نقد و بررسی سریال سایه و استخوان | ردپای وستروس و بازی تاج و تخت

سریال سایه و استخوان قهرمانی دارد شبیه هری پاتر، درامی شبیه هانگر گیم و فضایی نزدیک به بازی تاج و تخت. این ویژگی‌ها برای تضمین جذابیتش کفایت می‌کنند.

سریال سایه و استخوان (با عنوان اصلی Bone and shadow) ماجرای سرزمین راوکا را به تصویر می‌کشد. سرزمین راوکا به شرق و غرب تقسیم‌شده است و تودۀ تاریکی به نام Shadow Fold در میان آن قرارگرفته که پر از موجودات خطرناک است. دختری یتیم به نام آلینا استارکوف (با نقش‌آفرینی جسی می‌لی) به سمت این قلمرو راهی می‌شود زیرا احضار کنندۀ خورشید است و می‌تواند یک‌بار برای همیشه به تاریکی‌ها پایان دهد. برای نقد و بررسی سریال سایه و استخوان با فیلیمو شات همراه باشید.


 

از پروژه ساخت دنباله سریال بازی تاج و تخت چه خبر؟


از زمانی که سریال بازی تاج و تخت (با عنوان اصلی Game Of Thrones) پخش شد و خلاقیت و پیشتازی در ژانر تخیلی را به نام خود کرد، همه به دنبال این بودند که ببینند سریال بعدی این ژانر چه خواهد بود. فیلمنامۀ سریال استخوان و سایه بر اساس رمان لی باردوگو نوشته‌شده است و گرچه به‌اندازۀ داستان حماسی جرج آر.آر مارتین جسورانه و شوک‌آور نیست، اما ردپای وستروس در تمامی لحظات سریال جدید نتفلیکس دیده می‌شود.

سریال سایه و استخوان اصطلاحاتی از دنیای فانتزی را به مخاطبان معرفی می‌کند اما در مورد معنای آن‌ها توضیحی نمی‌دهد و از سوی دیگر، دنیای عجیب و پیچیدۀ آن به‌گونه‌ای خلق‌شده که تماشاگر را به خوبی با خودش همراه می‌کند. گرچه در این سریال خبری از استارک نیست، اما در عوض یک استارکوف دارد؛ همان قهرمان داستان، آلینا استارکوف. همچنین شکل روایی و کاراکترهای سریال جذابیت آن را بیشتر کرده‌اند.

آلینا یک دختر یتیم است که در سرزمین خیالی راوکا زندگی می‌کند و بزرگ‌ترین نقطۀ قوت فیلم، حس متمایز جهانی است که در آن خلق‌شده: این جهان از انگلیس قرون‌وسطایی یا ویکتوریایی تاثیر نگرفته، بلکه از روسیۀ تزاری متاثر شده است: کلاه‌های قزاق و کت‌های نظامی، میدان‌های جنگ و یک کاخ مجلل که جایگاه قدرت در آن نهفته است. نکته‌ای که این فضا را جذاب‌تر می‌کند تقسیم شدن سرزمین راوکا به شرق و غرب و قرار گرفتن Shadow Fold در بین این دو منطقه است: توده‌ای تاریک که موجوداتی خطرناک و هیولاهای آدم‌خوار در آن زندگی می‌کنند. عبور کردن از این منطقه غیرممکن نیست، اما کسی که عاقل باشد چنین کاری نمی‌کند، زیرا کوچک‌ترین بارقۀ نور باعث می‌شود که این موجودات به سمت او حمله‌ور شوند. راوکا همچنین میزبان گریشا نیز هست؛ انسان‌هایی با توانایی‌های جادویی (کنترل آتش ، آب ، باد و . . .) که اکثرشان با ارتش کشور همکاری می‌کنند.

فضای آشنای سریال سایه و استخوان ممکن است ما را به یاد برخی آثار سینمایی دیگر بیندازد، اما همچنان بسیار دیدنی و جذاب است.

باوجوداینکه ممکن است در ابتدای دیدن سریال کمی گیج شویم، اما داستان جذاب آن همچنان ما را پای خودش نگه می‌دارد. این سریال به‌تدریج بیننده را با اصطلاحات گریشا آشنا می‌کند و به‌جای اینکه معنای آنها را مستقیماً بگوید، در طول داستان به مخاطب نشانشان می‌دهد. اما خوشبختانه خط اصلی قصه سرراست است و به‌راحتی می‌توان با آن پیش رفت: آلینا یک طراح نقشه است و دوستی صمیمی به نام مال دارد (با بازی آرچی رنوکس) که در یتیم‌خانه باهم بزرگ‌شده‌اند و آلینا عاشق اوست. وقتی قرار بر این می‌شود که مال به منطقۀ Fold برود، آلینا هم متوجه می‌شود که همراه او به همان سفر شوم فرستاده‌ شده است. اینجاست که آلینا موفق به کشف موضوع مهمی در مورد خودش می‌شود: اینکه احضار کنندۀ خورشید است و می‌تواند آن تاریکی را برای همیشه از بین ببرد.

جهان راوکا در ژانر تخیلی و فانتزی جای می‌گیرد، اما رابطۀ میان آلینا و مال (که بعدها با حضور ژنرال کیریگان (با بازی بن بارنز) پیچیده‌تر می‌شود) و شیمی بین این دو را می‌توانیم جزو داستان‌های جوان‌پسند در نظر بگیریم. همراهی این دو شخصیت به لطف نقش‌آفرینی پرشور و سرزندۀ لی (که به‌زودی او را در فیلم آخرین شب در سوهو (Last Night In Soho) به کارگردانی ادگار رایت خواهیم دید) بسیار جذاب و دیدنی است و مخاطب را درگیر می‌کند. داستانی که در جهان تاریک راوکا می‌گذرد ازنظر روایی و بصری کمی مبهم است و در ابتدا از خط اصلی داستان جدا دیده می‌شود، اما کم‌کم با حضور گروهی از ضدقهرمانان شرور در مسیر آلینا در محور اصلی قرار می‌گیرد.

قهرمان سریال که یتیم است و قدرت جادویی دارد (کمی ما را یاد Harry Potter می‌اندازد)، داستان آنکه در مورد دختر جوانی است که قرار است آغازگر یک انقلاب باشد، درحالی‌که باید بین دوست دوران کودکی‌اش و مردی جذاب اما غیرقابل‌اعتماد یکی را انتخاب کند (شما هم یاد فیلم عطش مبارزه (Hunger game) افتادید؟) و قلمروی خطرناک موجودات شرور (این هم شبیه به بازی تاج و تخت است)، همه باعث می‌شوند که احساس کنیم این سریال فضای آشنایی برایمان دارد و ما را یاد آثار سینمایی دیگر می‌اندازد، اما باوجود داستان و شخصیت‌هایی جذاب یکی از دیدنی‌ترین آثار ژانر تخیلی است.

برخی عناصر سریال سایه و استخوان کاملاً آشنا و برخی دیگر کاملاً گیج‌کننده هستند، اما سایه و استخوان با فضاسازی چشمگیر و قهرمان جذابش، شما را هم به قلمروی تاریکی‌ها می‌کشاند.


۱۰ فیلم برتر فانتزی تا سال ۲۰۲۱

لیست بهترین سریال‌های خارجی سال ۲۰۲۰


منبع: Empire Online

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil