گفت‌وگوی تصویری با آهنگساز سریال روزی روزگاری مریخ

بامداد افشار: ۳۰۰ سال بعد ربات‌ها آهنگ می‌سازند

«موسیقی نوستالژیک روزی روزگاری مریخ با هدف یادآوری انتخاب شده است»

همین حالا ۳ سریال شبکه نمایش خانگی در حال پخش است که آهنگسازی همه آنها را بامداد افشار انجام داده؛ سریال‌هایی با ژانر و سبک‌های دور از هم، از درام یاغی تا کمدی فانتزی روزی روزگاری مریخ. بامداد افشار که برای ساخت موسیقی متن فیلم پوست سیمرغ بلورین گرفته، در این گفت‌وگوی تصویری از آهنگسازی این سریال، دلیل انتخاب‌ها و البته سفر احتمالی به مریخ حرف زده است.

اطلاعات کامل سریال روزی روزگاری مریخ

به نظر بامداد افشار، آهنگساز جوان و خوش‌قریحه سریال روزی روزگاری مریخ، طیف وسیعی از مردم با دسته‌ای از آثار موسیقی ارتباط خاطره‌انگیز دارند، آثاری که متعلق به گذشته هستند و ویژگی نوستالژیک دارند. او معتقد است این آثار می‌توانند در جریان سریال کمک کنند که بیننده سریال از مریخ ۱۷۰۰ به یاد زمین ۱۴۰۰ بیفتد و انتخاب این آثار هم، با هدف این یادآوری صورت گرفته است.

فیلم این گفت‌وگوی جذاب را اینجا ببینید؛

«عقرب زلف کجت با قمر قرینه…»، این تم اصلی موسیقی است که در سریال روزی روزگاری مریخ می‌شنویم و افشار دلیل انتخاب آن را این طور عنوان کرده که ابتدا قرار بوده نام سریال، قمر در عقرب باشد و بیت اول این شعر، به مضمون و ژانر سریال مربوط بوده و کارکرد طنز داشته است.

به نظر افشار ۳۰۰ سال دیگر، تغییری که در موسیقی رخ می‌دهد این است که همه‌چیز بر عهده روبات‌ها خواهد بود و دیگر آهنگسازی به آن شکل وجود نخواهد داشت. همچنان که به گفته او همین حالا هم پیشرفت‌های زیادی در ساخت موسیقی رخ داده و مثلا نرم‌افزاری وجود دارد که با گرفتن ۲ نوت، می‌تواند تا نیم ساعت موسیقی رندوم و بداهه بسازد. به نظر او همان‌طور که موسیقی امروز نسبت به صد سال قبل خیلی عوض شده، ۳۰۰ سال بعد هم شاهد تفاوت‌های بزرگ خواهیم بود.

دانلود تیتراژ سریال روزی روزگاری مریخ

به نظر افشار ارتباط آدم‌ها با موسیقی در آینده، مثل ارتباط امروز ما با موبایل‌ها، نزدیک خواهد بود و این رابطه ما با تکنولوژی است که بر ارتباط افراد با موسیقی مستقیما تاثیر می‌گذارد. بامداد افشار موقع سفر خیالی به مریخ، خانواده و همسرش را با خود می‌برد و از بین وسایلش، یک لپ‌تاپ برای ساخت موسیقی، در مریخ هم همان آثاری را می‌سازد که اینجا ساخته و بستگی دارد که چه کاری به او پیشنهاد دهند!

دانلود سریال روزی روزگاری مریخ

آشنایی با بامداد افشار آهنگساز روزی روزگاری مریخ

بامداد افشار آهنگساز سریال یاغیبامداد افشار متولد ۱۳۶۵ است. او کارش را در سال ۸۹ شروع کرد و برای همان نخستین کار (تئاتر مکبث)، نامزد بهترین موسیقی از بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد و سپس کار طراحی صدا و آهنگسازی بیش از ۲۰ تئاتر را انجام داد. آهنگسازی برای ۷ فیلم کوتاه، ۴ مستند و ۱۸ فیلم سینمایی کارنامه پرباری برای افشار ساخته و در عین حال ۷ آلبوم هم به بازار فرستاده است. اوج کار او، سیمرغ بلورینی است که برای فیلم پوست، از جشنواره فیلم فجر گرفت.

خوش‌قریحه بودن و ساخت فضاهای متنوع برای هر اثر، مهم‌ترین ویژگی کارهای افشار است. او با همین ایده‌های نو و خلاقیت در استفاده از سازها، توانسته ملودی‌های گوشنوازی تولید کند؛ موسیقی فیلم‌های بی‌رویا، ملاقات خصوصی، یدو، مغزهای کوچک زنگ‌زده و البته سریال یاغی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. مهدی حسین نیا می‌نویسد

    ۳۰۰ سال دیگه کهکشان را زیر پا میگزاریم.
    ۳۰ سال دیگه ربات ها آهنگ می سازند.

fosil