فیلم راز: جرئت رؤیاپردازی | عاشقانه‌ای نه‌چندان آرام

در فیلم جدید اندی تنت، با نام «راز: جرئت رؤیاپردازی» که کیتی هولمز و جاش لوکاس با یکدیگر هم‌بازی شده‌اند، هیچ رمز و راز مخفی‌ای وجود ندارد!

کیتی هولمز و جاش لوکاس در فیلم عاشقانۀ اندی تننت می‌درخشند. این فیلم از کتاب معروف راندا برن الهام گرفته شده است که دربارۀ خودمراقبتی و مهارت‌های فردی برای کسب موفقیت است؛ این اثر در سال ۲۰۰۶ به کتابی پرفروش بدل شد. در ادامه، مروری داریم بر فیلم «راز : جرئت رویاپردازی»؛ با فیلیمو شات همراه باشید.


در فیلم رمانتیک جدید اندی تنت، با نام «راز: جرئت رؤیاپردازی» (با عنوان اصلی The secret : Dare to Dream) که کیتی هولمز و جاش لوکاس با یکدیگر هم‌بازی شده‌اند، هیچ رمز و راز مخفی‌ای وجود ندارد! هرچه هست دربارۀ کمک‌کردن به خود است و همانطور که گفته شد ایدۀ اصلی آن از کتاب پرفروش «راز» (با عنوان اصلی The Secret» الهام گرفته شده است. این کتاب با مضمونی توصیفی دربارۀ چگونگی تغییر زندگی، آن هم با تغییر نگرش به جهان هستی و مثبت‌اندیشیدن، به فروشی میلیونی دست یافت. «فیلم راز: جرئت رؤیاپردازی» داستانی عاشقانه، اما نه‌چندان عمیق را روایت می‌کند که مضامین فلسفی دست‌و‌پا‌شکسته‌ای نیز به آن افزوده شده است. حال‌و‌هوای فیلم، کاملاً فانتزی است: تصور کنید کودکی در طوفان سیل‌آسا گرفتار شده ‌است و آرزوی خوردن پیتزای پپرونی می‌کند و دقیقاً چند ثانیه بعد، به‌نحوی معجزه‌آسا، پیکی پیتزا به‌دست زنگ در خانه را به صدا در‌می‌آورد! در عین حال، هیچ راهی وجود ندارد که بیننده بتواند حدس بزند آیا دختر کوچک داستان به آرزویش مبنی بر داشتن اسب زیبای دلخواهش خواهد رسید یا نه.


بهترین فیلم های عاشقانه جدید و قدیمی


جاش لوکاس و کیتس هولمز در نمایی از فیلم راز :‌ جرئت رویاپردازی

فیلم‌نامۀ فیلم «راز : جرئت رویاپردازی» به قلم تننت نوشته شده است؛ کسی که در کارنامۀ او، کارگردانی آثاری چون «خانۀ شیرینم آلاباما» (با عنوان اصلی Sweet Home: Alabama) نیز به چشم می‌خورد. البته در نوشتن این فیلم‌نامه، بکا برونستتر (نویسندۀ فیلم‌نامۀ مجموعه تلویزیونی «این ما هستیم» با عنوان اصلی This Is Us) و ریک پارکس (نویسندۀ فیلم‌نامۀ «برای همیشه: داستان سیندرلا» با عنوان اصلی Ever After: Cinderella Story) نیز همکاری داشته‌اند. این گروه نویسندگان سعی کرده‌اند که با وجود غرق‌شدن در ماجرای عاشقانۀ داستان، از کلیشه‌های تکراری دوری کنند. اجرای بازیگران اصلی فیلم بسیار دلچسب است؛ داستان در نیواورلئان و شهرهای کوچک اطراف آن اتفاق می‌افتد و حول محور شخصیت میراندا با بازی کیتی هولمز دور می‌زند. میراندا همسرش را از دست داده است و برای گذران زندگی خود و سه فرزندش به شغل پیشخدمتی مشغول است. او در زندگی‌اش ناامیدانه دست‌و‌پا می‌زند تا شاید بتواند شغل بهتری بیابد. از دیگر سو، روابط عاشقانه‌ای با تاکر (صاحب رستوران) شروع کرده است.

آنچه می‌تواند نقطه‌ضعف فیلم «راز: جرئت رویاپردازی» به‌شمار آید، حس تصنعی‌بودنی است که در بعضی صحنه‌ها به مخاطب القا می‌کند.

تاکر، با بازی جری اوکانل، مردی ثروتمند است که به میراندا علاقه دارد. با وجود این رابطه، میراندا همچنان نمی‌تواند همسر از‌‌دست‌رفتۀ خود را فراموش کند که دو سال پیش در سانحه‌ای هوایی جان باخته است.

