نگاهی به بازی‌های برترین جوکر تاریخ سینما

بهترین فیلم های هیث لجر که باعث جاودانگی او شد

۴ آوریل سالگرد تولد این بازیگر مهم سینماست

اگر یک‌سال زودتر از دنیا رفته بود، می‌شد او را هم یکی از اعضای کلوپ مشهور «۲۷ ساله‌ها» محسوب کرد. همان کلوپی که با مرگ چند موزیسین مشهور به دلیل سوء‌مصرف مواد مخدر و الکل در ۲۷ سالگی‌شان تاسیس شد و اعضای مهمی نظیر جیم موریسون، جنیس جاپلین، جیمی هندریکس و کرت کوبین داشت.
لجر اما در ۲۸ سالگی رفت، در حالی‌که در بدنش کلکسیونی از داروهای آرام‌بخش قوی پیدا کرده بودند و معلوم نشد این بازیگر مستعد خودکشی کرده یا به شکل تصادفی با مصرف تعداد زیادی دارو «اوردوز» کرده است. دلیل مرگش هرچه که بود، سینما یکی از آینده‌دارترین بازیگرانش را از دست داد و تعداد زیادی سینمادوست (به‌خصوص طرفداران سینه‌چاک بتمن) عزادار شدند.

هیث لجر اگر با خودش مهربان‌تر بود، الان ۴۳ سالگی‌اش را جشن می‌گرفت. به مناسبت تولد او می‌خواهیم بهترین فیلم های او را به شما معرفی کنیم. با دیدن این فیلم‌ها قطعا بیش از پیش برای فقدان او افسوس خواهید خورد.

 

فیلم شوالیه تاریکی | ۲۰۰۸ | The Dark Knight Trilogy

نه تنها بهترین نقش‌آفرینی هیث لجر، که یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ سینما در این فیلم رقم خورده است. لجر جوکر را بازی نکرد، زندگی کرد و خیلی‌ها مرگ دلخراش و زودهنگام او را ناشی از تاثیرات عمیقی که بازی در این نقش روی او گذاشت می‌دانند. (لجر در همان سال و قبل از اکران فیلم از دنیا رفت).

بهترین جوکر تاریخ کیست؟

بازی او نفسگیر است و لجر آن‌چنان وحشت، طنز و روان‌پریشی را در این شخصیت درهم آمیخته که مخاطب جلوی صفحه نمایش میخ‌کوب می‌شود. هیث لجر برای بازی در شوالیه تاریکی جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را گرفت و بعد از «پیتر فینچ» به دومین بازیگری تبدیل شد که بعد از مرگش اسکار می‌گیرد.

تماشای آنلاین شوالیه تاریکی

فیلم کوهستان بروکبک | ۲۰۰۵ | Brokeback Mountain

موضوع حساس فیلم زمان اکرانش سروصدای زیادی به‌پا کرد و باعث شد همزمان با تحسین‌های زیاد، عده‌ای هم علیه آن موضع بگیرند (فیلم به هم‌جنسگرایی پرداخته است). فیلم اکثر جوایز مطرح سال را گرفت و رقابت اسکار را به فیلم «تصادف» باخت. سر همین موضوع هم عده‌ای اسکار را به محافظه‌کاری متهم کردند.

به‌هرحال سوژه جنجالی و حواشی بسیار فیلم باعث نشد تا بازی عالی لجر در فیلم دیده نشود. با بازی در این فیلم بود که عشاق هالیوود احساس کردند سینما صاحب یک «جیمز دین» یا «مونت‌گمری کلیفت» تازه شده است.

بازی او در نقش گاوچرانی که حاضر نیست قبول کند گرایش‌های متفاوتی دارد، منتقدان را شگفت‌زده کرد و نخستین نامزدی اسکار را برای او به همراه آورد.

 

فیلم من آنجا نیستم  | ۲۰۰۷ | I’m Not There

فیلمی بسیار عجیب در مورد یکی از منحصربه‌فردترین موزیسین‌های تاریخ: باب دیلن. فیلم پر از ستاره است و در آن ۶ شخصیت مختلف از دیلن به نمایش گذاشته می‌شود و ۶ بازیگر مجزا این شش شخصیت را بازی می‌کنند.

در این فیلم هیث لجر، مارکوس کارل فرانکلین، بن ویشاو، کریستین بیل، ریچارد گر و کیت بلانشت نقش دیلن را بازی می‌کنند و جالب این‌جاست که در فیلم نامی از دیلن برده نمی‌شود! هیث لجر برداشتی بسیار ملایم و ظریف از شخصیت این خواننده اسطوره‌ای به مخاطب نشان می‌دهد.

فیلم من آنجا نیستم 

فیلم مهمانی هیولا | ۲۰۰۱ | Monster’s Ball

از آن فیلم‌هایی که فیلم بازیگران است؛ هال بری به‌خاطر حضور موثرش در فیلم اسکار گرفت و بازی بیلی باب تورنتون هم مورد تحسین همگانی واقع شد. هیث لجر در فیلم نقش پسر تورنتون را بازی می‌کند.

پسر یک زندان‌بان که عاطفه چندانی ندارد و همین بی‌عاطفگی باعث آسیب‌پذیری روحی پسر شده است.

 

فیلم برادران گریم | ۲۰۰۵ | Brothers Grimm

در بین ۴ فیلم لجر که در پرکارترین سال کاری زندگی‌اش اکران شد، فیلم تری گیلیام درباره زندگی برادران قصه‌نویس گریم (یاکوب و ویلهلم) مجلل‌ترین بود.

برادران گریم در جمع‌آوری و تبدیل قصه‌های فولکلور به کتاب چیره‌دست بودند و شماری از مهم‌ترین قصه‌های کودکانه جهان مثل راپونزل، سفیدبرفی، سیندرلا، شنل قرمزی، هانسل و گرتل و شاهزاده خانم و قورباغه حاصل جست‌وجو و نبوغ آن‌هاست.

هیث لجر در این فیلم برعکس همیشه در نقش برادر ساکت‌تر و درون‌گراتر ظاهر شده و نقش برادر کاریزماتیک‌تر را مت دیمون ایفا می‌کند.

تماشای آنلاین فیلم های هیث لجر

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. ثنا می‌نویسد

    من که میخکوب بازیش شدن تو فیلم شوالیه تاریکی…
    روحش شاد

fosil