نقد و بررسی فیلم پدر | پیرمردی که زندگی او را فراموش کرده!

فیلم پدر یک اثر تماشایی است که به شیوه‌ای استادانه ساخته شده و ماجرایی را به‌تصویر می‌کشد که در آن عشق یک انتخاب نیست بلکه محکومیتی گریزناپذیر است و گویی سرانجامی هم جز فاجعه ندارد!

فیلم پدر (با عنوان اصلی The Father) به کارگردانی فلوریان زلر موفق به کسب جوایز متعددی در جشنواره‌های امسال شده است؛ برای نقد و بررسی این فیلم تاثیرگذار با فیلیمو شات همراه باشید.


آنتونی هاپکینز و اولیویا کلمن در تریلر فیلم «پدر»
«پدر» نامزد بهترین فیلم درام در گلدن گلوب ۲۰۲۱


آنتونی (با بازی آنتونی هاپکینز) پیرمردی مبتلا به آلزایمر است؛ او همچنان که آنچه زیسته را فراموش می‌کند به‌تدریج از جانب زندگی و کسانش نیز فراموش می‌شود.


نام آنتونی هاپکینز در میان نامزدهای جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار ۲۰۲۱
آنتونی هاپکینز برنده جایزه نقش اول مرد در بفتا ۲۰۱۲


در فیلم پدر ، آنتونی را در شمایل پیرمردی می‌بینیم که مدام در جست‌وجوی ساعتش است؛ او گمان می‌کند که کسی آن را برداشته و نسبت به پرستارش که از او مراقبت می‌کند بدگمان است و احتمال می‌دهد که شاید مردی که در اتاق نشیمن با او روبه‌رو می‌شود ساعت او را برداشته، مردی که ادعا می‌کند همسر دخترش است!
اما درنهایت مشخص می‌شود که او ساعتش را در دستشویی، جایی که همیشه لوازم گران‌قیمتش را نگه‌داری می‌کند، گذاشته است. چنین اتفاقی تقریبا مدام تکرار می‌شود و عادت آزاردهنده آنتونی است.

دختر آنتونی، آن (با بازی اولیویا کولمن)، به او چیزهایی می‌گوید در رابطه با آشنایی‌اش با شخصی در پاریس و تصمیمش برای نقل‌مکان به آن کشور، آنتونی نسبت به آن بدگمان است و محبت دخترش را باور ندارد. او گاهی احساس می‌کند که آن کاملا شخص دیگری می‌شود ( و نقش دیگری را اولیویا ویلیامز بازی می‌کند) و هنگامی‌که همچنان او را پدر صدا می‌زند و می‌خواهد بداند که چرا آنتونی غریبانه به او نگاه می‌کند، باعث وحشت پیرمرد می‌شود.

آنتونی هاپکینز و اولیویا کولمن در نمایی از فیلم پدر

اولیویا کولمن نامزد بهترین بازیگر زن در امی ۲۰۲۰


فیلم پدر اولین تجربه کارگردانی رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی، فلوریان زلر است که او این اثر را با کمک کریستوفر همپتون از نمایشنامه خود اقتباس کرد. فیلم پدر یک درام تمام عیار است که مخاطب به‌راحتی با ماجرای آن ارتباط برقرار می‌کند و حتی ممکن است از گرفتار آمدن به پیری مشابه وضعیت آنتونی به وحشت بیافتد.

زندگی آنتونی در محدوده دیوارهای خانه‌اش خلاصه می‌شود. وقتی فیلم پدر شروع می‌شود، او تنها در آپارتمانی که سه دهه قبل در لندن خریداری کرده ساکن است؛ آپارتمانی بزرگ و زیبا با دیوارهای حنایی رنگ که بسیار چشم‌نواز است.
آنتونی پیر در ابتدا تاکید دارد که حالش خوب است و آخرین پرستاری که برای مراقبت از او استخدام‌شده را رد می‌کند و برای یک‌لحظه واقعاً به نظر می‌رسد که هوشیار و سرحال است و به مراقبت نیازی ندارد!
اما آنچه بلافاصله پس‌ازاین صحنه می‌بینیم باور ما را درهم می‌شکند؛ درصحنه بعد، آنتونی در آپارتمانی است که ظاهراً متعلق به او نیست و گویی به این آپارتمان نقل‌مکان کرده اما به یاد نمی‌آورد و فکر می‌کند که همان خانه خودش است که سی سال پیش آن را خریده!

فیلم پدر سیر زمانی عجیبی را طی می‌کند. تکه‌های فیلم مانند پازل باید کنار هم قرار بگیرند تا ماجرای منظم و سیر داستان برای مخاطب مشخص شود و این پازل در انتهای فیلم حل می‌شود.

اما در این سیر زمانی نامنظم یک‌چیز مدام پابرجاست و آن دل‌شکستگی آشکار آن است؛ چهره بی‌لبخند دختری که زندگی خود را بابت مراقبت از پدر و مادرش صرف کرده و هیچ‌وقت از او قدردانی نشده است.
آنتونی مدام از دختر دیگرش صحبت می‌کند که مشتاق دیدار اوست و تحسینش می‌کند؛ او نسبت به آن بدگمان است و فکر می‌کند که آن تصمیم دارد او را به خانه سالمندان بفرستد تا خانه‌اش را تصاحب کند.
دریکی از صحنه‌ها، آنتونی مردی را در خانه خود می‌بیند که ادعا می‌کند همسر آن است، کسی که در بعضی صحنه‌ها روفوس سیول نقش او را بازی می‌کند و در برخی دیگر مارک گاتیس؛ شوهر آن نسبت به خود او صبورتر به نظر می‌رسد.

همان‌طور که آن، لبخندهای لاغر و بی‌روح خود را بر صورت دارد و با صبوری توأمان از آنتونی مراقبت می‌کند، یک خیال تاریک را در سر می‌پروراند؛ خیالی که به کشتن پدر و خلاص شدن او از این وضعیت منتهی می‌شود.

اولیویا کولمن در نمایی از فیلم پدر

آنتونی در فیلم پدر، مردی به‌ظاهر سالم و سرحال است که پیری او را زمین‌گیر و ناتوان نکرده اما زوال عقل از شکوه و کرامت او کاسته؛ مردی که روزگاری زندگی پویا و پرثمری داشته حالا آسیب‌پذیر، سربار، اضافه و تحمل‌ناپذیر است.
پدر یک فیلم تماشایی است که به شیوه‌ای استادانه ساخته‌شده و ماجرایی را به تصویر می‌کشد که در آن عشق یک انتخاب نیست بلکه محکومیتی گریزناپذیر است و گویی سرانجامی هم جز فاجعه ندارد!

فیلم پدر در بخش بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین تدوین، بهترین طراحی صحنه اسکار ۲۰۲۱ نامزد شد و جوایز بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد.


منبع: Vulture

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

8 نظر
  1. مجتبی می‌نویسد

    جایی که در خواب در خانه سالمندان صدای دخترش رو شنید، از اتاق بیرون آمد و خودش رو در فضایی متفاوت دید به یاد پدرم افتادم که بر اثر کرونا در بیمارستان دچار همین حالات شده بود و با همین وضعیت از دنیا رفت. مادر موجودی بسیار عزیزه اما بعضی وقتها پدر مظلوم و شکننده تر به نظر می رسه. واقعا یه شاهکار هنری بود. قدر عزیزانمون رو بدونیم و بهشون احترام بگذاریم.

  2. سجاد می‌نویسد

    مادر من هم همینطوره آلزایمر داره و خودم دارم ازش مراقبت میکنم
    واقعا عالی بود خیلی عحیبه نویسنده چقدر قدرتمندانه توصیف کرده و بازیگری آنتونی که محشره

  3. رضا می‌نویسد

    فیلمی تأثیرگذار و تحسین برانگیز… از آن فیلم هائی است که وادارت می کند، برای رمز گشائی اثر، یکبار دیگر ببینیش

  4. شکوفه می‌نویسد

    یک شاهکار به تمام معنا
    یک داستان ساده ولی با بازی فوق العاده آنتونی هاپکینز

  5. ناظمی می‌نویسد

    عالی بود. بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم. اشکم در آمد. سناریو، کارگردانی، بازیها و … با اینکه محیط و بازیگران فیلم محدود است ولی شاهکار سینمایی است که در عمق جان و روان آدمی نفوذ می کند. موزیک متن آن بسیار با فیلم هماهنگ و شاهکار است. بارها دیدن فیلم سیرم نمی کند. دیدن این فیلم روانکاوانه را به مشتاقان هنر سینما توصیه می کنم.

  6. ماجد می‌نویسد

    در تعریف شخصیت بزرگ سر آنتونی هاپکینز همین بس که پیرترین بازیگر نوبل جهان است، اون جایی که سیلی میخوره گریه کردم براش

  7. سعید می‌نویسد

    به نظرم خیلی گیج کننده بود
    من به شخصه خوشم نیومد

  8. Poya می‌نویسد

    واقعا به یک شاهکار روبرو هستیم

fosil