معرفی انیمه همسایه من توتورو My Neighbor Totoro

فارغ از چهره واقعی حقیقت

انیمه همسایه من توتورو محصولی از استودیو جیبلی است که در سال ۱۹۸۸ اکران شده؛ این اثر به کارگردانی و نویسندگی هایائو میازاکی تهیه شده و یکی از معدود انیمه‌های اوست که فارغ از موضوع جنگ و به‌تصویر کشیدن رنج آدمی به روایت ماجرایی تخیلی و دلنشین بسنده کرده است. انیمه همسایه من توتورو به جای اینکه سعی کند داستانی سنتی را روایت کند، به دراماتیک کردن لحظه رضایت می‌دهد. در این اثر هیچ قهرمان یا شروری وجود ندارد. هیچ تعارضی وجود ندارد و همه چیز را از زاویه دید دو دختربچه تماشا می‌کنیم، این اثر قصد دارد آن جنبه جادویی و شگفت‌انگیز کودکی را که در آن فانتزی و واقعیت در هم می‌آمیزد و در آن خبری از اتفاق‌های بد و چهره عریان حقیقت نیست. موسیقی این انیمه را جو هیسایشی تنظیم کرده است.

خلاصه داستان انیمه همسایه من توتورو

داستان در سال ۱۹۵۸ در ژاپن اتفاق می‌افتد که در آن یک پروفسور به نام تاتسو کوزاکابه و دخترانش ساتسوکی (بزرگتر) و می (کوچکتر) به خانه‌ای قدیمی در حومه یک جنگل بزرگ نقل مکان می‌کنند. یکی از اولین چیزهایی که دختران در مورد خانه جدید خود متوجه می‌شوند، درخت عظیمی است که مثل چتری بزرگ بر فراز جنگل برافراشته شده است. بعداً آنها متوجه می‌شوند که این درخت خانه یک موجود جنگلی غول‌پیکر و مهربان به نام توتورو است. می، پیش از همه توتورو را ملاقات می‌کند اما او پس از مدتی خود را به ساتسوکه نیز نشان می‌دهد. دخترها با توتورو بازی می‌کنند، سوار کت‌باس (اتوبوس گربه‌ای) او می‌شوند و از او کمک می‌گیرند تا مادرشان را که در بیمارستانی در نزدیکی روستا در حال بهبودی است، ملاقات کنند.

بهترین انیمه‌های ژاپنی

می و ساتسکه به همراه پدرشان برای تعطیلات تابستانی به سمت خانه‌ای قدیمی در اطراف شهر می‌روند؛ این خانه پر از موجودات سیاه ریزی است که شبیه غباراند، اما این تنها قسمت عجیب این خانه قدیمی نیست! می، هنگام بازی در حیاط متوجه موجوداتی عجیب می‌شود که ارواح جنگل هستند. موجوداتی کوچک و بامزه که به سرعت می دوند و حتی گاهی غیب می‌شوند.

هیچ چیز در انیمه همسایه من توتورو قرار نیست شما را بترساند یا عصبی کند. احساسات انیمه با کمی غم و اندوه و اضطراب و مقدار زیادی شادی، در دل می‌نشیند و شوق تماشا را در چشم‌ برپا می‌کند. همسابه من توتورو ما را مجبور نمی‌کند تا حین تماشای انیمه تصویری از دنیای سنتی یا تجاری را تماشا کنیم، این اثر بسیار خانوادگی و برای همه کودکان مناسب است. انیمه همسایه من توتورو فرصتی برای نفس کشیدن و تماشای دنیای خیال‌انگیز کودکان است.

 

نقد و بررسی انیمه همسایه من توتورو

هایائو میازاکی همچنان که در تمام انیمه‌های خود توجه ویژه‌ای به اخلاق، صلح و انسانیت نشان می‌دهد در انیمه همسایه من توتورو نیز توجه ویژه خود را نسبت به آیین شین‌تو به‌تصویر کشیده است؛ این آیین که محدود به ژاپن است و یک دین ملی به‌حساب می‌آید نوعی احترام و پرستش طبیعت است؛ این آیین می‌گوید طبیعت در مقابل احترام شما نسبت به خود، حامی و مراقبتان خواهد بود.

نکته دیگری که میازاکی سعی دارد به آن اشاره کند تماشای کیفیت و جزییات دنیا از چشم کودکان است؛ همانطور که در انیمه می‌بینیم، توتورو و موچودات کوچک و بامره‌ای که با او زندگی می‌کنند تنها توسط کودکان قابل رویت هستند، میازاکی با به‌تصویر کشیدن این ماجرا سعی می‌کند به آدم بزرگ‌ها یادآوری کند چشم خیال را باز نگهدارند تا شگفتی‌های عالم هستی پیش نگاهشان برپا کند.

همانطور که در صحنه بازگشت می و ساتسوکه از مدرسه می‌بینیم، باران هنگامه می‌کند و دختربچه‌ها در مسیرشان زیریادبود یکی از خدایان طبیعت پناه می‌گیرند و به او ادای احترام می‌کنند و روزی که می، گم می‌شود ساتسوکه او را زیر مجسمه‌های جیزو پیدا می‌کند که نماد ارواحی هستند که از کودکان و مسافران محافظت می‌کنند. ویژگی جذاب دیگر این انیمه جلوه‌های بصری زیبای آن هستند که مثل همیشه تماشایی‌ و محصول خلاقیت ذهن و دست یک تیم هستند و توسط کامپیوتر طراحی نشده‌اند، همانطور که از استودیو جیبلی انتظارش می‌رود و از میازاکی برمی‌‌آید.

همسایه من توتورو چهارمین فیلم بلند میازاکی و دومین فیلم برای استودیو جیبلی است. پس از انیمه قلعه‌ای در آسمان (Laputa: Castle in the Sky) توتورو به تثبیت شهرت کارگردان به عنوان یکی از رویاپردازان انیمیشن جهان کمک کرد. اگرچه توتورو در ابتدا در باکس آفیس موفق نبود، اما برای بازرگانان یک موهبت بود و شهرت آن در طول سال‌ها به طور تصاعدی افزایش یافته است. این انیمه یکی از به یاد ماندنی‌ترین تلاش‌های میازاکی است و در میان معدود انیمه‌های بسیار تماشایی است که در ۴۰ سال گذشته تولید شده‌اند.

انیمه همسایه من توتورو

انیمه همسایه من توتورو خط داستانی ندارد و برای الهام گرفتن و یا انتقال دادن آموزه‌های اخلاقی بی‌نظیر، مانند سایر انیمه‌های میازاکی نیست.

داستان این انیمه موضوع به‌خصوصی را دنبال نمی‌کند و هیچ پیامی را در ماجرای خود پنهان نکرده؛ اگر مخاطب پروپاقرص انیمه‌های استودیو جیبلی باشید ممکن است موقع تماشای همسایه من توتورو گاهی دچار احساس پوچی شوید زیرا هیچ خط داستانی به‌خصوصی برای پیگیری وجود ندارد. این انیمه از ماجراهای زندگی بزرگسالان کاملا مبرا و جداست و سراسر قصه آن را خیال و وهم تشکیل می‌دهد.

نکته دیگری که لازم است به آن اشاره شود این است که کاراکتر مِی از دختر برادر میازاکی الهام گرفته شده. میازاکی همچنین اعلام کرد: توتورو روح نیست. او فقط یک حیوان است. معتقدم او روی درخت بلوط زندگی می‌کند. او ظاهرا نگهبان جنگل است.

 

امتیازهای انیمه همسایه من توتورو

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۲ از ۱۰
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت راتن تومیتوز: ۹۴ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز: ۹۴ درصد
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت متاکریتیک: ۸۶ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت متاکریتیک: ۹ از ۱۰

تماشای آنلاین انیمه توتورو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil