گفت‌و‌گوی فیلیموشات با بازیگر نقش حامد سریال یاغی

جواد خواجوی: از اینستاگرام به یاغی رسیدم

«مهم‌ترین چالشم این بود که از لهجه مشهدی به لهجه شمالی برسم»

روزی که فعالیتش را در صفحه شخصی اینستاگرامش و دوبله با لهجه شیرین مشهدی آغاز کرد تصورش را نمی‌کرد که تا این اندازه دیده شود و مورد استقبال قرار گیرد و به عنوان یک اینفلوئنسر محبوب و معروف معرفی شود. همین اتفاق و به موازات آن فعالیت در تئاتر و موسیقی اتفاق‌های مهم دیگر زندگی‌اش را رقم زد و پایش به دنیای بازیگری باز شد. بازی‌اش در سریال نوروز رنگی در بین بینندگان گل کرد و دیده شد. جواد خواجوی در نقش حامد سریال یاغی، یک نوازنده خیابانی بازی قابل توجهی را در کارنامه‌اش رقم زده و آن را اکنون بزرگ‌ترین اتفاق زندگی خود می‌داند چرا که با عوامل حرفه‌ای و کارگردان کاربلد همکاری داشته است. به بهانه بازی خوب خواجوی در این سریال، فیلیموشات با این هنرمند توانای مشهدی همکلام شد.

معرفی کامل و اطلاعات یاغی

  • محمد کارت بر اساس چه شناختی شما را برای بازی در نقش حامد، یک نوازنده خیابانی در قصه یاغی انتخاب کرد؟

جواد خواجوی: محمد کارت قبل از این که یکدیگر را ملاقات کنیم صفحه اینستاگرام من را فالو کرده بود و در این فضا با هم صحبت کرده بودیم. از ساز زدن خودم استوری می‌گذاشتم و همچنین نقش مرا در سریال نوروز رنگی دیده بود و با توجه به صحبتی که با هم داشتیم نقش حامد را به من پیشنهاد داد. به نظرم بیشتر به خاطر ساز زدن و خواندنم انتخابم کرد.

  • پس یعنی قبل از این که بازی در این نقش را بپذیرید پیش زمینه‌ ذهنی درباره آن و نوازندگی داشتید؟

من در کنار بازی در تئاتر و کارهایی که همیشه انجام می‌دادم، ساز می‌زدم و در گذشته موسیقی تیتراژ یک سریال را هم خوانده‌ام.

  • قبل از بازی، برای نقش حامد چه استوری بوردی طراحی کردید؟

شانسی که داشتم این بود که با یک تیم خیلی حرفه‌ای کار کردم و خیلی سعی نکردم کنکاش کنم. البته چند سکانس با لهجه شمالی داشتم که بیشتر روی لهجه تمرین کردم و در کل آن چه را که  کارگردان از من می‌خواست، اجرا و بیشتر سعی کردم گوش بدهم. الان هم که این سریال را می‌بینم متوجه شده‌ام که چیزهایی در ذهن محمد کارت بوده که من در آن مقطع درک نمی‌کردم و اگر می‌خواستم با تحلیل خود نقش را بازی کنم شاید آنچه که باید در نمی‌آمد.

  • به لهجه شمالی اشاره کردید. خودتان اهل مشهد هستید پس چطور توانستید با گویش و نگاه یک شمالی بازی کنید؟

حامد در قصه، پسری شمالی بود و بعد از این که من برای نقش انتخاب شدم محمد کارت گفت اگر بخواهی می‌توانم خانواده حامد قصه را مشهدی کنم ولی من شدیداً مخالفت کردم چون دوست ندارم اتفاقی که در صفحه‌ام افتاده، در بازیگری‌ام تکرار شود و دوست دارم تجربه‌های مختلفی داشته باشم. سعی کردم از طریق دوستان شمالی، چه بازیگر و چه غیربازیگر و بازیگران نقش پدر و مادرم در قصه تمرین کنم و توانستم آنچه را که در خصوص لهجه مد نظرشان بود، اجرا کنم. طبیعتاً هیچ بازیگری نمی‌تواند دقیق و درست لهجه قوم و شهری را اجرا کند اما سعی کردم حداقل بتوانم طوری دیالوگ‌ها را ادا کنم که به چشم نیاید.

  • آبان عسکری، همسر محمد کارت، پارتنر مقابلتان در یاغی است. هم بازی بودن با او چطور بود؟

خاصیت آثار محمد کارت این است که تک تک عوامل پارتنر تو هستند یعنی لحظه‌ای که پلان گرفته می‌شود هم کارگردان و فیلمبردار و هم بازیگر مقابل به تو کمک می‌کنند تا بتوانی کاری را که دوست داری، انجام دهی. در همان روزهای اول ارتباط خوبی با همه برقرار کردم، مخصوصاً خانم عسکری و تعامل خوبی با هم داشتیم. نکته مهم بازی در یاغی اتحاد گروهی بود و همه دست در دست هم می‌دادند یعنی فیلمبردار و کارگردان نظر خود را می‌دادند و همه همراهی می‌کردند تا سکانس به خوبی گرفته شود.

آبان عسگری در سریال یاغی

  • درآوردن چه سکانس و صحنه‌ای برایتان سخت‌تر بود؟

خیلی برایم چالش نداشت اما می‌توانم به سکانس‌های شمال که باید با لهجه صحبت می‌کردم، اشاره کنم. چون روی لهجه خیلی حساس هستم و برایم اهمیت دارد و این که اگر بخواهم لهجه دیگری را اجرا کنم مخاطب ذهنیتی از من دارد و روی آن حساس تر می‌شود. بنابراین برای خودم هم ادای درست لهجه مهم و بازی آن سکانس‌ها اندکی سخت‌تر بود.

  • در مصاحبه‌ای گفته بودید فقط به خاطر نیکی کریمی در این سریال بازی کردید.

من چنین مصاحبه‌ای نداشتم! (خنده) من با خانم کریمی هیچ  سکانسی هم در یاغی بازی نداشتم. برایم افتخاری بود که با تک تک بازیگران و عوامل سریال کار کنم و آنچه که سبب شد من در یاغی حضور داشته باشم، خود محمد کارت و قصه خوبش بود.

  • حامد یاغی چه جایگاهی در کارنامه کاری‌تان دارد؟

برایم در صدر همه کارهایی است که انجام دادم.

  • از این به بعد انتخاب‌های تان سخت‌تر می‌شود؟

قطعاً همین طور است اما سعی می‌کنم در کارهای متفاوتی بازی کنم و اکنون هم مشغول بازی در سریال «آفتاب پرست» هستم. سعی می‌کنم گزیده کار باشم و نقش‌های متفاوتی را تجربه کنم. برایم نقش‌ها و کارهایی که انتخاب می‌کنم خیلی اهمیت دارد.

جواد خواجوی: حامد در قصه، پسری شمالی بود و بعد از این که من برای نقش انتخاب شدم محمد کارت گفت اگر بخواهی می‌توانم خانواده حامد قصه را مشهدی کنم ولی من شدیداً مخالفت کردم چون دوست ندارم اتفاقی که در صفحه‌ام افتاده، در بازیگری‌ام تکرار شود و دوست دارم تجربه‌های مختلفی داشته باشم. سعی کردم از طریق دوستان شمالی، چه بازیگر و چه غیربازیگر به این لهجه نزدیک شوم

  • بازتاب‌ها از سریال یاغی خیلی خوب بوده و مخاطب استقبال کرده است. خودتان از بازی‌تان در این سریال چه بازتاب‌هایی دریافت کرده‌اید و پلتفرم‌ها چقدر در جذب مخاطب موفق عمل می‌کنند؟

خدا را شکر اتفاقی که برای این سریال افتاده، کم‌نظیر است و برخی از  آثاری که من در پلتفرم‌ها دیده‌ام از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند و می‌شود روی سریال یاغی به عنوان یک اثر درست و استاندارد، از کارگردانی و طراحی صحنه گرفته تا تیم بازیگری، فیلمبرداری و در نهایت تهیه‌کننده، حساب باز کرد. خیلی دوست دارم از این دست آثار نمایشی بیشتر تولید شود چون مخاطب لیاقتش را دارد که خیلی بهتر از این‌ها کار تولید شود.

  • مخاطبان، جواد خواجوی را با فعالیت در فضای مجازی و تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر معروف می‌شناختند. چه شد به سمت بازی در قاب تلویزیون کشیده شدید؟

صفحه اینستاگرامم یک اتفاق غیر برنامه‌ریزی شده بود. قبل از آن تئاتر کار می‌کردم و آرزویم این بود که بازیگری کنم. اتفاقی هم که برایم افتاد و در اینستاگرام شناخته شدم برایم قشنگ بود ولی هدف و آرزویم نبود. اکنون بیشتر کار بازیگری‌ام را در تلویزیون و سینما پیگیری می‌کنم و برایم لذت‌بخش‌تر است.

  • از زمان ورودتان به عرصه بازیگری، فعالیت‌تان در فضای مجازی کمتر شد؟

بله همین طور است. بالاخره مخاطب باید کاراکتری را که در سریال بازی می‌کند، باور کند چون اگر زیاد دیده شود ممکن است آن اتفاق نیفتد و مخاطب یاد ویدئوها و تکیه کلام‌هایش در اینستاگرام بیفتد و نتواند نقش‌اش را بپذیرد. اندکی سخت اما برایم خیلی شیرین است.

  • در مصاحبه‌ای گفته بودید که بزرگ‌ترین اتفاق زندگی‌تان با حضور در فضای مجازی رقم خورد. اکنون می‌خواهم بدانم بزرگ‌ترین اتفاق زندگی‌تان را حضور در فضای مجازی می‌دانید یا بازی در سریال یاغی؟

هر روز که می‌گذرد ممکن است بزرگ‌ترین اتفاق زندگی آدم بیفتد. در آن مقطع حضور در فضای مجازی برایم اتفاق بزرگی بود و اکنون این اتفاق برایم در سریال یاغی افتاد و فردا چیز دیگری خواهد بود. امیدوارم این اتفاق‌های بزرگ تمام نشود. خیلی خوب است  که آدم  هر روزش با دیروزش فرق کند و اتفاق‌های بهتری برایش بیفتد.

  • قبول دارید بعد از فضای مجازی با بازی در نقش جواد نوروز رنگی، این شخصیت محبوب مشهدی، در تلویزیون دیده شدید؟

بله، قطعاً همین طور است. ۹۰ درصد آن کاراکتر خودم هستم و این سریال برایم خیلی اهمیت داشت و هنوز هم خودم لذت می‌برم و مخاطب پر و پا قرص آن هستم.

  • در بازیگری دوست دارید چگونه دیده شوید، یعنی چه نقشی را بازی کنید؟

من انتخاب نکردم چه نقشی را بازی کنم و نمی‌دانم. ممکن است امروز یک فیلمنامه برایم بفرستند و بخوانم و خوشم بیاید و در ذهن خود آن شخصیت را بسازم. برایم انتخاب نقش محدودیتی ندارد، هر نقشی را که بتواند به بزرگ‌تر شدن من کمک کند، قطعاً بازی می‌کنم.

جواد خواجوی در قسمت دهم سریال یاغی

  • تئاتر، تلویزیون، سینما، موسیقی و فعالیت در فضای مجازی… کدام برایتان اولویت دارد؟

برایم سینما اهمیت بیشتری دارد. تئاتر، سینما، تلویزیون و موسیقی را خیلی دوست دارم ولی الان ایده‌آلم بیشتر بازی در سینماست. اکنون یکی، ۲ پیشنهاد سینمایی دارم که به نتیجه نرسیده‌ام و دوست دارم سنجیده انتخاب کنم و عجله‌ای برای آن نداشته باشم.

  • چرا با وجود علاقه‌تان به بازیگری از تحصیل در رشته سینما انصراف دادید؟

در دوران دبیرستان هم در رشته سینما تحصیل کردم و چون در آن زمان مدرک دانشگاه به دردم نمی‌خورد، انصراف دادم و سعی کردم در آن مقطع به جای این که وقتم را سر کلاس دانشگاه بگذرانم، کار کنم و به نتیجه بهتری برسم. البته اکنون هم دانشجوی رشته ادبیات نمایشی هستم و فرصت مناسب‌تری برایم فراهم شده است.

  • با شما که تماس گرفتم خودتان پاسخ تلفن‌تان را دادید. می خواهم بدانم شایعه بادیگارد یا مدیر برنامه داشتن‌تان صحت دارد؟

این شایعه‌ها را درباره هر هنرمندی می‌گویند و من نیاز به داشتن بادیگارد ندارم. رئیس جمهور که نیستم! ولی وقتی برای جایی دعوت می‌شوم، برای نظم برنامه و به منظور انجام تشریفات، افرادی را برای محافظت از مهمانان می‌گذارند. مدیر برنامه هم ندارم بلکه همکاری دارم که تلفن‌ها و تبلیغات صفحه اینستاگرامم را مدیریت می‌کند.

  • آمال و آرزویتان در این حرفه چیست؟

دوست دارم همین مسیر را ادامه دهم و اگر تداوم داشته باشد، خیلی برایم جذاب است.

  • حرف نگفته‌ای از بازی در سریال یاغی مانده است؟

خیلی خوشحالم که در یکی از بهترین سریال‌های ایران توانستم نقش کوچکی داشته باشم و به بازی در یاغی افتخار می‌کنم. همزمان با ضبط سریال از همکاری در کنار این تیم لذت بردم و اکنون هم که در حال پخش است از استقبالی که بینندگان می‌کنند، لذت می‌برم. امیدوارم از این دست سریال‌های پربیننده بیشتر تولید شود. درست است که تولید اینگونه سریال‌های باکیفیت سخت است اما امکان‌پذیر است و اندکی صبوری و مدیریت درست می‌طلبد. مهم‌ترین چیزی که در سریال یاغی از دیدگاه ما عوامل به چشم می‌آمد، حضور تهیه کننده کاربلد در کنار تیم حرفه‌ای بود که به درستی در کنار هم چیده شده بودند.

تماشای آنلاین سریال یاغی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil