روزهای تلخ ملکه

نقد و بررسی سریال آن بولین

انگلستان، سال ۱۵۳۶؛ آن بولین (با بازی جودی ترنر اسمیت) همسر دوم هنری هشتم (با بازی مارک استنلی) به مدت دو سال و نیم ملکۀ کشور بوده، دختری به نام الیزابت را به دنیا آورده و دو زایمان دیگرش با مرگ نوزاد به پایان رسیده است. گرچه او قدرتمندترین زن در این سرزمین است، اما از آنجایی که نتوانسته فرزند پسری به پادشاه هدیه کند موقعیتش در معرض خطر قرار گرفته و دختری به نام جین سیمور (با بازی لولا پتیکرو) در دربار حضور دارد و منتظر است که جای او را بگیرد. برای نقد و بررسی سریال آن بولین (Anne Boleyn) با فیلیموشات همراه باشید.

بهترین فیلم ها با موضوع تبعیض نژادی

دیدن نسخۀ جدید داستان‌های قدیمی خیلی هیجان‌انگیز است. فیلم درخشان تاریخچۀ شخصی دیوید کاپرفیلد (The Personal History Of David Copperfield) که در سال ۲۰۱۹ به کارگردانی آرماندو لانوچی اکران شد، دو پتل را در نقش اصلی این اثر، به شهرت زیادی رساند و حالا قرعه به نام جودی ترنر اسمیت افتاده است: ستارۀ فیلم (Queen & Slim) و اولین بازیگر سیاه‌پوستی که در نقش اَن بولین بازی می‌کند.

سریال آن بولین در مورد پنج ماه پایانی زندگی آن بولین است. ایو هدرویک ترنر نویسندۀ این سریال، سعی کرده که وقایع مهم زندگی او را در این مجموعۀ کوتاه جای دهد: ملکه در یک جنگ ازپیش‌باخته تلاش می‌کند تا هنری هشتم را صاحب وارث کند، در حالی‌که جین سیمور آرام‌آرام توجه پادشاه را به خودش جلب می‌کند.

ترنر اسمیت جلوه‌ای متفاوت از آن بولین را به‌نمایش می‌گذارد، اما حتی این موضوع هم سرنوشت غم‌انگیز او را تغییر نمی‌دهد. تیم سازندۀ این سریال که اکثراً زن هستند (لنسی میلر به‌عنوان کارگردان، فای وارد به‌عنوان تهیه‌کننده، و ایو هدرویک ترنر به‌عنوان نویسنده) تفسیر تازه‌ای از زندگی ملکه ارائه می‌دهند. در این سریال، ملکه رابطه‌ای پرشور و هیجان با پادشاه دارد که فراتر از انجام وظایف همسری است و ترنر اسمیت و مارک استنلی احساس بین این زوج را به‌خوبی نشان می‌دهند. او در سیاست‌های داخلی دربار نقش دارد، و به‌عنوان یک ملکه از روحیه و جذبۀ بالایی برخوردار است.

این نقش به تمام پتانسیل ترنر اسمیت نیاز داشته است. در اولین قسمت سریال آن بولین او را می‌بینیم که از ترومای روحی و جسمی شدیدی رنج می‌برد. این بازیگر نقش‌آفرینی بسیار قوی و به یادماندنی از خودش به‌نمایش گذاشته و جای هیچ شکی باقی نمی‌ماند که چرا او برای نقش ملکه انتخاب شده است. البته بازیگران مکمل سریال نیز در درخشش او بی‌تاثیر نبوده‌اند. مثل استنلی در نقش هنری هشتم، که بیشتر متزلزل است تا نفرت‌انگیز. پاپا اسیدو (بازیگر فیلم I May Destroy You) نقش برادر بولین را ایفا می‌کند و لولا پترکرو نیز نقش جین سیمور را برعهده دارد: دختری به‌ظاهر پاکدامن اما دغلکار و غیر قابل‌اعتماد.

سریال آن بولین به‌عنوان یک سریال تاریخی در دنیای مدرن، اثر موفقی است، و ترنر اسمیت، آن بولینی متفاوت را به‌نمایش می‌گذارد که قدرت و جذبۀ زیادی دارد، اما در هرحال سرنوشت تلخ او روی پیشانی‌اش نوشته شده است. آخرین‌ ماه‌های دوران زندگی آن روزهای تلخی هستند و این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند که اگر شوهرش اینقدر زود به زندگی او پایان نمی‌داد، چه اتفاق‌های دیگر می‌توانست بیفتد؟
سریال آن بولین ثابت کرد که هنوز هم می‌توان یک اثر تاریخی تأثیرگذار ساخت. ترنر اسمیت هنرمند بااستعدادی است که در این مجموعه نشان داد می‌تواند یکی از بهترین‌های نسل خودش باشد.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

5 نظر
  1. سعید 2536 می‌نویسد

    فمینیست ها اینقدر شورشو درآوردن که صدای خود زنها هم دراومده . هر کی یه سرچ ساده بکنه عکس آن بولین رو میبینه . نژادپرستی و فمینیست رو با هم قاطی کردن یه آش شله قلمکار درست کردن که بیا و ببین

  2. مینا می‌نویسد

    حال آدم بهم میخوره مرد عنکبوتی سیاه آن بولین سیاه ملکه کلوپاترا سیاه ملکه انگلیس سیاه حال آدم بهم میخوره این ور سیاه اون ور سیاه فردا جومونگ هم سیاه

  3. M می‌نویسد

    آن بولین سیاهپوست ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!

  4. SJ می‌نویسد

    این دوستان فقط می‌خوان الکی یه بازیگر سیاهپوست جا بدن تو سریال که بگن آره ما نژادپرست نیستیم در حالی که نمی‌دونن وفاداری به تاریخ هیچ ربطی به نژادپرستی نداره
    آخه آن بولین سیاه‌پوست بود؟! کدوم ملکه انگلیس سیاه‌پوست بود آخه؟؟؟!!!!!!!
    مخاطب رو چی فرض کردن واقعا؟؟؟!!!!!

  5. m می‌نویسد

    تن آن بولین تو گور میلرزه که یه سیاهپوست نقشش رو بازی میکنه… آخه سیاهپوست آن بولین؟؟؟؟

fosil