به مناسبت ۷۵ سالگی کوه عضله هالیوود

۱۵ حقیقت جذاب درباره زندگی آرنولد شوارتزنگر

۳۰ جولای روز تولد آرنولد است

می‌گفتند ضریب هوشی کمی دارد و به جایی نخواهد رسید، اما در ورزش، در سینما و حتی در سیاست تبدیل به سوپراستار شد. صحبت از «آرنولد شوارتزنگر» است، صاحب یکی از زیباترین اندام‌های تاریخ بدنسازی، یکی از پول‌سازترین بازیگران هالیوود و یکی از محبوب‌ترین فرمانداران آمریکا.
آرنولد حقیقتا برخلاف ظاهر زمختش انسان خوش‌قلب و مهربانی است و به همین دلیل هم در هر حیطه‌ای که ظاهر شده، علاوه بر موفق بودن محبوب هم بوده است. به مناسبت ۷۵ سالگی این ستاره فیلم‌های اکشن تاریخ سینما، می‌خواهیم ۱۵ حقیقت جذاب درباره زندگی او را باهم بخوانیم.

او گلدن گلوب دارد!

خودمانیم، آرنولد شوارتزنگر اگرچه ستاره سینما بود، اما بازی‌اش چندان ظرافتی نداشت. بااین‌حال کمتر کسی است که بداند او در یکی از نخستین فیلم‌های کارنامه‌اش در هالیوود توانست جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را به خانه ببرد! آرنولد برای بازی در نقش یک بدنساز در فیلم «گرسنه بمان» به کارگردانی «جف بریجز» چندین کیلو وزن کم کرد و موقعیت حرفه‌ای‌اش در بدنسازی را به خطر انداخت، اما تنها جایزه سینمایی مطرح زندگی‌اش را دشت کرد.

آرنولد شوارتزنگر؛ جوان‌ترین برنده تاریخ

قبل از این‌که رقابت‌های «مستر الیمپیا» به معتبرترین رقابت بین‌المللی بدن‌سازی تبدیل شود، این مسابقات «مستر یونیورس» بود که جام جهانی بدن‌سازی محسوب می‌شد. آرنولد در سال ۱۹۶۷ (مستر الیمپیا ۱۹۶۵ آغاز به کار کرد) و در سن ۲۰ سالگی تبدیل شد به جوان‌ترین برنده رقابت مستر یونیورس. البته استاد با هفت‌بار قهرمانی در رقابت‌های الیمپیا هم به‌طور مشترک دومین ورزشکار پرافتخار این رقابت‌هاست.

تاجر موفق

آرنولد شوارتزنگر قبل از تبدیل شدن به یک بدنساز افسانه‌ای، یک تاجر جوان و موفق هم بود. او در عنفوان جهانی بعد از قهرمانی در «مستر یونیورس» در حالی‌که خیلی آه در بساط نداشت راهی آمریکا و کالیفرنیا شد و یک کسب‌وکار آجرکاری موفق و سودآور در ینگه دنیا تاسیس کرد. این تجارت زمانی که او ۲۱ سال داشت آغاز شد و شریک آرنولد در این کسب‌وکار یک بدنساز مشهور دیگر بود که بعدها در فینال مستر المپیا به آرنولد باخت!

آرنولد شوارتزنگر

فرماندار محبوب ایالت محبوب

آرنولد که در ۲۱ سالگی به کالیفرنیا مهاجرت کرده بود، این ایالت زیبا و خوش‌ آب‌وهوا را خانه خودش می‌دانست. او پس از ۳ دهه بازیگری تصمیم گرفت شانسش را در حیطه سیاست امتحان کند و زمام فرمانداری کالیفرنیا را در دست بگیرد. شوارتزنگر با اختلاف ۱.۳ میلیون رای نسبت به رقیبش در انتخابات پیروز شد و ۸ سال فرمان کالیفرنیا را در دست داشت.

کودکی وحشتناک آرنولد شوارتزنگر

تبدیل شدن به یک مرد قوی و مستقل شاید ناشی از کودکی این سوپراستار باشد. آرنولد مطلقا وضعیت خوبی در خانه نداشت. پدرش یک افسر پلیس اتریشی بود که در جنگ جهانی از آلمان طرفداری می‌کرد. او بسیار بدرفتار بود و بارها آرنولد کودک و نوجوان را آزار داد. پدرش فکر می‌کرد آرنولد فرزند او نیست و فقط پسر بزرگ‌ترش را دوست داشت. این روابط کدورت‌آمیز باعث شد تا آرنولد در طول زمان در مراسم خاکسپاری پدر، مادر و برادرش شرکت نکند.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

از فوتبال تا بدن‌سازی

کاراکتر آرنولد شوارتزنگر از ابتدا ورزشکاری بود. منتها ورزش را با محبوب‌ترین ورزش اروپا که فوتبال بود شروع کرد تا با موفقیت در این رشته، روی پدرش را کم کند. به گفته خودش در آن دوران اندام متناسب اما بسیار لاغری داشت. مربی فوتبال او که از بدن لاغر آرنولد راضی نبود، او را به یک باشگاه محلی فرستاد تا به‌ واسطه کار با وزنه کمی وزن اضافه کند. پسرک همان‌جا به وزنه زدن اعتیاد پیدا کرد و دیگر از باشگاه بدن‌سازی خارج نشد!

مبارزه با خرس

اولین حضور آرنولد شوارتزنگر در سینما، بازی در نقش اصلی یک فیلم درجه دو (بی-مووی) به نام «هرکول در نیویورک» در سال ۱۹۶۹ بود! در این فیلم هرکول که حوصله‌اش از زندگی در کوه المپ سر رفته، راهی نیویورک می‌شود تا کمی هیجان به زندگی‌اش تزریق کند. او در این سفر در پارک مرکزی شهر با یک خرس کشتی می‌گیرد و بعد هم شروع می‌کند به تعقیب‌وگریز با شماری از اراذل با یک ارابه و دو اسب!

آرنولد که تازه انگلیسی یاد گرفته بود، آن‌قدر بدلهجه حرف می‌زد که تولیدکنندگان فیلم احتمال دادند بیننده‌های فیلم صحبت‌های او را متوجه نشوند، بنابراین یک دوبلور نقش او را دوبله کرد.

آرنولد در سکانسی از فیلم ترمیناتور

حرفه‌ای شدن آرنولد شوارتزنگر در ۱۷ سالگی

علاقه او به بدنسازی دیوانه‌وار بود. آرنولد نوجوان چنان عطشی برای ساختن بدنش داشت که هر روز وزنه می‌زد. حتی آخر هفته‌ها هم که باشگاه تعطیل بود، مخفیانه وارد باشگاه می‌شد تا از تمریناتش عقب نماند. این پشتکار و وسواس باعث شد تا در ۱۷ سالگی کارت حرفه‌ای بگیرد و در رقابت‌های رسمی حرفه‌ای شرکت کند.

حمایت از برادرزاده

گفتیم که آرنولد به هیچ عنوان رابطه خوبی با برادر بزرگش «مانهایم» نداشت، اما وقتی مانهایم به‌شکلی غم‌انگیز در یک تصادف رانندگی درگذشت، آرنولد فورا تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی برادرزاده ۳ ساله‌اش «پاتریک» را بر عهده گرفت و بعدها هم به او کمک کرد تا به آمریکا مهاجرت کند.

پاتریک با فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کالیفرنیا تبدیل به یک وکیل شد و حالا یک وکیل مطرح در آن ایالت است.

سرباز موقتا فراری!

در اتریش آن زمان سربازی اجباری بود و وقتی آرنولد شوارتزنگر به ۱۸ سالگی رسید، مجبور بود شد تا خدمت یک‌ساله سربازی‌اش را بگذارند. این دوران مصادف بود با شروع درخشش پسرک در رقابت‌های محلی و تداخل ناجوری با فعالیت‌های ورزشی‌اش ایجاد کرد. آرنولد که عاشق بدن‌سازی بود، یک‌بار پادگان را برای حضور در یک رقابت ترک کرد و بعد از بازگشت یک هفته به زندان نظامی افتاد!

یک خانواده جدید

بعد از رقابت آرنولد در اولین مسابقه «مستر یونیورس» عمرش، «چارلز بنت» که داور آن مسابقه بود با وجود مقام نیاوردن آرنولد در مسابقه به او پیشنهاد داد تا مربی‌اش شود. آرنولد هم پذیرفت و در سن ۱۹ سالگی راهی لندن شد تا کنار بنت تمرین کند.

از آن‌جایی که هنوز فقیر بود و پولی برای دست‌وپا کردن جا و غذا نداشت، خانواده بنت با مهربانی زیر پروبال او را گرفتند و سروسامان دادند و آماده‌اش کردند برای دور بعدی «مستر یونیورس» که در آن آرنولد قهرمان جهان شد.

آرنولد شوارتزنگر

اسم گیج‌کننده

زمانی که شوارتزنگر وارد حیطه بازیگری شد، همه چیز علیه او بود. به او می‌گفتند برای تبدیل شدن به یک بازیگر جدی بیش از حد عضلانی است، لهجه‌اش افتضاح است و فامیلی‌ طولانی و غیرآمریکایی‌اش هم پتانسیل ستاره شدن را ندارد. او حتی در همان فیلم هرکول در نیویورک با نام مستعار «آرنولد استرانگ» ظاهر شد، ولی بلافاصله تصمیم گرفت با نام اصلی‌اش کار را دنبال کند و طولی نکشید که کل آمریکا نام خانوادگی او را از حفظ بود!

ستاره شدن با مستند

آرنولد وقتی در سینما جدی گرفته شد که در یکی از بهترین مستندهای ورزشی تاریخ سینما که درباره خودش بود حاضر شد: «تپش آهن» با نام اصلی «Pumping Iron». فیلم با تمرکز روی شوارتزنگر، به آماده‌سازی چند بدنساز مهم آن دوران برای حضور در مسابقات مستر الیمپیای سال ۱۹۷۵ می‌پردازد.

در این فیلم روحیات آرنولد، حرفه‌ای بودن و میزان جنگندگی و هوشش باعث شد تا آمریکا نگاه عمیق‌تری به او داشته باشد.

آرنولد شوارتزنگر انتخاب اول جیمز کامرون نبود

باورش سخت است، اما آرنولد گزینه اول بازی در فیلم ترمیناتور نبود! درواقع جیمز کامرون برای نقش «ترمیناتور» دنبال یک فرد بسیار معمولی و بدون ویژگی خاص بود. برای همین در ابتدا بازیگری به اسم «لنس هنریکسون» را برای فیلمش انتخاب کرد.

استودیو از ابتدا روی انتخاب آرنولد پافشاری کرده بود، اما کامرون اعتقاد داشت آرنولد آن‌قدر گنده است که تمام بازیگران کنارش به چشم نمی‌آیند. اما وقتی این‌دو ملاقاتی باهم داشتند، کامرون فهمید که هیچ‌کس به اندازه آرنولد نمی‌تواند نقش یک نابودگر بی‌رحم را خوب از کار دربیاورد!

بایگانی شدن آدرس منزل آرنولد شوارتزنگر

حتما می‌دانید که وقتی ورزشکار خیلی برجسته‌ای بازنشسته می‌شود، گاهی باشگاه‌ها شماره پیراهن او را به احترامش تا ابد بایگانی می‌کنند تا نام و خاطره او خدشه‌دار نشود. وقتی آرنولد ۶۰ ساله شد، کشور زادگاهش هدیه بزرگی به او داد.

شهردار شهر «ثال» محل تولد آرنولد با ارسال پیامی به او گفت که شماره پلاک خانه زادگاه او را بایگانی خواهد کرد و هیچ‌کس (حتی بعد از تخریب منزل) حق ندارد از این شماره استفاده کند.

تماشای فیلم‌های آرنولد شوارتزنگر در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. zf می‌نویسد

    آرنولد خوشتیپ ترین و دوست داشتنی ترین مرد دنیاست نه دلقکی به اسم گلزار

fosil