آیا با بازی واکین فینیکس با یک شاهکار روبه‌رو می‌شویم؟

همه چیز درباره فیلم ناپلئون

نقد و بررسی فیلم حماسی Napoleon ریدلی اسکات اضافه شد

طلسم‌ها شکت و این ریدلی اسکات بود که با یک فیلم حماسی عظیم سراغ امپراتور فرانسوی بدنام رفت؛ فیلمی با بازی واکین فینیکس برنده اسکار در نقش ناپلئون که از همین الان می‌توانیم آن را در لیست بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ قرار بدهیم. زیرا ریدلی اسکات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان هالیوود با درام‌های تاریخی حماسی غریبه نیست و مغز متفکر فیلم‌های حماسی‌ای مانند گلادیاتور، قلمرو بهشت و رابین هود بوده است. در اینجا همه آنچه که باید درباره ناپلئون ریدلی اسکات بدانید، گردآوری شده است. نقد و بررسی فیلم هم اضافه شد.

بهترین‌ فیلم های بیوگرافی و زندگینامه ای تاریخ

داستان فیلم ناپلئون

فیلم حماسه تاریخی مملو از اکشن ریدلی اسکات، ظهور و سقوط ناپلئون بناپارت Napoleon را با تمرکز بر رابطه پرفراز و نشیب او با ملکه ژوزفین به تصویر می‌کشد. در واقع ناپلئون ریدلی اسکات در مرکز خود، داستان زندگینامه‌ای زبده‌ترین و قدرتمندترین رهبر نظامی فرانسه است که از به قدرت رسیدن او در سال‌های جوانی تا تسلیم شدن نهایی او را در برمی‌گیرد. با اینحال، این فیلم همچنین تاثیرات مخربی را که قدرت و جنگ روی ناپلئون و اطرافیانش می‌گذارد، نمایش می‌دهد. اسکات برای برجسته کردن این ایده‌ها، فیلم را عمدتا از دیدگاه ملکه ژوزفین، همسر ناپلئون و تنها زنی که او واقعا دوستش داشته است، روایت می‌کند.

ناپلئون با مدت زمان ۱۵۷ دقیقه‌ای خود (یا به عبارتی ۲ ساعت و ۳۷ دقیقه)، دومین فیلم بلند اسکات محسوب می‌شود و در کنار خاندان گوچی (با همین مدت زمان) قرار می‌گیرد. گانگستر آمریکایی American Gangster با مدت زمانی نزدیک به سه ساعت (۱۷۶ دقیقه)، از این حیث همچنان در میان فیلم‌های اسکات رکورددار است.

 

زمان پخش و دوبله فیلم ناپلئون در فیلیمو

فیلم پرهزینه و عظیم ناپلئون از روز ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳، همزمان با روز شکرگزاری در ایالات متحده، در سینماهای سراسر جهان به نمایش درآمد. همچین این فیلم یک اکران آی‌مکس نیز داشت. به این ترتیب، ناپلئون اولین فیلم اسکات از زمان بیگانه: کاوننت Alien: Covenant است که در این فرمت اکران می‌شود.

این فیلم بعد از اکران جهانی از طریق اپل تی‌وی پلاس برای تماشا در دسترس مخاطبان قرار گرفت. شما می‌توانید این فیلم مورد انتظار سال را همین الان در فیلیمو با یک دوبله شاهکار و بی‌نظیر و البته اختصاصی تماشا کنید. نسخه دوبله این فیلم یک سورپرایز بزرگ دارد و استاد خسرو خسروشاهی بزرگ، با ناپلئون به دنیای دوبله بازگشته است.

دانلود و تماشای آنلاین فیلم جدید ناپلئون

نسخه طولانی‌تر از ناپلئون در پخش آنلاین

خبر هیجان‌انگیز برای طرفداران اسکات و ناپلئون اینکه بنا به گفته اسکات این فیلم یک نسخه کارگردان (Director’s cut) خواهد داشت که پس از پایان اکران فیلم برای پخش در اپل تی‌وی پلاس در دسترس قرار خواهد گرفت. گفته می‌شود که این نسخه در حال حاضر بیش از ۴ ساعت زمان دارد و زندگی ژوزفین را قبل از ملاقات با ناپلئون به شکل مفصل‌تری به تصویر می‌کشد.

 

بازیگران و عوامل اصلی فیلم ناپلئون

واکین فینیکس در نقش ناپلئون

گروهی از برجسته‌ترین چهره‌های هالیوود در جدیدترین فیلم ریدلی اسکات هنرنمایی کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها سابقه بازی در ژانر تاریخی-حماسی را دارند. در راس آن‌ها می‌توان به واکین فینیکس در نقش امپراتور فرانسه، ناپلئون بناپارت، اشاره کرد. فینیکس پیش از این با بازی در نقش کومودوس ستیزه جو در فیلم حماسی برنده اسکار گلادیاتور با اسکات همکاری کرده است. نقشی که اولین نامزدی اسکار را در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد برای این بازیگر به ارمغان آورد. فینیکس بعد از آن با دو فیلم سربه‌راه باش Walk the Line از جیمز منگولد و استاد The Master از پل توماس اندرسن، دو نامزدی دیگر در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد کسب کرد و سرانجام با فیلم جوکر Joker این جایزه را به خانه برد. او قرار است دوباره نقش شخصیت آرتور فلک\جوکر را برای دنباله این فیلم که در سال ۲۰۲۴ اکران می‌شود، بازی کند.

ونسا کربی در نقش ژوزفین

بازیگر انگلیسی نامزد اسکار، ونسا کربی، نقش مقابل فینکیس را به عهده دارد. او در اینجا همسر ناپلئون، ملکه ژوزفین را به تصویر کشیده و بیش‌تر فیلم بر روابط ناپایدار و پر فراز و نشیب آن‌ها در طول سال‌ها متمرکز است. این اولین باری نیست که کربی را در نقش یک مقام سلطنتی مشاهده می‌کنیم، زیرا پیش از این او را در نقش شاهدخت مارگارت در دو فصل اول سریال تاج The Crown، دیده‌ایم. تکه‌های یک زن Pieces of a Woman که برای کربی نامزدی اسکار را به همراه داشت در کنار عناوین دیگری مانند مأموریت: غیرممکن – فال‌اوت Mission: Impossible – Fallout و مأموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ قسمت اول و دوم Mission: Impossible – Dead Reckoning، از دیگر آثار مطرح این بازیگر خوش‌آتیه هستند.

طاهر رحیم در نقش یک سیاستمدار فرانسوی

هنرپیشه فرانسوی-الجزایری طاحر رحیم که احتمالا اکثر مخاطبان ایرانی او را با نقش شخصیت سمیر در فیلم گذشته The Past اصغر فرهادی می‌شناسند، در نقش سیاستمدار و انقلابی فرانسوی، پل باراس، حضور پیدا کرده است. از دیگر آثار مطرح این بازیگر برنده جایزه سزار (معادل اسکار سینمای فرانسه) می‌توان به فیلم حماسی تاریخی عقاب The Eagle از کوین مک دونالد و درام جنایی یک پیامبر A Prophet از ژاک اودیار، اشاره کرد.

سایر بازیگران ناپلئون

بن مایلز، لودیوین سنیه، متیو نیدهم، یوسف کرکور، ایان مک‌نیس، روپرت اورت، پال ریس، مارک بونار، سام کرین و کاتلین واکر، از جمله دیگر بازیگران شناخته شده‌ای هستند که در ناپلئون نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم همچنین دارای گروه بزرگی از شخصیت‌های فرعی است که در لحظه‌های مختلف سفر ناپلئون حضور پیدا می‌کنند، زیرا بخش زیادی از زندگی او در بخش‌های جزئی‌تر به تصویر کشیده می‌شوند. علاوه بر این، صحنه‌های نبرد ناپلئون نشان می‌دهد که فیلم برای به تصویر کشیدن مقیاس حماسی داستان خود از حضور سیاهی لشکر‌ها و بدلکاران بسیاری بهره برده است.

درباره ریدلی اسکات کارگردان فیلم ناپلئون

ریدلی اسکات، کارگردان ناپلئون، با فیلم علمی تخیلی بیگانه Alien در سال ۱۹۷۹ به شهرت رسید و در سال‌های بعد با کارگردانی فیلم‌های کلاسیک شده‌ای مانند بیلد رانر Blade Runner، تلما و لوئیز Thelma & Louise، گلادیاتور و سقوط شاهین سیاه Black Hawk Down، جایگاه خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان معاصر تثبیت کرد. این کارگردان اسطوره‌ای، چهار نامزدی جایزه اسکار، سه جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم‌های تلما و لوئیز، گلادیاتور و سقوط شاهین سیاه و یک جایزه بهترین فیلم را برای گلادیاتور، در کارنامه دارد. همچنین کارنامه فیلمسازی اسکات طیف متنوعی از ژانرها را پوشش می‌دهد که از علمی تخیلی و جنگی و جنایی تا گانگستری و تاریخی و حماسی را در برمی‌گیرد. او در سال ۲۰۲۱ دو فیلم آخرین دوئل The Last Duel و خاندان گوچی House of Gucci را به ترتیب در قالب ژانر‌های تاریخی-حماسی و جنایی-زندگینامه‌ای ارائه داد. او در حال حاضر مشغول فیلمبرداری گلادیاتور ۲ است که برای اکران در آخر هفته روز شکرگزاری سال ۲۰۲۴ آماده می‌شود. بنابراین می‌توانیم خود را برای تماشای یک اثر حماسی دیگر از این فیلمساز کهنه‌کار آماده کنیم. چراکه همه ما عاشق تماشای درام‌های حماسی اسکات با حضور بازیگران بزرگ و با صحنه‌های اکشن عظیم و چشمگیر هستیم.

چه کسی فیلمنامه ناپلئون را نوشته است؟

اسکات ناپلئون را با فیلمنامه‌ای از دیوید اسکارپا مقابل دوربین برده است که پیش از این با او در فیلم جنایی تریلر تمام پول‌های جهان All the Money in the World، همکاری کرده بود. در کارنامه اسکارپا همچنین نگارش فیلمنامه‌های روزی که دنیا از حرکت ایستاد The Day the Earth Stood Still و فیلم به شدت دست کم گرفته شده The Last Castle، دیده می‌شود.

سایر عوامل سازنده فیلم ناپلئون

فیلمبردار نامزد اسکار، داریوش وولسکی، که فیلمبرداری همه فیلم‌های اسکات را از زمان پرومتئوس Prometheus در سال ۲۰۱۲ انجام داده، پشت دوربین ناپلئون بوده است. از دیگر آثار مطرح وولسکی می‌توان از اخبار جهان News of the World که برایش نامزدی اسکار به همراه داشت و سیکاریو: روز سرباز Sicario: Day of the Soldado، نام برد.

مارتین فیپس در اولین همکاری خود با ریدلی اسکات، موسیقی ناپلئون را ساخته است. این آهنگساز نامزد جایزه امی بیش‌تر بخاطر ساخت موسیقی فصل اول سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders، شناخته می‌شود. او همچنین آهنگسازی فصل سوم و چهارم سریال تاج را انجام داده است.

کلر سیمپسون که یک جایزه اسکار برای فیلم جوخه Platoon الیور استون و یک نامزدی این جایزه بخاطر فیلم باغبان وفادار The Constant Gardener در کارنامه دارد، به همراه سم رستیوو ناپلئون را تدوین کرده است. ناپلئون چهارمین همکاری سیمپسون با اسکات از زمان فیلم همه پول‌های جهان محسوب می‌شود.

 فیلم ناپلئون 2023

 

نقد و بررسی فیلم ناپلئون ریدلی اسکات

Original-Cin | امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰

جان کرک | ارائه تصویری از چنین شخصیت تاریخی خوش اقبالی کار دشواری است. تلاش کمی برای تمجید از او انجام می‌شود و اسکات اطمینان حاصل می‌کند که مخاطب قضاوت خود را درباره اهمیت او در تاریخ انجام می‌دهد.

نیویورک تایمز | امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

منولا دارگیس | ناپلئون تاحدی به این خاطر که از قراردادهای آشنای حماسه‌های تاریخی جریان اصلی پیروی نمی‌کند، کاملا غافلگیرکننده پیش می‌رود و این مسئله به ویژه در مورد شخصیت اصلی شگفت‌انگیز آن، صادق است.

شیکاگو سان-تایمز | امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

ریچارد روپر | همانطورکه انتظار می‌رفت، فیلم حماسی بزرگ ریدلی اسکات – که دهه‌ها بحث ساخت آن مطرح بود – با فیلمبرداری باشکوه خود، تفسیری پرآب‌وتاب و پرنقش‌ونگار از زندگی یکی از مشهورترین و بدنام‌ترین فرماندهان نظامی و سیاسی‌ای است که تاریخ تاکنون به خود دیده است. اما این فیلم همچنین یک کیفرخواست در کمال ناباوری خنده‌دار از مردی بی‌رحم است که آنطور که می‌گویند از کاستی‌های خود هیچ اطلاعی ندارد.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

برنت سایمون | ناپلئون ریدلی اسکات، تصویر کاریکاتوری این شخصیت را واژگون می‌کند و به طرز زیرکانه‌ای تله‌های بسیاری از فیلم‌های زندگینامه‌ای متعارف را دور می‌زند و یک پرتره روانشناختی بسیار درگیرکننده ارائه می‌دهد.

لیتل وایت لایز | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

هانا استرانگ | ناپلئون فیلمی سرگرم‌کننده است که به ستایش از سابقه نظامی شخصیت اصلی خود نمی‌پردازد و همچنین او را به عنوان یک قهرمان به تصویر نمی‌کشد. این داستانی درباره قدرت، وسواس، استثمار و یا در یک کلام داستانی درباره خود تاریخ است.

پلی لیست | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

سایمون تامپسون | ناپلئون یکی از معدود فیلم‌های امسال است که آن را باید روی پرده بزرگ سینما تماشا کرد. یک فیلم حماسی جذاب و مخاطب‌پسند با حضور بازیگران فوق‌العاده‌ای که بازی‌های درجه یکی ارائه می‌دهند. ناپلئون، بهترین فیلم اسکات از زمان مریخی است.

ای بی سی نیوز | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

پیتر ترورز | حتی زمانی‌که این برداشت حماسی از زندگی امپراتور بدنام فرانسه، از مسیر خود منحرف می‌شود با بهره‌مندی از صحنه‌های نبرد بسیار پیشرو از  یک متخصص چیره‌دست ۸۵ ساله (ٰریدلی اسکات) و یک چرخش بازیگری بزرگ از واکین فینیکس در نقش این شخصیت قدرتمند، شما را همچنان میخکوب نگه می‌دارد.

سی‌ان‌ان | امتیاز: ۶۵ از ۱۰۰

برایان لوری | فیلم اگرچه از لحاظ فنی عالی است و تعدادی از صحنه‌های نبرد آن موفق به‌نظر می‌رسند، اما به‌طورکلی در نمایش جنگی تمام عیار به موفقیتی کامل دست پیدا نمی‌کند.

یواس‌ای تودی | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

برایان ترویت | کمدی هجوآمیز، سبعیت میدان نبرد و تراژدی شخصی در این فیلم زندگینامه‌ای با بازی واکین فینیکس در نقش اصلی، با هم ترکیب می‌شوند، اما هرگز بطور کامل در آن جا نمی‌افتند.

Slashfilm | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

کریس اوانجلیستا | اینطور به‌نظر می‌رسد که چیزی در اینجا کم است. اینکه اسکات و گروهش به چیزهایی که نیاز به کاوشی عمیق‌تر دارند، تنها اشاره‌هایی جزئی می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که منتظر نسخه چهار ساعته کارگردان بمانم.

TheWrap | امتیاز: ۵۶ از ۱۰۰

تلما آدامز | لحظه‌های تماشایی بسیاری در فیلم وجود دارد، اما در مجموع حاصل این حماسه خشک و بی‌روح و ناخواسته خنده‌دار، به هیچ‌وجه چشمگیر نیست.

دانلود فیلم ناپلئون

 

Movie Nation | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

راجر مور | این احساس آزاردهنده که ناپلئون ریدلی اسکات به هیچ نتیجه معناداری منجر نمی‌شود و هیچ پیام یا هشداری برای امروز در روایت او به چشم نمی‌آید، در زمان تماشای فیلم با آدم باقی می‌ماند. در واقع به‌نظر می‌رسد که برداشت او از این شخصیت بیش‌تر از آنکه عمیق، ساختارشکنانه و از نظر تاریخی دقیق و روشنگر باشد، کم‌مایه، پراکنده، اغراق‌آمیز و رمانتیک است.

فیلم استیج | امتیاز: ۴۲ از ۱۰۰

فران هوپفنر | با اغماض می‌توان گفت که ناپلئون فیلمی کاملا خنتی و بی‌اثر نیست. فیلمی که نقاط قوت آن در سکانس‌های نبرد طولانی و خونین آن انباشته شده است.

بوستون گلوب | امتیاز: ۳۸ از ۱۰۰

اودی هندرسون | فیلمی آشفته و ناخوشایند که صحنه‌های جنگی آن نیز کم‌تر از حد انتظار و سی‌جی‌آی (CGI) نیز در بسیاری از صحنه‌ها به‌طور شوکه‌کننده‌ای بد است. هر زمان که فیلم در معرض این خطر قرار می‌گیرد که خیلی کسل‌کننده شود، یک سکانس جنگی از راه می‌رسد.

نقد فیلم ناپلئون برگرفته از سایت امپایر

کاترین بری | بازیابی بسیار خوب پیرامون ناپلئون باعث شد که برداشت ریدلی اسکات از ظهور و سقوط امپراتور فرانسه بسیار باشکوه و جدی به‌نظر برسد. اما در واقع فیلم کاملا اینگونه نیست: زیرا به عنوان یک حماسه تاریخی، پیوسته به دنبال این است که با شیوه‌هایی زیرکانه حماسه‌های تاریخی را واژگون کند. به عنوان نمونه، اگر مردی در صحنه‌ای که قرار است نمادی از میهن دوستی تشریفاتی باشد، در ساحلی در فرانسه محبوبش گام بگذارد و سپس خم شود و بوسه‌ای بر زمین بزند، احتمالا باید چند لحظه بعد ماسه را از روی لب‌هایش پاک کند و ناپلئون فیلمی است که این را به شما نشان می‌دهد. اگرچه توصیف ناپلئون به عنوان یک کمدی، اغراق‌آمیز خواهد بود، اما در فیلمنامه اسکارپا، کارگردانی اسکات، ضرباهنگ تدوین کلر سیمپسون و سم رستیوو و در اجرای بی‌روح واکین فینیکس، گرایش قدرتمندی به انحراف از الگوهای ژانری و خلق لحظات شوخ و سرگرم‌کننده وجود دارد.

ما خود ناپلئون را در اوج حکومت وحشت (دورانی از انقلاب فرانسه که طی آن نزدیک به ۴۰ هزار زندانی اعدام شدند)، ملاقات می‌کنیم. هنگامی‌که ماکسیمیلیان روبسپیر (سم تراتون) که عملا قاضی، هیئت منصفه و جلاد کشور است اعدام می‌شود، خلائی در قدرت به وجود می‌آید که باید پر شود. اینجاست که ناپلئون بناپارت پا پیش می‌گذارد. او به عنوان مردی معرفی شده است که از دو چیز لذت می‌برد: جنگ و رابطه با زنان. جنگ‌ها اساسا می‌توانند با هر کسی باشند – او در زمینه نبردهای نظامی یک آدم بوالهوس است -، اما روابط عاطفی‌اش تنها معطوف به یک زن است. و او کسی نیست جز ژوزفین بوهارنه دوست داشتنی که صدایی خش‌دار و جذاب دارد (با حضور یک ونسا کربی عالی). هر چقدر که ناپلئون در نبردها واقعا خوب به‌نظر می‌رسد، در روابط خود با زن‌ها عمدتا مزخرف و بد است. و این موضوع با در نظر گرفتن این نکته که در تاریخ طولانی سینما، مهارت در خشونت با استعداد در عشق ورزی یکی در نظر گرفته می‌شود، پیچش و انحرافی خوب است.

نه اینکه ناپلئون به عنوان یک نابغه نظامی مصون از خطا به تصویر کشیده شود، زیرا اسکات روندی رو به زوال را نشان می‌دهد، اما این همان شخصیت ستمگر دیوانه‌ای نیست که از او انتظار می‌رود. در حالی‌که ناپلئون اسکات خود را دنباله‌روی افرادی مانند ژولیوس سزار می‌داند، آرزوی مشهور امپراتور رومی کالیگولا درباره اینکه ای کاش مردم روم تنها یک گردن داشتند – زیرا اعدام دسته‌جمعی را زیبا و ساده می‌کرد – در خشم‌ و عصبانیت ناپلئون انعکاس می‌یابد؛ جایی‌که او به تنهایی قادر به هدف گیری هر توپ مجزا در میدان نبرد واترلو نیست.

فرقی نمی‌کند که این نقل قول «اگر می‌خواهید کاری انجام بشود، خودتان آن را انجام بدهید» واقعا از ناپلئون است یا نه، زیرا قطعا این همان نگرشی است که او در مسیر خود به سمت این نبرد نهایی، که توسط گروه سوئدی آبا (ABBA) با آهنگ واترلو جاودانه شده، تجسم می‌بخشد. در نهایت تفسیر قانع‌کننده و سرگرم‌کننده اسکات از ناپلئون این است که او به نوعی یک رئیس ریزبین و سخت‌گیر بود. همچنین می‌توان گفت که برداشت اسکات از ناپلئون به‌طور متمایزی طنز‌آمیز و بی‌روح است: فیلمی که تصویری نزدیک، خنده‌دار و غیرمتعارف از یک مرد ارائه می‌دهد، بجای آن‌که داستانی گسترده‌تر و همه‌جانبه را بازگو کند.

امتیازهای فیلم ناپلئون

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۶.۶ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۴.۶ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۵۹ درصد بر اساس ۲۸۶ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۵۸ درصد
منتقدان متاکریتیک ۶۴ درصد براساس ۶۰ نقد

مصاحبه با ریدلی اسکات کارگردان فیلم ناپلئون

واکین شبیه ناپلئون است

  • هر بخشی باید با سرعتی که من کار می‌کنم هماهنگ باشد. بازیگران نمی‌خواهند قبل از هر برداشت داستان زندگی را بشنوند و واقعا نمی‌خواهند ۹ برداشت انجام بدهند. من در همان مراحل اولیه فهمیدم. یکی از بازیگران اصلی که نامش را نمی‌گویم به من گفت عاشق کاری هستم که انجام می‌دهی زیرا خیلی سریع حرکت می‌کنی. این بزرگ‌ترین تعریف بود. او گفت من عاشق دو برداشت هستم.
  • شما باید بدانید که قرار است در گام بعدی چه کاری انجام بدهید و همچنین هندسه صحنه را باید بدانید. شما باید دقیقا بدانید که قرار است چه کاری انجام بدهید تا بتوانید موقعیت دوربین‌ها را براساس آن تنظیم کنید. اگر این کار را نکنید، اولین صحنه‌ خود را قبل از ساعت سه خواهید گرفت و این ایده خوبی نیست.
  • واکین شبیه ناپلئون است. من این را به او نگفتم. من از بازی تکان‌دهنده او در جوکر شوکه شدم. البته از شیوه‌ای که فیلم خشونت را مشروع جلوه می‌داد و آن را ارج می‌نهاد، خوشم نیامد و آن را دوست نداشتم. اما عملکرد او قابل توجه بود و این واقعیت که او قبلا این کار را انجام داده بود، او را به یک مهره بسیار خوب برای فروش فیلم تبدیل کرد.

 

حاشیه‌های فیلم ناپلئون

  • قبل از اینکه ناپلئون به اپل برسد، در استودیوهای قرن بیستم راه‌اندازی شد. اما پس از اینکه قرارداد آن‌ها با اسکات در اواخر سال ۲۰۲۰ به پایان رسید، این غول تکنولوژی تامین مالی و تولید این حماسه تاریخی را به عهده گرفت.
  • تولید ناپلئون در فوریه ۲۰۲۲ شروع شد و در سراسر انگلستان مقابل دوربین رفت. اسکات فیلم‌هایش را  غالبا در زمانی کوتاه آماده می‌کند و این موضوع حتی درباره فیلم عظیمی مانند ناپلئون نیز صدق می‌‌کند. بنابراین جای تعجب نیست که فیلمبرداری ناپلئون تنها چند ماه بعد در مه ۲۰۲۲ به پایان رسید.
  • در تصاویری که از فیلم ناپلئون منتشر شده، می‌توان پی برد که اسکات از تمام سندهای تاریخی موجود برای طراحی و تولید صحنه‌های این فیلم بهره برده است.
  • اسکات مسیری را طی کرد که کوبریک سال‌ها آرزو داشت آن را انجام دهد. می‌گویند کوبریک دوست داشت فیلم ناپلئون را با جک نیکلسون بسازد اما زندگی این مسیر را از او دریغ کرد.
  • گفته می‌شود ریدلی اسکات فیلمنامه ناپلئون را در حین تولید پس از دیدن شخصیت فینیکس تغییر داد: «واکین فینیکس بسیار بسیار از معمولی بودن فاصله دارد. البته نه از روی عمد، بلکه از روی شهود. این چیزی است که باعث می‌شود او انتخاب من برای نقش ناپلئون باشد. اگر چیزی آزارش می‌دهد، امکان ندارد او سکوت کند. فینیکس با پرسش‌های مداومش درباره ناپلئون موجبات تغییراتی سازنده را برای من فراهم کرد. فینیکس خاص‌ترین و متفکرترین بازیگری است که تا به حال با او کار کرده‌ام.»

درجه‌بندی سنی فیلم ناپلئون بناپارت

انجمن تصاویر متحرک آمریکا (MPA) به ناپلئون بخاطر خشونت شدید، برخی تصاویر وحشتناک و محتوای بزرگسالانه و دیالوگ‌های صریح، رتبه R (افراد زیر ۱۷ سال با همراهی والدین) داده است. از این جهت ناپلئون در کنار فیلم‌های اخیر اسکات قرار می‌گیرد، زیرا این کارگردان از زمان فیلم مریخی در سال ۲۰۱۵، فیلمی با رتبه PG-13 (زیر ۱۳ سال با همراهی والدین)، نساخته است.

فهرست جذاب بهترین فیلم های تاریخی

آیا فیلم درباره ناپلئون ساخته شده است؟

چه ناپلئون بناپارت را دوست داشته باشید چه نه، نمی‌توانید جایگاه او را به عنوان یکی از مشهورترین افراد در تاریخ جهان انکار کنید. امپراتور پرآوازه فرانسه و یکی از بزرگ‌ترین رهبران نظامی جهان که تقریبا تمام اروپا را فتح کرد. اما جای شگفتی است که با وجود ردپای تاریخی عظیم ناپلئون، او تاثیر زیادی در فرهنگ پاپ نداشته است. اگرچه بازیگران مختلفی ناپلئون را در کمدی‌هایی مانند سارقان زمان Time Bandits، ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد Bill and Ted’s Excellent Adventure و شب در موزه: نبرد اسمیتسونین Night at the Museum: Battle of the Smithsonian، به تصویر کشیده‌اند، اما درام‌های جدی کمی به طور مستقیم به این مرد پرداخته‌اند.

البته آثار مهمی مانند فیلم صامت ۳۳۰ دقیقه‌ای ناپلئون Napoléon از ابل گانس، فتح Conquest با بازی شارل بوآیه و گرتا گاربو و فیلم دزیره Désirée با بازی مارلون براندو، درباره این شخصیت تاریخی ساخته شده‌اند، اما همه آن‌ها متعلق به بیش از ۶۰ سال قبل هستند. هرچند تلاش‌هایی در این بین صورت گرفت. پیش از به قدرت رسیدن آدولف هیتلر، چارلی چاپلین قصد داشت با دیکتاتور بزرگ The Great Dictator ژنرال فرانسوی را به صلابه بکشاند. همچنین استنلی کوبریک مشغول توسعه فیلمی از ناپلئون بود که حاصل آن یکی از بهترین فیلم‌هایی است که هرگز ساخته نشد!

 

تیزر، پوستر و عکس های فیلم ناپلئون ۲۰۲۳

پوستر فیلم ناپلئون 2023واکین فینیکس در پوستر فیلم ناپلئون 2023پوستر فیلم ناپلئون 2023پوستر فیلم ناپلئون 2023ژوزفین در فیلم ناپلئون

پوستر نسخه آی مکس فیلم ناپلئون 2023
پوستر نسخه آی مکس فیلم ناپلئون

پوستر فیلم ناپلئون

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. امیر محمد می‌نویسد

    قربان اشتراک فیلیمو تموم شده چه کاری کنیم قیمتشم رفته بالا،دیگه برا اینترنت ایرانسل رایگانم نیست چه کار کنیم؟
    چاره ای جز خداحافظ با فیلیمو نیست..

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      همچنان برای مشترکان ایرانسل اشتراک رایگانه. شاید مشکلی در ارتباط بوده، مدتی تامل کنید و دوباره امتحان کنید.

  2. امیر محمد می‌نویسد

    قربان اشتراک فیلیمو تموم شده چه کاری کنیم قیمتشم رفته بالا،دیگه برا اینترنت ایرانسل رایگانم نیست چه کار کنیم؟
    چاره ای جز خداحافظ با فیلیمو نیست.

fosil