نقد فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

فراز و فرودهای عاشقانه

فهرست بهترین فیلم های ایرانی عاشقانه

گرچه از عنوان فیلم هم می‌توان فضای فانتزی آن را حدس زد اما «رمانتیسم عماد و طوبا» در دل همین فضای فانتزی که گاه رگه‌هایی از طنز هم در آن پیداست حرف‌های خیلی جدی درباره روابط عاطفی و عشق می‌زند که حتی کارکردهای درمانی و تراپی دارد. قطعا تماشای فیلم برای زوج‌های جوان سرشار از ارجاعات جذاب روانشناختی و بازنمایی ملموس زندگی مشترک است. در واقع فیلم در یک بینامتنیت فانتزی-رئال قصه‌اش را روایت می‌کند. قصه‌ای که اقتباسی است از کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن که کتاب‌هایش در حوزه رمان-روانشناسی در ایران مخاطبان زیادی دارد. صباغ‌زاده ایتالیا -ایتالیا را هم بر اساس برداشت آزاد از کتاب جومپا لاهیری ساخته بود و به نظر می‌رسد اقتباسی بودن را هم باید یکی از مولفه‌های سینمای او دانست.

درخلاصه فیلم هم آمده قصه‌ای از این گزاره معنایی است که عشق بیش از اینکه یک هیجان و تپش قلب و خارش پوست باشد یک مهارت است و همین فقدان یا کمبود مهارت‌های ارتباطی، زندگی‌های عاشقانه را بتدریج به زندگی ملال آور و گاه پر از نفرت و بیزاری بدل می‌کند. کمدی – رومانتیک بودن آن به معنای خنده برای سرگرمی نیست بلکه بیشتر برای تلطیف و خلق فضای سرخوشانه است و استفاده از رنگ‌های شاد در فیلم هم به همین منظور بوده است.

الناز حبیبی و حسام محمودی در فیلم رمانتیسم عماد و طوبی

به عبارت دیگر کمدی در اینجا برای خنده دار شدن موقعیت نیست بلکه یک فضای مفرح ایجاد می‌کند تا در پس آن حرفی جدی و گاه تراژیک با تلخی کمتری به مخاطب منتقل شود. از این حیث واجد نوعی امید و نگاهی از سر خوش بینی نه خوش خیالی به غایت زندگی مشترک است. از این رو فیلم را نباید کمدی به معنای رایج و متداول آن معنا کرد.

درست به همین دلیل است که می‌توان گفت رمانتیسم  عماد و طوبا یک مانیفست زناشویی است که در کنار آسیب شناسی به ارائه راه حل هم می‌پردازد و مهارت‌هایی را که لازمه تداوم یک زندگی عاشقانه یا دست کم زندگی رضایت بخش است در بستر خود درام و گره‌گشایی‌های دراماتیک آن مطرح می‌کند. رمانتیسم  عماد و طوبا ماجرای عشقی آن‌ها را از کودکی تا پیری با فراز و نشیب‌های یک زندگی مشترک به تصویر می‌کشد.

فیلم رمانتیسم عماد و طوبا  از حیث روانشناسی از فیلم‌های به اصطلاح حال خوب کن است که تماشای آن در شرایط اجتماعی موجود که بسیاری از زندگی مشترک با بن بست یا ملال و افسردگی همراه شده می‌تواند راهگشا باشد و به تزریق امید در جامعه کمک کند

روایتی که توسط سارا بهرامی به عنوان راوی قصه بیان می‌شود تا از ظرفیت کلامی قصه گویی در بیان توصیه‌های روانشناختی قصه استفاده شود. البته گاهی این سویه کلامی از ساختار درام بیرون زده و گل درشت می‌شود. آنچه می‌تواند تماشای این فیلم را بویژه برای زوج‌های جوان جذاب کند پردازش بدون تعارف نقاط آسیب زایی است که می‌تواند در یک رابطه عاطفی به وجود بیاید و در واقع فیلم با نگاهی علت شناسانه به ریشه یابی و دردشناسی دست زده و شیوه درمان را هم که شعاری و احساسی نیست در فرآیند درام بازنمایی می‌کند.

فیلم رمانتیسم عماد و طوبا  از حیث روانشناسی از فیلم‌های به اصطلاح حال خوب کن است که تماشای آن در شرایط اجتماعی موجود که بسیاری از زندگی مشترک با بن بست یا ملال و افسردگی همراه شده می‌تواند راهگشا باشد و به تزریق امید در جامعه کمک کند. الناز حبیبی و حسام محمودی به عنوان بازیگران این فیلم بازی خوبی ارائه می‌دهند و ای کاش در شخصیت‌پردازی آن‌ها یکدستی بیشتری را شاهد بودیم. با این همه به نظر می‌رسد فیلم در بین مخاطبان و خانواده‌ها با استقبال خوبی همراه شود. به ویژه اینکه روابط عاطفی در این دو سال کرونایی دچار آسیب شده و تماشای این فیلم می‌تواند به ترمیم آن کمک کند. به عبارت دیگر فیلم خاصیت تراپی هم دارد و می‌تواند به تخلیه و تزکیه روانی و عاطفی مخاطب بیانجامد. اگر فیلم قبلی کاوه صباغ زاده «ایتالیا- ایتالیا» را دیده‌اید و دوست داشتید به احتمال زیاد از این فیلم هم رضایت خواهید داشت. با این همه و با وجود فضای شاد و سرخوشانه فیلم حضور علی انصاریان در این فیلم می‌تواند غم انگیز باشد،گرچه بازی او در اینجا دلنشین است.

 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. صابر مقصودی می‌نویسد

    از فیلم های خوب ایرانی که آرامشش کمی من رو یاد سروش صحت عزیز انداخت برای کسیی ک میخان دید نسبی به زندگی مشترک داشته باشند حتما توصیه میشه

fosil