نقد و بررسی سریال ۱۹۸۳ | روایتی جدید از داستان مشهور

سریال ۱۹۸۳ داستان ویران‌شهری ترسناک است که ذهنیات جورج اورول را بازتاب می‌دهد. این سریال، ضرب‌آهنگ مناسب و ارائه‌ای جذاب دارد و شخصیت‌پردازی خوبش ماهیت استبداد را واکاوی می‌کند.

سریال ۱۹۸۳ (با عنوان اصلی ۱۹۸۳) مجموعه‌ای تاثیرگذار برای طرفداران سریال‌های عمیق است؛ درواقع تماشای این مجموعه چیزی به خانه ذهن بردن است!
نویسنده توانمند، جورج اورول خالق کتاب ۱۹۸۴، کسی است که در اکثر کتاب‌هایش حکومت دیکتاتوری را به‌درستی به‌تصویر کشیده و بی‌شک اگر به‌جای قلم، قدرت به‌دست این نویسنده می‌افتاد، بشر بزرگ‌ترین دیکتاتور تاریخ را با نام جورج اورول به‌خاطر می‌آورد!

سریال ۱۹۸۳ داستان ویران‌شهری ترسناک است که ذهنیات جورج اورول، نویسنده مشهور انگلیسی، را بازتاب می‌دهد. این سریال ضرب‌آهنگ مناسب و ارائه‌ای جذاب دارد، از فیلم‌نامه‌ای موجز که با شخصیت‌پردازی خوب خود ماهیت استبداد را واکاوی می‌کند. برای نقد و بررسی این سریال با فیلیمو شات همراه باشید.


لیست بهترین سریال های خارجی جهان در سال ۲۰۲۰


داستان ویران‌شهر ترسناک ۱۹۸۳ در سال ۲۰۰۳ اتفاق می‌افتد. پس از حمله‌ای تروریستی که بیست سال پیش اتفاق افتاده، رژیمی دیکتاتوری در لهستان بر سرکار آمده و همچنان بر این کشور حکومت می‌کند. در این میانه، دانشجوی آرمان‌گرای رشته حقوق، با کارآگاهی میان‌سال که چندان هم خوش‌نام نیست، همراه می‌شود تا از یک ماجرای جنایی رمزگشایی کند. این دو می‌خواهند تهدیدی را که متوجه هسته مرکزی نیروی پلیس است، خنثی نمایند.

این سریال درام لهستانی ارزشش را دارد که برایش وقت صرف کنید و آن را ببینید. حال‌و‌هوا و طرح کلی داستان به سال‌های قرن بیستم بازمی‌گردد، اما اشاراتی که در داستان به دنیای سیاست شده، با دنیای واقعی و زمان حال ارتباط پیدا می‌کند. دنیای سریال ۱۹۸۳ جایی است که شخصیت‌های ماجرا مجبورند تصمیم بگیرند که آیا صداقت بهتر است یا عدالت؟ آیا داشتن آزادی یا حتی توهم داشتن آزادی کافی است یا بهتر آن است که امنیت داشته باشند؟ در این دنیا، پروپاگاندای رسانه‌ای، شهروندان را متقاعد کرده که از همه این موهبت‌ها برخوردارند. از سوی دیگر نیز حزب، نقشه راه موفقیت را به‌درستی برای آن‌ها ترسیم کرده و قانون نیز راهنمای آن‌ها در زندگی است. اگرچه در ادامه و با پیشرفت داستان، معلوم می‌شود که در عالم واقع چیز دیگری در جریان است.

زوفیا ویخواچ و ماچی موسیاو در نمایی از سریال 1983

از عنوان سریال نیز مشخص است که این مجموعه تا حدود بسیار زیادی از رمان ۱۹۸۴ نوشته جورج اورول اقتباس‌شده و عنوان ۱۹۸۳ نیز درواقع ادای احترامی به این کتاب به شمار می‌رود؛ برای نمونه، در بخش‌های متعددی از سریال، ارجاعاتی به حزب وجود دارد. در بسیاری از موارد، صحبت‌‌های دوپهلو یا مغالطه‌آمیز به چشم می‌آیند و تعداد وزارتخانه‌ها نیز در داستان، مشابه کتاب ۱۹۸۴ فراوان است.

در فیلم‌نامه، اشارات جالب‌توجهی به داستان ۱۹۸۴ وجود دارد؛ مشخص‌ترین صحنه جایی است که نسخه‌ای از این کتاب در قالب کتابی ممنوعه به یک افسر پلیس داده می‌شود. پس‌ازآن، وی در پس‌زمینه بسیاری از صحنه‌ها، مشغول خواندن این کتاب است و هرچه داستان به جلو پیش می‌رود، وحشت در نگاهش افزایش می‌یابد؛ زیرا هرلحظه، میان خوانده‌هایش از کتاب و دنیای اطرافش، مشابهت‌های بیشتری کشف می‌کند.

باوجود شعارهای سیاسی-زیست‌محیطی قرن بیستم، هیچ‌گاه مفهوم حقیقت سوژه اصلی تلقی نشده بود. حال‌آنکه مفهوم حقیقت، در کنار افزایش روز‌افزون تندروی‌های سیاسی، دقیقاً همان چیزی است که سریال ۱۹۸۳ را ملموس، درک پذیر و حتی با‌اهمیت می‌کند.

فیلم‌نامه سریال با هوشمندی به نگارش درآمده ؛ چنان‌که آشکارا این ویژگی را می‌توان تشخیص داد. داستان به زیبایی در تاریخ جست‌وجو می‌کند و اشارات کلامی فراوانی به ماجراهای تاریخی دارد؛ اما هرگز خود را به تاریخ محدود نمی‌کند. در روایت چنین داستان‌‌هایی، همواره این خطر وجود دارد که با اشاره به یک حقیقت تاریخی، ماجرا به مسیری خارج از خط اصلی خود منحرف شود؛ اما سریال ۱۹۸۳ به خوبی موفق شده مرزهای داستانش را مشخص کند. داستان در سال ۲۰۰۳ رخ می‌دهد؛ بنابراین مسائل روزمره ملموس زیادی به مخاطب نشان داده می‌شود. اما از سوی دیگر، برای نویسنده نیز فضای مناسبی برای ساخت و پرداخت دنیایی خاص و متمایز فراهم‌شده و وجود ماجراهای متعدد، جالب و سرعت مناسب روایت آن‌ها مخاطب را به دنبال کردن داستان ترغیب می‌کند؛ به‌طوری‌که بیننده برای درک کامل آنچه در داستان می‌گذرد، باید با دقت تمام سریال را تماشا کند.

رابرت وینسکویچ در نمایی از سریال 1983

درمجموع، سریال ۱۹۸۳مجموعه‌‌ای بسیار خوب ازکاردرآمده است. همان‌طور که انتظار می‌رود در ویران شهری که بستر ماجراهای سریال است، طراحی صحنه به شکلی غالب، تیره و خاکستری‌رنگ است تا یادآور نظام‌های دیکتاتوری اروپای شرقی باشد. اما همین طراحی به‌گونه‌ای نیست که این تشابه را خیلی پررنگ کند و آن را مستقیماً بر صورت مخاطب بکوبد. درباره طراحی لباس بازیگران باید گفت در برخی جاها آثار پوسیدگی و کهنگی به چشم می‌خورد؛ باوجوداین، بسیاری از شخصیت‌ها نیز ظاهری آراسته دارند و می‌‌توان گفت شرایط اقتصادی مناسبی دارند. حرکت دوربین نیز بسیار تحسین‌برانگیز است؛ شیوه فیلم‌برداری هر‌از‌گاهی به دوربین روی دست تغییر می‌کند و همین باعث می‌شود بیننده خود را در پیشبرد و گره‌گشایی در داستان، همکار و همراه کارگردان بداند و به‌این‌ترتیب، کارگردانی سریال نیز بسیار دلپذیر و جالب‌توجه است. شاید تنها ایرادی که می‌توان به این سریال گرفت درباره صداگذاری نسخه انگلیسی آن باشد. شیوه صداگذاری این سریال در برگردان انگلیسی آن بسیار گیج‌کننده است؛ به‌طوری‌که در برخی قسمت‌ها، تماشای نسخه زبان‌اصلی با زیرنویس انگلیسی را می‌توان بر نسخه دوبله‌شده به زبان انگلیسی ترجیح داد.

سریال ۱۹۸۳ مجموعه‌ای درخشان از شبکه نتفلیکس است که با محتوای وزین و پرمعنایش توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. شخصیت‌پردازی‌های داستان کاملاً عمیق و پیچیده‌اند و بیننده از دنبال کردن سرنوشت آن‌ها لذت می‌برد. درنهایت، تماشای این مجموعه بی‌نظیر حتی برای کسانی که به سیاست علاقه‌ای ندارند، می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش باشد.

فیلم‌ها و سریال‌های فراوانی با اقتباس از کتاب‌های معروف و محبوب ساخته‌شده‌اند. به نظر شما، آیا سریال ۱۹۸۳ را می‌توان نمونه‌ای موفق از این اقتباس‌ها به شمار آورد؟ فیلم و کتاب موردعلاقه شما کدام است؟


منبع: Ready Steady Cut

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil