یادداشتی کوتاه درباره فیلم مرد آزاد یا Free Guy | وقتی جهان یک‌مرتبه تغییر می‌کند

فیلم مرد آزاد ماجرای مردی است که پی می‌برد کاراکتر یک بازی ویدیویی است و در دنیایی زندگی می‌کند که اصلاً وجود خارجی ندارد. برای نقد و بررسی این اثر با فیلیمو شات همراه باشید.

ماجرای فیلم مرد آزاد (Free Guy) از این قرار است که یک کارمند بانک به نام گای (با بازی رایان رینولدز) یک برنامۀ روتین برای هر روز زندگی‌اش دارد؛ از خواب بیدار می‌شود، با ماهی قرمزش صحبت می‌کند، قهوه‌اش را می‌نوشد و به محل کارش می‌رود. اما وقتی یک روز غریبه‌ای مرموز با عینک دودی (جودی کومر) را در خیابان ملاقات می‌کند، به این قضیه پی می‌برد که او کاراکتر یک بازی ویدیویی است و در دنیایی زندگی می‌کند که اصلاً وجود خارجی ندارد. برای نقد و بررسی فیلم مرد آزاد با فیلیمو شات همراه باشید.


خلاصه داستان

وقتی یک کارمند بانک پی می‌برد که کاراکتر یک بازی ویدیویی است تصمیم می‌گیرد که قهرمان داستان خودش باشد؛ داستانی که این بار آن را به شکلی متفاوت می‌نویسد و حالا در دنیایی که هیچ حدومرزی در آن وجود ندارد، او می‌خواهد همان کسی باشد که پیش از دیر شدن، جهان را نجات می‌دهد.

نقد فیلم مرد آزاد

اد پاور از The Telegraph

امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

لوی بیش از اینکه ذهن‌مان را درگیر کند، قلب‌مان را می‌رباید. زمانی که گای خودش را از برنامه‌ریزی‌های کامپیوتری رها می‌کند و جهان را با قوانین خودش می‌پیماید، فیلم دربارۀ وفاداری، دوستی و عشق حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مولی فریمن از SCREENRANT

امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

Free Guy خلاقانه‌ترین، پر احساس‌ترین و شاید بهترین فیلم ویدیو-گیمی است که تابه‌حال دیده‌ام. این فیلم پر از هیجان و ایده‌های تازه است و هرکسی می‌تواند از آن لذت ببرد.

برایان ترویت از USA TODAY

امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

مرد آزاد فیلمی است که مخاطب را به آغوش گرم خودش می‌کشد؛ حتی اگر مثل کاراکتر اصلی، عاشق بستنی آدامس بادکنکی یا تاب‌سواری نباشید.

کریستی پوچکو از IGN

امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

نیمه ابتدایی فیلم با اکشن هیجان‌انگیز، قدرت‌های ماورایی و ایده‌های جذابش به شدت سرگرم‌کننده است. با این حال، در نیمۀ دوم این ماجراجویی شاد، کمی از خط اصلی خارج می‌شود.

جیک کویل از AP Associated Press

امتیاز ۶۳ از ۱۰۰

یک ترکیب جذاب از فیلم‌های قبلی-از ترون گرفته تا ترومن- بدون کدگذاری خاص خودش.

سکانسی در فیلم مرد آزاد وجود دارد که در آن قهرمان داستان یعنی گای، در نبردی با کلون خودش گیر افتاده و کاری غیرمنتظره انجام می‌دهد. اتفاقی که تنها پس از تصاحب فاکس قرن بیست و یکم توسط والت دیزنی می‌توانست بیفتد. این سکانس، سکانس جالبی است و می‌تواند برای مخاطبان نیز سرگرم‌کننده باشد. اما وقتی لحظه‌ای مکث می‌کنیم و درباره‌اش فکر می‌کنیم، می‌بینیم که منطق روایت داستان انگار چیزی کم دارد. درواقع فیلم تمام سعی‌اش را می‌کند که شما را به هیجان بیاورد و انواع و اقسام جلوه‌های بصری چشم‌نواز را به کار می‌گیرد، ولی حتی این دو هم نمی‌توانند به عدم انسجام داستان کمکی کنند.

فیلم ترومن شو (Truman Show) را دیده‌اید؟ آنجا جیم کری نقش مردی را بازی می‌کرد که در یک برنامۀ تلویزیونی گیر افتاده بود و حالا اینجا کاراکتری به نام گای، با بازی دوست کانادایی‌مان رایان رینولدز در یک بازی ویدیویی گیر افتاده است. اینجا هم مثل فیلم ترومن شو عبارت «صبح بخیر» را مدام از اطرافیان می‌شنویم. تفاوت عمده‌ای که بین ترومن و گای وجود دارد این است که ترومن احساسات ما را برمی‌انگیزد، اما چندان نگران گای نمی‌شویم. گرچه او هم یک آدم معمولی است که اسیر روزمرگی‌های زندگی شده و یک‌مرتبه به دنیای جدیدی پرتاب می‌شود، اما فضاسازی کلی فیلم بیشتر ما را یاد ددپول می‌اندازد.

شهر Free City که دنیای این بازی است، بسیار شلوغ و پر سروصداست؛ یک بازی Grand Theft Auto که برای همه آزاد است و بازیکنان با استفاده از عینک آفتابی NPCها را می‌ترسانند. شان لوی که پیش از این فیلم‌های فولاد ناب (Real Steel) و شب در موزه (Night At The Museum) را نیز کارگردانی کرده بود، به خوبی می‌‌داند که چگونه از جلوه‌های ویژه استفاده کند و ترتیبی بدهد که جودی کومر با تغییر لهجه بریتانیایی و آمریکایی شخصیتی جذاب و هیجان‌انگیز به نظر برسد. مت لیبرمن و زک پن نگارش فیلمنامه را بر عهده دارند و رایان رینولدز، شاون لوی و سارا شکتر تهیه‌کنندگان این فیلم هستند.

از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به لیل ری هاوری،  جو کری، تایکا وایتیتی،  آتکارش آمبودکار و کامیل کاستک اشاره کرد.

فیلم مرد آزاد در ابتدا برای اکران در تاریخ ۳ ژوئیه‌ در نظر گرفته‌شده بود، اما شیوع گسترده‌ ویروس کرونا باعث تأخیر آن شد و اکنون قرار است در تاریخ ۱۳ آگوست روی پرده سینما برود.

عوامل و بازیگران:

  • کارگردان: شان لوی
  • نویسنده: مت لیبرمن، زک پن
  • تولید: ۲۱ Laps Entertainment
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی، کمدی
  • درجه بندی: تماشا برای افراد زیر ۱۳ سال با نظارت والدین
  • مدت زمان: ۱۱۵ دقیقه
  • کشورها: آمریکا، ژاپن، کانادا
  • زبان: انگلیسی
  • بازیگران: رایان رینولدز، جودی کومر، تایکا وایتیتی، لیل ری هاروی، آتکارش آمبودکار، کامیل کاستک، ریچارد تایلر بلوینس، الکس تربک، اوون برک، و تایت فلچر.

آیا فیلم مرد آزاد اولین فیلم خوب دربارۀ بازی‌های ویدیویی است؟

از مورتال کامبت گرفته تا مهاجم مقبره، سینما پر از فیلم‌هایی است که بر اساس بازی‌های ویدیویی ساخته شده‌اند، اما مرد آزاد با بازی رایان رینولدز بسیار موفق‌تر عمل کرده است.

سوالی که سال‌هاست ذهن اهالی سینما را درگیر کرده این است که چرا هرکسی نمی‌تواند یک فیلم خوب از روی بازی‌های ویدیویی بسازد؟ اخیراً دو فیلم مورتال کامبت و سونیک خارپشت را تماشا کرده‌ایم، که این دو هم مثل فیلم‌های قبلی از جمله فرقۀ اسسین، مهاجم مقبره و وارکرفت به زباله‌دان تاریخ پیوستند.

اما قضیۀ مرد آزاد فرق می‌کند. ابتدا باید بگوییم که این فیلم تبدیل‌شدۀ یک بازی ویدیویی نیست، بلکه داستان آن در دنیای یک بازی ویدیویی اتفاق می‌افتد. گای (رایان رینولدز) که قهرمان قصه است یکی از میلیون‌ها شهروند برنامه‌ریزی‌شده‌ای است که در یک بازی مشابه  GTAزندگی می‌کند. با ملاقات یک غریبه، او وارد دنیایی از ماجراجویی و اکشن می‌شود که غیرقابل‌پیش‌بینی، هیجان‌انگیز و جدید است.

دلیل عمدۀ موفقیت و جذابیت فیلم این است که برخلاف فیلم‌های قبلی این ژانر، مرد آزاد با قوانین بازی جلو می‌رود، نه با قوانین فیلم. هالیوود اغلب تلاش می‌کند تا کاراکتر بازی‌ها را تغییر دهد تا در یک سناریوی واقعی شسته و رفته به نظر برسند، اما این روش معمولاً جواب نمی‌دهد. به این ترتیب، میلیون‌ها دلار بودجه و زمان و انرژی بسیاری صرف پروژه‌ای می‌شود که هیجانش از خود بازی خیلی کمتر است.

فیلم‌هایی مثل مرد آزاد درست در نقطۀ مقابل قرار دارند. آنها سینما را در خدمت دنیای بازی قرار می‌دهند، ناممکن‌ها را ممکن می‌سازند و قوانین فیزیک را کنار می‌گذارند: در چنین دنیایی می‌توانی پرواز کنی، بدون حرکت کردن به مقصدت برسی، مبارزه کنی و وقتی که مُردی مثل کامپیوتر دوباره ریبوت شوی.

پیش از این نیز فیلم‌هایی مشابه را دیده بودیم. به طور مثال فیلم‌های جومانجی (Jumanji) به همین شکل سرگرم‌کننده و جذاب بودند. فیلم بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) به کارگردانی اسپیلبرگ نیز تا حدی با همین روش ساخته شده بود. انیمیشن رالف خرابکار (Wreck-It Ralph) در دنیای بازی‌های ویدیویی ساخته شد و اثری دوست‌داشتنی از آب درآمد. در واقع چالش فیلمساز این است که بتواند منطق بی‌قانون بازی را با واقعیت ادغام کند.

صنعت بازی در حال حاضر درآمدی دوبرابر هالیوود دارد. آخرین نسخۀ GTA درآمدی بالغ بر ۶ میلیارد دلار به دست آورد؛ رقمی که از فروش هر فیلمی در تاریخ سینما بالاتر است. بازی Fortnite  نیز طی دوسال به درآمد ۹ میلیارد دلاری رسید. دنیای بازی با کنار زدن سینما در حال فرمانروایی بر نسل جدید است و همانطور که ممکن است شما تابه‌حال اسم Ninja, LazarBeam and Jacksepticeye را نشنیده باشید، نوجوانان نیز ممکن است هرگز اسم رایان رینولدز را نشنیده باشند. با این وجود، سینما دیگر در جایگاهی نیست که قوانین دنیای سرگرمی را وضع کند و توپ در زمین بازی‌هاست.


منبع: EmpireOnline

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. نیلو می‌نویسد

    این فیلم رو با پسردایم ک ۸ سالشه و دختردایم ک ۱۰ ساله دیدیم و کلی کیف کردیم عالی بود..

fosil