برای بازیگری که نزدیک به یک دهه است دست به هرچه زده «طلا» شده است

جواد عزتی؛ سلطان گیشه‌ها

امروز ۲۰ دی ماه تولد این بازیگر سینما است

بیستم دی ماه ۱۴۰۰ جواد عزتی وارد چهل و یکمین سال زندگی‌اش می‌شود. او در حال حاضر پولسازترین و یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است. عزتی در انتخاب بهترین‌های دهه ۹۰ سینمای ایران به انتخاب بیش از ۶۰ نویسنده و منتقد ماهنامه «برش‌های کوتاه» رتبه پنجم را به دست آورد. از او قطعا در دهه جدید بیشتر خواهیم دید و خواهیم شنید. در ادامه مروری آماری خواهیم داشت بر تعداد مخاطبان همه آثار اکران شده جواد عزتی. از حضور کوتاه گرفته تا نقش مکمل و حالا نقش اصلی.

جواد عزتی که فعالیت بازیگری‌اش را از تلویزیون و تئاتر آغاز کرد، تقریبا ده سال طول کشید تا نظاره‌گر تصویر خود بر پرده سینماها باشد. از حضور کوتاهش در فیلم «طلا و مس» (همایون اسعدیان، ۱۳۸۸) تا به امروز که انتخاب هر تهیه کننده‌ای برای بازگشت سرمایه و حتی کسب سودی کلان است، ۱۲ سال طول کشید تا عزتی به پولسازترین چهره سینمایی ایران تبدیل شود.

شروع | طنازی‌های یک بازیگر تلویزیونی

«طلا و مس» اولین نقش آفرینی سینمایی جواد عزتی بود. حضوری کوتاه در نقش یک طلبه شوخ و بامزه. فیلمی که اتقافا نقطه عطفی بود در کارنامه سینمایی سازنده‌اش همایون اسعدیان. فیلم در سال ۱۳۸۹ در سینماها به نمایش درآمد و توانست بیش از ۲۳۰ هزار تماشاگر را به سالن سینماها بکشاند و در رتبه سیزدهم جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های سال قرار گیرد.

عزتی که همچنان در شبکه نمایش خانگی و در سریال «قهوه تلخ» (مهران مدیری) در نقش بابا اِتی خوش می‌درخشید و یکی از دلایل اصلی لبخند مخاطبان بود، در سال ۱۳۸۹ دومین فیلم سینمایی‌اش را با نام «همه چی آرومه» بازی کرد. فیلمی که اولین ساخته کارگردانش (مصطفی منصوریار) و کپی فیلم Hangover تاد فیلیپس بود و با اینکه گروهی از کمدین‌های دوست داشتنی سینما و تلویزیون (مجید صالحی، علی صادقی، رضا داودنژاد و جواد عزتی) را یکجا با خود داشت، در گیشه سال ۱۳۹۱ به موفقیتی نرسید. نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر به دیدن «همه چی آرومه» رفتند و فیلم در رده ۱۸ جدول پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفت.

عزتی در ادامه در کنار بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد و نیکی کریمی در فیلمی در ژانر کودک و نوجوان با نام «همبازی» ساخته غلامرضا رمضانی در نقش مکمل بازی کرد که در گیشه اصلا موفق نبود و تنها توانست حدود ۱۳ هزار مخاطب داشته باشد و در جدول پرتماشاگرترین‌های سال در رده ۵۶ بایستد.

حضور در نقش مکمل فیلم کمدی «جا به جا» اولین ساخته سینمایی علی توکل نیا با نقش آفرینی اکبر عبدی در نقش اصلی خوش یمن بود و فیلم با موفقیت نسبی در گیشه مواجه شد. حدود سیصد و هشتاد هزار نفر در سال ۱۳۹۲ به دیدن فیلم رفتند و رتبه چهارم جدول پربیننده‌های سال به فیلم «جا به جا» رسید.

جواد عزتی در زخم کاری

 ۱۳۹۳ | جواد عزتی و چهار فیلم بر پرده سینماها

اینبار نقشی کوتاه والبته جدی در فیلمی جدی‌تر: «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار. جواد عزتی نقش سربازی که در بخش تفحص خدمت می‌کند را ایفا می‌کرد که خواب دیده یونس از او می‌خواهد سری به شیار ۱۴۳ بزند و او پیکر یونس را پیدا می‌کند. «شیار ۱۴۳» در حالی که سال قبلش در جشنواره فیلم فجر خوش درخشیده بود و مریلا زارعی سیمرغ را از آن خود کرده بود در سال ۱۳۹۳ در سینماها به نمایش درآمد و بیش از ۶۰۰ هزار تماشاگر را به سالن‌ها کشاند و در نهایت در رده ششم جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفت.

«کلاشینکف» ساخته سعید سهیلی هم که بار دیگر حضوری جدی از جواد عزتی را در گروه بازیگرانش می‌دید در سال ۱۳۹۳ به نمایش درآمد و نزدیک به ۴۵۰ هزار بیننده را جذب کرد و رتبه هشتم جدول پرتماشاگران سال را از آن خود کرد.

جواد عزتی همچنان اکثر فعالیتش در سینما حضور در نقش‌های مکمل دوم و سوم بود. برای اولین بار در فیلمی در نقش اصلی ظاهر شد: «فرشته‌ها با هم می‌آیند» ساخته حامد محمدی و اینبار هم پس از «طلا و مس» در نقش یک روحانی. فیلم با اینکه رگه‌هایی از طنز داشت اما حتی به اندازه «طلا و مس» هم تماشاگر نداشت. بیش از ۱۶۰ هزار مخاطب حاصل اکران «فرشته‌های با هم می‌آیند» بود و فیلم در اکران سال ۱۳۹۳ در رده نوزدهم جدول پرمخاطبان سال قرار گرفت.

باز هم نقش مکمل و حضوری کوتاه در نقش یک بدهکار فلک زده در فیلم تلخ «همه چیز برای فروش» ساخته امیر ثقفی. فیلمی خوش ساخت و البته نه مخاطب عام پسند که نقش آفرینی سخت و دشوار صابر ابر را با خود داشت سال ۱۳۹۳ به نمایش درآمد و حدود ۲۲ هزار مخاطب را روانه سال‌های سینما کرد. رده چهلم، جایگاه این فیلم در جدول پربیننده ترین‌های سال بود.

 

۱۳۹۴ | یک فیلم جواد عزتی پرفروش شد

جواد عزتی نقش اول کمدی «در مدت معلوم» با سوژه‌ای تازه در رابطه با ازداج موقت بود و فیلم که اولین ساخته سینمایی وحید امیرخانی بود موفق شد مخاطب را با خودش همراه کند. نزدیک به ۶۵۰ هزار بیننده فیلم را در سالن‌های سینما دیدند و «در مدت معلوم» موفق شد جایگاه پنجم جدول پرتماشاگرترین‌های سال ۱۳۹۴ را از آن خود کند.

 

۱۳۹۵ | سیر صعودی ادامه دار

باز هم یک کمدی دیگر و باز هم یک پرفروش دیگر. «زاپاس» ساخته برزو نیک نژاد با نقش آفرینی امیر جعفری، ریما رامین فر، احمد مهران فر، شبنم مقدمی (برنده سیمرغ بلورین) و جواد عزتی در نقش یک فوتبالیست مصدوم نزدیک به هشتصد هزار تماشاگر را روانه سالن‌های سینما کرد و البته در سالی که استقبال مخاطب از فیلم‌ها بیش از حد انتظار بود رتبه‌ای بهتر از دهم در جدول پربیننده‌ها نصیب این فیلم نشد.

 

۱۳۹۶ | صدرنشینی جواد عزتی در جدول پولسازترین

دو فیلم کمدی پرفروش، یک درام اکشن و یک فیلم هنر و تجربه‌ای حاصل کار جواد عزتی در پرده سینماهای سال ۱۳۹۶ بود. بازی در نقش اصلی فیلم «آینه بغل» ساخته منوچهر هادی که البته محمدرضا گلزار، یکتا ناصر و نازنین بیاتی و مه لقا باقری (همسر جواد عزتی) را در گروه بازیگری خود می‌دید باعث شد تا بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تماشاگر به دیدن فیلم بروند و در رقابتی نزدیک و فشرده با «نهنگ عنبر۲» رتبه دوم جدول پربیننده‌ترین‌های سال از آن «آینه بغل» شود. البته «گشت۲» هم با بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب در تعقیب دو فیلم فوق در رده سوم ایستاد.

همچنین جواد عزتی در کمدی دیگری که همراهی امیر جعفری را با خود داشت هم تماشاگران بیشماری را وادار به خرید بلیط کرد: «اکسیدان» دومین ساخته حامد محمدی. بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیننده از فیلم دیدن کردند و رتبه چهارم جدول پرتماشاگرترین‌های سال هم از آن فیلمی با بازی جواد عزتی بود.

جواد عزتی که نقشی جدی و با گریمی متفاوت را در فیلم خوش ساخت و خوش ریتم «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان بازی کرده بود دهمین فیلم پربیننده سال را هم در کارنامه خود می‌دید. فیلم که در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر خوش درخشیده بود توانست بیش از ۴۷۰ هزار نفر را جذب سالن‌های سینما کند.

عزتی در سال ۱۳۹۴ در یک فیلم جدی و اکشن نیز بازی کرد با نام «هفت معکوس» که پس از دو سال البته روانه سینماهای محدود گروه هنر و تجربه شد و کمی بیش از ۳ هزار نفر موفق به تماشای فیلم شدند و در جدول پربیننده ترین‌های گروه هنر و تجربه رتبه‌ای بهتر از یازدهم نصیب فیلمی که نیوشا ضیغمی، حسام نواب صفوی و کامران تفتی را به عنوان بازیگران اصلی خود داشت، نشد.

جدول تعداد مخاطبان آثار جواد عزتی به ترتیب اکران

۱۳۹۷ | روند صعودی و تمایل به بازی در نقش‌های جدی

پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا سال ۱۳۹۷ در سینماها اکران شد: «هزارپا». فیلمی که رضا عطاران را به عنوان نقش اصلی داشت و جواد عزتی او را همراهی می‌کرد. فصل‌های دو نفره این دو بازیگر کمدی بیشترین سهم را در جذب بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطبی داشتند که برای دیدن از این فیلم راهی سینماها شدند. «هزارپا» نه تنها با اختلافی ۳ میلیون نفری از فیلم دوم در صدر جدول پرتماشاگرترین‌های سال ۱۳۹۷ ایستاد بلکه در آن زمان لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را هم از آن خود کرد.

حضور کوتاه اما تاثیرگذار و تحسین برانگیز جواد عزتی در کنار نقش آفرینی بازیگرانی چون ساعد سهیلی، هادی حجازی فر، زیبا کرمعلی و حمید فرخ نژاد در درام اجتماعی و تلخ و داستان گوی «لاتاری» باعث شد تا لقب پربیننده‌ترین فیلم غیر کمدی سال را از آن سومین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان شود. بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رتبه سوم جدول پرتماشاگرترین فیلم‌های سال پس از دو کمدی «هزارپا» و «تگزاس» به «لاتاری» رسید.

همچنین در فیلم جنگی سخت و خوش ساخت و البته تلخ «تنگه ابوقریب» ساخته تحسین برانگیز بهرام توکلی که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را در تالار افتخاراتش داشت، جواد عزتی نقش یک دکتر را داشت و اتفاقا نامزد سیمرغ بلورین هم شد. بیش از ششصد هزار تماشاگر به دیدن فیلم رفتند و رتبه سیزدهم جدول پرمخاطب ترین‌های سال به «تنگه ابوقریب» رسید.

جواد عزتی پس از فیلم‌های «طلا و مس» و «فرشته‌ها با هم می‌آیند» در سال ۱۳۹۴ و در فیلم «پارادایس» ساخته علی عظشانی برای سومین بار نقش یک طلبه جوان را بازی کرد. پس از حواشی زیادی که برای فیلم به وجود آمد سرانجام این فیلم در بدترین زمان ممکن (اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۷) به روی پرده رفت و البته موفق شد گیشه موفقی داشته باشد. حدود ۴۵۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه نوزدهم جدول پرمخاطب ترین‌های سال به این فیلم رسید.

فیلم متفاوت و نامتعارف «خرگیوش» اولین ساخته سینمایی مانی باغبانی منتقد سینما، که یکی از گزینه‌های اکران نوروز سال ۱۳۹۷ بود با نقش آفرینی بابک حمیدیان، سیامک انصاری، جواد عزتی و مینا ساداتی چندان موفق نبود و تنها ۱۷۰ هزار تماشاگر برای دیدن این فیلم جذب سالن‌های سینما شدند. فیلم البته در نزد نویسندگان و منتقدان سینمایی با اقبال نسبی مواجه شد.

تعداد مخاطبان آثار جواد عزتی

۱۳۹۸ | موفقیت جواد عزتی در نقش‌های جدی

جواد عزتی در نقش کمک خلبان فیلم کمدی عجیب و غریب کمال تبریزی با نام «ما همه با هم هستیم» که حضور بیشمار بازیگران معروف و مشهور را با خود داشت، ایفای نقش کرد. فیلم، آنچنان که تصور می‌شد نتوانست گیشه را تصاحب کند و تعداد تماشاگران فیلم هفته به هفته با افت فاحش روبرو می‌شد. نزدیک به یک میلیون تماشاگر برای دیدن اینهمه بازیگر کمدی و درجه یک رقم ناچیزی بود. فیلم در جدول پرمخاطب ترین‌های سال رتبه‌ای بهتر از هشتم به دست نیاورد. در سالی که «مطرب» با اختلافی میلیمتری رکورد «هزارپا» را در فروش شکست و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد. در سالی که ۳ فیلم غیرکمدی بالاتر از فیلم کمدی کمال تبریزی موفق به جذب تماشاگر شدند: «متری شیش و نیم»، «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست». ۳ فیلمی که اتفاقا از ساخته‌های تحسین برانگیز سال هم بودند.

«چهار انگشت» سومین همکاری متوالی جواد عزتی با حامد محمدی (کارگردان) پس از فیلم‌های «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و فیلم موفق «اکسیدان» آنچنان که باید نتوانست گیشه را تصاحب کند اما باز هم با نزدیک به ۹۰۰ هزار مخاطب رتبه نهم جدول پرمخاطب ترین‌های سال ۱۳۹۸ را به دست آورد. زوج جواد عزتی و امیر جعفری که در «اکسیدان» خوش درخشیده بودند در این فیلم هم موفق ظاهر شدند. «ماجرای نیمروز: رد خون»، «جهان با من برقص» و «پیلوت» سه فیلم جدی جواد عزتی در مقام بازیگر بودند که سال ۱۳۹۸ به نمایش درآمدند و مجموعا تنها نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیننده داشتند. ۳ نقشی که عزتی در همه آن‌ها عالی بود و تحسین همگان را برانگیخت.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

۱۳۹۹ | ایستاده در اوج در سال حکمرانی کرونا

جواد عزتی در سال ۱۳۹۸ در ۳ فیلم بازی کرد که هر سه از بهترین‌های جشنواره و از بهترین‌های زمان اکران خود بودند؛ «شنای پروانه» در حالی روانه اکران سینماها شد که کشور درگیر ویروس کرونا بود و سینماها زمان بیشتری از سال را تعطیل بودند. عزتی در «شنای پروانه» در نقش اصلی بازی کرد و عالی ظاهر شد. پربیراه نیست اگر بگوییم قرعه ایفای نقش قیصر اواخر دهه نود به نام عزتی افتاد و او در بهترین شکل ممکن از پس ایفای آن برآمد. «شنای پروانه» که در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر خوش درخشیده بود و سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران را به دست آورده بود، با آنکه تنها دویست هزار نفر بیننده داشت اما صدرنشین جدول پرتماشاگرترین‌های سال شد.

دیگر فیلمی که عزتی سال ۱۳۹۹ بر پرده سینماها داشت جدیدترین ساخته مجید مجیدی بود با نام «خورشید» که اتفاقا یکی دیگر از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره سی و هشتم فیلم فجر بود. عزتی در این فیلم عهده دار نقش ناظم یک مدرسه بود که البته چندان جای هنرنمایی برای او نداشت.

سومین فیلمی که عزتی در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر داشت بهترین فیلم سازنده‌اش بود: «آتابای». نیکی کریمی یکی دیگر از بهترین فیلم‌های جشنواره را ساخته بود و هادی حجازی فر همراه با جواد عزتی و سحر دولتشاهی ایفاگر نقش‌های اصلی آن بودند. «آتابای» پس از دو سال آذرماه امسال در سینماها به نمایش درآمد و با استقبال نسبی روبرو شد. فیلم همچنان در حال اکران است.

دو فیلم «آفریقا» ساخته هومن سیدی (۱۳۸۹) و «تگرگ و آفتاب» ساخته رضا کریمی (۱۳۹۳) که جواد عزتی در آن‌ها نقش مکمل را عهده دار بود هیچگاه موفق به اکران عمومی نشدند و سر از شبکه نمایش خانگی درآوردند.

 

جدول پرمخاطب‌ترین فیلم های اکران شده جواد عزتی

نام فیلم

سال ساخت

سال اکران

بیننده

رتبه در جدول پربیننده ها

طلا و مس

۱۳۸۷

۱۳۸۹

۲۳۱,۳۷۷

۱۳

همه چی آرومه

۱۳۸۹

۱۳۹۱

۱۱۷,۸۲۴

۱۸

همبازی

۱۳۹۰

۱۳۹۱

۱۳,۶۰۰

۵۶

جا به جا

۱۳۹۱

۱۳۹۲

۳۸۰,۹۹۸

۴

شیار ۱۴۳

۱۳۹۲

۱۳۹۳

۶۱۵,۸۸۲

۶

کلاشینکف

۱۳۹۲

۱۳۹۳

۴۴۸,۴۳۷

۸

فرشته ها با هم می آیند

۱۳۹۲

۱۳۹۳

۱۶۲,۰۸۳

۱۹

همه چیز برای فروش

۱۳۹۱

۱۳۹۳

۲۱,۵۹۳

۴۰

در مدت معلوم

۱۳۹۳

۱۳۹۴

۶۴۵,۴۹۳

۵

زاپاس

۱۳۹۴

۱۳۹۵

۷۹۹,۵۹۷

۱۰

آینه بغل

۱۳۹۶

۱۳۹۶

۲,۶۵۰,۶۹۷

۲

اکسیدان

۱۳۹۵

۱۳۹۶

۱,۳۱۰,۵۴۰

۴

ماجرای نیمروز

۱۳۹۵

۱۳۹۶

۴۷۸,۰۱۲

۱۰

هفت معکوس

۱۳۹۴

۱۳۹۶

۳,۰۹۷

۱۱ (هنر و تجربه)

هزارپا

۱۳۹۶

۱۳۹۷

۴,۲۱۸,۷۹۳

۱

لاتاری

۱۳۹۶

۱۳۹۷

۱,۶۴۷,۵۲۰

۳

تنگه ابوقریب

۱۳۹۶

۱۳۹۷

۶۴۷,۶۷۰

۱۳

پارادایس

۱۳۹۴

۱۳۹۷

۴۴۸,۸۸۷

۱۹

خرگیوش

۱۳۹۵

۱۳۹۷

۱۷۲,۹۳۲

۳۴

ما همه با هم هستیم

۱۳۹۷

۱۳۹۸

۹۷۴,۷۲۱

۸

چهار انگشت

۱۳۹۷

۱۳۹۸

۸۷۱,۱۰۳

۹

ماجرای نیمروز: رد خون

۱۳۹۷

۱۳۹۸

۵۳۸,۷۷۸

۱۶

جهان با من برقص

۱۳۹۷

۱۳۹۸

۵۱۳,۴۴۸

۱۷

جان دار

۱۳۹۷

۱۳۹۸

۲۸۶,۸۶۹

۲۳

پیلوت

۱۳۹۶

۱۳۹۸

۴۷,۷۳۰

۴۶

شنای پروانه

۱۳۹۸

۱۳۹۹

۲۰۰,۳۷۷

۱

خورشید

۱۳۹۸

۱۳۹۹

۱۴۰

۲۲

 

تماشای آنلاین آثار جواد عزتی

حسین جوانی | در اوایل دهه‌ هشتاد کسی باورش نمی‌شد جواد عزتی، در سال‌های پایانی دهه‌ نود به یکی از مهم‌ترین بازیگران سینمای ایران تبدیل شود؛ حضورش در فیلم‌های کمدی باعث فروش چند برابری آن‌ها شود و سنگینی حضورش در درام‌های اجتماعی، کیفیتی مضاعف به آن‌ها ببخشد.

آن روزها جواد عزتی بازیگر نقش‌های فرعی سریال‌های طنز بود. به سختی می‌توان او را در نقش پیک غذا در قسمت نوزدهم سریال من یک مستاجرم (۱۳۸۳) به یاد آورد یا در نقش کمک خلبان ملکی ایرلاین در کمربندها را ببندیم (۱۳۸۳). در فاصله دیده شدنش در نقش بابا اتی در سریال قهوه تلخ (۱۳۸۹)، در نقش‌های فرعی سریال‌های طنز ظاهر می‌شد اما برای تبدیل شدن به بازیگری که اعتماد کارگردان‌ها را برای سپردن نقش‌های اصلی به خود جلب می‌کند، نیازمند تجربه بیشتری بود. حضور در سریال سرزمین کهن (۱۳۸۷) به دلیل توقیف شدن سریال، کمکی به کارنامه بازیگری جواد عزتی نکرد، آفریقا (۱۳۸۹) به شکل عجیبی هیچگاه اکران نشد و بازی خوبش میان انبوه بازیگران سریال مثل هیچ‌کس (۱۳۸۷) گم شد.

هنوز آنقدر مهم نبود که کسی به بازی‌اش در طلا و مس (۱۳۸۷) بپردازد، اول و آخرش بازیگر بامزه‌ فیلم بود و قرار بود نمک فیلم باشد. با این‌حال، جواد عزتی از ابتدای دهه نود رفته‌رفته به بازیگری تبدیل شد که هم می‌تواند در فیلم‌های جدی حضوری قابل باور داشته باشد و هم وزنه‌ای در آثار کمدی باشد. پس از درخشش در قهوه تلخ این خطر او را تهدید می‌کرد که سال‌ها در قالب شخصیت بابا اتی باقی بماند؛ اما جوادعزتی با بازی در سریال‌هایی نظیر سه دونگ، سه دونگ (۱۳۹۰) و دست بالای دست (۱۳۹۱) به سرعت از کاراکتر بابا اتی فاصله گرفت تا نشان دهد بدون نیاز به حضور در موقعیت‌های فانتزی و بازی در نقش‌هایی که تفاوت ظاهری با سیمای واقعی‌اش دارند، هم توانایی خنداندن بیننده را دارد و این قبیل تصمیم‌ها بود که کارنامه بازیگری جواد عزتی را به سمت هرچه حرفه‌ای‌تر شدن سوق داد.

بهروز شعیبی و جواد عزتی در فیلم طلا و مس

مروری بر بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

سال ۹۲ همزمان در فرشته‌ها با هم می‌آیند و سریال دودکش، در نقش روحانی ظاهر شد. در فرشته‌ها با هم می‌آیند در نقش مرد جوانی که به تازگی صاحب سه فرزند شده و زیرفشار زندگی قرار دارد؛ و در دودکش، در نقش روحانی مسجد محل که قرار است در نقش حلال مشکلات شخصیت‌های اصلی ظاهر شود. لباس‌ها یکسانند اما عزتی فرشته‌ها با هم می‌آیند، عزتی دودکش نیست. همان‌طور که سعیدِ پارادایس (۱۳۹۴) شبیه دو روحانی قبلی نیست.

جواد عزتی و نازنین بیاتی در فیلم فرشته ها با هم می آیند

سکوی پرتاب عزتی سریال دردسرهای عظیم ۱و ۲ (۱۳۹۳-۱۳۹۴) بود. همزمان با بازی در در مدت معلوم، این فرصت را به دست آورد که در نقش اصلی سریال و فیلمی ظاهر شود که به دلایل فرامتنی توجه عمومی را به سمت خود جلب می‌کنند. دردسرهای عظیم به دلیل پخش شدن در زمانی مناسب و در مدت معلوم به دلیل سوژه‌ ملتهبش به آثاری پربیننده تبدیل شدند تا مشخص شود جواد عزتی این توانایی را دارد که به عنوان بازیگر اصلی و حتی بدون وجود فیلمنامه‌ای منسجم، بار فیلم/ سریال را به دوش بکشد و بیننده را تا انتها با خود همراه نگه دارد.

پس از تجربه ناموفق هفت معکوس (۱۳۹۴) عزتی در سال ۱۳۹۵ با بازی در سه فیلم متفاوت خرگیوش، اکسیدان و ماجرای نیمروز مسیر تازه‌ای را در پیش گرفت. هرچند که خرگیوش و اکسیدان همچنان عزتی در را قالب جوان خجالتی که تحت تأثیر نیروی جوانی قرار دارد، به تصویر می‌کشند اما ماجرای نیمروز هیچ نشانی از آن عزتی آشنا و دوست‌داشتنی در خود ندارد. صادق ماجرای نیمروز با آن موهای به‌هم‌ریخته، ریش‌های کم‌پشت و عینک بزرگش به اندازه کافی مرموز است اما عزتی با پرهیز از ارتباط چشمی و صدایی که تعمداً فروخورده می‌شود، جلوه‌ای دو چندان به این شخصیت پرابهام تاریخ معاصر داده است.

جواد عزتی، بابک حمیدیان و سیامک انصاری در فیلم خرگیوش

۲۵ نمونه از بهترین فیلم های کمدی و خنده دار ایرانی تا سال ۱۴۰۰

پس از موفقیت اکسیدان در گیشه و ماجرای نیمروز میان منتقدان، عزتی فعالیت در تلویزیون را متوقف کرد و در نیمه دوم دهه نود در ۱۶ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت. فیلم‌های کمدی، درام، جنگی، عاشقانه؛ در نقش اصلی، مکمل و… اما آنچه اهمیت دارد، حضور تأثیرگذار عزتی در تمامی این فیلم‌هاست؛ پذیرفته شدنش به عنوان بازیگری که در قالب کارکتری از پیش طراحی شده (یا تیپی که در هر فیلم با سیمایی تازه بازتولید می کند) فرو نرفته و می‌کوشد در هر فیلم شخصیتی جدید خلق کند.

حضور او در فیلم‌های آینه بغل و هزارپا، یکی از دلایل اصلی تبدیل شدن این فیلم‌ها به پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران در آن سال است اما عزتی به جای اینکه به سادگی در سایه این موفقیت خیره‌کننده به استراحت بپردازد، نقش‌های سختی نظیر مجید در تنگه‌ ابوقریب (۱۳۹۶) و نیما در لاتاری (۱۳۹۶) را می‌پذیرد و در قالبی کاملاً متفاوت با نقش‌هایی که در آینه بغل و هزارپا بازی کرده، در هر دو فیلم خوش می‌درخشد. تأثیر حضور عزتی به عنوان بازیگری توانمند و پول‌ساز آن‌قدر زیاد است که در ماجرای نیمروز: رد خون به شخصیت اصلی تبدیل می‌شود و یک‌تنه بار پیچیدگی موقعیت‌های پایانی فیلم را به دوش می‌کشد.

مروری بر مهمترین آثار سینمای دفاع مقدس

جواد عزتی در نمایی از فیلم تنگه ابوقریب

برخلاف سال‌های آغازین دهه هشتاد، پذیرفتن عزتی در نقش عاشق خشونت‌طلب جان‌دار و احسان سرخورده و ناراحت جهان با من برقص کار ساده‌ای شده. برای نسل تازه‌ای که فیلم دیدن را از میانه دهه نود آغاز کرده‌اند، عزتی دیگر بابا اتی قهوه‌ تلخ نیست، حجت شنای پروانه است. جوان عاصی و به انتهای خط رسیده‌ای که تصمیم می‌گیرد آینده‌اش را با دستان خودش بسازد. درست مثل عزتی که به جای درجا زدن در نقش‌های تیپیکال تلویزیونی، مسیر تازه‌ای درپیش گرفت، جسارت کرد. با نگاهی به کارنامه بازیگری جوا عزتی می‌بینیم که او پای خود را از مرز باریکی که میان ایفای نقش‌های کمدی و جدی وجود دارد آن طرف‌تر گذاشت و به بازیگری تبدیل شد که در چهل‌سالگی توانایی بازی و پذیرفته شدن در هر نقشی را دارد.

عزتی پس از سال ۱۳۹۸ که با پنج فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و با بی‌مهری داوران مواجه شد، یک سالی به خودش استراحت داد و قرار است با سریال زخم کاری به صحنه باز گردد؛ اولین سریال نمایش خانگی عزتی که با توجه به منبع اقتباسی داستان، بدون تردید سریالی جنجالی خواهد بود؛ باید دید عزتی می‌تواند در قالب سریالی در شبکه نمایش خانگی هم به درخشش چند سال اخیرش ادامه دهد یا خیر.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. محمد می‌نویسد

    سلام.
    آقای جوانی از متن شما بسیار لذت بردیم زیرا واقع گرایانه و دقیق و زیبا بود.

fosil