نشست خبری سریال ملکه گدایان با همراهی عوامل و بازیگران

نشست خبری بازیگران سریال ملکه گدایان دوشنبه شب (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) در کلاب هاوس برگزار شد. در این رویداد، جمعی از خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه به دعوت فیلیمو با دست‌اندرکاران این سریال به گفتگو نشستند.

نشست خبری بازیگران و عوامل سریال ملکه گدایان دوشنبه شب (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) در کلاب هاوس برگزار شد. در این رویداد، جمعی از خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه به دعوت فیلیمو با دست‌اندرکاران این سریال به گفتگو نشستند و به نقد و بررسی ملکه گدایان پرداختند. با فیلیمو شات همراه باشید.


مصاحبه با علی طلوعی تهیه‌کننده سریال ملکه گدایان

نقد و بررسی سریال ملکه گدایان


در ابتدا علی طلوعی، تهیه‌کننده سریال، درباره ایده اولیه و شروع ساخت ملکه گدایان گفت:

«تقریبا زمستان ۹۸ بود که بعد از پخش سریال مانکن، صحبتی با آقای سهیلی‌زاده داشتیم و بحث ایده سریال ملکه گدایان بود که طراحی آن توسط آقای سهیلی زاده و امیر محمودی ایجاد شد.
این سریال با بحث نشان دادن زندگی‌هایی با سبک لاکچری متفاوت بود، نگاهی به معضل اجتماعی کودکان کار داشت و یک درام کوچکی هم داشت.
اوایل اردیبهشت‌ماه برای پیش‌تولید سریال برنامه‌ریزی شد که همزمان با پیک اول کرونا بود.
فکر می‌کنم ما اولین مجموعه‌‌ای بودیم که جهاد کردیم و استارت کار خورده شد و توانستیم تصویربرداری را از ۱۱ مردادماه شروع کنیم. در آن زمان نیاز در خانه ماندن مردم و ایجاد محتوایی برای آن‌ها بیشتر دیده می‌شد.»

امین محمودی، نویسنده فیلمنامه، درباره طرح اولیه و شروع کار گفت:

«اواخر فیلمبرداری سریال مانکن بودیم که آقای سهیلی‌زاده ایده‌ای داشتند درباره ماده شیمیایی که محصولی مثل آب را تولید می‌کند. طرح اولیه ملکه گدایان، که ملکه‌ای است در جایی به نام مفت آباد، خلق شد و بلافاصله طرح آن را نوشتیم. حامد افضلی اضافه شد و طرح را از اول نوشتیم. دو سالی طول کشید و چیزی که پخش شد حاصل آن است.»

علی اوجی درباره تجربه کار با سهیلی‌زاده و حضور در سریال گفت:
«از طرف آقای سهیلی‌زاده برای بازی در نقش سیامک دعوت شدم و بعد از خواندن چند قسمت گفتم نمی‌آیم.
بعد از صحبت با آقای سهیلی‌زاده همه‌چیز عوض شد. یک ماه و نیم طول کشید تا قبول کنم چون فکر می‌کردم کاری برای من ندارد؛
اما آقای سهیلی‌زاده گفت «به وجود می‌آید در طول سریال…» و به نظرم نتیجه کار خوب بود. از این انتخاب راضی هستم. فکر می‌کنم یکی از پربیننده‌ترین سریال‌ها باشد. از ویدیوهایی که بیرون آمده و فیدبک‌هایی که از مردم می‌بینم این مسئله را متوجه شدم.»

امین محمودی درباره تاثیر حضور باران کوثری در نقش افرا گفت:
«درست است که نقش خوب و دوست‌داشتنی بود ولی یکی از موهبت‌های سریال، حضور باران کوثری بود.»

باران کوثری در جواب محمودی گفت:
«بزرگ‌ترین موهبت، جدا از حضور شخص من یا تو، تیم ما بود. موهبت بزرگ، تیممان بود. یک هماهنگی بین گروه هماهنگی و نویسنده‌ها و بازیگرها وجود داشت که فکر می‌کنم به همه‌مان خیلی کمک کرد. صمیمیتی که پشت‌صحنه وجود داشت باعث می‌شد روابطمان رنگ بگیرد. از جایی رابطه افرا و داریوش جدید می‌شد و رنگ جدیدی به سریال اضافه می‌شد.
جدا از متن خوب و کارگردانی خوب، هماهنگی خوب بازیگران بود؛ چه کسانی که تجربه داشتند و چه کسانی که کمتر در این زمینه تجربه داشتند.»

باران کوثری در گروه بازیگران سریال ملکه گدایان

شبنم قربانی درباره حضورش در سریال ملکه گدایان گفت:
«این اولین کار من نیست؛ حضور در این سریال شانس بزرگی بود و همه ما می‌دانیم کار کردن با سهیلی‌زاده چه چیزی را در پی دارد. شانس بزرگی که نصیب من شد، به‌واسطه باران کوثری بود؛ معرف بنده بودند و من به دفتر آقای سهیلی‌زاده رفتم. آقای محمودی تست می‌گرفتند و این‌گونه انتخاب شدم.»

او در جواب این سوال که از نقش آگاهی داشته یا نه، گفت:
«نه، فقط گفتند که قرار است سریالی ساخته شود و تست می‌گیرند. من به دفتر ایشان رفتم و چیزی هم نمی‌دانستم و فکر نمی‌کردم نقش جذابی باشد. درنهایت انتخاب شدم و خیلی هم خوشحالم؛ فکر می‌کنم بزرگترین شانس زندگی‌ام بوده.»

عرفان ناصری درباره چگونگی پیوستن به ملکه گدایان گفت:
«سر سریال بی‌همه‌چیز بودیم که خانم کوثری اطلاع دادند آقای سهیلی‌زاده تست می‌گیرند. من به دفتر رفتم و خدا رو شکر که توانستم این نقش را بازی کنم.»

رحمان سیفی آزاد در جواب این سوال که «کودکان کار و باند بودنشان چطور در فیلمنامه آورده شد، این قضیه برای درام قصه اضافه شد یا ظرفیتش را داشت که به آن پرداخته شود؟» گفت:
«به نظر من کودکان کار آن‌قدر مهم هستند که هرسال باید سریالی برای آن‌ها ساخت. باند بودن مدنظر نیست؛ کاراکتر کودک کار باید جلوی چشممان باشد و بدانیم روزبه‌روز شرایطشان سخت‌تر می‌شود. اگر وارد باندی می‌شوند، انتخاب خودشان نیست.»

حامد افضلی (نویسنده فیلمنامه):
«ما هرروز این بچه‌ها را سر چهارراه می‌بینیم و دغدغه ما بود؛ ورود به این موضوع شجاعت می‌خواست و می‌دانستیم که از ابتدا با انتقاد مواجه خواهیم شد.»

باران کوثری:
«این موضوعات خیلی حساس هستند و هر بار می‌شود چیزی را در آن یافت.»

آرمان درویش، بازیگر پرطرفدار این روزها، درباره حضورش در سریال ملکه گدایان گفت:
«برای من نقطه عطفی در کارهایم است و بسیار در زندگی شخصی من تأثیرگذار بوده. کار کردن با آقای سهیلی‌زاده بسیار جذاب بود؛ از همان ابتدا دست ما بازیگران را باز می‌گذاشتند، اجازه دادند با نقشمان کلنجار برویم و با دیگر کاراکترها خودمان را وفق دهیم. بسیار تجربه لذت‌بخشی بود. این اولین تجربه سریال من بود. در ابتدا فکر نمی‌کردم بتواند این‌قدر مخاطب داشته باشد و میان خانواده‌ها طرفدار پیدا کند. بیشتر لطف خدا می‌دانم و سپاسگزارم که این اتفاق افتاد.»

احسان عمرانی، مدیر اجرایی فیلیمو، درباره سریال ملکه گدایان گفت:
«معیار ما روی پلتفرم درباره موفقیت یا عدم موفقیت، میزان استقبال مردم است. تاثیرات آن بر جامعه و میزان استقبال مردم را معیار قرار می‌دهیم. این سریال از ابتدا جزو موفق‌ترین کارهایی بود که روی فیلیمو داشتیم و قسمت به قسمت که جلو رفت بر حجم مخاطبین افزود شد. ماه‌های زیادی جزو فیلم‌های پرمخاطب بود و درحال حاضر نیز در کنار «می‌خواهم زنده بمانم» جزو سریال‌های پرمخاطب است. قسمت اول ملکه گدایان حدود ۵۰ میلیون دقیقه بازدید داشته که فکر می‌کنم آمار قابل‌توجهی است و این روند ادامه داشته تا همین روزهای آخر.»

رضا بهبودی با فرستادن پیغامی از طریق باران کوثری به حاضران در جلسه گفت:
«امیدوارم مخاطبان خطاهای من را ببخشند.»

حامد افضلی در پاسخ به علت تغییر ریتم سریال پس از قسمت اول و تاثیر احتمالی بازخوردها بر فیلمنامه و پایان‌بندی گفت:

«درباره قسمت اول موافقم، قسمت اول همه‌جا جزو بهترین‌هاست و این اتفاق برای قسمت آخر ما هم خواهد افتاد. سریال، روی قسمت اول سوار می‌شود.»
او درباره بازیگران و تأثیرشان بر نقش‌ها گفت:
«درباره بعضی نقش‌ها، ما خیلی شگفت‌زده شدیم؛ مثل عرفان و شبنم، به همین دلیل مجبور شدیم نقششان را زیاد کنیم. فرزاد فرزین هم وقتی بازی‌اش را دیدیم به ما تحمیل کرد که حضورش را بیشتر کنیم زیرا خیلی غافلگیرکننده و متفاوت بود.»

فرزاد فرزین در گروه بازیگران سریال ملکه گدایان

ایرج محمدی: «ما به‌شدت در بخش نیروی انسانی این صنعت با کمبود مواجه هستیم؛ به ویژه در بخش بازیگران. لذا کارگردانان بزرگ، دریادل هستند و ریسک بزرگ می‌کنند. رسالت تهیه‌کنندگان و کارگردانان این است که بازیگران جدید را وارد گود کنند. یکی از افتخارات ما این است که بازیگران جدید توانستند خوب بدرخشند.»

مهدی شکوری، قائم‌مقام صبا‌ایده: «دعا می‌کنیم هیچ کودکی در قالب کودک کار در این کشور وجود نداشته باشد و به درس و مشقشان برسند.»

باران کوثری درباره حساسیت روی نقش مقابلش گفت: «من وسواس عجیبی برای بازی با بازیگر خاصی ندارم ولی این دغدغه را دارم، چون کار خیلی برایم جدی است؛ برای من، بازیگری مهندسی است و شوخی‌بردار نیست. من می‌خواهم کسی که جلویم حضور دارد به اندازه من کار برایش جدی باشد. اگر این جدیت را در بازیگران جدید ببینم، با کار با آن‌ها مشکلی ندارم.»
او درباره تجربه کار با بازیگران نوجوان گفت: «قبلا تجربه کار با بچه‌ها و نوجوانان را داشتم و اصولا بازی با آن‌ها برای من جذاب است؛ من گاهی از آن ها یاد می‌گرفتم.»

آرمان درویش درباره شیوه بازیگری‌اش در ملکه گدایان و تفاوت‌های آن با تجربه‌های قبلی گفت:
«ملکه گدایان را جدا از کارهای قبلی‌ام نمی‌دانم و در امتداد کارهای قبلی‌ام است. فیلم‌های سینمایی که قبلا کار کردم در اندازه خودشان، سر جای خودشان وجود داشتند. من وارد پوزیشن دیگری از بازیگری شدم؛ اینکه تماس بیشتری با مردم داری و هفته به هفته خود را می‌بینی، مدیوم متفاوت است و… شکی در آن نیست. امیدوارم همچنان گزیده‌کاری را ادامه دهم و اگر سریالی بازی می‌کنم مانند ملکه گدایان موفق باشد.»

مسعود نجفی، مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی، درباره این سریال گفت: «از بیننده‌های پروپاقرص این سریال و منتظر فصل دو هستم؛ از معدود سریال‌هاییست که هر هفته انتظار می‌کشم ببینم. جزو کارهای متفاوتی‌ست که در نمایش خانگی تولید شده.»

فیلیمو شات از باران کوثری پرسید: «در نقش‌آفرینی‌های شما معمولا نوعی سرسختی و قدرت دیده می‌شود که در توازن و تعادل با زنانگی کاراکترها قرار دارد؛ درباره افرا با توجه به بستر قصه، آیا تفاوت و چالشی وجود داشت؟»
باران کوثری در پاسخ گفت: «فکر می‌کنم هر بازیگری هرچقدر هم تلاش کند که متفاوت باشد، بخشی از وجودش در کاراکترهایش وجود دارد؛ فکر می‌کنم این سرسختی از علاقه من به اینگونه زن‌ها می‌آید. در ملکه گدایان، چالش بزرگ این بود که این موضوع اغراق‌شده نباشد. فکر می‌کنم مانند کاراکتر افرا را در سریال‌ها و فیلم‌های زیادی دیده بودیم؛ ولی سعی من بر این بود که این کاراکتر اغراق‌شده نباشد. اگر به ریشه کاراکترهای شبیه افرا دقت کنیم می‌بینم که علت رفتارهایشان چیست. بقیه بازیگران هم در این باره به من کمک کردند.»

باران کوثری درباره علت وقفه حضورش در شبکه نمایش خانگی پس از سریال دندون طلا گفت: «سریال کار کردن آسان نیست ولی باید نقش من را جذب کند که بازی کنم.»

علی طلوعی درباره فصل دوم سریال ملکه گدایان گفت:
«فصل دوم ۱۱ قسمت است و از لحظه‌ای که پیک قرمز کرونا گذشت، استارت زدیم. الان درحال فیلمبرداری هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا اواسط تیرماه کل کار جمع شود. از لحاظ پخش هم بیشتر از دو هفته فاصله نمی‌اندازیم.»

رحمان سیفی آزاد در پایان این نشست گفت:
«در شرایطی که جهان در مواجهه با کرونا بود، تمام عوامل به عشق مردم و مخاطبین جانانه کار کردند و از وجودشان مایه گذاشتند؛ هیچ تشکری جبران آن را نمی‌کند. از این همه بار مشکلات، حتی لحظه ای فارغ نشدند؛ خدا را شاکر باشیم که این فرصت برای ما ایجاد شده است.
از فیلیمو تشکر می‌کنم که بستری تهیه کرده که مردم از محصولات فرهنگی به‌درستی استفاده کنند. امیدوارم به روزی برسیم که تمام کودکان این سرزمین از امکانات اولیه زندگی و حقوق طبیعیشان بهره‌مند باشند و همه ما بدون خشونت کنار هم شاد باشیم.
امیدوارم مردم هم از استرس بیماری و هم استرس‌های جانبی که از کم‌کاری بعضی رخ می‌دهد، فارغ شوند.»

بازیگران ملکه گدایان

باران کوثری، پانته‌آ بهرام، آرمان درویش، محمدرضا غفاری، رضا بهبودی، الهام کردا، یسنا میرطهماسب، سولماز غنی، بهشاد شریفیان، عرفان ناصری، شبنم قربانی، علی صلاحی، مریم سرمدی، نورا محقق، الهام شعبانی، علی اوجی، فرزاد فرزین و رویا نونهالی بازیگران این سریال هستند.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. فاطمه می‌نویسد

    سلام
    کاش خانم کوثری من رو هم برای بازیگری دعوت میکردن
    بغضم گرفت 🙂

fosil