نقد و بررسی فیلم تورنا2

قصه رستورانی که سفینه شد!

سید جواد هاشمی حالا با دو مولفه در سینمای ایران قابل شناسایی است؛ یکی به عنوان بازیگر فیلم های مذهبی و دفاع مقدسی و دیگری به عنوان کارگردان ژانر کودک و نوجوان که حالا صاحب سبک خاص و هویتمند خود در این ژانر سینمایی هم شده است. فیلم تورنا۲ را باید یکی از مصدایق همین سبک و سیاق دانست که در یک روایت کلی از مجموعه کارهایی که هاشمی برای کودکان و نوجوانان ساخته، جهان انتزاعی و فانتزی را به جهان عینی و واقعی گره زده و از دل آن جهانی بینامیتی و دراماتیک خود را بیرون کشیده و صورت بندی کرده است.

اطلاعات فیلم تورنادو | پخش اختصاصی از فیلیمو

این فیلم داستان پروفسوری است که موفق به ساخت یک رستوران شده. رستورانی که در نهایت به یک سفینه تبدیل می‌شود. حال با ورود ۴ نوجوان به قصه و با شیطنت آنان، این سفینه مقداری زودتر از موعد به پرواز درمی‌آید. سفینه در نهایت به فضا رفته و در یک سرزمین ناشناخته فرود می‌آید. این ورود به جهان ناشناخته و کشف رمز و رازهایی آن به میانجی تجربه‌ای انتزاعی ریشه در روانشناسی ذهن نوجوان دارد که به خیالپردازی‌های فانتزی و انتزاعی علاقه‌مند است و از این طریق در واقع به تجربه ذهنی و رویاپردازانه دنیای پیرامون خود دست می‌زند. به عبارت دیگر فیلم صرفا برای نوجوانان ساخته نشده بلکه برساخته جهان ذهنی و روانشناختی آن‌ها نیز هست.

آنچه در فیلم تورنا۲ مولفه برجسته‌ای است فضاسازی فیلم است که جهانی موازی و بینامتنی دارد و میان جهان رئالیستی و واقعی پیوندی دراماتیک برقرار می‌کند. در واقع با فرمی دوگانه مواجه هستیم بین جهان فانتزی و واقعی درست مثل ذهن نوجوان در واقعیت و در تجربه دوران نوجوانی که جهانی مرزی را تجربه می‌کند. جهان مرزی بین واقعیت و خیال

شاید گزافه نباشد که بگویم ورود سفیه به جهان ناشناخته پهلو می‌زند به ورود نوجوانان به دنیای تازه خود در سن بلوغ که دوره مکاشفه و هویت‌یابی آن‌هاست و گویی این تجربه به نوعی در شمایل و ارجاعات نمادین قصه بازنمایی و صورت بندی می‌شود. توجه کارگردان به بسترهای روانشناختی مخاطب نوجوان و ارجاع به جهان ذهنی و درونی او که با خیال و انتزاع درهم تنیده شده فارغ از اینکه در شکل گیری درام «تورنا۲» تاثیر می‌گذارد می‌تواند مخاطب نوجوان را هم پای تماشای کنشگرانه و درگیرکننده با اثر هم وا دارد. فیلمساز یک بازی شیطنت آمیز با عنوان فیلم هم کرده که به شکل نمادین می‌تواند مصداق از همان خیال‌پردازی‌های نوجوانانه باشد. به این معنا که «تورنادو» را که گردباد شدید و به عبارتی دیگر سیاه باد است به شکل «تورنا۲» به کار برده و آن را به مضامین نمادین درام پیوند زده است. فیلمی دشوار از حیث تولید و با پروداکشنی پیچیده و پر جزییات که جسارت فیلمساز در پرداخت به این گونه و سطح از فیلمسازی را نشان می‌دهد که فارغ از کیفیت دراماتیک اثر، قابل تحسین است.

آنچه در «تورنا۲» مولفه برجسته‌ای است فضاسازی فیلم است که جهانی موازی و بینامتنی دارد و میان جهان رئالیستی و واقعی پیوندی دراماتیک برقرار می‌کند. در واقع با فرمی دوگانه مواجه هستیم بین جهان فانتزی و واقعی درست مثل ذهن نوجوان در واقعیت و در تجربه دوران نوجوانی که جهانی مرزی را تجربه می‌کند. جهان مرزی بین واقعیت و خیال. وحید ابراهیمی فیلمبردار اثر هم با قاب‌بندی‌های زیبایی شناسانه خود، این موقعیت‌ها را از حیث بصری جذاب‌تر و البته اثربخش‌تر می‌کند. استفاده از موسیقی‌های قدیمی و نوستالژیک هم بر جذابیت این صحنه‌ها می‌افزاید و حتی فیلم را برای مخاطب بزرگسال هم قابل تماشا می‌کند. جواد هاشمی که خود نویسنده فیلمنامه است به بازنمایی دنیای کودک و نوجوان در شخصیت پردازی و به ویژه دیالوگ پردازی‌ها توجه کرده و در ترسیم جهان نوجوانانه موفق عمل می‌کند.

به نظر می‌رسد این تمهید او بیش از آنکه مدیون بازیگر بودنش باشد متاثر از معلم بودن و تجربه‌های زیسته خودش در ارتباط با کودکان و نوجوانان باشد. تورنادو از کستینگ خوبی هم استفاده کرده که ردپای بسیاری از بازیگرانی که مخاطب کودک و نوجوان با آن خاطره دارد در آن پیداست به ویژه اکبر عبدی که هم برای مخاطب کودک و نوجوان و هم والدینشان تداعی‌گر جهان کودکانه است. استفاده از رنگ‌های شاد چه در لباس و پوشش کاراکترها چه در رنگ و نور محیطی و لوکیشنی بر شادابی اثر افزوده است. اگر در خانه کودک و نوجوانی دارید حتما به همراه آنان به تماشای «تورنا۲» بنشیند و از جهان فانتزی قصه لذت ببرید.

تماشای آنلاین فیلم تورنادو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم