معرفی کامل و نقد Encanto

انیمیشن افسون؛ دنیای غیرمعمولی آدمای معمولی!

+گفت‌وگوی خواندنی با خالقان انکانتو

انیمیشن افسون جدیدترین محصول کمپانی دیزنی است که با توجه به استقبال خوب منتقدان و علاقه‌مندان می‌توان آن را از بخت‌های اصلی اسکار بهترین انیمیشن سال دانست. در این گزارش نگاهی به حواشی و نقدها و امتیازات منتقدان خارجی انداخته‌ایم و گفت‌وگویی خواندنی با خالقان آن را ترجمه کردیم.

انیمیشن افسون فیلمی در ژانر ماجراجویی-کمدی، به کارگردانی مشترک «جرد بوش» و «بایرون هوارد»، محصول سال ۲۰۲۱ کشورهای آمریکا و کلمبیا و از تولیدات کمپانی‎‌های والت دیزنی پیکچرز و استودیوی انیمیشن والت دیزنی است. در این انیمیشن استفانی بیاتریز، داین گوئرو، رنزی فلیز، ویلمر والدراما و آنجی سپدا به هنرمندی پرداخته‌اند.

این فیلم در ۳ نوامبر ۲۰۲۱ در لس آنجلس به نمایش درآمد و در ۲۴ نوامبر فقط در ۳۰ روز به خاطر همه گیری ویروس کرونا در ایالات متحده و کانادا در سینماها اکران شد و نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد اما به دلیل کوتاه بودن اکران عمومی‌اش از نظر تجاری ضربه خورد و انتظارات را برآورده نکرد. با این‌حال، افسون یا انکانتو بیش از ۲۰۶ میلیون دلار فروخت و پرفروش‌ترین انیمیشن سال ۲۰۲۱ بود.

خلاصه داستان انیمیشن افسون Encanto‎

انیمیشن افسون در مورد خانواده‌ای به نام مادریگال است که در یک شهر افسون شده در میان کوه‌های کلمبیا به نام انکانتو زندگی می‎‌کنند. در این میان جادوی انکانتو به هر کودک خانواده، یک قدرت جادویی منحصربه‌فرد مانند قدرت شفابخشی، زورمندی، تیزگوشی و… اعطا کرده است اما دختری به نام میرابل تنها عضو خانواده مادریگال است که هیچ قدرتی ندارد و از این موضوع بسیار ناراحت است ولی زمانی که میرابل متوجه می‌شود جادوی انکانتو در معرض خطر قرار دارد، برای نجات جامعه‌اش وارد یک ماجراجویی هیجان‌انگیز می‌شود…

 

صداپیشگان انیمیشن افسون

صداپیشگان انیمیشن افسون در امریکا ترکیبی از چهره‌های شناخته‌شده بازیگری و دوبلورهای حرفه‌ای هستند؛ استفانی بئاتریز نقش میرابل را حرف زده است. ماریا سیسیلیا بوترو در نقش مادربزرگ میرابل، آلما با نام مستعار ابولا؛ جان لگوئیزامو در نقش عمو برونو که میرابل از هم جدا شده بود. آنجی سپدا و ویلمر والدراما در نقش والدین میرابل، جولیتا و آگوستین؛ و دایان گوئرو و جسیکا دارو در نقش خواهران میرابل، ایزابلا و لوئیزا. کارولینا گایتان و مائورو کاستیلو در نقش عمه و عموی میرابل، صداپیشگی کرده‌اند.

 

دوبله فارسی افسون در فیلیمو

بد نیست با عوامل دوبله جذاب انیمیشن افسون که به‌طور اختصاصی در فیلیمو منتشر شده، آشنا شوید.

  • مدیر دوبلاژ: اشکان صادقی
  • باند و میکس: حامد میرزایی
  • گویندگان: دیانوش آصف وزیری، فریبا فصیحی، اشکان صادقی، مهشید اژده‌فر، احسان صمدیار، مینا گلپایگانی، ستاره الله‌دادی و حمید صلاحی

 

امتیاز سایت‌های سینمایی به فیلم افسون

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت آی ام دی بی: ۷.۳ از ۱۰
  • میانگین رضایت بر اساس نظر منتقدان سایت راتن تومیتوز: ۹۰ درصد براساس نظر ۱۷۶ منتقد
  • میانگین رضایت بر اساس نظر مخاطبان سایت راتن تومیتوز: ۹۳ درصد
  • میانگین رضایت بر اساس نظر منتقدان متاکریتیک: ۷۵ درصد براساس نظر ۳۹ منتقد
  • میانگین رضایت بر اساس نظر مخاطبان متاکریتیک: ۷ از ۱۰

انیمیشن افسون

نظر منتقدان درباره انیمیشن افسون چیست؟

وب سایت مای تامیز

مایا فیلیپز | میرابل، قهرمان این انیمیشن خوش ساخت، خود را در میانه معمایی در مورد جادوی خانواده‌اش می‌بیند و در این مسیر به شناخت بیشتری از خود و روابط خانوادگی‎‌اش می‌رسد. یک داستان شگفت آور کوچک که مخاطب را جذب خود می‌کند. «افسون» بیش از همه به عشق و کشمکش‌های خانوادگی و روابط میان فردی می‌پردازد.

وب سایت هوستون کرونیکل

آلن جانسون | ۹۹ دقیقه شعف و خلسه خالص. داستانی در مورد اینکه چگونه ضعف‌ها می‌توانند نقاط قوت ما باشند و نقاط قوت می‌توانند نقاط ضعف ما باشند و چگونه عشق ما و اعتقادمان وقتی در راه شفای خانواده عمل می‌کند به مراتب بهتر و مهم تر از جادو است

 

گزیده‌ای از یک نقد بلند بر انیمیشن افسون

وب سایت راجر ایبرت

مونیکا کاستیلو | پیدا کردن فیلمی که تمام خانواده بتوانند در طول تعطیلات با هم تماشا کنند یک چالش همیشگی بوده است. این موضوع به اندازه پختن بوقلمون در مراسم شکرگزاری و پخش سرودهای شب عید میلاد مسیح از رادیو یک سنت دیرینه است. در این فصل تعطیلات، دیزنی، یک فیلم خانوادگی گرم و با احساس خوب به نام «افسون» را تولید و پخش کرده است که همه به راحتی با قصه ساده و دوست داشتنی آن ارتباط برقرار می‌کنند. یک داستان رئالیستی جادویی در مورد خانواده‌ای کلمبیایی که پس از جان سالم به در بردن از یک فاجعه، قدرت‌های ویژه‌ای دریافت کرده‌اند. اکنون، خانواده آن ها بزرگ‌‌تر شده و چند سال است که با هم در یک خانه جادویی زندگی می‌کنند و هر یک از اعضا قدرت منحصر به فرد سحرآمیزی دارد، توانایی کنترل آب و هوا، توانایی تغییر چهره دادن خود، توانایی صحبت با حیوانات. تنها عضوی از خانواده که از این قدرت جادویی هیچ بهره‌ای نبرده میرابل است (استفانی بئاتریز).

نقد انیمیشن افسون

انیمیشن افسون قصه میرابل است که ظاهرا برخلاف تمام اعضای خانواده‌اش هیچ قدرت ویژه‌ای ندارد. او تمام تلاشش را می‌کند تا در خانواده‌ خودی نشان دهد تا او را بپذیرند. به خصوص که ابولا آلما (ماریا سیسیلیا بوترو) مادربزرگش از او ناامید شده و مدام سرزنشش می‌کند. مادرش، جولیتا (آنجی سِپدا)، به راحتی می‌تواند زخم‌ها را با آشپزی‌اش التیام بخشد و خواهرش لوئیزا (جسیکا درو) سنگین‌ترین اشیاء را به راحتی بلند می‌کند و خواهر دیگرش ایزابلا (دایان گوئررو) می‌تواند زیباترین گل‌ها را بدون فکر کردن به آن پرورش دهد و دیدن توانایی‌های خارق العاده آن‌ها در شرایطی که خودش کوچک‌ترین توان جادویی ندارد دردناک و عذاب آور است. میرابل متوجه می‌شود که کاشی‌های خانه‌شان شروع به ترک خوردن کرده است اما هیچ کس حرف او را باور نمی‌کند و نگرانی‌های او را جدی نمی‎گیرند و تصور می‌کنند او هم نسخه برابر اصل عموی عجیب غریبش برونو (جان لگوئیزامو) است که از خانه متواری شده است.در این‌جا دیگر همه چیز به میرابل بستگی دارد که بفهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است تا برای نجات خانواده و خانه‌اش اقدام کند.

انیمیشن افسون«جرد بوش و بایرون هاوارد» (زوتوپیا) و«چاریس کاسترو اسمیت» (رایا و آخرین اژدها) در این جا یک فیلم ساده و دوست داشتنی دیگر درباره تلاش افرادی که با محیط پیرامون خود دچار چالش می‌شوند ساخته‌اند. مهمتر از همه، هیچ شخصیت شروری در این فیلم دیزنی وجود ندارد، فقط یک عامل تهدید کننده ناشناس مبهم که خانواده و خانه آنها را تهدید می‌کند.

میرابل تمام تلاشش را می‌کند تا علیرغم نداشتن هیچ قدرت جادویی، زمان بیشتری را صرف یادگیری در مورد کارهایی کند از پس آن‌ها بر می‌آید. شاید این موضوع باعث شده است که فیلم کمی از مسیر اصلی خود منحرف شود. برای جبران اکشن از دست رفته، فیلم در انیمیشن و طراحی خود می‌درخشد. خانه‌ای که با درهای جادویی خود، به دنیاهای جدیدی باز می‌شود و سکانس‌های موسیقی جذاب فیلم، مخاطب را مسحور خود می‌کند. در مورد آهنگ‌هایی که در فیلم می‌شنویم باید گفت که هیچ چیز جدید یا هیجان انگیزی ارائه نمی‌دهند تا ذهن و قلب مخاطب را درگیر کنند. بسیاری از این آهنگ‌ها، ارزش چندانی ندارند و تکراری‌اند. تنها اجرای کارلوس ویوز از آهنگ میراندا “Colombia, Mi Encanto” است که به یاد ماندنی است.

جود چنین آهنگ‌های بی‌فروغ و بی جلوه‌ای اتفاق ناگواری است که در این موزیکال انیمیشن جذاب شاهد آن هستیم. خوشبختانه، عناصر دیگری نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها لذت برد، مانند صداپیشگان فیلم

وجود چنین آهنگ‌های بی‌فروغ و بی جلوه‌ای اتفاق ناگواری است که در این موزیکال انیمیشن جذاب شاهد آن هستیم. خوشبختانه، عناصر دیگری نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها لذت برد، مانند صداپیشگان فیلم که شامل کارولینا گایتان، رنزی فلیز، راوی کابوت-کانیرز، ویلمر والدراما، مائورو کاستیو و ستاره‌های موسیقی لاتین، مالوما و آداسا است.

همچنین دیدن یک انیمیشن دیزنی که رنگ پوست‌ها و بافت موهای متفاوت در یک خانواده را به زیبایی نشان می‌دهد جذاب است در عین حال که مد کلمبیایی مانند پانچو، دامن‌های گلدوزی شده، لباس‌های رنگارنگ را به عنوان بخشی از جزئیات شخصیت‌ها به کار می‌برد و همه این موارد تاثیرگذارند. بئاتریز در نقش میرابل باشکوه است و درد و عشق را در صدایش در طول فیلم نشان می‌دهد اما هرگز حس بازیگوشی بامزه خود را که شخصیت او را دوست‌داشتنی می‌کند، از دست نمی‌دهد.

مشابه آنچه که «کوکو» (انیمیشن آمریکایی که در سال ۲۰۱۷ توسط استودیوی پیکسار ساخته شد) و به فرهنگ مکزیک ادای احترام کرد، «افسون» نیز به ریشه‌های کلمبیایی خود اشاره می‌کند، از استفاده از گل‌ها و حیوانات خاص در مناطق گرفته تا ساخت آهنگ‌های ویژه ای که در فیلم می‌شنویم. در هر دو داستان، مادربزگ و به نوعی رئیس قبیله، مانند قهرمان‌های جوان، سفری احساسی را پشت سر می‌گذارند. این مساله یک پیشرفت جالب است که ببینیم انیمیشن‌های پیکسار و دیزنی در داستان سرایی خود تا این اندازه پیشرفت کرده اند اما امیدوارم از تکرار یکدیگر در عناصر موضوعی و روایی بپرهیزند.

 

انیمیشن افسون چقدر فروخت؟

انیمیشن افسون در ماه های پایانی ۲۰۲۱ به نمایش عمومی در آمد و توانست در داخل آمریکا به فروشی معادل ۴۰ میلیون دلار دست پیدا کند. بر اساس گزارش مجله فوربس انیمیشن سینمایی افسون موفق شد در خارج از امریکا ۷۰ میلیون دلار فروش کند. این انیمیشن سینمایی البته شروع امیدوارکننده‌ای در گیشه امریکا نداشته و مطابق آمار فروش متوسط ۲۷ میلیون دلاری را در هفته اول اکران ثبت کرد. در حالی که انیمیشن‌های موفقی همچون Frozen با فروش ۹۳ میلیون دلاری رکوردهای دست‌نیافتنی را ثبت کرده‌اند.

شاید یکی از دلایل فروش متوسط انیمیشن افسون در گیشه سینماها عادت خانواده‌های امریکایی به تماشای فیلم و سریال در سرویس‌های پخش خانگی در این ۲ سال است که باعث شده است بسیاری از علاقه‌مندان به انیمیشن منتظر پخش آن در شب کریسمس باشند و همین باعث شد فروش افسون در VODها رشد خوبی داشته باشد. کمپانی دیزنی در سال ۲۰۲۱ بیشترین تمرکزش را روی تاسیس و راه‌اندازی دیزنی پلاس کرده است و از همین رو شاید بقیه محصولات به خصوص انیمیشن‌ها قربانی این تفاوت قائل شدن دیزنی شدند.

انیمیشن افسون محصول استودیوی انیمیشن Walt Disney از زمانی که بر بستر دیزنی + نمایش داده شد موفقیت‌های زیادی کسب کرده است. این انیمیشن نه تنها در بخش استریم، بلکه از نظر موسیقی نیز موفق بوده. موسیقی متن لین مانوئل میراندا خود رکوردهای زیادی را شکسته. دیزنی انیمیشن افسون را در روز شکرگزاری منتشر کرد. این انیمیشن تا به امروز ۲۱۶.۳ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی فروش داشته است.

 

تیزر انیمیشن انکانتو یا افسون (Encanto)

مصاحبه با سازندگان افسون

  • آیا می توانید کمی در مورد «افسون» به خوانندگان دیزنی نیوز بگویید؟

جرد بوش (کارگردان افسون): من فکر می کنم بیش از هر چیز، داستانی در مورد خانواده است. ما این مسیر را شروع کردیم تا داستانی در مورد این خانواده بزرگ و گسترده، شادی‌های خانوادگی و پیچیدگی‌ها و چالش‌های مربوط به آن تعریف کنیم و بیش از هر چیز، واقعیت این است که ما خانواده‌های‌مان را آنطور که هستند نمی‌بینیم و آنها ما را آنطور که هستیم نمی‌بینند. این فیلم سفری است برای درک خانواده‌تان و دیدن آن‌ها به شکلی متفاوت.

  • به طور کلی، تجربه کار روی این فیلم چگونه بود؟

بایرون هاوارد (کارگردان افسون): همکاری با لین-مانوئل و جرد، فوق العاده بود. ما واقعاً مثل یک تیم عاشق با هم کار کردیم. همه در این مسیر همدیگر را همراهی کردیم و همین تجربه لذت بخشی را برای‌مان رقم زد. جشن موسیقی و حرکت و رقص و کلمبیا و خانواده‌ها و…… چالش‌ها…..اما ما سه نفر، دائماً در حال صحبت با یکدیگر در مورد اینکه چقدر فیلم به چیزی که در ابتدا تصور کرده‌ا‌یم شبیه وشبیه‌تر شده است بودیم و من فکر می کنم که این یک هدیه بسیار بزرگ بوده است. این تجربه کاری برای من دیوانه کننده بود. [خنده]

جرد بوش: این فیلم‌ها پروسه ساخت دشواری دارند و مساله قرنطینه و کویید ۱۹ هم مزید بر علت شد و کارها را دشوارتر کرده بود. همه با کامپیوترهای‌مان به خانه رفتیم. من تصور می‌کنم که این فیلم‌ها همیشه چالش بزرگی را با خود به همراه دارند. هرگز چنین شرایطی را پیش بینی نمی‌کردم. پس باید بگویم  برای من یک تجربه فوق العاده شگفت انگیز بود.

کاسترو اسمیت (کارگردان افسون): این اولین باری بود که روی یک انیمیشن کار می‌کردم و همچنین اولین باری بود که روی یک موزیکال کار می‌کردم، نمی‌دانستم نتیجه کار چه خواهد شد. خیلی به آن افتخار می‌کنم و خیلی خوشحالم. خیلی مشتاقم که جهان این فیلم را ببیند.

انیمیشن افسون

  • فرایند کار کردن با فرهنگ کلمبیایی برای‌تان به چه شکلی پیش رفت؟

جرد بوش: عالی بود. می‌توانم بگویم که ما واقعا خیلی خوش شانس بودیم. من و بایرون در طول پروسه زوتوپیا با خوان رندون و ناتالی اوسما آشنا شدیم.آنها در حال ساخت یک مستند در پشت صحنه زوتوپیا بودند. آنها دوستان بسیار خوبی برای ما شدند. بنابراین وقتی وارد پروسه ساخت این فیلم شدیم، از همان روز اول می‌دانستیم که لین-مانوئل در این پروژه نقش خواهد داشت. او می‌گفت: «می‌خواهم یک موزیکال آمریکای لاتین کار کنم» و ما می‌گفتیم: «به نظر عالی است.» همه شروع کردیم به صحبت کردن. محور اصلی قرار بود در مورد خانواده باشد. همه ما خانواده‌ها و این شکل از خانواده‌های بزرگ و گسترده را داریم و از این نظر شبیه به هم بودیم اما سوال اصلی این بود که این فیلم کجا فیلمبرداری شود. ما زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد این موضوع کردیم. می‌خواستیم کارمان را به درستی انجام دهیم و می‌خواستیم حسی واقعی و باشکوه به مخاطب منتقل شود و در مورد کلمبیا باید بگویم که شگفت انگیز است، جایی که شما همه این فرهنگ‌های متفاوت، رقص و موسیقی و معماری را در یک مکان کنار هم می‌بینید و به وجد می‌آیید.

و این موضوع که خوان [و ناتالی] کلمبیایی‌اند کار را برای ما سهل‌تر کرد. ما به کلمبیا رفتیم و چند هفته را با خانواده‌های کوچک گذراندیم، شهرهای کوچکی که در آن با دوستان بسیار خوبی آشنا شدیم که واقعاً یک سفر تحقیقاتی پنج ساله برای ما بود. این شکل از تحقیقات هرگز تمام نمی‌شود. ما در این پنج سال چیزهای زیادی یاد گرفتیم. آن ها در موارد زیادی به ما مشاوره‌های راهگشایی می‌دادند. مثلاً «به این فکر کردی؟» یا «این که می‌گویی دقیقا درست نیست.» یا «شاید بتوانید این را هم اضافه کنید.» ما واقعاً خوش شانس هستیم که افرادی را داریم که بسیار به آنها اعتماد داریم و دوستان خوبی برای ما شده‌اند.

  • فکر می کنید انیمیشن افسون چه پیامی را با مخاطبان به اشتراک می گذارد؟

کاسترو اسمیت: این که چقدر اعضای خانواده خود را می‌شناسید و آن‌ها چقدر شما را می‌شناسند و درست می‌بینند. به نوعی سفری است که میرابل در این فیلم طی می‌کند. او تصور می‌کند که از تمام زیر و بم‌های زندگی افراد خانواده‌اش آگاه است و آن‌ها را به درستی می‌شناسد اما معلوم می‌شود که او فقط ظاهر آن‌ها را دیده و شناخته است. بنابراین او در این مسیر و سفری که طی می‌کند به طور عمیق‌تری به شناخت آن‌ها و ترس‌ها و ناامنی‌هایی که دارند می‌رسد و درک مشترکی ایجاد می‌شود. بنابراین امیدوارم که مخاطبان، فیلم را به عنوان دعوتی برای تفکر متفاوت در مورد خانواده خود و شناخت بهتر آنها، فراتر از شخصیت‌ها و نقش‌های خانوادگی که دارند در نظر بگیرند.

تماشای آنلاین انیمیشن افسون

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌نویسد

    مزخرف ترین چیزی بود که تا الان دیدم! !🤣🤣 اون شمع فوت کنی درجا قدرت خانواده از بین رفته
    بعدم این جماعت شانس آوردن الان زندگی نمی کردن چون ماشین جای همشون می گرفت 😂😂

fosil