یک روز به‌طور کاملاً اتفاقی، میراندا با بری برخورد می کند (لوکاس ایفای نقش این شخصیت را بر عهده دارد). بری غریبه‌ای است که برای انجام‌دادن مأموریتی مرموز به شهر کوچک آن‌ها آمده است. میراندا از پشت با اتومبیل او تصادف می‌کند، اما فقط سپر اتومبیل خودش آسیب می‌بیند. بری پیشنهاد می‌دهد که او را به منزل برساند و سپر جلویی ماشین را هم تعمیر کند. در همین حین، توفان شروع می‌شود و بری مجبور می‌شود که در کنار میراندا و فرزندانش در منزل او پناه بگیرد. در نتیجه شرایطی مهیا می‌شود تا بری فلسفه‌اش را دربارۀ مثبت‌اندیشی برای آن‌ها شرح دهد. او توضیح می‌دهد که در جهان هستی نیروهای مرموزی وجود دارد و برای اثبات ادعایش، از نمایشی با یک آهن‌ربا و گیرۀ کاغذ استفاده می‌کند.


فیلم شگفتی، معمولی‌ بودن شگفت‌انگیز است!


میراندا دختری نوجوان به نام میسی دارد که نقش او را سارا هافمیستر ایفا می‌کند. دختر از بری می‌پرسد: «آیا شما بودایی یا چیزی شبیه اون هستید؟»
بری بسیار خوش‌قلب است و طولی نمی کشد که به عنوان عضوی از خانواده پذیرفته می‌شود؛ حتی داوطلب می‌شود سقف خانه را که در اثر طوفان و سقوط درختان آسیب دیده، تعمیر کند. اما میراندا هنوز به او مشکوک است؛ او از بری می‌پرسد که چرا به آن‌ها کمک می‌کند؟ و پاسخ بری به این سؤال مملو از آرامش است؛ او به‌سادگی می‌گوید: «چون می‌تونم کمک کنم.» در سوی دیگر داستان، مادرشوهر همیشه نگران میراندا، بابی (با بازی سلیا استون) و البته تاکر قرار دارند. تاکر ناگهان تصمیم می‌گیرد در حضور همه به میراندا پیشنهاد ازدواج بدهد و او را غرق در شگفتی ‌کند.

فیلم در نمایش روابط دوستانۀ میان میراندا و بری، که با آرامش و قدم به قدم شکل می‌گیرد و استوار می‌شود، به بهترین شیوۀ ممکن عمل کرده است؛ اگرچه سرنخ‌هایی نیز به مخاطب داده می‌شود که بری فقط نمی‌تواند غریبه‌ای مهربان و یاری‌دهنده باشد. مشکلات احساسی و همچنین اقتصادی میراندا که با ظرافت کامل به تصویر کشیده شده‌اند در این برهۀ زمانی خطرناک برای او مسائل گوناگونی ایجاد می‌کنند. باید اذعان داشت که فیلم «راز: جرئت رؤیاپردازی» در مقایسه با فیلم‌های دیگر این ژانر، شخصیت‌پردازی بسیار قوی‌ای دارد. حتی شخصیت‌هایی مثل بابی و تاکر که می‌توانستند به‌سادگی کاراکترهایی کلیشه‌ای داشته باشند، به‌نسبت پیچیده هستند؛ به‌گونه‌ای که‌‌ به‌خوبی همراهی و درک متقابل مخاطب را برمی‌انگیزند.

‌آنچه می‌تواند نقطه‌ضعف فیلم «راز: جرئت رویاپردازی» به‌شمار آید، حس تصنعی‌بودنی است که در بعضی صحنه‌ها به مخاطب القا می‌کند. به‌علاوه، روایت فیلم اصرار دارد به بیننده بقبولاند بری آن کسی نیست که وانمود می‌کند و این موضوع باعث کلافگی و استیصال تماشاگر می‌شود! در حقیقت، طرز نگاه فیلم‌نامه، آرامشی را که برن در کتاب «راز» از آن پرده برداشته بود، همچون مسکنی موقتی بر پیکرۀ اتفاقات فیلم تزریق می‌کند؛ اتفاقاتی که ساختگی به نظر می‌رسند! در نتیجه، بیننده به تأثیر نیروی مثبت‌اندیشی شک می‌کند و از خود می‌پرسد: «آیا در این شرایط هنوز هم باید به آن راز بزرگ باور داشت؟»

جری اوکانل و کیتی هولمز در نمایی از فیلم «راز: جرئت رویاپردازی»

با تمام این تفاسیر، باید اعتراف کرد که فیلم با پختگی کافی و به زیبایی، داستان عاشقانۀ خود را روایت می‌کند. بخشی از این موفقیت را باید مدیون بازی پرشور هولمز و لوکاس دانست؛ آن‌ها به شکلی هنرمندانه در نقش‌هایشان باور‌پذیر جلوه می‌کنند، به‌گونه‌ای که ذهن بیننده کاملاً مشغول این موضوع می‌شود که راهی برای زودتر به هم رساندن آن‌ها پیدا کند و البته اگر به ماهیت ادبی فیلم و آنچه الهام‌بخش این داستان بوده، باور داشته باشید، مطمئن خواهید بود که عشق این دو دلداده سرانجام به ثمر خواهد نشست.
هم‌اکنون می‌توانید فیلم‌ «راز: جرئت رؤیاپردازی» را در فضای مجازی دانلود و مشاهده کنید و صد‌البته تماشای این داستان رمانتیک با پایان خوش آن، انتخابی مناسب برای سرگرمی لذت‌بخش آخر هفته خواهد بود.


منبع:‌ Hollywood Reporter

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil