نگاهی به برنامه نیمه شب با امیرحسین قیاسی

یک دیلی‌شوی خوب ایرانی

امیر حسین قیاسی از استندآپ کمدینی در خنداونه حالا به اجرای یک دیلی‌شو ایرانی با نیمه شب در پلتفرم فیلیمو رسیده و از این طریق هم خلاقیت خود را در ساخت یک برنامه طنز به نمایش گذاشت و هویت مستقل هنری برای خود دست و پا کرد که تجربه موفقی از مجری‌گری کمدی هم محسوب می‌شود و می‌تواند راه را برای رشد این مدل از برنامه‌سازی‌های مفرحانه باز کند که اتفاقا نیاز اجتماعی جامعه امروز ما نیز است. قیاسی که سال‌ها در شبکه اجتماعی توییتر فعالیت می‌کرد در سال ۹۷ این فرصت را پیدا کرد تا در دومین فصل برنامه خنداننده شو حضور داشته باشد. موفقیت امیرحسین قیاسی در مسابقات خنداننده شو به او کمک کرد تا مسیرش را در برنامه‌سازی طنز پیدا کند و طرحی نو دراندازد.

از جمله ویژگی‌های مهم نیمه شب با امیرحسین قیاسی، لحن و رویکرد انتقادی آن به پردازش کمیک اخبار و رخدادهای روز است که در نهایت برنامه را به یک طنز انتقادی-اجتماعی تصویری و نمایشی تبدیل می‌کند. نمایشی به این دلیل که گروهی که با او کار می‌کنند برای برخی از خبرها، موقعیتی نمایشی طراحی و اجرا می‌کنند و از این طریق نوعی از طنز آیتمی هم در درون این برنامه کوتاه گنجانده شده است

او با «نیمه شب» به نوعی اولین دیلی شو ایرانی را در شبکه نمایش خانگی به روی مخاطب گشود که به نظر می‌رسد مورد توجه مردم هم قرار گرفته است. گرچه در اینجا برخلاف استندآپ کمدی، طنازی‌های فردی متر و معیار خنداندن مخاطب نیست و شوخی با اخبار و رخدادهای روز محور کار است اما باز هم این نوع روایت قیاسی و لحن و بیان طنازانه او در پردازش کمیک این اخبار است که به آن‌ها جذابیت می‌بخشد. ضمن اینکه او با تکیه بر برخی مهارت‌های کمیک مثل نوع استفاده از صورت و طرز نگاهش و بهره‌گیری از طنازی‌های کلامی به آن‌ها غنای بیشتری بخشیده و سهم مهمی در تبدیل روایت به موقعیت کمیک و خنده‌دار دارد.

از جمله ویژگی‌های مهم این برنامه، لحن و رویکرد انتقادی آن به پردازش کمیک اخبار و رخدادهای روز است که در نهایت برنامه را به یک طنز انتقادی-اجتماعی تصویری و نمایشی تبدیل می‌کند. نمایشی به این دلیل که گروهی که با او کار می‌کنند برای برخی از خبرها، موقعیتی نمایشی طراحی و اجرا می‌کنند و از این طریق نوعی از طنز آیتمی هم در درون این برنامه کوتاه گنجانده شده است. البته وزن و میزان کمیک بودن این شوخی‌ها یک اندازه نیست و گاهی هم برخی از آن‌ها بی‌مزه از کار درمی‌آید. به همین دلیل معتقدم سهم عمده بار کمیک و طنازانه برنامه بر دوش خود قیاسی است و با اینکه در اینجا با یک طنز نمایشی و خبری مواجه هستیم اما هویت برنامه به شدت متکی بر مجری و شیوه اجرای طنازانه اوست.

به‌روز بودن سوژه‌ها و تنوع آن‌ها از یک سو و مبتلاءبه بودن آن‌ها از حیث اجتماعی و همگانی به طوری که اغلب یا مسائل عمومی جامعه را در نظر می‌گیرد یا سوژه‌هایی که اغلب مخاطبان خبر آن را شنیده‌اند، موجب شده تا پویایی و زنده بودن برنامه از حیث مضمونی و انتخاب سوژه حفظ شود. البته گاهی هم سوژه‌های انتخاب شده به اصلاح امروزی‌ها، ترند روز یا فضای مجازی و رسانه‌ای هم نیستند اما نوع شوخی با آن‌ها و اجرای قیاسی باعث جذابیت و حتی تازگی آن‌ها می‌شود. ضمن اینکه فضای بازتر فیلیمو و شبکه نمایش خانگی نسبت به صدا و سیما، امکان شوخی‌های بیشتر و متنوع‌تری را به قیاسی بخشیده که کمتر در دایره خط قرمزها و ممیزی‌ها قرار می‌گیرد. سوژه‌ها نیز از تنوع ژانری برخوردار بوده و از مسائل کلان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی تا برخی اتفاقات روزمره و معمولی‌تر را دربرمی گیرد. نیمه شب یک برنامه‌ای تقریبا ۱۵ دقیقه‌ای است اما از قابلیت، نوآوری و خلاقیت قابل قبولی در پرداخت طنازانه و کمدی به سوژه‌هایش برخوردار بوده و می‌تواند مخاطب خود را بخنداند و خرسند کند.

تماشای آنلاین برنامه نیمه شب با امیرحسین قیاسی

این‌ها را هم بخوانید

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم