حبیب اسماعیلی در فیلیمو شات مطرح کرد: «سرنوشت فیلم‏‌ها در دستان مردم است، نه منتقدان!»

مردم تصمیم می‌‏گیرند!

مردم تصمیم می‌‏گیرند

حبیب اسماعیلی در مورد تاثیر منتقدان بر فروش فیلم‌ها گفت: «منتقدان در فروش فیلم بی تاثیر نیستند، ولی اینکه سرنوشت یک فیلم را بخواهند رقم بزنند، نمی‌توانند؛ فیلم‌هایی بوده است که شاید خیلی از دوستان منتقد از آن خوششان نیامده و اصلا فیلم خوبی هم نبوده است؛ اما با نقدهای که نوشته شده آن فیلم مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته یا بالعکس آن هم بوده است یا فیلم‌هایی که خوب و ارزشی بوده و بسیاری از دوستان تلاش کرده‌اند فیلم را حمایت کنند اما مردم تصمیم گرفتند چه فیلمی را ببینند و چه فیلمی را نبینند.»

توده مردم تاثیرگذارتر از منتقدان هستند

حبیب اسماعیلی در ادامه، درباره تاثیر توده مردم بر سینما اشاره کرد: «نمی‌توانیم منکر نقد‏های خوب و سازنده منتقدینی که از گذشته دارند کار می‏‌کنند شویم. تعداد منتقدان ماشاالله الان زیاد است؛ اما با توجهی که الان به شبکه‌های مجازی می‏‌شود، جهت اطلاع‌رسانی خوب و موثر است؛ اما بر سرنوشت فیلم تاثیرگذار نیست. مردم دنبال آگاهی هستند و نقطه نظرات را نگاه می‌کنند اما توده مردم نقش اساسی دارند؛ به‌عنوان پخش‏‌کننده و تهیه‌‏کننده دیدم بهترین تبلیغات، «تبلیغات دهان‌به‌دهان» است. زمانی که اکران فیلم آغاز می‌شود، ممکن است تبلیغات وسیع داشته باشد اما وقتی مردم از سینما بیرون می‏‌آیند و تبلیغ منفی کنند؛ فروش فیلم افت می‌کند و اگر فیلم خوب باشد با گفته و دیده شدن، می‌توانند در فروش فیلم سازنده باشند.»


اکران آنلاین فیلم سراسر شب اثر فرزاد موتمن و با نقش‌آفرینی الناز شاکردوست


نقد، فیلمی را بالا یا پایین نمی‌آورد/ «قیصر» منتقد داشت اما محبوب مردم بود

حبیب اسماعیلی ، پخش‌کننده فیلم، از اهمیت نظر منتقدان برای پخش‌کنندگان می‌گوید: «من، خودم را جزو خانواده مطبوعات و رسانه می‌دانم چون در این حرفه بودم و کار کردم. درهرصورت، دوستانی به‌اصطلاح آمدند به‌عنوان منتقد و پول می‌گیرند و در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند؛ اما کسانی که اهل‌قلم‌اند، دلسوز هنر و سینما هستند و قلمشان تاثیر دارد، برای اینکه مردم را راهنمایی کنند که بروند یک فیلم را ببینند و یک‌جوری زنگ خطری باشد که مردم نروند؛ اما سرنوشت یک فیلم را مطلقا نمی‌توانند تغییر دهند این را می‌توانم با یک مثال از قبل انقلاب بگوییم؛ هوشنگ کاووسی، یکی از منتقدان بسیار بسیار خوب بود و خودش هم فیلم‌ساز بود، همان زمان در مورد فیلم «قیصر» نقد نوشت. آن نقد خیلی تند و علیه فیلم بود ولی یکی از فیلم‌های پرفروش سینمای ایران بود تازه مطبوعات این‌همه انعکاس می‌دادند؛ ما نمی‌توانیم مدعی باشیم که نقد می‌تواند فیلمی را بالا یا پایین بیاورد، این را من می‌توانم به جرات بگویم: چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»

نگاهی به مستند قیصر چهل سال بعد

منتقدین روی دیده شدن فیلم حاتمی‌‏کیا تاثیر داشتند

در پایان، این فعال فرهنگی از نقش نقد در سینمای ایران گفت: «کار هنری، سلیقه شخصی است؛ مثلا یک فیلمی اکران‏ می‏‌شود و شما می‌گویید فیلم خوبی است و من می‌گویم فیلم بدی است و کسی نمی‌تواند معترض شود؛ اما منتقدان به‌وسیله ارتباط جمعی، می‌‏توانند زمینه‌ای برای آگاهی جامعه باشند. به خصوص خبرنگارها و رسانه‏‌ها که هدف اصلی آن‌ها، آگاهی و روشن کردن جامعه است. منتقد هم می‏‌تواند در هنر هم این کار را انجام دهد؛ مشروط بر اینکه از دل برآمده باشد و از روی خصومت شخصی نباشد؛ ما منتقدهای خوبی داریم که در گذشته، منسجم‌تر بودند و نقد‌های سازنده انجام می‌دادند: من یادم هست، فیلم های شادروان کیارستمی یا خود آقای حاتمی‏‌کیا. بالاخره تاثیر فیلم اول حاتمی‌کیا را منتقدین در دیده شدن آن نقش داشتند؛ نقد برای آگاهی دل جامعه و ذهن مردم بسیار کارآمد است.»

بنر مستند قیصر بعد از چهل سال


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil