلکه یک دنباله واقعی است.

گاردین | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

پیتر بردشاو | همانطور که احمقانه و اغراق‌آمیز محسوب می‌شود، به شکل غیرقابل انکاری سرگرم‌کننده است.

امپایر | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

جیمز دایر | دانتون ابی: عصری جدید، شاید یک ملودرام آبکی باشد، اما برای کسانی که از همان ابتدا با کراولی‌ها همراه شده‌اند، یک آغوش گرم، محبت‌آمیز و رهایی‌بخش است.

نقد بلندی بر فیلم دانتون ابی از Screen Rant

ریچل لابونته | فوکوس فیچرز و جولین فلوز در سال ۲۰۱۹، مجموعه تلویزیونی محبوب دانتون ابی را به پرده سینما آوردند. فیلمی که ادامه مناسبی بر جهان سریال بود. با اکران موفق دانتون ابی، ساخت دنباله‌ای از آن اجتناب‌ناپذیر بنظر می‌رسید. اتفاقی که اکنون با دانتون ابی: عصری جدید رخ داده است. در نتیجه مخاطبان اکنون این فرصت را دارند تا با دنیایی که آن را می‌شناسند و دوست دارند، دوباره ملاقات کنند. هرچند شاید صرف حضور یک فیلم دیگر از برخی جهات تهدیدی برای لحظات جذاب فیلم اول باشد، اما فلوز – همراه با سایمن کورتیس کارگردان – موفق می‌شود نسبت به فیلم قبلی قدمی رو به جلو بردارد. بنابراین می‌توان گفت که دانتون ابی: عصری جدید، طرفداران سری اصلی را راضی خواهد کرد. فیلم دو خط داستانی به یک اندازه سرگرم‌کننده و دلنشین را ارائه می‌دهد.

فیلم یک تجربه سرگرم‌کننده و جذاب برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد، اگرچه هنوز این تصور وجود دارد که یک قسمت تلویزیونی طولانی مدت است. کورتیس به کمک آدام رچت تدوینگر و اندرو دان فیلمبردار، سعی می‌کند کمی ذوق و ظرافت سینمایی را به فیلم تزریق کند، اما همچنان مانند قسمتی از سریال بنظر می‌رسد. هرچند خوشبختانه دانتون ابی: عصری جدید با جلوه‌های بصری بطور کلی زیبای اندرو دان و موسیقی شنیدنی جان لان، آن را جبران می‌کند

داستان دانتون ابی: عصری جدید کمی پس از وقایع فیلم اول شروع می‌شود. جایی که متوجه می‌شویم ویولت کراولی (مگی اسمیت) یک ویلای فرانسوی را از مردی که در دوران جوانی خود می‌شناخته به ارث برده است. خانواده او، به ویژه پسرش رابرت (هیو بونه‌ویل)، از این راز ناگهانی شوکه شده‌اند. در نتیجه آن‌ها تصمیم می‌گیرند برای ملاقات با پسر آن مرد (ژونتان زکی) به فرانسه سفر کنند تا اطلاعات بیش‌تری کسب کنند. در همین زمان، مری (میشل داکری) برای نظارت بر تولید فیلمی که در دانتون ساخته می‌شود در آنجا می‌ماند. اتفاقی هیجان‌انگیز که باعث حیرت و سردرگمی کارکنان و خدمه آنجا می‌شود. زیرا در اینجا دنیای مدرن دوباره با خانواده سنتی و قدیمی برخورد می‌کند.

اولین فیلم دانتون ابی حتی با پیرنگی شامل یک فرزند نامشروع و یک سوء قصد علیه پادشاه انگلستان، به شکل قابل ملاحظه‌ای کم‌ریسک بود. فیلمی که گویی بیش‌تر از هر چیز دیگری فرصتی برای دیدار مجدد با شخصیت‌های محبوب سریال تلویزیونی محسوب می‌شد. اما فلوز و کورتیس در دانتون ابی: عصری جدید کمی جسورانه‌تر عمل می‌کنند. در اینجا احساسات ملودراماتیک بیش‌تری وجود دارد و همچنین فلوز موقعیت‌های واقعا سرگرم‌کننده و جذابی را برای شخصیت‌ها خلق کرده است. به عنوان مثال، دانتون ابی: عصری جدید، شخصیت‌هایی مانند مری، آقای کارسون (جیم کارتر) و دیزی (سوفی مک‌شرا) را به موقعیت‌های ویژه و منحصر به فردی سوق می‌دهد. بنابراین فیلم جدید برای بازیگران و فلوز این فرصت را مهیا می‌کند تا نشان بدهند که چقدر پیشرفت کرده‌اند. طرفدارن قدیمی سریال بدون شک از برخی موقعیت‌هایی که به وجود می‌آید لذت خواهند برد. از جمله‌ صحنه‌ای با حضور خدمه در اواخر فیلم وجود دارد که احتمالا منجر به خنده مخاطبان خواهد شد.

فیلم یک تجربه سرگرم‌کننده و جذاب برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد، اگرچه هنوز این تصور وجود دارد که یک قسمت تلویزیونی طولانی مدت است. کورتیس به کمک آدام رچت تدوینگر و اندرو دان فیلمبردار، سعی می‌کند کمی ذوق و ظرافت سینمایی را به فیلم تزریق کند، اما همچنان مانند قسمتی از سریال بنظر می‌رسد. هرچند خوشبختانه دانتون ابی: عصری جدید با جلوه‌های بصری بطور کلی زیبای اندرو دان و موسیقی شنیدنی جان لان، آن را جبران می‌کند. دنیای این داستان بزرگ شاید از تلویزیون شروع شده باشد، اما برای صفحه نمایش بزرگ نیز مناسب است. این موضوع کمک کرده است که دانتون ابی: عصری جدید، برای بازدید از جنوب فرانسه -بخاطر پیرنگ داستانی مربوط به ویلای داوگر-، بتواند دنیای خود را گسترش بدهد.

از آنجایی که بازیگران بزرگ زیادی در دانتون ابی حضور دارند، بدیهی است که برخی ستاره‌های آن از نتیجه کار خود ناراضی باشند. این مسئله در فیلم اول نیز نمود داشت و در اینجا نیز هنوز صادق است. با این حال، بازیگران زیادی لحظه‌های دلچسبی برای درخشش دارند. در میان بازیگران اصلی، اسمیت همچنان برجسته است. او چه زمانی که نوه‌اش را نصیحت می‌کند و چه هنگامی که با ناراحتی به ستاره‌های فیلم سینمایی واکنش نشان می‌دهد، دوست داشتنی است. الیزابت مک‌گاورن در نقش کورا یک خط داستانی غافلگیرکننده به دست می‌آورد که لحظاتی عالی را در اختیار او و بونه‌ویل قرار می‌دهد. از میان کارکنان و خدمه، سوفی مک‌شرا احتمالا جذاب‌ترین حضور را دارد. به طور کلی بازیگران فیلم عالی هستند و تازه‌واردانی مانند دومینیک وست، لارا هادوک و هیو دنسی به راحتی راه خود را در میان گروه کاراکترهای تثبیت شده پیدا می‌کنند.

دانتون ابی

آیا دنیای سینما واقعا به فیلم دیگری از دانتون ابی نیاز دارد؟ اگرچه ممکن است برخی استدلال کنند که اینطور نیست، اما مهم‌تر از همه این است که طرفداران مجموعه همچنان از فیلم دیگری از آن استقبال می‌کنند. به این ترتیب می‌توان گفت، دانتون ابی: عصری جدید یک پیروزی محسوب می‌شود. پس از گذشت چندین سال پرآشوب و پرفراز و نشیب، بازگشت به یک دنیای شناخته شده با شخصیت‌های دوشت‌داشتنی‌اش، نوعی مرهم است. بنابراین هر کسی که کراولی‌ها را دنبال کرده باشد، لذت زیادی در دانتون ابی: عصری جدید خواهد یافت. میان خطوط داستانی جذاب و نماهای شگفت‌انگیز و زیبای فیلم، احساسی واقعی وجود دارد. مخاطبان تا زمان پخش تیتراژ پایانی فیلم خود را در حال خندیدن و گریه کردن خواهند دید. در حالی که بنظر می‌رسد دانتون ابی: عصری جدید واقعا همه چیز را به پایان می‌رساند، قطعا می‌تواند در آینده فضای بیش‌تری برای آن وجود داشته باشد تا همچنان شاهد داستان‌های جدیدی از آن باشیم.

 

امتیازهای فیلم دانتون ابی: عصری جدید

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۷.۶ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۷۳ درصد بر اساس ۵۲ نقد
منتقدان متاکریتیک ۵۷ درصد براساس ۱۵ نقد
کاربران راتن تومیتوز هنوز امتیازی ثبت نشده است
کاربران متاکریتیک هنوز امتیازی ثبت نشده است

مصاحبه با عوامل و بازیگران

لارا هادوک: از طرفداران سریال بودم

من از طرفداران سریال بودم. بنابراین وقتی کار را گرفتم بسیار هیجان زده شدم. به یاد می‌آورم که وقتی فیلمنامه را می‌خواندم فکر می‌کردم اگر آن را به دست نیاورم، واقعا فرو می‌پاشم. این بهترین پروژه‌ای بود که می‌شد از آن استقبال کرد. آن‌ها بخوبی یک‌دیگر را می‌شناسند و همه آن‌ها واقعا جذاب، خنده‌دار و بازیگوش هستند. یادم می‌آید که هیو دنسی به من می‌گفت این یکی از ساده‌ترین پروژه‌ها است. جولین فلوز واقعا راحت و خونسرد است. اگر بخواهید کمی بداهه کار کنید می‌توانید. او واقعا از این کار حمایت می‌کند.

دومینیک وست: وحشت‌زده بودم

من کاملا ترسیده بودم. اولین صحنه من با اکثر اعضای خانواده بود. وحشت زده بودم. نمی‌توانستم دیالوگ‌هایم را به زبان بیاورم. سرخ شده بودم. قبل از آن چنین تجربه‌ای نداشتم. اما همانطور که لارا گفت، همه آن‌ها یک‌دیگر را می‌شناسند و به سرعت شما را آرام می‌کنند.

گرث نیم (تهیه‌کننده فیلم): حق‌السکوت آلفرد هیچکاک الهام‌بخش ما بود

پدربزرگ من زمانی که خیلی جوان بود، در سال ۱۹۲۸، روی فیلم باج‌گیری (که در ایران به عنوان حق‌السکوت شناخته می‌شود) آلفرد هیچکاک کار می‌کرد. این واقعا الهام‌بخش دانتون ابی: عصری جدید بود. زیرا تولید باج‌گیری به عنوان یک فیلم صامت شروع شد. اما زمانی که آن‌ها در حال ساخت آن بودند، خواننده جاز به عنوان اولین فیلم ناطق منتشر شد. هیچکاک و تهیه‌کنندگانش متوجه شدند که از رقابت عقب مانده‌اند. بنابراین می‌دانستند وقتی فیلمشان منتشر شود مربوط به دوران قدیم خواهند بود. هیچکاک تولید را متوقف کرد و در نیمه راه دیالوگ را به فیلم اضافه کرد. این موضوع کاملا برای داستان ما الهام‌بخش بود.

شخصیت مرینا دالگلیش در فیلم براساس بازیگر مجارستانی باج‌گیری است. هنگامی که در باج‌گیری از او خواسته شد دیالوگ‌های خود را بیان کند، هیچ‌کس نمی‌توانست بفهمد او چه می‌گوید. در نتیجه بازیگر دیگری را آوردند که دیالوگ‌های او را بخواند. این ماجرا برای شخصیت مرینا در اینجا به شکلی رخ می‌دهد و ما دقیقا او را به همین شکل به تصویر کشیده‌ایم.

دانتون ابی

جولین فلوز: دوباره با هم بودن لذت بخش است

فکر می‌کنم قصه‌های اصلی از قبل به طور مشخص برای فیلم در نظر گرفته شده بودند. ما یک دیدگاه قوی درباره قرن بیستم و ایده‌ای درباره یک فیلم در فیلم (فیلمی که درون یک فیلم در حال ساخت است) داشتیم و گرث نیز ایده‌های بسیار عالی‌ای درباره خروج آن‌ها از انگلستان داشت. بنابراین ایده‌ها با هم آمیخته و تبدیل به فیلم شدند. اما در مورد قصه‌های فرعی‌تر شما فقط با افرادی که تا این مرحله به خوبی آن‌ها را می‌شناسید صحبت می‌کنید. ما این شخصیت‌ها را چندین سال است که می‌شناسیم، بنابراین این خرده داستان‌ها به صورت کاملا طبیعی شکل گرفتند.

فرایند تولید بسیار پرفراز و نشیب بود. به دلیل مشکلات کووید، نمی‌دانستیم که می‌توانیم به فرانسه برویم و این کار را انجام بدهیم یا خیر. اما من همیشه خوشبین بودم. دوباره با هم بودن لذت‌بخش است.

سایمن کورتیس: تا آخرین لحظات نمی‌دانستیم می‌توانیم به فرانسه برویم

هم از نظر داستانی و هم از نظر تولید پیچیده بود (بردن دانتون ابی به خارج از انگلستان). ما تا آخرین لحظات نمی‌دانستیم می‌توانیم به فرانسه برویم یا خیر. شرکت از ما خواسته بود یک برنامه جایگزین داشته باشیم و مکان‌هایی را در انگلیس آماده کنیم تا در صورت نرفتن به فرانسه بتوانیم آن‌ها به عنوان‌ مکان‌های فرانسوی جایگزین کنیم. بنابراین قبل از فیلمبرداری هرگز لوکیشن‌های آنجا را ندیده بودم. البته ویدئوهای این ویلای زیبا که در آنجا فیلمبرداری کرده بودیم را دیده بودم و برای رفتن به آنجا جنگیدم. این یک تجربه خاص برای همه ما بود.

من همیشه هیو دنسی و دومینیک وست را تحسین می‌کردم. بنابراین از اینکه آن‌ها می‌توانستند به ما بپیوندند واقعا هیجان‌زده بودم. در فرانسه، ژونتان زکی بازیگر برجسته بلژیکی به همراه ناتالی بای که یکی از بهترین بازیگران زن فرانسه است، به ما پیوستند. در طول هفته اول قرنطینه در فرانسه، ما فیلم روز بجای شب (Day for Night) را از او همراه با عوامل دیدیم (فیلمی از فرانسوا تروفو). فیلمی که نامه‌ای عاشقانه به فیلمسازی در جنوب فرانسه است.

 

پوستر رسمی فیلم دانتون ابی: عصر جدید

پوستر فیلم دانتون ابی

تماشای آنلاین فیلم دانتون ابی: عصری جدید

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil