مروری بر کارنامه بازیگری و آمار مخاطبان فیلم‌های آقای کراش العالمین!

پارسا پیروزفر؛ محبوبیت ابدی

۲۲ شهریور سالروز تولد یکی از پرطرفدارترین بازیگران سینمای ایران است

در میان تمام چهره‌های مشهور سینمای ایران که در چند دهه‌ اخیر کار خود را آغاز کرده‌اند، پارسا پیروزفر چهره‌ای کم‌نظیر و حتی منحصربه‌فرد است؛ بازیگری کم‌کار و جذاب که البته عموم تماشاگران پیش‌فرض یا کلیشه‌ ذهنی مشخصی از او در ذهن ندارند و برای همین حضور او در هر فیلمی و ایفای هر نقشی، چه اصلی و چه کوتاه، می‌تواند باعث غافلگیری باشد.
پارسا پیروزفر امروز امسال ۵۰ ساله می‌شود و محبوب‌تر از همیشه در سینما و نمایش خانگی می‌درخشد، پس در این گزارش نگاهی به آمار مخاطبان فیلم‌هایی که او بازی کرده انداختیم.

پارسا پیروزفر با توجه به حضور ۳۰ ساله خود در سینما، موفق به ثبت ۲۴ فیلم سینمایی شده است که از این میان فیلم «وقت چیدن گردوها» به کارگردانی ایرج امامی که در سال ۱۳۸۲ ساخته شد، هیچگاه رنگ پرده را ندید و فیلم/سریال «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران است. این شما و این راه جدی و پرفراز و نشیب سینمایی پارسا پیروزفر در سینمای ما.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

پرونده باز پارسا پیروزفر

پارسا پیروزفر که از ابتدای دهه ۷۰ بازی در سینما با ایفای نقش کوتاهی در فیلم «مجسمه» (۱۳۷۱) ساخته ابراهیم وحیدزاده آغاز کرد و سپس با نقش کوتاه دیگری در فیلم «پری» (۱۳۷۳) داریوش مهرجویی ادامه داد، با نقش‌آفرینی در سریال محبوب آن سال‌ها با نام «در پناه تو» (۱۳۷۳) ساخته زنده یاد حمید لبخنده به شهرت رسید. با اینکه بخش اعظمی از هنرنمایی او در این سریال دچار ممیزی شد و برای همیشه به آرشیو صداوسیما سپرده شد، اما او و ۳ تن دیگر از بازیگران سریال «در پناه تو» برای بازی در فیلم «ضیافت» (۱۳۷۴) به کارگردانی مسعود کیمیایی دعوت شدند.

درخشش پیروزفر در فیلم ضیافت باعث شد تا او در ۲ فیلم دیگر از کیمیایی همچنان حضور داشته باشد: «مرسدس» (۱۳۷۶) و «اعتراض» (۱۳۷۸). پارسا پیروزفر در ۳ فیلم مسعود کیمیایی نقش مکمل داشت و هیچگاه نتوانست به عنوان نقش اصلی در فیلم این کهنه‌کار سینمای ایران ایفای نقش کند.

او در دهه ۷۰ به شدت موفق‌تر و پول‌سازتر از هر وقت دیگری بود. پارسا در دهه ۷۰ تنها توانست در ۸ فیلم سینمایی حاضر شود که با توجه به آمار فروش این آثار، پیروزفر در این دهه در جذب و جلب مخاطب به سالن‌های نمایش‌دهنده کمابیش موفق‌تر بود.

او در دهه ۸۰ با توجه به حضورش در سریال «در چشم باد» که پروسه تولیدش چیزی حدود ۵ سال طول کشید، در ۹ فیلم ایفای نقش کرد که از این میان فیلم «وقت چیدن گردوها» ساخته ایرج امامی که او در کسوت یک روحانی ظاهر شده بود هیچگاه رنگ پرده را ندید و در نهایت در دهه ۹۰ پیروزفر فقط در ۷ فیلم به هنرنمایی پرداخت.

به این ترتیب؛ ۸ فیلم با نقش آفرینی پارسا پیروزفر در رتبه‌های بالای جدول پرتماشاگرترین‌های سال اکران خود قرار دارند و این آمار و ارقام نشان می‌دهد که تنها یک سوم آثاری که او در آن‌ها ایفای نقش کرده است، نزد مخاطبان با استقبال مواجه شده‌اند.

پارسا پیروزفر در سفر سبز
پارسا پیروزفر در سریال سفر سبز کاری از محمدحسین لطیفی

۵ فیلم میلیونی در کارنامه پارسا پیروزفر

۵ فیلم با نقش آفرینی پارسا پیروزفر موفق به جذب بیش از یک میلیون تماشاگر به سالن‌های سینما شده‌اند: «دختران انتظار» (۱۳۷۹)، «مهمان مامان» (۱۳۸۳)، «دختری به نام تندر» (۱۳۸۰)، «عروس خوشقدم» (۱۳۸۲) و «شیدا» (۱۳۷۸). این ۵ فیلم بازه زمانی ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ (۵ سال) را در برمی‌گیرند.

«دختران انتظار» ساخته رحمان رضایی در سال ۱۳۷۸ ساخته و بدون حضور در جشنواره فیلم فجر برای اکران نوروزی سینماهای ایران در نظر گرفته شد. فیلم رحمان رضایی با هنرنمایی نیکی کریمی، شراره رخام، کامبیز دیرباز (اولین تجربه بازیگری‌اش) و فخرالدین صدیق شریف همزمان با «شوکران» بهروز افخمی اکران شد و در تعطیلات نوروزی حتی از «شوکران» هم مخاطبان بیشتری جذب کرده بود. اما به تدریج هرچه از تعطلیلات دورتر می‌شدیم، «شوکران» فاصله خود را از فیلم را بیشتر کرد و سرانجام با اختلاف فاحش یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری نسبت به «شوکران» نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تماشاگر به دیدن فیلم رفتند و رتبه هفتم جدول پرتماشاگرترین‌های سال به فیلم «دختران انتظار» تعلق گرفت.

پارسا پیروزفر در مهمان مامان

«مهمان مامان» به کارگردانی داریوش مهرجویی و نقش آفرینی گلاب آدینه، حسن پورشیرازی، امین حیایی، نسرین مقانلو، ژاله علو، ملیکا شریفی نیا، فریده سپاه منصور پس از موفقیت در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر و نامزدی در ۱۰ بخش از جمله بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (پارسا پیروزفر) و کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم، اول مرداد سال ۱۳۸۳ در سینماهای ایران اکران شد و توانست موفقیت‌هایش را تکمیل کند. بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رتبه پنجم جدول پرتماشاگرترین‌های سال به فیلم مهرجویی رسید.

«دختری به نام تندر» ساخته حمیدرضا آشتیانی‌پور و هنرنمایی بازیگرانی چون ماهایا پطروسیان، لادن مستوفی، خسرو شکیبایی، محمدرضا شریفی نیا، امیرحسین صدیق در کنار پارسا پیروزفر هم بدون حضور در جشنواره فیلم فجر، نوروز سال ۱۳۷۹ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جذب سالن‌های سینماهای نمایش دهنده شدند و رتبه سوم جدول پرمخاطب ترین‌های سال به «دختری به نام تندر» تعلق گرفت.

«عروس خوشقدم» به کارگردانی کاظم راست گفتار و حضور ماهایا پطروسیان، امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا، فرهاد آئیش، حسام نواب صفوی و چنگیز وثوقی با اینکه در بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت اما به موفقیتی دست نیافت. فیلم کاظم راست گفتار چهارم تیرماه سال ۱۳۸۲ در سینماهای ایران اکران شد و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار مخاطب را جذب کرد و دومین فیلم پرتماشاگر سال شناخته شد.

«شیدا» ساخته کمال تبریزی و با نقش آفرینی لیلا حاتمی، بهزاد فراهانی، محمدرضا شریفی نیا، کمند امیرسلیمانی، نادیا دلدار گلچین، زهرا سعیدی، گوهر خیراندش و. . در هفدهمین جشنواره فیلم فجر در سه بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (لیلا حاتمی)، بهترین چهره‌پردازی (فرید کشن فلاح) و بهترین طراحی صحنه (محمدعلی نجفی) نامزد شد و البته با دست خالی جشنواره را ترک کرد. شاید تنها دستاورد «شیدا» کسب عنوان دومین فیلم منتخب تماشاگران پس از «رنگ خدا» مجید مجیدی بود.  «شیدا» پنجم آبان سال ۱۳۷۸ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و توانست بیش از یک میلیون نفر را جذب سالن‌های سینما کند و در جایگاه هشتم جدول پرتماشاگرترین‌های سال قرار گرفت.

پشت صحنه فیلم ضیافت

۳ فیلم با آقا مسعود کیمیایی

پارسا پیروزفر در همان دهه اول فعالیت خود در عرصه سینما در ۳ فیلم از مسعود کیمیایی بازی کرد: «ضیافت»، «مرسدس» و «اعتراض». مجموع تعداد تماشاگران این ۳ فیلم که به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۵.۱۳۷۷ و ۱۳۷۹ به روی پرده رفتند به رقم بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید؛

«ضیافت» در ۲۲ خرداد، «مرسدس» در ۲۸ مرداد و «اعتراض» در ۱۸ خرداد اکران شدند و به ترتیب ۸۴۰، ۸۷۰ و ۵۸۰ هزار مخاطب برای تماشای این فیلم‌ها روانه سالن‌های سینما شدند. اما «ضیافت» در بخش بهترین چهره‌پردازی (مسعود ولدبیگی)، «مرسدس» در بخش‌های بهترین موسیقی متن، بهترین بازیگر نقش اول مرد (محمدرضا فروتن) و بهترین صدابرداری (اسحاق خانزادی) و «اعتراض» در هفت بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد (داریوش ارجمند)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (مهدی فتحی)، بهترین صدابرداری و صداگذاری (اسحاق خانزادی) و بهترین موسیقی متن (مجید انتظامی) نامزد دریافت جایزه از دوره‌های چهاردهم، شانزدهم و هجدهم جشنواره فیلم فجر شدند که در نهایت اسحاق خانزادی برای صدابرداری فیلم «اعتراض» سیمرغ بلورین را به خانه برد.

 

۴ فیلم کمتر از ۳۰۰ هزار نفر مخاطب

پارسا پیروزفر در دهه ۹۰ تنها ۴ فیلم بر پرده سینماها داشت که هیچ یک از این فیلم‌ها که همه از ساخته‌های فیلمسازان جوان بودند، حتی نتوانستند بیشتر از ۱۲۰ هزار تماشاگر داشته باشند. یک فیلم در اکران سال ۱۳۹۳: «زندگی جای دیگری است» (منوچهر هادی)، ۲ فیلم در اکران سال ۱۳۹۴: «شکاف» (کیارش اسدی زاده) و «نزدیک تر» (مصطفی احمدی) و یک فیلم هم در دوران همه گیری کرونا: «بی حسی موضعی» (حسین مهکام).

نمودار آمار فیلم‌های پارسا پیروزفر

امید به درخشش در دهه جدید

چهره جدید پیروزفر با آن ریش و سبیل جوگندمی این روزها طرفداران بیشماری پیدا کرده است بخصوص که همزمان از او یک فیلم روی پرده («مجبوریم») و یک سریال در پلتفرم «فیلیمو» («یاغی») در حال نمایش است. فیلم سینمایی «مست عشق» با هنرنمایی پارسا پیروزفر و شهاب حسینی ساخته حسن فتحی یکی از آن فیلم‌هایی است که قطعا با استقبال مواجه خواهد شد. و همچنین فیلم «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا که در سال ۱۳۹۹ در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و با استقبال هم روبه‌رو شد و در ۳ بخش بهترین فیلمنامه (آیدا پناهنده و ارسلان امیری)، فیلمبرداری (فرشاد محمدی) و موسیقی متن (علیرضا افکاری) نامزد دریافت سیمرغ بلورین هم شد، در سال جاری به روی پرده رفته و فروش خوبی هم داشته و با پایان اکران -به زودی- در جدول زیر وارد می‌شود.

باید منتظر بمانیم و ببینم در دهه اول ۱۴۰۰ او چه مسیری را در زمینه بازیگری طی خواهد کرد.

 

جوایز و افتخارات پارسا پیروزفر

پارسا پیروزفر تا به حال برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر نشده اما تنها یک بار نامزد دریافت این جایزه از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برای بازی تحسین‌برانگیزش در فیلم «مهمان مامان» شده است. افتخارات پیروزفر در جشن خانه سینما کمی بیشتر از جشنواره فیلم فجر است. او برای بازی در «مهمان مامان» تندیس زرین را به دست آورده و همچنین برای بازی در فیلم‌های «شیدا»، «اعتراض» و «اشک سرما» نامزد دریافت جایزه شده است.

 

جدول تعداد تماشاگران آثار اکران شده پارسا پیروزفر

نام فیلم سال ساخت سال اکران تاریخ اکران تعداد تماشاگران رتبه
مجسمه ۱۳۷۱ ۱۳۷۲ ۱۶ تیر ۴۶۲,۵۶۷ ۲۵
پری ۱۳۷۳ ۱۳۷۴ ۱ شهریور ۵۷۶,۵۹۵ ۲۹
ضیافت ۱۳۷۴ ۱۳۷۵ ۲۲ خرداد ۸۳۹,۱۸۳ ۱۲
مرسدس ۱۳۷۶ ۱۳۷۷ ۲۸ مرداد ۸۷۳,۱۷۰ ۶
شیدا ۱۳۷۷ ۱۳۷۸ ۵ آبان ۱,۰۷۶,۸۸۲ ۸
دختران انتظار ۱۳۷۸ ۱۳۷۹ ۱ فروردین ۱,۵۹۹,۶۴۱ ۷
اعتراض ۱۳۷۸ ۱۳۷۹ ۱۸ خرداد ۵۸۰,۹۴۲ ۱۷
دختری به نام تندر ۱۳۷۹ ۱۳۸۰ ۱ فروردین ۱,۲۰۴,۱۷۰ ۳
عروس خوشقدم ۱۳۸۱ ۱۳۸۲ ۴ تیر ۱,۱۴۱,۳۸۸ ۲
مهمان مامان ۱۳۸۲ ۱۳۸۳ ۱ مرداد ۱,۲۲۰,۷۲۴ ۵
اشک سرما ۱۳۸۲ ۱۳۸۳ ۱۸ شهریور ۸۳,۳۶۷ ۲۹
زن زیادی ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ ۱۸ خرداد ۶۳۳,۳۱۵ ۷
نقاب ۱۳۸۳ ۱۳۸۶ ۱۳ اردیبهشت ۲۵۱,۶۷۶ ۱۷
اینجا بدون من ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۲۲ تیر ۲۵۳,۹۸۰ ۱۲
شبانه روز ۱۳۸۸ ۱۳۹۰ ۵ مرداد ۹۱,۱۰۲ ۲۷
اسب حیوان نجیبی است ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۱۸ آذر ۳۵۳,۵۸۷ ۹
زندگی جای دیگری است ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۲۷ فروردین ۱۰۲,۳۷۴ ۲۶
شکاف ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۹ دی ۱۱۲,۷۹۵ ۲۳
نزدیک تر ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۵ اسفند ۱۲,۷۵۲ ۵۴
بی حسی موضعی ۱۳۹۷ ۱۳۹۹ ۱۹ شهریور ۱۸,۱۵۳ ۷
مجبوریم ۱۳۹۸ ۱۴۰۱ ۲۱ اردیبهشت ۳۲,۰۰۰ ۱۱
      میانگین تماشاگر ۵۴۸,۵۸۹  

ده فیلم پرتماشاگر پارسا پیروزفر

نام فیلم سال ساخت سال اکران تاریخ اکران تعداد تماشاگران رتبه
۱ دختران انتظار ۱۳۷۸ ۱۳۷۹ ۱ فروردین ۱,۵۹۹,۶۴۱ ۷
۲ مهمان مامان ۱۳۸۲ ۱۳۸۳ ۱ مرداد ۱,۲۲۰,۷۲۴ ۵
۳ دختری به نام تندر ۱۳۷۹ ۱۳۸۰ ۱ فروردین ۱,۲۰۴,۱۷۰ ۳
۴ عروس خوشقدم ۱۳۸۱ ۱۳۸۲ ۴ تیر ۱,۱۴۱,۳۸۸ ۲
۵ شیدا ۱۳۷۷ ۱۳۷۸ ۵ آبان ۱,۰۷۶,۸۸۲ ۸
۶ مرسدس ۱۳۷۶ ۱۳۷۷ ۲۸ مرداد ۸۷۳,۱۷۰ ۶
۷ ضیافت ۱۳۷۴ ۱۳۷۵ ۲۲ خرداد ۸۳۹,۱۸۳ ۱۲
۸ زن زیادی ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ ۱۸ خرداد ۶۳۳,۳۱۵ ۷
۹ اعتراض ۱۳۷۸ ۱۳۷۹ ۱۸ خرداد ۵۸۰,۹۴۲ ۱۷
۱۰ پری ۱۳۷۳ ۱۳۷۴ ۱ شهریور ۵۷۶,۵۹۵ ۲۹

همه فیلم و آثار پارسا پیروزفر در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

5 نظر
  1. نا شناس می‌نویسد

    واقعا بازیگر درجه یک و بی نظیری هستند مایه افتخار است همچین انسان شریفی شأن سینما ی ایران رو حفظ کردند
    بی حاشیه و ساده و در عین حال شیک
    ای کاش سریال های ایشون رو هم مورد بررسی قرار می دادید

  2. عرفان می‌نویسد

    مست عشق خو قراره سریال بشه چرا گفتید فیلم؟؟؟

  3. zahra می‌نویسد

    واقعا بازیگر بی نظیری هستند

  4. Ghazal می‌نویسد

    واقعا شعور و فرهنگ در جناب آقای پارسا پیروزفر نهفته است

  5. سارا _هاشمی می‌نویسد

    واقعا بازیگری اصیل وبدون حاشیه و بدور ازهرگونه خودشیفتگی

fosil