مرور و مقایسه‌ای در سریال‌های شبکه نمایش خانگی

سریال خاتون؛ عشق در سال‌های اشغال

تاریخ همیشه برای مردم جذاب بوده؛ اگر بپذیریم که در هر شکلی از روایت تاریخ، آنچه درباره گذشتگان می‌خوانیم به نوعی یک قصه و شرحی نسبتا دراماتیک است، معلوم می‌شود که چرا درام‌های تاریخی همیشه در سینما و تلویزیون مشتری داشته و دارد. کافی است همین الان به سریال‌های روز و پرطرفدار دنیا مانند تاج (The Crown)، کبیر (The Great)، دانتاون ابی‌ (Downton Abbey)، پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)، چرنوبیل (Chernobyl) و حتی نمونه‌های ترکی و کره‌ای نگاه کنید تا ثابت شود که بازگویی تاریخ روایت درام در دل تاریخ، فرمولی است که همیشه برای سریال‌سازی جواب می‌دهد.

سریال خاتون اولین تجربه سریال‌سازی تینا پاکروان است. سریال خاتون روایت‌گر داستان عاشقانه‌ای در سال ۱۳۲۰ و در کشاکش اشغال ایران توسط نیروهای متفقین با تاکید بر روی شخصیت زن اصلی خود، یعنی خاتون است.

بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

ایران، در سال‌های جنگ جهانی دوم، یکی از حساس‌ترین و در عین حال دراماتیک‌ترین دوره‌های تاریخی این سرزمین است که سینما و تلویزیون ایران کمتر به سراغ آن رفته که دلیل اصلی آن هم محدودیت‌های تولیدی است. تا جایی که شاید مهم‌ترین پروژه سینمایی مربوط به آن دوره تاریخی، فیلمنامه ساخته‌نشده اشغال اثر بهرام بیضایی باشد. اما در عرصه سریال، هروقت که داستان مستقیم یا غیرمستقیم به حضور متفقین در ایران مربوط بوده، مجموعه با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است.  از جمله می‌توان به دایی جان ناپلئون اشاره کرد، که حضور نیروهای انگلیسی در ایران را در حاشیه داستان خود روایت می‌کند و در سال‌های بعد از انقلاب هم مدار صفر درجه و در چشم باد هر دو جزو موفق‌ترین تولیدات رسانه ملی به شمار می‌آیند. اما حالا و برای اولین بار شاهد عرضه یک سریال شبکه نمایش خانگی هستیم که محور اصلی داستان خود را اشغال ایران توسط متفقین قرار داده است.

حکایت عشق و جدایی در سریال خاتون

نقش عشق در سریال خاتون بسیار پررنگ و تعیین کننده‌ است. داستان درباره زنی ‌است که با وقایع سال ۱۳۲۰ و اشغال ایران زندگی‌اش دستخوش تغییرات زیادی می‌شود، با این همه سرنوشت عشق پرتنش خاتون و شیرزاد در دو قسمت اخیر طوری پیش رفت که به جدایی ختم شد. عشقی که در نتیجه رابطه‌ای به‌وجود آمده بود که از اول هم به شکل یک معامله برسر نجات جان پدر خاتون بود. در واقع خاتون برای نجات جان پدرش با شیرزاد ازدواج کرده بود و رفته رفته به او دل‌بسته بود اما در موقعیت بحرانی آنچنان از شیرزاد ناامید شد که دیگر از او دل برید و طلاق گرفت.

گویا سرنوشت این گونه عشق‌ها شکست و جدایی است. درست مثل همان اتفاقی که در سریال می‌خواهم زنده بمانم افتاد. آنجا هم هما حقی (با بازی سحردولتشاهی) برای نجات جان پدرش با امیر شایگان ازدواج می‌کند. هرچند بعد از مدتی عاشق او می‌شود اما در موقعیت بحرانی از شایگان ناامید می‌شود و فرار و دوری را انتخاب می‌کند. سریال عاشقانه می‌خواهم زنده بمانم سال گذشته تولید و از فیلیمو پخش شد.

ماجرای این سریال قصه‌ای عاشقانه در دل اتفاقات پرشمار دهه ۶۰ است که بازیگرانی چون حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بابک کریمی، مهدی حسینی‌نیا، علی شادمان، آزاده صمدی، مهران احمدی، پدرام شریفی، آناهیتا درگاهی، افسانه چهره‌آزاد، عزت‌الله مهرآوران، بهاره کیان افشار، مهدی صباغی و محمدرضا مالکی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. فصل اول این سریال را در ۲۰ قسمت هم اکنون می‌توانید در پلتفرم فیلیمو تماشا کنید. همایون شجریان هم قطعه آسمان ابری را برای تیتراژ پایانی قسمت‌های یک تا ۱۳، قطعه هوای زمزمه‌هایت را برای تیتراژ پایانی ۱۴ تا ۱۸ و قطعه یک نفس آرزوی توست را برای قسمت‌های ۱۹ و ۲۰ خوانده است. شهرام شاه‌حسینی کارگردان و محمد شایسته تهیه‌کننده این سریال هستند. فصل دوم سریال قرار است بهار ۱۴۰۱ آماده شود.

لیست دوست‌داشتنی بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی

عشق شیرزاد به خاتون واقعی است؟

سریال خاتون با اتفاقات گذشته وارد فاز جدیدی شد و باید دید بعد از جدایی شیرزاد و خاتون خط عشقی داستان قرار است چطور پیش برود. با اینکه بارها در قسمت‌های پخش شده سریال شاهد اعتراف شیرزاد به عشق خاتون بودیم اما رفتارهای شیرزاد در برابر خاتون شبیه رفتاری که از یک عاشق سر می‌زند نبود و انتظارات خاتون را هم برآورده نکرد و مقدمات جدایی آنها فراهم شد. درست مثل رابطه بین آریا و افرا در سریال ملکه گدایان. آریا با بازی محمدرضا غفاری ادعا می‌کرد عاشق افرا با بازی باران کوثری است اما هربار افرا را ناامید کرد و هیچ وقت نتوانست دل افرا را به دست آورد.

سریال ملکه گدایان که از فیلیمو پخش شد، در دل همه ماجراهای باندهای خلافکاری و تعقیب و گریزها و نقشه‌کشی‌ها، خط عشقی پرطرفداری دارد. اگر دیدن داستان عاشقانه در دل ماجراهای خطرناک گروه‌های خلافکار و باندهای مربوط به مواد مخدر جالب است همین حالا می‌توانید دو فصل سریال ملکه گدایان را روی پلتفرم فیلیمو تماشا کنید. فصل اول ۱۹ قسمت و فصل دوم ۱۱ قسمت است. در این سریال عاشقانه_معمایی حسین سهیلی‌زاده کارگردان و رحمان سیفی آزاد تهیه کننده هستند. باران کوثری، آرمان درویش، محمدرضا غفاری، پانته‌آ بهرام، رویا نونهالی، سولماز غنی، یسنا میرطهماسب، عرفان ناصری، سولماز غنی، الهام کردا، شبنم قربانی، رضا بهبودی و فرزاد فرزین در این سریال ایفای نقش کرده‌اند. قطعه گل به خودی را روزبه بمانی برای تیتراژ ابتدایی و قطعه علاج را برای تیتراژ انتهایی خوانده است. اشکان خطیبی و نگار جواهریان در سریال خاتون

خاتون؛ زنی که تسلیم سرنوشت نمی‌شود

کاراکتر خاتون، زنی خودساخته، قوی و مصمم است که از اصول وآرمان‌هایش به راحتی کوتاه نمی‌آید. بارها در طول سریال خاتون دیدیم که او زیر بار حرف زور و غیرمنطقی نمی‌رود، تسلیم اوامر مادرشیرزاد که او را زنی بی‌زبان و مطیع می‌خواهد و خود شیرزاد که قصد کنترل او را دارد نمی‌شود. خاتون شجاعانه برای خواسته‌هایش می‌جنگد و تسلیم سرنوشتی که دیگران برایش رقم می‌زنند نمی‌شود.

