نقد و معرفی فیلم شکارچیان روح: افترلایف

آنچه پس از زندگی است…

داستان زمانی شروع می‌شود که یک مادر مجرد و دو فرزندش به یک شهر کوچک می‌رسند. آن‌ها در آنجا به تدریج با میراث مخفیانه‌ای که پدربزرگشان برای آن‌ها باقی گذاشته است، آشنا می‌شوند. اتفاقی که داستان‌ها آن‌ها را به شکارچیان روح سابق پیوند می‌‌زند.

خلاصه داستان فیلم شکارچیان روح: افترلایف

فیلم شکارچیان روح: افترلایف، داستان خانواده اسپنگلر است، جایی که فیبی برای نخستین‌بار با پدربزرگش که هیچ چیز از او نمی‌داند، آشنا می‌شود. هرچند به‌نظر می‌رسد همان ژن شیفتگی به علم و دانش که پدربزرگش داشته به او به ارث رسیده است. بنابراین مطمئنا فیبی کسی است که دوباره از کسب و کار خانوادگی‌شان رونمایی می‌کند، حتی اگر در مزرعه ویران شده سامرویل، جایی که اگون مادر فیبی را ترک کرده، پنهان شده باشد. در این میان یک معلم مدرسه محلی (پل راد جذاب) که در حال تبدیل شدن به یک زلزله‌شناس است به خانواده فیبی می‌پیوندد.

 

آمار و بازخوردهای نمایش فیلم

برای دومین بار در دو ماه گذشته، دنباله‌ای از سونی پیکچرز پیش‌بینی‌ها از افتتاحیه آخر هفته را بهم ریخت. شکارچیان روح: افترلایف، مانند ونوم: بگذارید کارنیج بیاید، که قبل از این با فروش ابتدایی ۹۰ میلیون دلاری خود سایر بهترین عناوین سال ۲۰۲۱ را پشت‌سر گذاشت، با فروش تخمینی ۴۴ میلیون دلاری افتتاح شد. در حالی که برآوردهای قبلی از فروشی بین ۲۷ تا ۴۰ میلیون دلار حکایت داشتند. فیلم رایتمن خیلی زود توانست در باک‌آفیس آمریکا از صد میلیون دلار عبور کند. به این ترتیب به دوازدهمین فیلم سال تبدیل شد که به چنین موفقیتی می‌رسد. مجموعه باکس‌آفیس جهانی شکارچیان روح: افترلایف تا ۱۴ دسامبر به رقم ۱۶۴.۷۰۶.۴۵۴ دلار می‌رسد.

شکارچیان روح پل فیگ، به فروشی ۲۲۹ دلار در سراسر جهان دست پیدا کرد. البته فیلم فیگ، در سال ۲۰۱۶ و پیش از شیوع پاندمی، اکران شد و بنابراین فرصت بسیار بهتری برای جذاب مخاطبان داشت. اما با اینحال بنظر می‌رسد که فیلم رایتمن به راحتی می‌تواند فروش فیلم سال ۲۰۱۶ را پشت‌سر بگذارد. البته باتوجه به هزینه تولید بسیار معقول‌تر افترلایف (۷۵ میلیون دلار در مقایسه با بودجه ۱۴۴ میلیون دلاری فیلم پل فیگ)، فیلم رایتمن تا همین الان فروش بهتری داشته است. شکارچیان روح: افترلایف اگرچه تا به اینجا کم‌تر مورد استقبال منتقدان قرار گرفته، اما از سوی مخاطبان با اقبال بسیار زیادی مواجه شده است. بنابراین احتمالا سونی به فکر ساخت دنباله دیگری از این فیلم خواهد بود. از آنجایی که به تازگی گیل کنان و رایتمن قرارداری را با سونی پیکچرز امضا کرده‌اند، بنظر می‌رسد که این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. اتقاقی که می‌تواند نوید‌بخش آینده فرانچایزی باشد که رایتمن عشق عمیقی به آن دارد.

بهترین فیلم های ۲۰۲۲

نکاتی که باید درباره شکارچیان روح: افترلایف بدانید

شکارچیان روح: افترلایف، ادامه‌ای بر یکی از محبوب‌ترین فرانچایزهای تاریخ سینما است. یک فیلم کمدی وحشت ماوراء‌الطبیعه ماجراجویانه که طرفداران فراوانی در سراسر جهان دارد. پیش از تماشای فیلم و خواندن نقد آن، نکاتی درباره فیلم تازه را با یک‌دیگر مرور می‌کنیم.

  • ایده گروهی از آدم‌ها که به دنبال شکار ارواح هستند، با فیلم کالت شکارچیان روح ایوان رایتمن جرقه خورد. حال بعد از گذشت نزدیک به چهل سال، پسر ایوان، جیسون رایتمن، سراغ میراث پدرش رفته است. رایتمن جوان که پیش از این با فیلم‌های مستقل و کم‌بودجه شناخته می‌شد، در شکارچیان روح: افترلایف، سراغ فیلمی با بودجه کلان رفته است. هرچند که پدرش ایوان به عنوان تهیه‌کننده در کنار او حضور دارد.
  • داستان فیلم جدید، دنباله‌ای بر وقایع فیلم سال ۱۹۸۹، شکارچیان روح ۲، است. از آنجایی که این فیلم در ادامه فیلم‌های اصلی دهه هشتادی این فرانچایز قرار می‌گیرد، پیوندهایی با آن‌ها ایجاد می‌کند.
  • با مرگ هارولد ریمیس (کارگردان فیلم روز گراندهاگ Groundhog Day)، آینده مجموعه شکارچیان روح در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. او یکی از ستاره‌های فیلم شکارچیان روح اصلی بود و نقش اگون اسپنگلر را به عهده داشت. اما این اتفاق جرقه این ایده را زد که فیلم جدید بر داستان خانواده اسپنگلر متمرکز باشد. به این ترتیب، رایتمن در فیلم خود به هارولد ریمیس فقید ادای احترام می‌کند.
  • داستان شکارچیان روح: افترلایف، برخلاف فیلم‌های دهه‌ هشتادی این مجموعه، در نیویورک رخ نمی‌دهد. در ابتدای فیلم جدید، خانواده اسپنگلر که دوران سختی را سپری می‌کنند، به مزرعه پدربزرگشان اگون اسپنگلر در سامرویل اوکلاها نقل مکان می‌کنند.
  • در کنار نسل جدید شکارچیان روح، برخی از چهره‌های قدیمی دو فیلم اول، بعد از سی سال دوباره بازگشته‌اند. بنابراین دوباره با بیل مری، دن اکروید، ارنی هادسون و سیگورنی ویور ملاقات خواهیم کرد.
  • هواداران این فرانچایز چندین نسل را در برمی‌گیرد. بنابراین بدیهی است که بسیاری از عناصر ویژه این سری فیلم‌ها را دوباره در اینجا حضور داشته باشند. از وسیله نقلیه تخیلی فیلم اصلی گرفته تا اسلحه‌های ویژه شکار ارواح همه در فیلم جدید نقشی کلیدی دارند.

از مجموع این موارد بنظر می‌رسد که فیلم جیسون رایتمن در کنار یک ادای احترام به میراث این فرانچایز، سعی دارد جهان ویژه خودش را خلق کند. اما ببینیم ایا فیلم به این هدف رسیده است یا خیر؟

نقد و بررسی فیلم شکارچیان روح: افترلایت

نظر منتقدان درباره فیلم شکارچیان روح: افترلایف

امپایر | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

شکارچیان روح: افترلایف، در تمام مدت زمان خود، سرگرم‌کننده، خلاقانه و سرشار از جذابیت است. اگر نگران هستید که فیلم جیسون رایتمن، بزرگ‌ترین میراث پدرش را لکه‌دار می‌کند، خیالتان آسوده باشد، چراکه جایی برای نگرانی نیست.

ورایتی | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

خبر خوب برای طرفداران شکارچیان روح اینکه افترلایف هیچ کاری برای خدشه‌ دار کردن فیلم اصلی انجام نمی‌دهد.

ایندی‌وایر | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

شکارچیان روح: افترلایف جیسون رایتمن، یکبار دیگر کلید راه‌اندازی مجدد این فرانچایز را می‌زند، هرچند اینبار مسئولیت میراث سینمایی خانوادگی را به عهده دارد. اگرچه با تمام نوستالژی‌های درون فیلم، هویت مستقل این نسخه‌ بازسازی‌شده‌ کمی به خطر افتاده، چرا که به عنوان نمونه‌ای کپی از آنچه پیش از آن آمده است، عمل می‌کند.

بوستون گلوب | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

فیلم لحظه‌های مخصوص خود را دارد که بیش‌تر آن‌ها مرهون یک مکینا گریس خارق‌العاده در نقش یک نوجوان دوازده‌ساله باهوش شیفته تکنولوژی و پل راد در نقش یک معلم علوم راحت طلب است. اما با اینحال این لحظات باعث نمی‌شوند که فیلم در مسیری یکنواخت و بدون انحراف پیش برود.

نمایی از فیلم شکارچیان ارواح: افترلایت

نقد فیلم شکارچیان روح: افترلایف

ریچارد ویتاکر | ۳۷ سال از زمانی که یک گروه چهار نفره نیویورکی، این شهر (و بقیه دنیا) را از دست گوزر، روح‌خوار سومری، نجات داده‌اند، می‌گذرد. بنابراین کاملا منطقی است که دنباله دوم فیلم، شکارچیان روح: افترلایف، داستان دیگری غیر از آنچه برای استانتز، ونکمن، زدمور و اگون اسپنگلر رخ داده، دنبال کند. نه اینکه آن‌ها همگی با یک‌دیگر ناپدید شده باشند. آن‌ها چیزهایی از خود باقی گذاشته‌اند. داستان در اینجا روی دختر ترک شده اگون، کالی با بازی کری کون؛ و بچه‌هایش فیبی (مکینا گریس) باهوش و بچه مثبت و تروور قد بلند (فین ولفهارد)، متمرکز است.

از برخی جهات، جیسون رایتمن دقیقا همان کارگردانی است که نباید سراغ یک فیلم شکارچیان روح برود. فیلم‌های او به بلوغ دیررس (بزرگسال جوان Young Adult)، بزرگ شدن خیلی‌ سریع و به ناچار (جونو Juno)، شکاف نسلی (مردان، زنان و کودکان Men, Women & Children) و مبارزه با پشیمانی شغلی (بالا در آسمان Up in the Air)، پرداخته‌اند. از سوی دیگر، شاید همه این‌ها او را به انتخاب درستی برای کارگردانی شکارچیان روح: افترلایف، تبدیل کنند. زیرا او همیشه با جدیتی طنز‌آمیز با این موضوعات نزدیک شده است.

ویژگی‌ای که او یقینا از پدرش ایوان رایتمن، کارگردان شکارچیان روح، به ارث برده است. اضافه کردن گیل کنان به عنوان همکار فیلمنامه‌نویس، برای اینکه برخی از حاشیه‌های هجوآمیز رایتمن را تعدیل کند، ثمربخش بوده است. مخصوصا به این دلیل که کنان به واسطه فیلم‌هایی مانند خانه هیولا (Monster House) و فیلم نادیده گرفته شده و بی‌نهایت خیال‌انگیز شهر اخگر (City of Ember)، در مورد ماجراجویی‌های عجیب و غریب مناسب کودکان تجربه زیادی دارد.

اما این جنبه خانوادگی است که بیشترین اهمیت را دارد، زیرا شکارچیان روح: افترلایف، ادای احترام کامل و دوست‌داشتنی پسر به بزرگ‌ترین فیلم پدرش است. فیلمی که از غوطه‌ور شدن در افسانه‌ها و اندیشیدن به ماهیت ارواح در این دنیا سرچشمه می‌گیرد. نسخه اصلی از اینکه همزمان خنده‌دار و صمیمانه و ترسناک و عاشقانه باشد، واهمه‌ای نداشت و فیلم رایتمن نیز سعی می‌کند در همین مسیر پیش برود. فیلم جدید بر کاراکتر فیبی مکینا گریس متمرکز است. کسی که نه تنها بدلی از شکارچی باهوش و محبوب هارولد ریمیس محسوب می‌شود، بلکه به احتمال زیاد شبیه دوازده سالگی دختر او، ویولت ریمیس، است.

فیلمنامه رایتمن، میراثی است که او با آن بزرگ شده است. در واقع او در اینجا بخشی از داستانی را که پدرش شروع کرده است، بازگو می‌کند. همچنین، شکارچیان روح: افترلایف، آخرین فرصت برای قدردانی و خداحافظی از تیم اصلی و به خصوص هارولد ریمیس است. از نگاه عده‌ای از مخاطبان شاید فیلم کسل کننده و حتی سودجویانه به‌نظر برسد. اما آن‌ها احتمالا با این اتهامات را به بازسازی عمیقا بدبینانه، مضحک و منفعت‌طلبانه سال ۲۰۱۶ نسبت بدهند.

پل راد در نمایی از فیلم Ghostbusters: Afterlife

احساسات همان چیزی است که شکارچیان روح: افترلایف دارد، اما نسخه سال ۲۰۱۶ قاقد آن است. همچنین فیلم رایتمن می‌داند که چگونه از جهان متنوع و کاملا عجیب و غریب فیلم اصلی، قدردانی بکند. ۱۹۸۴ سالی بود که ایندیانا جونز، مردی را مشاهده می‌کرد که پیش از آنکه زنده داخل گودالی مواد مذاب بیفتد، قلبش بیرون کشیده می‌شود. همچنین سالی بود که گرملین‌ها، پیرزنی را از پنجره به بیرون پرتاب کردند.

اما حتی با این معیارها، شکارچیان روح فیلم عجیب و غریبی بود. فیلمی که در اصل به عنوان داستانی کمدی، علمی تخیلی و وحشت نوشته شده بود، اما به یک فیلم خانوادگی دوستانه تبدیل شد. فیلمی که دن اکروید، بیل مری و هارولد ریمیس را از آدم‌های غیرعادی بدخلق به عموهای عجیب و غریب شما تبدیل کرد. شکارچیان روح: افترلایف، شاید مانند فیلم اصلی، سینما را تغییر ندهد، اما برای نسل جدید فیلمی برجسته و ارزشمند است.

 

امتیازهای فیلم شکارچیان روح: افترلایف

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۴ از ۱۰
  • میانگین رضایت بر اساس نظر منتقدان سایت راتن تومیتوز: ۶۲ درصد بر اساس ۲۸۰ نقد
  • میانگین رضایت بر اساس نظر کاربران سایت راتن تومیتوز: ۹۵ درصد
  • میانگین بر اساس نظر منتقدان سایت متاکریتیک: ۴۵ درصد براساس ۴۷ نقد
  • میانگین بر اساس نظر کاربران سایت متاکریتیک: ۸ از ۱۰

فیلم شکارچیان روح: افترلایف

حرف‌های سازندگان درباره فیلم و منبع اصلی آن

جیسون رایتمن: من این فیلم را در درجه اول برای پدر و دخترم ساختم. همچنین این فیلم را برای ریمیس و دیگر خالقان شکارچیان روح ساختم. در ادامه، این فیلم برای همه کسانی است که شکارچیان روح در قلبشان جای دارد. مهم‌ترین نقد از پدرم بود. پدرم آن را دوست داشت. دریافت چنین بازخوردی از افرادی که این فیلم را به اندازه من دوست دارند، بسیار معتبر است.

ایوان رایتمن: صادقانه بگویم، نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم. بنابراین من مطئننا برای او یادداشت‌هایی داشتم. اما وقتی اولین‌بار این داستان را برایم تعریف کرد، واقعا من را تحت‌تاثیر قرار دارد. فکر کردم این نه تنها یک ایده عالی است، بلکه روشی فوق‌العاده هوشمندانه برای ادامه داستانی است که چهل سال پیش دن اکروید با ما شروع کرد. بنظر می‌رسید این روش درستی برای خلق یک روایت تازه است تا دوباره همان داستان را بازگو نکند.

ایوان رایتمن: این یک اتفاق بسیار مثبت بود که در زندگی من و فکر می‌کنم در زندگی کل خانواده ما رخ داد. این فیلم تا حدودی معادله را برای من تغییر داد و من را از یک تهیه‌کننده‌، کارگردان موفق به جایگاه دیگری رساند. شکارچیان روح، مانند کودکان، چیزی بود که زندگی من را تغییر دارد، بنابراین به هیچ وجه به آن عنوان یک بار اضافی نگاه نکرده‌ام.

جیسون رایتمن: من همیشه فکر می‌کردم که این بخشی از کسب‌وکار خانوادگی است و در تمام زندگی‌ام حضور داشته است. حتی پیش از آنکه بدانم فیلمسازی چیست، سر صحنه فیلمبرداری بوده‌ام. هنگامی که بچه هستید، حتی اگر در جریان ساخت فیلمی حضور داشته باشید، متوجه نمی‌شوید که فیلم‌ها چیزهایی هستند که ساحته می‌شوند. حضور در صحنه فیلم‌برداری برای من مثل یک جادو بود. هنگامی که بزرگ شدم، این فقط بخشی از زندگی روزمره بود. روزی نیست که کسی را با تیشرت شکارچیان روح نبینیم. مردم اغلب از من می‌پرسیدند که آیا قرار است فیلم شکارچیان روح خودم را بسازم. برای مدتی فکر می‌کردم که مخاطبان واقعا می‌خواهند شکارچیان روح من را ببینند. اما این گزاره درست نبود. چراکه چیزی که آن‌ها می‌خواستند یک فیلم شکارچیان روح دیگر است. آن‌ها می‌خواستند دوباره آتش‌بازی پروتون پک (وسیله‌ای برای به دام انداختن ارواح) را ببینند. آن‌ها می‌خواهند یک بار دیگر پرواز Ecto-1 (وسیله نقلیه تخیلی مجموعه شکارچیان روح) را  در گوشه و کنار، مشاهده کنند. سپس این افتخار واقعی نصیب من شد که این داستان را روایت کنم.

جیسون رایتمن: کری کون و پل راد، دو نفری بودند که از همان مرحله نگارش فیلمنامه در نظرشان داشتیم. آن‌ها برای جهان فیلم بسیار عالی بودند و ما مدت‌ها بود که می‌خواستیم با این دو نفر کار کنیم. از بازیگران نوجوان، حتی آن‌هایی که شناخته شده بودند، تست گرفته شد. بدیهی بود که آن‌ها کار سختی در پیش داشتند، چراکه قرار بود پروتون پک‌ها را در دست بگیرند. مکینا گریس از کودکی یکی از طرفداران شکارچیان روح بوده است. این نقش رویای همیشگی او است.

ایوان رایتمن: من آنجا بودم و دیدنش باورنکردنی بود. او بهم ریخته بود، چراکه این نقش برای او اهمیت بسیاری داشت.

تماشای آنلاین فیلم شکارچی ارواح

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole