نقد فیلم خانه شب The Night House

در پی کشف راز مرگ همسر

ربکا هال همیشه عالی فیلم چشمگیر خانه شب (The Night House) را در کنترل خود دارد. یک داستان شبح قدیمی که پس از یک مرگ تکان‌دهنده، حقایق غیرقابل تصوری را آشکار می‌کند. فیلمی که بیشتر از خوراک‌های ژانری اخیر ‌وام‌دار آثاری مانند کارناوال ارواح (Carnival of Souls) و بی‌گناهان (The Innocents) است. دیدن خانه شب به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ژانری ۲۰۲۱ به طرفداران ژانر وحشت توصیه می‌شود. فیلمی که با یک طراحی صدای درجه یک به شکلی واقعی به تجربه شما شدت می‌بخشد. با فیلیموشات و نقد فیلم خانه شب همراه باشید.

خلاصه داستان فیلم خانه شب The Night House

بِث (با بازی ربکا هال) از مرگ غیرمنتظره‌ شوهرش در شوک و ناراحتی به سر می‌برد. او اکنون در خانه‌‌ای در کنار دریاچه که همسرش برای او ساخته، تنها مانده است. بث تمام تلاشش را می‌کند تا خودش را کنترل کند و در امان نگه‌ دارد. اما این کابوس‌ها هستند که پس از آن از راه می‌رسند. تصوراتی مضطرب کننده از وجودی مرموز در خانه که او را صدا می‌زند و با افسونی شبح‌وار او را به سمت خود می‌کشاند. بث مشتاق برای پیدا کردن پاسخ، برخلاف توصیه‌ دوستانش، شروع به کندوکاو در وسایل باقی‌مانده از همسرش می‌کند.

 

مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم خانه شب

کیم هیوز از ORIGINAL SIN

امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

خانه شب چه به عنوان استعاره‌ای برای سوگواری یا چه به عنوان یک روایت تخیلی سرراست با پیچیدگی ماوراء‌الطبیعه در نظر گرفته شود، پایان‌بندی آن تا جایی که می‌تواند مضطرب‌کننده و جذاب است.

جاستین چانگ از لس‌آنجلس تایمز

امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

دیوید بروکنر کارگردان، لحظات هراس‌آور خانه شب را بدون برنامه‌ریزی پیاده نمی‌کند. او حتی زمانی که با ایجاد صداهای ناهنجار و ناخوشایند توجه شما را جلب می‌کند، به نظر می‌رسد که همیشه می‌خواهد شما را به درون چیزی عمیق‌تر و ملموس‌تر بکشاند. او وحشتی را رها می‌سازد که شما می‌توانید در آن غرق شوید.

بیل گودیکونتز از ARIZONA REPUBLIC

امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

مقصد ناامیدکننده است، اما سفر به آنجا هولناک و رضایت‌بخش است. عملکرد قدرتمند و تاثیرگذار هال بزرگ‌ترین دلیل آن محسوب می‌شود.

بنجامین لی از گاردین

امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

غافلگیری‌های زیرکانه به اندازه‌ کافی در جهان خانه شب تعبیه‌شده‌اند تا بتوانند بر عناصری که به خوبی عمل نمی‌کنند، چیره بشوند. عمدتا به این دلیل که همه آن‌ها با اعتقاد راسخی از سوی هال ارائه شده‌اند. خانه شاید بر پایه‌های متزلزلی بنا شده باشد، اما ساکن آن کاملا باثبات و استوار است.

استفانی زاکارک از تایم

امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

هرچند ربکا هال تقلا می‌کند به تنهایی همه‌ بار فیلم را به دوش بکشد، اما او نمی‌تواند لحظاتی که فیلم کاملا احمقانه یا بدتر از آن خسته‌کننده است را متعادل کند.

ربکا هال در نمایی از فیلم خانه شب

نقد فیلم خانه شب یا The Night House

این فیلم اتمسفری بسیار برانگیزاننده خلق می‌کند. فیلمی که از شما می‌خواهد تقریبا از همان فریم اول تا آخرین لحظه ناآرام باشید و تقریبا در این امر موفق می‌شود. از یک دیدگاه کاملا فنی، این بهترین اثر دیوید بروکنر تا به امروز است (کارگردان تشریفات مذهبی یا The Ritual). او در اینجا دوربین خود را با دقت، در زندگی ناآرام و مختل شده‌ یک زن، که به تدریج بر شدت آن افزوده می‌شود، به حرکت درمی‌آورد. زنی که به تدریج متوجه می‌شود شاید اکنون با خاطره فراموش‌نشدنی همسرش و تصویری شبح‌وار او مصون‌تر باشد از هنگامی‌که با او در یک خانه زندگی می‌کرده است.

بثِ صدمه‌دیده به دنبال یک آسیب‌ روانی اندوهناک و غیرمنتظره، کرخت شده است. نوعی از غم که با خشم و عصبانیت نیز همراه می‌شود. چراکه او، از اینکه همسرش اوون (با بازی اون جان‌اکایت) یک روز قایق را بیرون آورده است و به سر خود شلیک کرده، خشمگین است. طبق گفته بث، او هیچ نشانی از افسردگی نداشته است (همان‌طور که بث در جایی می‌گوید این کار او بوده). انتظار می‌رود که بث به باز کردن بسته‌بندی‌های خانه روی برکه‌شان و زندگی روزمره خود به عنوان یک معلم، ادامه بدهد. اما هنگامی‌که او جعبه‌ها را باز می‌کند، برخی از وسایل غیرعادی اوون را کشف می‌کند. از جمله برخی کتاب‌هایی که به نظر می‌رسد درباره هنرهای اسرارآمیز و تاریک هستند که با یادداشت‌هایی که شوهر مرده‌اش در حاشیه صفحات آن نوشته، تکمیل می‌شوند. او مشغول چه کاری بوده است؟

ربکا هال در فیلم خانه شب

همزمان، بث کابوس‌های شدیدتری می‌بینید. کابوس‌هایی که معمولا در همان خانه دریاچه‌ای که او اکنون در آن به تنهایی سکونت دارد، اتفاق می‌افتند. به نظر می‌رسد که این خواب‌ها او را به مکان‌هایی هدایت می‌کنند. از جمله، یک خانه آینه‌ای دیگر که در کنار دریاچه قرار دارد و همچنین جایی که اوون تاریک‌ترین اسرار خود را نگه‌داشته است. چرا این چیزها در خواب‌ به بث نشان داده می‌شوند؟ هال به شکل ماهرانه‌ای آمیزه‌ای از عصبانیت، اندوه و سردرگمی را انتقال می‌دهد و به‌این‌ترتیب مجسم می‌کند که کنار آمدن با خودکشی چگونه است. در حالی‌ که نزدیکان به‌طور طبیعی از تصمیمِ خودکشی دیگری آسیب می‌بینند، پرسش‌ها نمی‌توانند پاسخ‌های قاطعی داشته باشند. هال بازیگر برجسته‌ای است. او بخشی از عملکرد عالی خود را در خانه شب، در سکانس‌هایی که به طیف گسترده‌ای از احساسات نیاز دارند، نشان می‌دهد. چرا که بسیاری از بازیگران زن دیگر اجازه می‌دهند که فقط یک بازی تاثربرانگیز را به نمایش بگذارند، اما هال می‌داند که فیلمی مانند خانه شب، بدون احساسات واقعی و به دقت شخصیت‌پردازی شده، نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. عملکرد هال، بازی نیکول کیدمن در دیگران (The Others) و تونی کولت در موروثی (Hereditary) را به یادمان می‌آورد. البته دو ستاره دیگر هم هستند که اگر صد در صد در اجرای نقششان متعهد نمی‌شدند، تمام تعلیق عجیب فیلم از بین می‌رفت.

۴۶ فیلم برتر ژانر وحشت

فیلمنامه بن کالینز و لوک پیوتروفسکی، بث را مجبور می‌کند که به اندازه یک بازمانده، یک محقق و کاوشگر هم باشد. هنگامی‌که شخصی به دست خود می‌میرد، مردم عادت دارند بگویند که آن‌ها باید چیزی را پنهان کرده باشند. به نظر می‌رسد نویسندگان، نگارش فیلمنامه را با همین ایده شروع کرده‌اند. اوون چه چیزی را از همسر و دوستانش پنهان کرده است؟ بدون لو دادن داستان، او چیزهای زیادی را از آن‌ها مخفی نگه‌داشته است. حتی اسرار تاریک اوون در طول داستان تغییر شکل می‌دهند. در ابتدا، به نظر می‌رسد این یک داستان ساده از یک زن بیوه خواهد بود که راز زندگی همسرش را کشف می‌کند. به‌ویژه بعد از اینکه بث عکس یک زن دیگر (با بازی استیسی مارتین) را در گوشی او پیدا می‌کند. اما چیزهای بیشتری از آن وجود دارد. تقریبا خیلی بیشتر. درک کامل افشاگری‌های پایانی خانه شب می‌تواند کمی دشوار باشد و مجبور شویم برای فهمیدنشان دوباره بخش زیادی از فیلم را مرور کنیم. من حتی مجبور شدم به یکی از همکارانم که از من خواسته بود بعد از نمایش فیلم پی‌رنگ آن را شرح بدهم، ایمیل بزنم. من کاملا اطمینان دارم که آن را فهمیده‌ام، اما مطمئن نیستم که همه‌چیز سر جای خودش قرار داشته باشد.

ربکا هال

این یک انتقاد تند نیست. داستان‌های ارواح باید چند منطقه خاکستری و همچنین نقاطی داشته باشند که به یکدیگر متصل نمی‌شوند. بهترین لحظه‌های خانه شب آنجاهایی هستند که حتی تلاشی برای مشخص کردن معنا و ایجاد درک صورت نمی‌گیرد. زمانی که ما مطمئن نیستیم که بیدار هستیم یا اینکه در رویا به سر می‌بریم. آیا وجودی شبح‌وار بث را تهدید می‌کند یا تصورات خودش؟ سروصداهای ناشناخته‌ای که در شب شنیده می‌شوند، رد پاهای خیس روی یک لنگرگاه هنگامی‌که هیچ‌کس دیگری نباید آنجا باشد، نوشتن در مه روی یک آینه دوش حمام، ترفندهایی هستند که به شکل درخشانی از سوی بروکنر و هال انجام می‌شوند. کسانی که می‌دانند هیچ‌چیزی ترسناک‌تر از ابهام و عدم قطعیت نیست. به‌ویژه در شب.

 

عوامل و بازیگران فیلم خانه شب

  • کارگردان: دیوید بروکنر
  • بازیگران: ربکا هال، سارا گلدبرگ، اون جان‌آکایت، استیسی مارتین، واندی کرتیس-هال، الی مک‌کالک، امبر ان، ایمی زوبیتا، اندی ریک، کاترین ویدنر، کریستینا جکسون، کریستال سوآن، دنیل رز، دیوید ایبلز، درک ام. پوما، لورا آستین، مایکل فلورس، پاتریک کلاین، سامانتا باک، شاون هاپسیکر
  • نویسنده: بن کالینز، لوک پیوتروفسکی
  • ژانر: دلهره‌آور، ترسناک
  • تولید:‌ Phantom Four Films
  • زبان: انگلیسی
  • مدت زمان: ۱۰۸ دقیقه

بهترین فیلم‌های ۲۰۲۱

منبع: RogerEbert

منبع: Metacritic

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil