نخستین گفت‌وگو با سارا حاتمی بازیگر جوان سریال زخم کاری

زخم کاری بهترین تجربه زندگی‌ام بود

سارا حاتمی یکی از بازیگران نوجوان و نوظهور است که در اولین تجربه بازیگری‌اش در مقابل دوربین، شانس حضور در سریال زخم کاری ساخته محمدحسین مهدویان را داشته و در این مجموعه در نقش مائده ایفای نقش کرده است. این بازیگر ۱۶ساله که از ۲ سال پیش کار بازیگری را با تئاتر آغاز کرده است، در سریال زخم کاری همبازی بازیگران حرفه‌ای سینما ازجمله جواد عزتی، هانیه توسلی، رعنا آزادی‌ور و… شده و به نظر می‌رسد که با این تجربه خوب در بدو ورود به عالم تصویر، از این پس شاهد نقش آفرینی‌های بیشتر او در آثار دیگر سینماگران باشیم.

  • نخستین تجربه شما در مقابل دوربین چطور رقم خورد و چگونه نقش مائده به شما پیشنهاد شد؟

من از شاگردان آقای اشکان خطیبی هستم و در کلاس‌های بازیگری ایشان شرکت می‌کردم. ایشان من را به آقای کیومرث مرادی معرفی کردند و آقای مرادی از من خواستند به دفترشان بروم و تست بدهم؛ بعد هم گفتند که دوباره با من تماس می‌گیرند. با من تماس گرفتند که برای بار دوم هم تست دادم و بعد بازهم گفتند که با شما تماس می‌گیریم و بار سوم تماس گرفتند و گفتند که برای این نقش پذیرفته شده‌ام.

  • وقتی پذیرفته شدید، می‌دانستید که قرار است نقش مائده را در زخم کاری بازی کنید؟

به‌طور کلی نمی‌دانستم برای چه‌کاری انتخاب شده‌ام اما می‌دانستم برای کار آقای مهدویان است.

  • با آقای مهدویان از قبل آشنایی داشتید؟

آقای مهدویان را از نزدیک نمی‌شناختم اما فیلم‌هایشان را دیده بودم و به خاطر فیلم‌هایشان با ایشان آشنایی داشتم. زمانی که فهمیدم برای کاری به کارگردانی آقای مهدویان انتخاب شده‌ام، خیلی خوشحال شدم چون آثارشان را خیلی دوست داشتم.

  • همکاری با آقای مهدویان چطور بود؟

بازی در این سریال، یکی از بهترین تجربه‌های زندگی‌ام بود و خیلی چیزها از آقای مهدویان یاد گرفتم؛ به‌طوری که هر ثانیه در کنارشان چیز تازه‌ای یاد می‌گرفتم.

  • اولین تجربه شما در مقابل دوربین، با استرس همراه بود؟

بله. اولین بارم بود که جلوی دوربین بازی می‌کردم و خیلی استرس داشتم؛ چون هیچ تجربه‌ای نداشتم و نمی‌دانستم چه اتفاقی می‌افتد.

  • بازی در مقابل بازیگران حرفه‌ای سینما برای شما چگونه بود؟

تجربه بسیار خوبی بود، همه آنها انرژی خوبی به من می‌دادند و من هم خیلی سوال داشتم که از آنها می‌پرسیدم و آنها سعی می‌کردند کمکم کنند که راحت جواب سوال‌هایم را پیدا کنم و ایرادات و اشکالاتی را که داشتم به من می‌گفتند که آنها را رفع کنم.

  • بیشترین ارتباط را با کدام‌یک از بازیگران حرفه‌ای این سریال داشتید؟

بیشترین ارتباط را با آقای عزتی داشتم. ایشان انرژی خیلی زیاد و مثبتی دارند که این انرژی خوب را به همه بازیگران و عوامل منتقل می‌کنند تا کل گروه حال خوبی داشته باشد. هر سوالی که به ذهنم می‌رسید از آقای عزتی می‌پرسیدم و ایشان به من راهکار می‌دادند و می‌گفتند شاید با این روش بتوانی به آنچه می‌خواهی زودتر برسی.

سارا حاتمی در سریال زخم کاری

  • بازیگر نقش مقابل شما، آقای مرتضی امینی تبار، هم اولین تجربه حرفه‌ای خود را در این سریال داشتند؛ بازی ایشان چطور بود و آیا تأثیری روی بازی شما داشت؟

چون مقابل هم بازی می‌کردیم، روی بازی هم تاثیر می‌گذاشتیم و به‌طور کلی تجربه خیلی خوبی بود؛ اما من در سطحی نیستم که بتوانم درباره بازیگری دیگران چیزی بگویم.

  • شما در این سریال صحنه‌های سوارکاری هم داشتید؛ سوارکاری را از قبل آموزش دیده بودید یا برای این سریال ناچار شدید آموزش ببینید؟

نه، من سوارکاری نکرده بودم و برای این سریال و قبل از شروع فیلم‌برداری ۱۰ جلسه سوارکاری تمرین کردیم که در این تمرین‌ها یاد گرفتم.

  • سوارکاری کار سختی بود؟ آیا ترسی از اسب‌سواری داشتید؟

کار سختی بود اما باید یاد می‌گرفتیم و سر تمرین‌ها هم بارها زمین خوردم. اول کار کمی از اسب می‌ترسیدم، اما بعد از مدتی با آن کنار آمدم چون به‌هرحال در داستان زخم کاری، من عاشق اسبم هستم و باید ترسم از بین می‌رفت.

  • به سوارکاری هم علاقه‌مند شدید که بخواهید بعدها ادامه بدهید؟

تجربه خوبی بود؛ به‌هرحال مهارتی است که یاد گرفته‌ام و اگر خواستم، بعدها می‌توانم به‌راحتی ادامه بدهم ولی در حال حاضر چندان به آن فکر نمی‌کنم.

  • از نقش مائده بگویید…

مائده نوجوانی است که در ثانیه، کل سیستم زندگی‌اش عوض می‌شود و در هر ثانیه، متوجه چیزهای جدید می‌شود. او نمی‌داند چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ می‌گوید. آدم ساده‌ای است که نمی‌تواند بازی کثیف خانواده‌اش را درک کند. دختری است که هر چیزی را زود باور می‌کند و خیلی زود نظرش عوض می‌شود. مائده با نوعی سردرگمی روبروست و با توجه به اینکه نوجوان است، سردرگمی او هم مضاعف می‌شود.

  • چطور در قالب این نقش قرار گرفتید و این نقش چقدر به شخصیت خود شما نزدیک است؟

شخصیت مائده را خیلی دوست دارم چون آدمی بود که خیلی چیزها را تجربه کرد؛ چیزهایی که خیلی‌ها ممکن است تا آخر عمرشان تجربه نکنند. این تجربه‌ها و این ضربه‌ها باعث می‌شد که مائده بزرگ بشود. او هنوز نوجوان است و در این سن، با دوگانگی‌هایی در زندگی و ذهنش روبروست و فشاری عصبی را تحمل می‌کند چون نمی‌داند چه اتفاقی در حال رخ دادن است؛ گاهی هم متوجه این فشار عصبی نیست و این فشارها به‌نوعی در حال تبدیل‌شدن به یک عادت بد هستند.

جواد عزتی سارا حاتمی رعنا آزادی‌ور در نمایی از سریال زخم کاری
جواد عزتی، سارا حاتمی و رعنا آزادی‌ور در نمایی از سریال زخم کاری
  • چطور توانستید با این شخصیت ارتباط برقرار کنید و در این قالب قرار بگیرید؟

نسبت به زندگی خودم و زندگی خیلی از آدم‌های دیگر اگر نگاه کنیم، ممکن است که این اتفاقات زندگی مائده را هیچ‌وقت من یا دیگران تجربه نکنیم؛ اما او یک دختر نوجوان است و من هم یک نوجوان هستم و از این بابت می‌توانم احساسات او را درک کنم. می‌توانم درک کنم وقتی ناراحت است، تا چه اندازه ناراحت است و زمانی که عصبانی است دقیقا چه حالی دارد و عصبانیتش چطور است. به نظرم نوجوان‌ها از نظر بیان احساسات خیلی باهم متفاوت‌اند. شاید وقتی یک نوجوان یک سال بزرگ‌تر می‌شود، به‌اندازه ده سال از نظر اخلاقی و شخصیتی دچار تغییر و تحول شود. من باید مائده را درک می‌کردم.

  • درباره عشق میان مائده و میثم نظر چه فکر می‌کنید؟ آیا عشق‌هایی از این نوع، نجات‌بخش هستند یا درنهایت محکوم به نابودی؟

به نظرم گاهی اوقات به خاطر اینکه سن بچه‌های خانواده کمتر از دیگر افراد خانواده است، ناخودآگاه به شرایط و وضعیتی که این بچه‌ها دارند، توجهی نمی‌شود. این علاقه‌ها ممکن است هم نجات‌بخش باشند و هم محکوم به نابودی و این، به آن آدم‌ها و خانواده‌های آنها بستگی دارد. درنهایت، این خانواده بچه‌ها هستند که تأثیرگذاری بیشتری دارند. به‌هرحال اولویت باید با خانواده آدم باشد اما وقتی خانواده تو به خاطر مشکلات خودشان توجهی به عقاید و خواسته‌ات نمی‌کنند، این فشار مضاعفی روی بچه‌های خانواده دارد. نوجوانی که هم به خانواده‌اش علاقه‌مند است و هم فرد دیگری را دوست دارد، نمی‌داند در این میان چه باید کند و برخورد خانواده‌ها با این موضوع هم متفاوت است. به نظر من در داستان زخم کاری، مائده و میثم مثل اسباب‌بازی بودند؛ کسی به آنها توجه نداشت و خودشان هم سعی داشتند باوجود همه فشارهایی که روی آنهاست، علاقه‌شان را به یکدیگر حفظ کنند ولی در واقعیت، اوضاع خیلی بدتر از آن چیزی است که آنها فکر می‌کنند.

  • بازخوردهایی که از بازی‌تان در این سریال دریافت کردید، چطور بود و نظرتان درباره بازی خودتان چیست؟

بازخوردهای مثبت و منفی، هر دو را داشتم. الان که بازی خودم را در این سریال می‌بینم، بهتر می‌توانم متوجه شوم که اشکالات و ایرادهایم کجا بوده است و سعی می‌کنم که آنها را در آینده برطرف کنم و روی نکاتی که می‌تواند به بازی بهتر من کمک کند، بیشتر تمرین کنم.

  • چطور وارد کار بازیگری شدید و آیا در میان اطرافیان شما کسی در این حیطه فعالیت داشته است؟

من از کودکی تئاتر و بازیگری را دوست داشتم. در میان خانواده و اطرافیانم کسی نیست که در این حوزه کار کرده باشد. من خودم علاقه‌ام را پیدا کردم و مادرم از من حمایت کرد که به دنبال علاقه‌ام بروم.

  • کار بازیگری را چطور شروع کردید؟

کار تئاتر را از ۲ سال پیش شروع کردم.

  • قبل از حضور در زخم کاری، تجربه کار تئاتری هم داشتید؟

فقط چند نمایش کوچک بازی کرده بودم.

گفت‌گو با مرتضی امینی‌تبار بازیگر سریال زخم کاری

  • بازیگری تئاتر را همچنان ادامه می‌دهید؟

در حال حاضر کرونا مانع برگزاری کلاس‌هاست، اما حتما ادامه می‌دهم.

  • در تئاتر و بازیگری به دنبال چه چیزی هستید؟

چیزهایی که من خودم در زندگی نمی‌توانم تجربه کنم، به‌واسطه ایفای نقش‌های مختلف می‌توانم به‌صورت ذهنی تجربه کنم که این تجربه‌ها می‌تواند شامل لحظات قشنگ و خوب یا لحظات تلخ و بد باشد اما بازیگری این امکان را به من می دهند که بتوانم شکل‌های مختلف زندگی را تجربه کنم.

  • شما در ابتدای کار حرفه‌ای بازیگری قرارگرفته‌اید و ممکن است بعد از این سریال، پیشنهادهای متعددی را برای بازی داشته باشید؛ اولویت شما برای پذیرش نقش‌ها در آینده چه خواهد بود؟

این خیلی مهم است که بازیگر در چه آثاری بازی می‌کند. آقای جواد عزتی به من توصیه کرده بودند که این کارها همه در رزومه کاری شما ثبت می‌شود و بنابراین بسیار مهم است که در چه فیلم‌ها و سریال‌هایی بازی کنید. یک بازیگر، با انتخاب‌های خوب خود برای کارش ارزش‌گذاری می‌کند و کیفیت کارش را نشان می‌دهد.

  • با توجه به اینکه محصل هستید، بازی در زخم کاری و یا احیانا در دیگر آثار، مشکلی برای تحصیل شما به وجود نمی‌آورد؟

باید برنامه‌ریزی داشته باشم؛ من برای سریال زخم کاری هم مدرسه داشتم و باید به درس‌هایم رسیدگی می‌کردم. این بستگی به خودم دارد که چطور بین این دو هماهنگی برقرار کنم و برای اینکه مشکلی نداشته باشم، درس‌های سال آینده را زودتر شروع به خواندن کردم تا سال آینده اگر نتوانستم سر کلاس حاضر باشم، فشار زیادی را متحمل نشوم.

  • برنامه خاصی برای آینده کاری خود دارید؟

رشته من ریاضی است و هنوز برای آینده‌ام برنامه‌ریزی نکرده‌ام؛ بستگی دارد که چه اتفاقی بیفتد و در هر دوره زمانی هم اولویت‌ها متفاوت است، اما گزینه‌های مختلفی دارم که اگر هرکدام عملی نشد، برنامه دیگری را جایگزین کنم.

تحلیل شخصیت مالک مالکی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. مرتضی می‌نویسد

    میثم و مائده مثل ماست بی تحرک و مصنوعی هستن دستای میثم بدون حرکت انگار مجسمه مائده بیچاره که حال نداره انگار همش ضعف داره

  2. سهیل می‌نویسد

    سلام
    در سریال زخم کاری بیشتر فیلم فوکوس شده روی مایده و میثم. به نظر من بچه بازی شده . این دو نفر مسیر فیلم را منحرف می کنند. بازی مزخرفی هر دو دارند با حذف هر دو فیلم به روال عادی خود برمی گردد. از کارگردان تعجب می کنم دو تا بازیگر ناشی و بی تجریه و بدوین حس بازیگری را به کار گرفته.

fosil