چشم‌های خیره به جعبه جادو!

بهترین سریال های سال ۲۰۱۸

سال ۲۰۱۸ را می‌توان سالی پرکار برای شبکه‌های تلویزیونی و سرویس‌های استریم ویدیو دانست؛ هم ازلحاظ پخش دنباله برنامه‌های پرطرفدار قبلی و هم ازلحاظ ساخت و پخش آثار جدید. تنوع و تعدد سریال‌هایی که در این سال پخش شدند و مورد استقبال بینندگان قرار گرفتند، فیلیمو شات را بر آن داشت که به معرفی بهترین سریال های سال ۲۰۱۸ بپردازد؛ با ما همراه باشید.

بهترین فیلم های سینمایی ۲۰۲۰

۱۰- Sally4Ever

جولیا دیویس (سازنده Nighty Night) پس از لغو همکاری با BBC، ساخت جدید‌ترین «کمدی سیاه» کارنامه‌ هنری‌‌اش را با حمایت شبکه تلویزیونی Sky Atlantic آغاز کرد. در تریلر منتشر‌شده از این سریال، صحنه‌ای وجود دارد که به‌تنهایی می‌تواند خواب بینندگان را آشفته کند (اگر تریلر را دیده باشید، می‌دانید کدام صحنه را می‌گویم). به یاد داشته باشید که پس از تماشای چهارمین قسمت Sally4Ever، ، تمام پیش‌بینی‌هایتان نقش بر آب می‌شود. هیولای جدید سریال دیویس، دختری به نام اما است؛ اما، خواننده و دختری خوش‌گذران است که پس از پی بردن به تمایلات خاصش، داستان را وارد مرحله جدیدی می‌کند. این سریال، صحنه‌های دلهره‌آوری دارد که به‌طور همزمان ابلهانه هم هستند؛ همین موضوع، Sally4Ever را در لیست بهترین سریال های سال ۲۰۱۸ و به‌عنوان یکی از خنده‌دارترین‌هایشان ثبت می‌کند.


بهترین سریال های خارجی جهان


۹- The Americans

پس از فصلی که در سال گذشته منتشر شد، سریال The Americans در به نمایش گذاشتن یک «ضربه عاطفی ویرانگر» موفق عمل کرد و این موفقیت را مدیون اجرای بی‌نقص دو ستاره سریال (متیو ریس و کری راسل) بود. آنچه این سریال را در لیست بهترین سریال های سال ۲۰۱۸ قرار می‌دهد، ادامه تلاش سازندگانش برای ارائه اثری است که حتی در فصل پایانی هم ترفندهایی جدید برای ایجاد جذابیت بصری داشته باشد؛‌ کوشش سازندگان بیش از هر چیز نشان‌دهنده آن است که به احتمال افتادن در دام «پایان‌بندی ضعیف»، که حتی بعضی از سریال‌های تلویزیونی درجه یک هم به آن دچار شدند، آگاه هستند و سعی می‌کنند برای اجتناب از چنین سرانجامی، فصل نهایی را در اوج کیفیت بسازند.

۸- Save Me

به‌احتمال‌زیاد، ژاکت پفدار زرد را می‌توان نمادین‌ترین لباس سریال‌های تلویزیونی بریتانیایی در سال ۲۰۱۸ دانست. شخصیت اصلی سریال Save Me به کارگردانی لنی جیمز، مردی به نام نلی است که از داشتن روابط متعدد با زنان مختلف خسته شده است. لنی به ربودن دخترش متهم می شود و این سرآغاز چالش‌هایی است که برای او پیش خواهد آمد؛ جالب است بدانید که از آخرین دیدار این پدر و دختر، سال‌ها می‌گذرد. Save Me برای لنی جیمز پروژه آسانی نیست، او باید به‌طور همزمان، پشت و جلوی دوربین بدرخشد؛ اجرای او در برابر دوربین با همکاری سوران جونز تقویت می‌شود و طرح پیچیده فیلم‌نامه، به شکلی باورپذیر به نمایش درمی‌آید.

۷- Doctor Who

از زمانی که ویلیام هارتنل، ایفاگر نقش دکتر، جای خود را به پاتریک تروتان داد، ۵۲ سال می‌گذرد؛ سریال Doctor Who با تکیه‌بر توانایی «تجدید حیات» کاراکتر اصلی‌اش به حیات خود ادامه می‌دهد؛ اما، آنچه در نسخه ساخته‌شده در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، شگفت‌آورترین رویداد در تاریخ این سریال بود: استفاده از یک بازیگر زن در نقش دکتر هو!
کریس چیبنال، سرپرست نویسندگان سریال Doctor Who، تصمیم گرفت که برخلاف عادت همیشگی، ایفای نقش سیزدهمین دکتر را به یک بازیگر زن بسپارد؛ بدین ترتیب جودی ویتاکر وارد تیم بازیگران این سریال شد.
تغییرات فصل جدید به همین‌جا ختم نشد؛ علاوه بر جنسیتی جدید، چیبنال به شخصیت محوری داستان، خانواده‌ای جدید بخشید و موقعیت جغرافیایی روایت را هم از لندن خارج کرد؛ جایی که بینندگان از اولین فصل سریال، به تماشای چشم‌انداز‌هایش عادت کرده بودند. تیم نویسندگان Doctor Who به‌طور کامل تغییر کرد و تعدادی نویسنده جوان از جمله مالوری بلک‌من، که سوابق و تجربیات ارزشمندی در‌زمینه نویسندگی برای سریال‌های مختلف دارد، به گروه سازنده اضافه شدند.

۶- A Very English Scandal

بازگشت مبهوت‌کننده هیو گرانت به عرصه تلویزیون، با این مینی سریال سه قسمتی ادامه یافته است؛ او با ایفای نقش جرمی تروپ، سیاست‌مداری که وارد یک رابطه عاشقانه مخفیانه با نورمن اسکات می‌شود، ما را شگفت‌زده کرد؛ تروپ برای مسکوت نگه‌داشتن عشق غیرمتعارفش، تصمیم به کشتن اسکات می‌گیرد. ایفاگر نقش نورمن اسکات، بن ویشاو است که با توجه به سابقه همکاری او با گرانت در پدینگتون۲، شاهد یک گردهمایی غیرمنتظره در A Very English Scandal هستیم. تک‌تک اعضای تیم سازنده این سریال، فوق‌العاده کار می‌کنند: عملکرد بی‌عیب‌ونقص دو کاراکتر اصلی، شوخ‌طبعی ظریف راسل تی دیویس در متن فیلم‌نامه که ابزورد بودن داستان اصلی را به بهترین شکل منتقل می‌کند و کارگردانی حرفه‌ای استفان فرارز، برای قرار گرفتن نام A Very English Scandal در لیست بهترین سریال های ۲۰۱۸ کافی است.

۵- Derry Girls

ده سال پس از اولین نمایش سریال «The Inbetweeners»، جانشین شایسته آن بر صفحه تلویزیون پدیدار شد: بی‌پرواتر و با حال‌وهوای شمال ایرلند!
مانند بسیاری دیگر از سریال‌های کمدی شبکه چهار، Derry Girls هم با گروهی از بازیگران ناشناخته ساخته شده است. فیلم‌نامه سرشار از لحظه‌هایی است تماشاگران را به‌شدت می‌خنداند و درعین‌حال، صحنه‌هایی غم‌انگیز از جنگ ترابلز در دهه نود میلادی را هم به نمایش می‌گذارد. قرار گرفتن نام چنین اثر گیرایی در میان بهترین سریال های ۲۰۱۸ ، چندان عجیب نیست.

۴- Patrick Melrose

در کارنامه هنری بندیکت کامبریج، نقش‌های برجسته زیادی وجود دارند؛ اما کاراکتر پاتریک ملروز، آنقدر خاص و فوق‌العاده بود که بازیگری مانند کامبریج را هم به وجد آورد. این سریال را می‌توان یک گردهمایی غیررسمی برای سازندگان Starter For 10 دانست؛ دیوید نیکولز، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس آن فیلم، رمان نوشته‌شده توسط ادوارد سنت اوبین را به فیلم‌نامه‌ای برای سریال تبدیل کرد. داستان رمانی که سریال از روی آن ساخته شده است، به ماجرا‌های مربوط به سوءاستفاده و بی‌توجهی می‌پردازد که درنهایت به اعتیاد منجر می‌شوند. بندیکت کامبریج، بسیار عالی ظاهر می‌شود اما ضمن تحسین نمایش او، نباید از همراهی هوگو ویوینگ در نقش پدرش و جنیفر جیسن لی در نقش مادرش غافل شد؛ هردو آن‌ها اجرایی خیره‌کننده دارند و تماشای این سریال اکیدا توصیه می‌شود.

۳- Sharp Objects

سریال Sharp Objects بر مبنای کتابی به همین نام و به قلم گلین فلین ساخته شده است؛ علاقه‌مندان به ادبیات پلیسی، فلین را با کتاب مشهورش، «دختر گمشده» می‌شناسند. سریال کوتاه چیزهای تیز، تمام مولفه‌های کلاسیک ژانر جنایی- دلهره‌آور را دارد: یک قتل وحشتناک و مشکوک، شهری کوچک پر از اسرار گناه‌آلود و یک خبرنگار معروف که برای پوشش دادن اخبار جنایت به منطقه فرستاده می‌شود؛ اما، آنچه درنهایت روی صفحه تلویزیون دیده می‌شود، بسیار غم‌انگیزتر است و تمرکز بیشتری بر مطالعه شخصیت‌ها دارد؛ پس‌ازآنکه مظنونین بی‌گناهی‌شان را اثبات می‌کنند و از شواهد نتیجه ملموسی به دست نمی‌آید، در اپیزودهای باقی‌مانده از سریال، مدت‌زمان کمتری به نمایش جنایت اختصاص می‌یابد. ایمی آدامز کامیل زنی است که بازگشتش به خانه، با یادآوری خاطرات دردناکی همراه است؛ او زمانی طولانی را برای فراموش کردن این خاطرات صرف کرده است، اما حالا همان خاطرات مانند تکه‌های یک پازل کنار هم قرار می‌گیرند و حقیقت را می‌نمایانند. بینندگانی که بیشتر مایل هستند به تماشای یک درام- جنایی معمولی بنشینند که در آن سرنخ‌ها یکی پس از دیگری آشکار می‌شوند، برای مثال شبیه آنچه در کتاب دختر گمشده اتفاق می‌افتد، این اقتباس تلویزیونی از کتاب فلین گلین را بسیار متفاوت خواهند یافت. این سریال جسورانه و بسیار بحث‌برانگیز را هم یکی از بهترین سریال های ۲۰۱۸ بدانید.

۲- Killing Eve

فیبی والر-بریج، نویسنده و تهیه‌کننده، بخش عمده شهرت و اعتبارش را مدیون سیتکام‌ها یا سریال‌های کمدی موقعیتی مانند Fleabag و Crashing است؛ اما سریال کشتن ایو یا Killing Eve، بدون هیچ شک و تردیدی بر «توانمندی او در هر ژانری» صحه گذاشت. تریلر جاسوسی والر- بریج، که برداشتی آزادانه از رمان‌هایی به قلم لوک جنینگز است، اضطرابی غیرقابل‌تحمل را به بیننده منتقل می‌کند و حجم قابل‌توجهی از خشونت را می‌نمایاند؛ اما زبان طنز هوشمندانه والر- بریج باعث شده است که این سریال، هشت فصل متوالی ادامه یابد. ساندرا اُه نقش کاراکتر اصلی سریال را بازی می‌کند اما درواقع، جودی کامر است که با حس همدردی‌اش، جذابیتش و خونسردی‌اش توجهتان را به خود معطوف می‌نماید.

۱- The Haunting Of Hill House

نام مایک فلنگن با ژانر وحشت گره خورده است، در کارنامه هنری او، نام‌های زیادی از پروژه‌های موفق دلهره‌آور به چشم می‌خورند؛ بنابراین خبر بازگشت او به شبکه نتفلیکس با سریالی بر مبنای یکی از نوشته‌های کلاسیک و ماورالطبیعی شرلی جکسون، برای طرفداران این ژانر نویدبخش اثری هیجان‌انگیز بود. خوانش فلنگن از رمان جکسون، با گسترش داستان به چند بازه زمانی مختلف و معرفی تعداد زیادی کاراکتر جدید همراه بود. علاوه بر آن، فلنگن تمرکز سریال را بر خانواده کرین گذاشته است؛ خواهر و برادرانی که در عمارت ترسناک روی تپه پرورش یافته‌اند و بین مرور خاطرات دوران کودکی و مواجهه با مسائل زندگی امروزشان گرفتار شده‌اند.

فلنگن در The Haunting Of Hill House، فضایی ترسناک و به‌طور همزمان غم‌انگیز ایجاد می‌کند؛ او در این راه از ظرفیت‌های لوکیشن اصلی سریال، که خانه‌ای به سبک گوتیک است، حداکثر بهره را می‌برد. هرکدام از نماهای درخشان سریال، بیننده را به درون دنیای عمارتی تسخیر‌شده می‌کشاند، جایی که سایه‌ها در آن پرسه می‌زنند؛ سایه‌هایی که احتمالا فقط در ذهن ساکنان خانه وجود دارند. با وجود تمام لحظه‌های دلهره‌آوری که در The Haunting Of Hill House شاهد هستید، رگه‌های طنز و شوخی‌های ظریف فیلم‌نامه اوقاتی مفرح را برایتان رقم خواهند زد؛ علاوه بر آنچه گفته شد نقش‌آفرینی بی‌نقص بازیگران، این مجموعه را به یکی از بهترین بهترین سریال های سال ۲۰۱۸ تبدیل کرده است.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil