نگاهی به فیلم‌های امام رضایی سینمای ایران

در جست‌وجوی معجزه ایمان

افتخار سینمای ایران است که همواره توجه ویژه‌ای به شهر مشهد و بارگاه ملکوتی امام هشتم داشته است. قصه‌ها و روایت‌های مختلفی را حول محور این شهر مذهبی و توریستی تعریف کرده و گاه به جایگاه معنوی امام رضا(ع) نیز اشاره شده است. اینجا نگاهی انداخته‌ایم به مهم‌ترین و خاطره‌انگیزترین اشاره‌های سینمای ایران به اهمیت و تاثیر امام رضا(ع).

مسعود کیمیایی پیش از انقلاب جزو فیلمسازانی بود که در ساخته مطرح خود یعنی «قیصر» به جایگاه امام هشتم در میان ایرانیان و تاثیر مشهد به عنوان یک مکان معنوی تاکید می‌کند. بردن ننه مشهدی به مشهد قولی بود که قیصر در فیلم می‌دهد و در پایان به آن به عنوان یک عهد، عمل می‌کند.

محسن مخملباف نخستین فیلمساز بعد از انقلاب بود که فیلمی درباره امام رضا(ع) و شفای بیماران ساخت؛ «دو چشم بی‌سو» با بازی محمد کاسبی و مجید مجیدی در سال ۱۳۶۲ ساخته شد و روایتی از زندگی فردی به نام مشهدی ایمان را به تصویر کشید که شفای چشمان فرزند نابینایش را از امام رضا(ع) می‌گیرد.

بنر دو چشم بی سواحمدرضا درویش در «کیمیا» به سراغ داستانی از مردان و زنان متاثر از جنگ می‌رود که بخشی از این روایت در شهر مشهد می‌گذرد. خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و رضا کیانیان از جمله بازیگران «کیمیا» هستند که درویش داستان شخصیت اصلی‌اش با نام رضا را که در مشهد به دنبال خانواده‌اش می‌گردد با اتکا به حضور قدرتمند آن‌ها روایت می‌کند.

خسرو شکیبایی در فیلم کیمیا
خسرو شکیبایی در فیلم کیمیا

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما سال ۱۳۸۴ مستندی با نام «رضای رضوان» می‌سازد که از معدود آثار مطرح و جامع درباره بارگاه مطهر رضوی است. این مستند روایت مردانی است که بی‌مُزد و منت در حرم امام رضا(ع) مشغول امر کفشداری زائران هستند. این روایت جذاب در نهایت به جایگاه این امام بزرگ در دل و جان ایرانیان می‌پردازد.

رسول صدرعاملی فیلمسازی است که سه‌گانه‌ای را درباره آدم‌ها و رابطه‌شان با امام رضا(ع) ساخته است؛ «هر شب تنهایی» با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد، «شب» با بازی امین حیایی، عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی و «در انتظار معجزه» با بازی حمید فرخ نژاد و پریوش نظریه آثاری هستند که صدرعاملی تلاش کرده است بخش‌های کمتر گفته شده از زندگی زائران حرم رضوی را به تصویر بکشد.

بنر فیلم شبامکان تماشای آنلاین هر شب تنهایی و شب در فیلیمو فراهم است که لینک آن را اینجا می‌بینید. ولی فیلم سوم صدرعاملی، در شبکه نمایش خانگی فعلا موجود نیست.

بنر هر شب تنهاییحمید نعمت الله تله‌فیلمی را درباره زیارت حرم رضوی ساخته است که جزو آثار دوست‌داشتنی در این عرصه است. «بیا از گذشته حرف بزنیم» با بازی ثریا قاسمی، مهین شهابی، پوراندخت مهیمن و آزیتا لاچینی داستان مادرانی است که همسفر مشهد می‌شوند و قصه‌ها و روابط‌شان در مشهد مقدس ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد.

 

«دعوتنامه» هم کاری از مهرداد فرید و ساخته شده در سال ۱۳۹۵ است که زندگی شخص درمانده‌ای را در مشهد روایت می‌کند. کار این فرد، دزدی از زائران امام رضا است و از این راه روزگاری می‌گذراند. حمیدرضا آذرنگ، میترا حجار، شقایق فراهانی، شهاب شادابی، بهزاد جعفری و… در این فیلم چالش‌برانگیز بازی می‌کنند.

بنر دعوتنامهمهدی فخیم زاده کارگردان مطرح سینما و تلویزیون با ساخت سریال «ولایت عشق» به‌طور مستقیم به دوران زعامت امام رضا(ع) در زمان خلاف مأمون عباسی و سفر آن امام همام به منطقه خراسان ایران می‌پردازد. سریال «ولایت عشق» از آثار ماندگار تلویزیون است که مخاطب را با ابعاد مختلف امام هشتم آشنا می‌کند و تاکنون چندین تله‌فیلم از آن تهیه و در مناسب‌های مختلف منتشر شده است.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil