نقد فیلم پیک (The Courier) | رفاقتی نامتعارف که مسیر تاریخ را تغییر داد

فیلم پیک یک درام جاسوسی پرهیجان است که بیشتر روی کاراکترها تمرکز دارد تا اکشن فیلم و از آنچه که فکر می‌کنید جذاب‌تر است.

جنگ سرد با صلح و امضای قطع‌نامه به پایان رسید، جنجال زیادی به پا نکرد و از طرفی در تمام مدت پشت درهای بسته انجام شد، شاید به همین دلیل هیچگاه موضوع چندان قابل‌توجهی برای سینما نبوده است. جنگ سرد واقعی آن نسخۀ داستانی و خیالی نیست که در آن جیمز باند و هری پالمر زندگی‌شان را به خطر می‌اندازند تا جلوی اقدامات روس‌ها را بگیرند، بلکه قصۀ واقعی زنان و مردانی است که با تمام وجود ایستادگی کردند و خود قهرمانان این رویداد بودند و از دل مقاومت و شجاعت آنها، داستان‌هایی جذاب و زیبا متولد شد. داستان فیلم پیک در میانۀ جنگ داخلی اتفاق می‌افتد؛ جایی که اولگ پنکوفسکی (با بازی مراب نینیدزه)، یک افسربلندپایۀ روس، اطلاعاتی مهم را در اختیار دولت‌‌های بریتانیا و آمریکا قرار می‌دهد. به منظور محرمانه ماندن این تبادلات و جلوگیری از شناسایی، آنها تاجری به نام گرویل وین (با بازی بندیکت کامبربچ) را استخدام می‌کنند تا به عنوان قاصدی میان دولت‌ها عمل کند. برای نقد و بررسی فیلم پیک (The Courier) با فیلیمو شات همراه باشید.


خلاصه داستان فیلم پیک

فیلم بر اساس داستان واقعی تاجری انگلیسی و غیرنظامی به نام گرویل وین ساخته شده است که وارد یکی از بزرگترین درگیری‌های بین‌المللی می‌شود. او به دستور MI-6 بریتانیا و یک مأمور سازمان CIA (با بازی ریچل بروزناهان)، شراکتی پنهانی و خطرناک را با اولگ پنکوفسکی، افسر شوروی، آغاز می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای و خنثی‌سازی بحران موشکی کوبا را به دست بیاورد.

مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم پیک

کیم هیوز از Original Cin

امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰
البته که پیش از این، داستان‌ها و ایده‌های مشابهی را دیده‌ایم، اما این فیلم از بسیاری از آنها بهتر است.

مت فاولر از IGN

امتیاز ۸۰ از ۱۰۰
فیلم پیک یک درام جاسوسی پرهیجان و زیباست که بیشتر روی کاراکترها و بازی آن تمرکز دارد تا اکشن فیلم؛ زیرا به خوبی می‌داند که اگر ما با بازیگران همذات‌پنداری کنیم و جذب آنها شویم، فیلم را تا انتها دنبال می‌کنیم.

برایان لوری از CNN

امتیاز ۷۵ از ۱۰۰
اگر به مقوله جنگ سرد علاقه داشته باشید، این فیلم برایتان جذاب خواهد بود. این فیلم که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده، داستان مردی با بازی کامبربچ را تعریف می‌کند که در سال ۱۹۶۰ تبدیل به جاسوسی می‌شود تا اطلاعات شوروی را به دست بیاورد. این فیلم از آن دسته فیلم‌های تاریخی است که بیننده‌اش را ترغیب می‌کند تا بعد از تماشا، به گوگل سری بزند و در مورد این رویداد تاریخی بیشتر بخواند.

بن پیرسون از Film

امتیاز ۷۰ از ۱۰۰
فیلم پیک، اثری الهام‌بخش و زیبا در مورد قهرمانی نجابت انسانی است، که اگر ۲۰ سال پیش منتشر می‌شد می‌توانست در میان یکی از آثار اصلی TNT یا TBS جای بگیرد. چنین فیلم‌هایی به‌ندرت در هالیوود ساخته می‌شود و حتی اگر جزو آخرین فیلم‌های متمرکز بر کاراکتر باشد، دست‌کم یکی از بهترین‌های آن‌هاست.

وندی آید از The Observer

امتیاز ۶۰ از ۱۰۰
فیلم، ریتم کندی دارد و از تمرکز لازم برخوردار نیست و نمی‌تواند به پای فیلمی مثل بندزن خیاط سرباز جاسوس (Tinker Tailor Soldier Spy) برسد.

نقد فیلم پیک

این فیلم، نقش‌آفرینی‌ها و فیلمبرداری فوق‌العاده‌ای دارد و از آنچه که فکرش را می‌کنید جذاب‌تر است.

کامبربچ و نینیدزه هردو نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌ای دارند. کامبربچ با ظاهر دوست‌داشتنی همیشگی‌اش و البته با سبیلی مختص آن دوران، جلوی دوربین آمده است. شغلی که کاراکتر او یعنی گرویل وین برعهده می‌گیرد، به تدریج تبدیل به یک راز کوچک و کثیف می‌شود که ازدواج، زندگی و سلامت روانش به خطر می‌اندازد. نینیدزه، بازیگر گرجستانی که پل ارتباطی جاسوس‌ها را شکل می‌دهد، به کاراکتر پنکوفسکی انسانیت و روح بخشیده است؛ مردی که از خیانت خود غمگین است، اما مجبور است آنچه را که درست می‌پندارد انجام دهد. اما در سکانس‌هایی که این دو کنار هم بازی می‌کنند، مثل جلسات مخفیانه در خیابان‌های تاریک، یا رد و بدل کردن نگاه‌هایی معنادار سر میز شام، بازی‌شان حتی از قبل نیز بهتر می‌شود.

با این وجود، بخش‌هایی از داستان، پرداخت مناسبی ندارد و گیج کننده است؛ به طور مثال، با وجود قابل توجه بودن حجم اطلاعاتی که پنکوفسکی در اختیار دولت‌های غربی می‌گذارد، ادعای اینکه او مستقیما از بروز یک جنگ هسته‌ای جلوگیری کرد، دست‌کم در فیلم، غیرقابل باور به‌نظر می‌رسد. البته این موضوع نیز می‌توانست برای مخاطب جذاب باشد که می‌فهمید چطور شخصیتی عالی‌رتبه در شوروی که سال‌ها خدمت کرده و افتخارات زیادی به دست آورده، ناگهان تصمیم می‌گیرد جاسوسی کشورش را انجام بدهد. با تمام این صحبت‌ها، باید گفت که فیلمبرداری و نقش‌آفرینی‌های این فیلم واقعاً عالی هستند و از آنچه که انتظارش را دارید جذاب‌تر است؛ به‌خصوص اگر در مورد داستان واقعی وین و پنکوفسکی چیزی نمی‌دانید. شاید این فیلم بهترین اثر حاضر درمورد جنگ سرد باشد.


بهترین سریال جاسوسی و امنیتی تاریخ تلویزیون


منبع:‌
EmpireOnline
Metacritic

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil