سعید الهی: زخم کاری روایتگر سقوط انسان در نظام سرمایه‌داری است

سعید الهی: سریال زخم کاری استیصال و سقوط انسان در نظام سرمایه‌داری را روایت می‌کند و از این منظر مجموعه قابل تاملی است.

سعید الهی (تهیه‌کننده و کارشناس فرهنگی): سریال زخم کاری استیصال و سقوط انسان در نظام سرمایه‌داری را روایت می‌کند و از این منظر، مجموعه قابل تاملی است.

بنا به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سعید الهی، تهیه‌کننده و کارشناس فرهنگی، در گفت‌وگویی ضمن اعلام این مطلب گفت: «یکی از علل ماندگاری متون ادبی و نمایشی در طول تاریخ، اتکا به موضوعات راهبردی و جامعیت آنها برای همه نسل‌ها در اعصار مختلف است و نمایشنامه مکبث جناب شکسپیر که این مجموعه با نگاهی به آن به نگارش درآمده نیز از این قاعده مستثنا نیست.»

سعید الهی توضیح داد: «زیاده‌خواهی و ولع بی‌پایان، کوته‌فکری و حکمت زدایی، مسامحه‌گرایی در نگاه به شرافت انسان، شهوت و اصالت پول و شهرت و از همه مهم‌تر، عدم اعتقاد و ایمان به ارزش‌های اخلاقی و تاثیر آنها در زندگی بشر از جمله موضوعات منفی است که بسیاری از نویسندگان متعهد و بزرگ جهان، گهگاه با طرح آنها در آثار خود قصد روشنگری و پرهیز انسان‌ها از این رذایل را داشته‌اند.»

یادداشت سعید الهی برای زخم کاری

این کارشناس سینما و رسانه، با ذکر برخی مولفه‌های نظام سرمایه‌داری و لیبرالیسم خاطرنشان ساخت: «سریال زخم کاری فارغ از تحلیل‌های ساختاری و تکنیکی، با الگوبرداری از متن مکبث و البته اقتباس از کتاب آقای حسینی زاد، در صدد تبیین همین موضوعات است که امروزه فرهنگ سرمایه‌داری با ظاهری بسیار مجلل و فریبکارانه برای مردم جهان به ارمغان آورده و ما از آن غافلیم.»

الهی یادآور شد: «شاید بسیاری از دوستان منتقد ما به جهات مختلف، از جمله اشکالات فرمی و یا نقش‌آفرینی بازیگران و یا حتی خشونت و طرح نکات منفی در سریال، زخم کاری را در رده مطلوبی از کیفیت ارزیابی نکنند اما به نظر من، باوجود افراط در نمایش خباثت‌ها و رذیلت‌ها و برخی موارد در ارتباط شخصیت‌ها، موضوع مهم‌تری را باید در اثر جستجو کرد.»

وی تصریح کرد: «به زبان ساده و تصویری، تبعات ترویج و یا پیروی از تفکر لیبرال سرمایه‌داری در زندگی، همین بی‌رحمی‌ها و خباثت‌ها و بی‌توجهی به حیات و ممات انسان‌ها و نزاع و چنگ کشیدن به‌صورت یکدیگر است که پایانی بر آن نمی‌توان متصور بود و عینیت آن را در مواجهات شخصیت‌های سریال با همدیگر می‌بینیم.»

این مدرس دانشگاه گفت: «مسئولیت تنظیم و کنترل سبد آثار نمایشی و تصویری بر عهده مراجع نظارتی است که تعدد سوژه‌های مشابه که اتفاقا وجه منفی آنها زیاد است را به نحوی مدیریت کنند که مبادا تلخی ناشی از آثار این‌چنینی موجب اثرگذاری سوء بر ذائقه مخاطب شود، اما ضرورت تولید و پرداختن به آسیب‌های مهم اجتماعی ولو با تصویرسازی‌های تلخ و خشن را نمی‌توان انکار کرد.»

وی با اشاره به سابقه محمدحسین مهدویان در فیلم‌سازی خاطرنشان ساخت: «رعایت انصاف و پرهیز از نگاه مطلق و غیرمتعادل در سینما به جهت امکان تعمیم دادن سوژه به شرایط عمومی کشور، در واقع نوعی القای سیاهی‌های حاکم بر فیلم به همه اقشار جامعه تلقی می‌شود و نسبی‌گرایی در اینجا روش بهتری است.»

الهی ادامه داد: «با وجود ظرفیتی که در سریال زخم کاری مبنی بر نقد نظام سرمایه‌داری و پول‌پرستی و تاثیرات فاصله طبقاتی و عقده‌های روانی بر بسط خشونت و فساد در کشور وجود دارد، شایسته است که نویسنده و کارگردان اثر به‌نوعی از وجود برخی شخصیت‌های مثبت در فیلم هم بهره‌مند شود. »

سریال زخم کاری

یادداشت شاهین شجری کهن برای سریال زخم کاری
یادداشت محمدرضا مقدسیان درباره زخم کاری


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil