معرفی ۱۰ منتقد سینمایی برتر در تمام ادوار

هر منتقد سینمایی از تاثیرگذارترین عوامل فروش یا شکست یک فیلم است؛ برای آشنایی با بهترین منتقدان تمام دوران سینما با فیلیمو شات همراه باشید.

از نخستین روزهای آغاز به‌کار سینما، منتقدان سینمایی نقشی اساسی در پر کردن سالن‌ها (یا دیده شدن فیلم به هر نحو دیگری) داشته‌اند. در طول چندین دهه‌، تعداد بی‌شماری نقد فیلم منتشرشده، اما فقط تعداد معدودی از منتقدان برای نقدهایشان مشهور شده‌اند.
۱۰ منتقد سینمایی مشهوری که در پی می‌آیند، اثری ماندگار در صنعت فیلم‌سازی بر‌جای گذاشته‌اند. برای اطلاعات بیشتر با فیلیمو شات همراه باشید.


۱- آندره بازن (André Bazin)

آندره بازن یکی از بهترین منتقدان سینمایی

آندره بازن فرانسوی یکی از اولین منتقدان سینمایی مهم بود که کارش را از سال ۱۹۴۳ آغاز کرد. او یکی از بنیان‌گذاران مجله فیلم کایه دو سینما بود. مهم‌تر از نقدهای بازن، مقالات جامعی است که او درباره تئوری فیلم نوشته است. ازجمله آن‌ها، نوشتارهایی درباره اهمیت رئالیسم در سینماست که هنوز هم دانشجویان فیلم‌سازی به‌طور گسترده‌ آن‌ها را مطالعه می‌‌کنند.


ژان-لوک گدار و دو سه چیزی که از او می‌دانیم


۲- جودیت کریست (Judith Crist‎)

جودیت کریست یکی از اولین منتقدان زن سینما بود. او بیشتر به دلیل نقدهایش در هرالد تریبون نیویورک و کتابچه‌های راهنما‌ی تلویزیون و حتی حضورش در برنامه صبحگاهی امروز (با عنوان اصلی The Today Show) از شبکه ان‌بی‌سی در دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی شناخته می‌شود. شاید بتوان او را اولین منتقد سینمایی زن نامید که نوشته‌هایش به صورت گسترده در خارج از مجلات زن محور منتشر شدند.

۳- راجر ایبرت (Roger Joseph Ebert)

راجر ایبرت یکی از محبوب‌ترین منتقدان سینمایی

راجر ایبرت یک منتقد سینمایی است که پنجاه سال در شیکاگو سان تایمز به‌نقد فیلم‌ پرداخت. بنابراین بی‌شک او مشهورترین منتقد فیلم در ایالات‌متحده برای تمام ادوار است. ایبرت با شریک تلویزیونی سابق خود، جین سیسکل، سیستم درجه‌بندی اصلی انگشت شست بالا یا پایین را رایج کرد. به دلیل محبوبیت راجر هم در حیطه نشر و هم در تلویزیون، نقدهایش اغلب تعیین‌کننده شانس موفقیت یا عدم موفقیت یک فیلم بودند. حتی جشنواره سالیانه‌ای به نام Ebertfest را راه‌اندازی کرد و در آن به مطرح کردن فیلم‌هایی پرداخت که کمتر دیده‌شده بودند.
ایبرت به همان اندازه که برای نقدهای متفکرانه و عمیقش مشهور است، نقدهایی منفی، هیجانی و غالباً خنده‌دار نیز دارد که ازقضا همان‌ها سبب ماندگاری‌اش شده‌اند. نقد او درباره فیلم شمال (با عنوان اصلی North) ساخته ۱۹۹۴ به دلیل نثر بدسگال و بی‌رحمانه‌اش مشهور شد، ازجمله این نوشته‌: «من از این فیلم متنفرم. متنفر، متنفر، متنفرم ازش.»

۴- پالین کیل (Pauline Kael)

شروع به کار خانم پالین کیل در مقام یک منتقد بسیار جالب است. کیل با یکی از دوستانش در کافی‌شاپ سانفرانسیسکو نشسته بود و درباره یک فیلم صحبت می‌کرد. هم‌زمان سردبیر مجله‌ای صحبت‌های کیل را شنید و به او پیشنهاد کار داد!
کیل بعدها به دلیل تجزیه‌وتحلیل‌های عمیقش در مقام منتقد مجله زنان McCall’s و تلاقى زندگی شخصی و تجربیات کاری‌اش مشهور شد. گاه کیل درباره‌ فیلم‌هایی که اغلب منتقدان آن‌ها را می‌پسندیدند، نظراتی منفی داشت؛ مانند چه زندگی شگفت‌انگیزی (با عنوان اصلی It’s a Wonderful Life) و اشک‌ها و لبخندها (با عنوان اصلی The Sound of Music) و این دست نقدهای او شهرت فراوان دارند.
در سال ۱۹۶۸، کیل به سمت منتقد فیلم در هفته‌نامه نیویورکر منصوب شد. در این دوران، او به‌طور مرتب از فیلم‌هایی حمایت می‌کرد که دیگر منتقدان آن‌ها را نادیده می‌گرفتند یا رد می‌کردند. کیل در سال ۱۹۷۱ مقاله‌‌ای با عنوان ترفیع کین (Raising Kane) نوشت که سبب بدنامی وی شد؛ زیرا در آن مقاله ادعا کرده بود اورسن ولز در نوشتن فیلم‌نامه همشهری کین (با عنوان اصلی Citizen Kane) نقش زیادی نداشته است!


۱۰ فیلمی که همه دوستشان دارند؛ به‌جز پالین کیل!


فیلم اشکها و لبخندها

۵- لئونارد ملتین (Leonard Maltin‎)

لئونارد ملتین نقد فیلم را از سال‌های دبیرستان آغاز کرد. راهنمای فیلم لئونارد ملتین، که به‌طور منظم از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۴ منتشر می‌شد، یکی از محبوب‌ترین راهنماهای مرجع فیلم بود که شامل نقدهای کوتاهی از ملتین بر صدها فیلم بود؛ همچنین وی به مدت ۲۸ سال منتقد برنامه تلویزیونی سرگرمی امشب (با عنوان اصلی Entertainment Tonight) بود.
از آن زمان، ملتین به یکی از منتقدان اصلی پروژه‌های مرتبط با تاریخ سینمای آمریکا تبدیل ‌شده است؛ همچنین وی میزبان برنامه‌های تلویزیونی متنوعی درباره تاریخ فیلم‌ها بوده است.

۶- اندرو ساریس (Andrew Sarris)

اندرو ساریس یکی از منتقدان سینمایی با سابقه

اندرو ساریس، یکی از منتقدان سینمایی باسابقه بود که در هفته‌نامه صدای روستا (با عنوان اصلی Village Voice) فعالیت می‌کرد. او طرفدار سرسخت نظریه مؤلف در سینما بود که کارگردان فیلم را همسنگ نویسنده اصلی می‌دانست؛ همچنین ساریس برای تألیف کتابی به نام سینمای آمریکایی (با عنوان اصلی The American Cinema) مشهور بود. در این کتاب، وی فیلم‌سازان را بر اساس حجم تولیدشان رتبه‌بندی کرد و همچنین منازعاتی بی‌پایان میان طرفداران فیلم‌ها برانگیخت. ساریس با همکارش مالی هاسکل که منتقد فیلم در هفته‌نامه صدای روستا بود، ازدواج کرد.


جدال قلمی میان اندرو ساریس و پالین کیل 


۷- جین شلیط


جین شلیط ظاهری منحصر‌به‌فرد داشت؛ موهایی پرپشت به همراه سبیل و پاپیونی ‌که همیشه به یقه داشت. او پیش از آنکه برای چهل سال (۱۹۷۰–۲۰۱۰) منتقد فیلم در برنامه صبح‌گاهی امروز (با عنوان اصلی The Today Show) در شبکه ان‌بی‌سی شود، برای نشریات گوناگون قلم می‌زد.
همچنین شلیط نویسندهای کمدی‌نویس بود که در بسیاری از نقدهای خود جناس ادبی را به کار می‌برد؛ مثلاً برای عنوان عجیب‌و‌غریب فیلم مردانی که به بزها خیره می‌شوند (با عنوان اصلی The Men Who Stare at Goats) نوشت «مشکل بشود برایش بع‌بع کرد»! حتی حالا که شلیط در انظار عمومی نیست، چهره ظاهری و رفتارهای سرخوشانه همیشگی‌اش، او را سوژه محبوب کسانی کرده که عاشق اقتباس‌های شاعرانه‌اند.

فیلم مردانی که به بزها خیره می‌شوند

۸- پیتر ترورز (Peter Travers)

پیتر ترورز منتقد قدیمی سینمایی مجله رولینگ استونز است که یکی از محبوب‌ترین منتقدان سینمایی تمام ادوار سینما محسوب می‌شود؛ به‌ویژه در بخش‌های تبلیغات و بازاریابی هالیوود.
ترورز تمایل دارد که از فیلم‌ها به حد افراط تمجید و تحسین کند. این بدان معناست که سخنان او اغلب در مطالب تبلیغاتی مانند پوسترها، تریلرها و تبلیغات نقل می‌شوند.
این بدین معنی نیست که ترورز به هر فیلمی که می‌بینید امتیاز خوبی می‌دهد. درواقع، باید گفت که او نقدهای حال‌به‌هم‌زنی هم برای فیلم‌های مشهوری همچون رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد (با عنوان اصلی A River Runs Through Itآرایشگاه (با عنوان اصلی Barbershop) و کله‌خر: شماره دو (با عنوان اصلی Jackass: Number Two) نوشته است. باوجود این‌ها، اگر روی پوستر فیلم یا تبلیغات تلویزیونی نقل‌قولی دیدید، احتمالاً آن نوشته‌ها کار ترورز است.

۹- فرانسوا تروفو (François Truffaut)

فرانسوا تروفو یکی از ماهرترین منتقدان سینمایی


برخلاف بیشتر منتقدان سینمایی، فرانسوا تروفو از فرانسه، فقط فیلم‌ها را مرور نمی‌کرد، بلکه آن‌ها را می‌ساخت. تروفو در سال‌های دهه پنجاه، نقدهای مشهور و دشواری در مجله فیلم کایه دو سینما نوشت؛ اما پس‌ازآن درجایی که می‌دانست برایش سود دارد، سرمایه‌گذاری کرد و کار خود را در قالب یک کارگردان با فیلم چهارصد ضربه (با عنوان اصلی The 400 Blows) در سال ۱۹۵۹ آغاز نمود. وقتی‌که چهارصد ضربه در جشنواره فیلم کن جایزه بهترین کارگردانی را برایش به ارمغان آورد، تروفو ثابت کرد که می‌داند چه می‌گوید، تا حدی که فیلم روز به‌جای شب (با عنوان اصلی Day for Night) ساخته سال ۱۹۷۳، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد!
تروفو به‌عنوان منتقد، بیشتر به دلیل بسط نظریه مؤلف در سینما شناخته می‌شود. او آلفرد هیچکاک را یک مؤلف، الگو می‌داند؛ کسی که کتاب مصاحبه طولانی (با عنوان اصلی The Long Interview) را با وی به چاپ رساند.


نقد مستند «کوبریک به روایت کوبریک»؛ بهترین راه برای شناخت استاد


۱۰- آرموند وایت

آرموند وایت یکی از منتقدان سینمایی مشهور

آرموند وایت برای بسیاری از نشریات از جمله نیویورک پرس و نشنال رویو، نقد و بررسی فیلم نوشته است؛ اما به‌جای مشهور بودن، بسیاری از او با عنوان بدنام یاد می‌کنند!
وایت بیشتر به دلیل نقدهای منفی‌اش برای فیلم‌های تحسین‌شده جهانی مشهور است؛ فیلم‌هایی مانند شگفت‌انگیزان ۲ (با عنوان اصلی The Incredibles 2برو بیرون (با عنوان اصلی Get Outپلنگ سیاه (با عنوان اصلی Black Pantherداستان اسباب‌بازی ۳ (با عنوان اصلی Toy Story 3)، شکل آب (با عنوان اصلی The Shape of Water) و پروژه فلوریدا (با عنوان اصلی The Florida Project)؛ همچنین به دلیل نظرات مثبتش برای فیلم‌هایی که اغلب نقدهایی منفی به همراه داشته‌اند؛ ازجمله آن فیلم‌ها می‌توان بهقطار ۱۵: ۱۷ به مقصد پاریس (با عنوان اصلی The 15:17 to Paris)، لیگ عدالت (با عنوان اصلی Justice League) و تبدیل شوندگان: آخرین شوالیه (با عنوان اصلی Transformers: The Last Knight) اشاره کرد. معترض و ترول القابی هستند که بسیاری از طرفداران فیلم به او داده‌اند و خواهان برکناری او به عنوان منتقد سینمایی برتر در Rotten Tomatoes شده‌اند.
با وجود نقد خلاف میل اغلب نقادان، نوشته‌های وایت اغلب ارزشمندند، زیرا الهام‌بخش تأملات اندیشمندانه‌ای می‌شوند که نظراتش را از سایر منتقدان و علاقه‌مندان به سینما متفاوت می‌کنند.


بهترین انیمیشن های دهه ۲۰۱۰


۱۰ فیلم معمایی برتر که حتما باید ببینید

تماشای فیلم برو بیرون

مارول فیلم جدید پلنگ سیاه را بدون چادویک بوزمن می‌سازد


پوستر فیلم لیگ عدالت به کارگردانی زک اسنایدر 

تماشای فیلم شکل آب

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil