نقد مرد عنکبوتی: دور از خانه ؛ تارهای مرد عنکبوتی در اروپا

فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه یک فیلم تابستانی پرفروش و خوش‌ساخت است که قطعا نظر علاقه‌مندان به فیلم‌های ابرقهرمانی را به خود جلب می‌کند.

فیلم «انتقام جویان: آخر بازی» به شکل غیر قابل بازگشتی دنیای فیلم‌های مارول را تغییر داد. این فیلم آخرالزمانی با گردش در زمان و رو در رو کردن قهرمان‌ها در زمان حال و گذشته توانست پایانی خوب برای حضور ۱۰ ساله انتقام جویان در سینما باشد. با این حال دنیای فیلم‌های مارول همچنان ادامه دارد و این بار شاهد اکران فیلم «مرد عنکبوتی: دور از خانه» هستیم. فیلم جدید مرد عنکبوتی دقیقا با همان انرژی و جذابیت فیلم قبلی که در سال ۲۰۱۷ ساخته شده بود، ساخته شده و حتی جذابیت بیشتری هم دارد.

فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه دقیقا از جایی شروع می‌شود که باید فیلم انتقام جویان: آخر بازی را دیده باشید. پس بهتر است قبل از دیدن مرد عنکبوتی جدید، دومین فیلم پرفروش تاریخ باکس آفیس را دیده باشید. خبر خوب اینجاست که «تانوس» مرده و دیگر قرار نیست نیمی از جمعیت جهان را از بین ببرد. خبر بد اینجاست که «تونی استارک» برای از بین بردن تانوس خود را فدا کرد. حالا «پیتر پارکر» که در قسمت قبلی توسط « مرد آهنی » آموزش دیده بود، تنها شده است. بزرگی این اتفاق و جای خالی مرد آهنی در زندگی پارکر آنقدر زیاد بوده که پارکر نیاز به کمی استراحت دارد. او می‌خواهد مدتی مرد عنکبوتی نباشد و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد همراه با دیگر دانش آموزان مدرسه به سفری در اروپا برود؛ اما از آنجایی که قرار است یک فیلم ابرقهرمانی را مشاهده کنیم، اتفاقات عجیبی رخ می‌دهند تا پارکر مجبور شود باز هم به مرد عنکبوتی تبدیل شود. فیلم مرد عنکبوتی جدید مثل فیلم قبلی سرشار از شوخی‌های مختلف است. شوخی‌هایی که از بار ابرقهرمانی فیلم کم نمی‌کنند. ترکیب شخصیت‌ها و قهرمان‌های فیلم باعث شده که شوخی‌ها جذاب از کار در بیایند که این موضوع خودش به بخش خوبی از فیلم تبدیل شده است.

پیتر پارکر در جریان سفر خود به اروپا دوباره «نیک فیوری» را مشاهده می‌کند. فیوری از مرد عنکبوتی در خواست می‌کند که با همکاری «میستریو» که نقش آن را «جیک جیلنهال» بازی می‌کند، با موجودی فضایی مبارزه کند. اینجاست که مبارزه مرد عنکبوتی این بار خیلی دور از خانه و نیویورک شروع می‌شود. ابر قهرمانی که این‌بار در خارج از آمریکا دنیا را نجات می‌دهد. در این فیلم سعی شده که قدرت‌های مرد عنکبوتی و حرکات آکروباتیک او  در بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شود.

در فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه مشاهده کردیم که «مرد آهنی» به‌نوعی سرپرستی «پیتر پارکر» را به عهده گرفت و به همین دلیل مرد آهنی سه جلوه مختلف از پدری را به زندگی پارکر وارد کرد. میستریو که در این فیلم آن را برای بار اول مشاهده می‌کنید، جزو آن قهرمان‌های عجیب دنیای مارول قرار نمی‌گیرد و هم‌اکنون با اعتماد کامل با مرد عنکبوتی همکاری می‌کند و حتی سعی دارد جای خالی مرد آهنی را برای پارکر پر کند. مامور فیوری هم با یک دنیا بدبختی جدید برگشته و به اولین ابرقهرمانی را که پیدا کرده مراجعه کرده است. از طرف دیگر رابطه‌های خود پارکر با دوستان و خانواده‌اش هم موردتوجه قرار گرفته است. شاید این شخصی‌ترین فیلمی باشد که از پیتر پارکر دیده‌ایم و بعد احساسی جدیدی به دنیای فیلم‌های مارول بخشیده است.

اگر بدنه رابطه میان پارکر و میستریو حس خوبی به مخاطب منتقل می‌کند، جیلنهال در اواخر فیلم صحنه‌های ابرقهرمانی هیجان‌انگیزی از خودش نشان می‌دهد که این رابطه را جذاب‌تر می‌کند و مخاطب بیش از گذشته احساساتی می‌شود. در فیلمی که «جان واتس» آن را کارگردانی کرده همه‌چیز از نیمه دوم فیلم به بعد جالب‌تر می‌شود و مخاطب انرژی بیشتری دریافت می‌کند. فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های این مجموعه است.

با در نظر گرفتن اتفاقاتی که در جریان است، پارکر همیشه نیم‌نگاهی هم به «مری جین» دارد. زوجی که رابطه آن‌ها همیشه برای علاقه‌مندان به دنیای مرد عنکبوتی جذاب بوده است. تام هالند در این فیلم نشان داده که بهترین گزینه برای بازی نقش مرد عنکبوتی است به خوبی از پس اجرای این نقش برآمده است. او همچنان یکی از بهترین ابرقهرمان‌های نوجوانی است که می‌توان پیدا کرد و بهتر از «توبی مگوایر» و «اندرو گارفیلد» بازی می‌کند و بسیار بامزه‌تر است.

بااین‌حال شاید مرد عنکبوتی: دوز از خانه به خوبی مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه نباشد، اما گاه‌وبیگاه صحنه‌های جالب و هیجان‌انگیز خاص خود را دارد. فیلم به‌اجبار و آن‌هم خیلی کوتاه برخی شخصیت‌ها را نشان می‌‌دهد. به مرد عنکبوتی: دور از خانه باید به دید یک فیلم تابستانه پرفروش و پرمخاطب نگاه کرد که فیلمی مانند «انتقام جویان: آخر بازی» را روبه‌روی خود دارد و میراث آن فیلم را به دنبال خود می‌کشد. مرد عنکبوتی جدید نشان داد که دنیای فیلم‌های مارول فعلا به مرد آهنی جدیدی نیاز ندارد و تارهای مرد عنکبوتی امن‌تر از هر جای دیگر هستند.


منبع: Empire Online

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. مهدی می‌نویسد

    اقا چرا اولش ننوشتی اسپویل داره یعنی چی اخه این کار!

fosil