این همان ویژگی است که کاراکتر افرا با بازی باران کوثری در سریال ملکه گدایان دارد. با اینکه از بچگی کنترل همه زندگی‌اش دست ملکه بوده اما وقتی بزرگ می‌شود نقشی که ملکه و دیگران برایش در نظر می‌گیرند را قبول نمی‌کند. افرا با خراب کردن نقش بارها و بارها نقشه‌های ملکه را نقش برآب می‌کند. سریال ملکه گدایان در دوفصل ۱۹ و ۱۱ قسمتی روی پلتفرم فیلیمو در دسترس است. حسین سهیلی زاده کارگردان و رحمان سیفی آزاد تهیه کننده این سریال معمایی-عاشقانه هستند. باران کوثری، آرمان درویش، محمدرضا غفاری، پانته‌آ بهرام، رویا نونهالی، سولماز غنی، یسنا میرطهماسب، عرفان ناصری، سولماز غنی، الهام کردا، شبنم قربانی، رضا بهبودی و فرزاد فرزین در این سریال ایفای نقش کرده‌اند و روزبه بمانی دو قطعه برای تیتراژ این سریال خوانده است. در این سریال بازی‌های متفاوتی از باران کوثری و رویا نونهالی خواهید دید.

 

مقایسه سریال خاتون

آیا خاتون به تهران می‌رسد؟

سریال خاتون هر قسمت جالب‌تر و حساس‌تر می‌شود. باید ببینیم بالاخره خاتون به تهران می‌رسد یا نه و اگر خاتون در پی پیدا کردن پدرش به تهران برسد، مسیر داستان به کدام سمت خواهد رفت و سرنوشت کاراکترهایی که در شمال مانده‌اند چه خواهد شد. کاراکتری مانند خانم‎جان، مادر شیرزاد با بازی خوب شبنم مقدمی که بیش از هرکس دیگری نگران ادامه‌دار شدن رابطه خاتون و شیرزاد است، حتما از شنیدن خبر رفتن خاتون خوشحال می‌شود. چرا که فاصله خاتون با پسرش را بیشتر از همیشه و احتمال برگشتن خاتون به زندگی با شیرزاد را کمتر از همیشه می‌بیند. کاراکتر خانم‌جان هرچند ابتدا یک مادرشوهر تیپیکال که در خیلی از فیلم‌ها نمونه‌اش را دیده‌ایم به نظر می‌رسد اما در واقع او یک زن کنترل‌گر ناکام است که دوست دارد همه چیز طبق نظر خودش پیش برود و بر همه‌چیز و همه‌کس در قلمرو خودش که همان خانه باشد، کنترل داشته باشد. برای او بیش از هرچیزی خوشبختی شیرزاد، پسرش اهمیت دارد. خوشبختی‌ که مادر در نظر گرفته، نه آن چیزی که خود شیرزاد می‌خواهد. البته این مادر کنترل‌گر در همه موارد هم موفق نبوده چون شیرزاد برخلاف میل او با خاتون ازدواج کرده‌است. مادر شیرزاد از خیلی جهات شبیه کاراکتر سمیرا با بازی اثرگذار و دیدنی رعنا آزادی‌ور در سریال زخم کاری است.

سمیرا هم زنی است که برای رسیدن به اهدف و نقشه‌هایش سعی دارد همه‌چیز و همه‌کس را کنترل کند. او هم در رسیدن به آرزوهایش ناکام بوده‌است. از طرفی به همسرش، مالک فشار می‌آورد و رفتارهای او را زیر نظر دارد و هدایت می‌کند، از طرفی هم سعی دارد پسرش، میثم را به سمتی که خودش می‌خواهد و تضمینی برای خوشبختی او می‌داند، هدایت کند. در این راه هم از هیچ دروغ و کلکی دریغ نمی‌کند و حاضر است همه حتی مالک را قربانی کند. کاراکتر سمیرا در زخم کاری ابعاد زیادی دارد اما در نهایت او یک زن کنترل‌گر است که برای خوشبختی فرزندانش دست به هر کاری حتی جنایت می‌زند و در این کار تا حد زیادی هم موفق است. سریال زخم کاری که اقتباسی از رمان بیست زخم کاری نوشته محمود حسینی‌زاد است به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان در ۱۵ قسمت تهیه شده و هم‌اکنون درپلتفرم فیلیمو در دسترس است. این سریال که در تهران، مازنداران و کیش فیلمبرداری شده، در ژانر جنایی است و در آن جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، سیاوش طهمورث، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، مه‎لقا باقری و دیگر بازیگران ایفای نقش کرده‌اند. موسیقی که حبیب خزایی‌فرد برای سریال زخم‌کاری ساخته از نقاط برجسته سریال است.

 

درباره عوامل و سازندگان سریال خاتون

برخلاف اکثر سینماگران زن ایرانی، که معمولا به واسطه دغدغه‌های اجتماعی و فمینیستی آثار خود شناخته می‌شوند، تینا پاکروان کارش را از بخش تولید در سینمای ایران آغاز کرد و پیش از نشستن بر روی صندلی کارگردانی عمده شهرت خود را مدیون توانایی‌اش در بحث مدیریت پروژه‌ها بود. تا جایی که در سال‌های پایانی دهه ۸۰ نام او به‌عنوان مجری طرح و مدیر تولید در آثار متفاوتی چون دنباله‌های اخراجی‌ها، وقتی همه خوابیم و جرم دیده می‌شد.

پاکروان با ورود به عرصه فیلمسازی، طی یک دهه خانوم، نیمه شب اتفاق افتاد و لس‌آنجلس تهران را به کارنامه‌اش اضافه کرد که با وجود تفاوت لحن، ژانر و قصه فیلم‌ها نکته مشترک تمام آن‌ها حضور بازیگران مشهور در نقش‌های غیرمنتظره و روایت‌های مبتنی بر زنانگی شخصیت‌های اصلی بود. از این رو، در مورد سریال خاتون به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه سینمایی او تا به امروز، کنجکاوی زیادی وجود دارد.

به غیر از نگار جواهریان که اصولاً بازیگر گزیده‌کاری است که مخاطبان سریال و تلویزیون کمتر او را در یک مجموعه به یاد می‌آورند و حضور در یک سریال شبکه نمایش خانگی می‌تواند به نقطه عطفی در کارنامه‌اش تبدیل شود، ترکیب بازیگران برای دیگر نقش‌های سریال هم جذاب به نظر می‌رسد. تا به اینجا و بر اساس تبلیغات و اعلام رسمی سازندگان سریال، مهران مدیری، اشکان خطیبی، شبنم مقدمی، بهناز جعفری، مهران غفوریان، فرخ نعمتی، رضا بهبودی و بابک حمیدیان از جمله دیگر بازیگران سریال هستند که در ادامه نیز نام‌های دیگری به این فهرست اضافه خواهند شد.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

19 نظر
  1. امیرحسین می‌نویسد

    سریال خاتون چرا تو فیلیمو نیست

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      چون توسط فیلیمو تولید نشده.

  2. مهدی می‌نویسد

    سلام نوشته اید چون ما خاتون رو تولید نکرده ایم در فیلیمو نیست مگر تمام سریال ها وفیلم هایی که در فیلیمو هست رو فیلیمو تولید کرده است؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      نه ولی خاتون را نماوا تولید کرده و به‌طور اختصاصی هم از این پلتفرم پخش میشه

  3. راهین می‌نویسد

    چرا در فیلیمو خاتون نیست؟؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      خب چون ما تولیدش نکردیم.

  4. النا می‌نویسد

    خیلی فسلم زیبایی اما به خاطر تاخیر زیاد اعصابم خورد میشه عین ادم پخش کنید دیگه

  5. سمیه می‌نویسد

    در مورد شهید ناوسروان بایندر هم بخونید. ۲۴۱ نفر در اون روز در رشت و لاهیجان و انزلی کشته شدند. بعلت مقاومت نیروی دریایی در انزلی روسها موضعشونو تغییر دادند و از مسیر آستارا وارد شدند و برای شکستن مقاومت از بمباران هوایی استفاده کردند.

  6. محسن می‌نویسد

    سال ساخت سریال خاتون چنداست

  7. Mosayeb می‌نویسد

    سریال خاتون بختیاری درواقع رشادت های شیر زن ایرانی ینی بی بی مریم بختیاری(سردار بی بی مریم بختیاری) رو نشون میده و سریال بخوبی نشون میده که اگ واقعا یکم سلاح درست داشتیم سال ۱۳۲۰ این همه حقارت و رنج نداشتیم و مورد حمله و کشورهای مثل شوروی و انگلستان نمیشدیم ک مردم مارو حقیر کردن…

  8. مهدی می‌نویسد

    سلام مول اینکه سریال خاتون رو از فیلمو پاک کردین
    میشه بفرمایید علتی داشته یا ؟

  9. سهیلا می‌نویسد

    با سلام و ادب.
    تا قسمت سوم سریال را تماشا کردم.‌
    هر چند حس میهن دوستی ما ایرانیان، قابل انکار نیست، ولی غلو سریال در مورد مقاومت ایران در برابر هجوم ارتش متفقین، بخصوص شوروی در انزلی و رشت، منطبق بر حقایق تاریخی نیست. تنها مقاومت قابل تحسین و توجه، مقاومت دلیرانه‌ی سه مرزبان جان بر کف، در ناحیه صفر مرزی جلفا و دهانه‌ی راه‌آهن اتصالی به شوروی بود، که چندین ساعت، جلوی پیشروی ارتش دشمن را گرفت.
    از ماجرای ترخیص سربازان وظیفه و انحلال ارتش ایران که منجر به کتک خوردن شدید و مضروبیت سرلشگر احمد نخجوان و سرتیپ علی ریاضی توسط رضاشاه و دستگیری آنان به اتهام خیانت شد، سریعاً صرفنظر شده و هر دو عامل خیانت و شهامت در افسران ارتش ایران، به نحوی اغراق‌آمیز نشان داده شده است.
    امانت ایجاب می‌کرد که عدم انطباق کامل فیلمنامه با حقایق تاریخی، در ابتدای فیلم، ذکر شود.

  10. کامران می‌نویسد

    خیلی جذاب بود از دیدن سریال خاتون اصلا پشیمون نمیشین

  11. zahra..... می‌نویسد

    سریال شهرزاد اصلا خیلی هم تاریخی نبود هیچ ربطی به تاریخ نداشت اونچه جذاب کرده بود برای مخاطب هاش همون فضای اون زمان قبل انقلاب بود مردم همیشه این چنین سریال ها فیلم ها رو دوست داشتن اما سریال خاتون واقعا تاریخ رو هم به تصویر میکشه

  12. محمد می‌نویسد

    قسمت اول خاتون چرت بود

  13. الهام می‌نویسد

    من قسمت اول رو دیدم ، واقعا عالی بود عالی بود و لذت بردم ، مخصوصا اون قطقه ای که با پیاتو وصدای اون خانم بود ، واقعا لذت بخش بود

  14. حسین کریمی می‌نویسد

    واقعا سریال خاتون یکی از بهترین ها خواهد بود. ناگفته نماند که قبله عالم نیز عالی است.

  15. D می‌نویسد

    قسمت اولش که چرت بود

  16. علیرضا صبوری می‌نویسد

    زخم کاری هنوز مشکل تدوین دارد

fosil