کاوش در اعماق دنیای پاندورا در فیلم جدید جیمز کامرون

همه چیز درباره فیلم آواتار ۲؛ راه آب

در کوتاه‌ترین فاصله ممکن با عرضه جهانی و با دوبله اختصاصی در فیلیمو ببینید

پس از گذشت ۱۳ سال و تاخیرهای متعدد، استودیو قرن بیستم سرانجام آواتار ۲: راه آب منتشر شد. مخاطبان و طرفداران برای رویارویی با دنباله پرفروش‌ترین فیلم تمام دوران‌ها لحظه شماری کردند و حالا وقت وصال است! آواتار اصلی در سال ۲۰۰۹ به سینماها آمد و با جلوه‌های بصری پیشگامانه خود دنیای علمی تخیلی هیجان انگیزی را خلق کرد که نژاد بیگانه آبی رنگی معروف به نام ناوی در آن زندگی می‌کردند. نژادی که زیستگاه شگفت‌انگیزشان به نام پاندورا بخاطر اکتشافات سودجویانه زمینیان در معرض تهدید قرار می‌گیرد. اینجا سعی کرده‌ایم پرونده کاملی از زمان انتشار خبر تا اکران و توزیع جهانی فیلم جمع‌آوری کنیم. مطلبی که به مرور کامل می‌شود.

قبل از اکران فیلم آواتار جدید (همان آواتار ۲؛ راه آب) باید بدانید که درآمد فیلم آواتار پس از اینکه سال گذشته در چین -دوباره- اکران شد در سطح جهان از ۲.۸ میلیارد دلار گذشت و به این ترتیب توانست از فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» پیشی بگیرد و عنوان پردرآمدترین فیلم تاریخ سینما (بر اساس فروش بلیت) را از آن خود کند. بنابراین بدیهی است که منتظر شکستن همه رکوردها در این آوتار جدید باشیم.

خلاصه داستان آواتار: راه آب

در حالیکه بیش از ۱۰ سال از وقایع فیلم اول می‌گذرد دوباره با جیک سالی و نیتیری ملاقات می‌کنیم. آن‌ها یک خانواده تشکیل داده‌اند و فرزندانی دورگه (نیمه انسان-نیمه ناوی) به نام‌های نتیام، لوآک و توک و یک دختر خوانده دورگه به نام کری دارند. آن دو همچنین یک فرزند انسانی به نام اسپایدر دارند که در واقع پسر نوجوان سرهنگ کواریچ محسوب می‌شود که نیتری و جیک او را به فرزندی پذیرفته‌اند. ما آن‌ها را می‌بینیم که با هم در مناظر شگفت‌انگیز پاندورا زندگی می‌کنند و برای ماندن در کنار یک‌دیگر هر کاری انجام می‌دهند. اما هنگامی که سرهنک کواریچ که پس از مرگ در فیلم اول اکنون در قالب یک آواتار احیا شده است به همراه تیمش برای گرفتن انتقام ظاهر می‌شود، شرایط برای جیک و نیتری تغییر می‌کند. آن دو برای حفاظت از خانواده‌شان مجبور می‌شوند که خانه خود در پاندورا را ترک کنند. به این ترتیب آن‌ها راهی سفری در پاندورا می‌شوند و نزد قبیله‌‌ای ساحلی در شرق پاندورا پناه می‌گیرند. اما دیری نمی‌گذرد که جیک و ارتش ناوی برای نجات سیاره‌شان خود را دوباره در جنگی تمام عیار علیه کواریچ و انسان‌ها می‌بیند.

دانلود و تماشای آنلاین آواتار ۲

بازیگران و عوامل فیلم آواتار جدید

سم ورثینگتون، زویی سلدانا، سیگورنی ویور و استیفن لانگ بازیگران اصلی آواتار ۲ هستند اما از چهره‌های جدید می‌توان به میشل یئو ی در حال حاضر بسیار محبوب و بازیگر قدیمیِ کامرون یعنی کیت وینسلت اشاره کرد. یئو در نقش یک دانشمند (انسان) به نام دکتر کارینا موگ بازی می‌کند و وینسلت که در اینجا در نقش رویال، یکی از اعضای قبیله متکاینا، حضور دارد، پس از گذشت ۲۵ سال برای فیلم دیگری از کارگردان تایتانیک به دنیای آب باز می‌گردد! همچنین ادی فالکو سوپرانوز در نقش ژنرال آردمور، رئیس نیروهای RDA ایفای نقش می‌کند. علاوه بر این اسامی، چهره‌های جدیدی مانند کلیف کرتیس، ژول دیوید مور، سی.سی.اچ. پاوندر، برندن کاول و… به گروه بازیگران فیلم اضافه شده‌اند. اگرچه گفته شده بود که اونا چاپلین سریال بازی تاج و تخت در راه آب حضور خواهد داشت، اما طبق گزارش ایندی‌وایر شخصیت او، وارانگ، در فیلم سوم برای اولین‌بار ظاهر خواهد شد.

یکی از چهره‌های برجسته پشت‌صحنه فیلم، مدیر فیلمبرداری آن راسل کارپنتر است که برای تایتانیک کامرون برنده جایزه اسکار شده است. طراحی جلوه‌های بصری فیلم در شرکت Weta FX نیوزلند انجام شده که توسط سرپرست ارشد FX و برنده چهار جایزه اسکار جو لتری رهبری می‌شود.

 

آواتار ۲ راه آب | سومین فیلم پرفروش تاریخ

فیلم آواتار ۲ راه آب تا ۳ آوریل ۲۰۲۳، حدود ۶۸۱.۹ میلیون دلار در آمریکا و کانادا و ۱.۶۳۰ میلیارد دلار در سایر مناطق جهان فروش داشته است. در مجموع دنباله آواتار تا این تاریخ در سراسر جهان ۲.۳۱۲ میلیارد دلار فروش کرده است. راه آب در افتتاحیه اکران خود به فروشی ۴۴۱.۷ میلیون دلاری دست پیدا کرد که آن را در رتبه یازدهم پرفروش‌ترین افتتاحیه‌های تاریخ قرار داد. همچنین این فیلم پس از مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۶۰۱ میلیون دلار) و دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی در رتبه سوم موفق‌ترین افتتاحیه یک فیلم از زمان شیوع پاندمی قرار می‌گیرد.

همچنین آواتار:‌ راه آب در مجموع نه تنها پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲، بلکه سومین فیلم پرفروش تمام دوران و پرفروش‌ترین فیلم دوران پاندمی است. تاپ گان: ماوریک، مرد عنکوبی:‌ راهی به خانه نیست و دنیای ژوراسیک:‌ قلمرو ۳ فیلم دیگری هستند که در دوران پاندمی فروشی بیش از یک میلیارد دلار داشته‌اند. جالب است بدانید که تاکنون ۶ فیلم توانسته‌اند به فروشی بیش‌تر از ۲ میلیارد دلار دست پیدا کنند در حالیکه نیمی از این لیست را جیمز کامرون کارگردانی کرده است: آواتار ۱ که به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تمام دوران شناخته می‌شود در کنار آواتار: ٰراه آب و تایتانیک (در مقام چهارم). انتقام جویان: پایان بازی (در مقام دوم)، جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (در مقام پنجم) و انتقام‌جویان:‌ جنگ ابدیت (در مقام ششم)، ۳ فیلم دیگر این فهرست ۶ تایی هستند.

 

نقد و بررسی فیلم جدید آواتار: راه آب

نیویورک پست | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

جان اولکسینسکی | صرف مدت زمانی بیش‌تر از یک دهه برای پاندورا ارزشش را داشت. کامرون باشکوه‌ترین فیلم از زمان آواتار را ارائه کرده است. فیلمی با مدت زمانی بیش‌تر از ۳ ساعت که هرگز افت نمی‌کند. در زمانی که سینماها در حال تلاش برای بازیابی جایگاه خود هستند، چه چیزی بهتر از فیلم عظیمی که شکوه پرده بزرگ را جشن می‌گیرد؟

امپایر | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

نیک دی سملین | جیمز کامرون با حماسه دریایی کیهانی‌ای ظاهر شده است که فقط خود او می‌توانست آن را بسازد؛ فیلمی جسور و نامتعاف، پرشور، لذت بخش و بسیار بسیار آبی.

شیکاگو سان-تایمز | امتیاز: ۸۹ از ۱۰۰

ریچارد روپر | پاندورا همچنان یکی از شگفت‌انگیزترین دنیاهایی است که تاکنون روی پرده بزرگ دیده‌ایم.

کلایدر | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

راس بونیم | کامرون در طول ۳ ساعت این آدم بی‌اعتقاد به آواتار را به بیننده‌ای تبدیل کرد که نمی‌تواند هر ۲ سال یکبار منتظر یک دنباله جدید بماند. آواتار: راه آب واقعا شروعی تازه برای این مجموعه بنظر می‌رسد، زیرا کامرون و تیمش در عین حال که یکی از خارق‌العاده‌ترین تجربه‌هایی را که می‌توان در سینما داشت را تجسم می‌بخشند، نقاط ضعف فیلم اول را برطرف می‌کنند و فیلمنامه و شخصیت‌ها را بهبود می‌بخشند.

هالیوود ریپورتر | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

دیوید رونی | این دنباله ۳۵۰ میلیون دلاری از لحاظ پیچیدگی روایی و به ویژه دیالوگ تقریبا به اندازه نسخه قبلی خود ساده و حتی گاهی ضعیف است. اما جهان گسترده و از لحاظ زیستی متنوع آن شما را به سمت خود می‌کشاند و جلوه بصری آن شما را مسحور نگه می‌دارد. اشتیاق آن برای آگاهی از محیط زیست تکان‌دهنده بنظر می‌رسد و صحنه‌های مبارزه آن به همان اندازه که هر مخاطب مولتی پلکس (پردیس‌های سینمایی) می‌خواهد جذاب و هیجان‌انگیز است.

مجله اسلنت | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

کیت اولیچ | آواتار:‌ راه آب علی رغم همه شور و هیجان بسیاری که از طریق جلوه‌گری‌های باشکوه و پیشتازانه‌اش ارائه می‌کند، در نهایت شما را با یک پرسش آزاردهنده مواجه می‌کند: سرگرمی به چه قیمتی؟

Slash Film | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

کریس اوانجلیستا | آواتار: راه آب بیش از حد طول می‌کشد اما هر وقت که می‌خواهد جذاب و هیجان‌انگیز است.

We Got This Covered | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

آواتار: راه آب به عنوان یک تجربه اثری بی‌نظیر است، اما از لحاظ داستان گویی جیمز کامرون در همان تله‌هایی گیر می‌کند که در نخستین دیدارش از پاندورا در آن‌ها به دام افتاده بود.

آبزرور | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

دیلان راث | تماشای آواتار: راه آب مانند تماشای یکباره یک فصل از یک سریال تلویزیونی است، نه به این دلیل که می‌خواهید آن را بدون وقفه ببینید، بلکه به این خاطر که می‌دانید اگر تماشایش را متوقف کنید، دیگر هرگز دیدن را ادامه نخواهید داد.

گاردین | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

پیتر بردشاو | بجز جلوه بصری پیشرفته چه چیزی در آن می‌یابیم؟ یک پیرنگ داستانی متزلزل و بی‌مزه که مانند یک داستان کودکان بدون شوخ‌طبعی است؛ یک داستان نوجوانانه بدون تاثیر احساسی؛ یا یک اکشن دلهره‌آور خالی از هیجان واقعی قدرتمند.

سان فرانسیسکو کرونیکل | امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

میک لاسال | آواتار: راه آب داستانی یک ساعته است که ۱۹۲ دقیقه دور خود پرسه می‌زند.

آواتار 2 راه آب

چکیده‌ای از نقد آواتار: راه آب از سایت Vulture

بیلگه ابیری | جیمز کامرون هرگز پاندورا را ترک نمی‌کند. این موضوع پس از تماشای آواتار: راه‌ آب، دنباله فیلم بسیار عظیم و موفق سال ۲۰۰۹ او، کاملا مشخص است. در گذشته، کارگردان بعد از هر یک از بلاک‌باسترهای بزرگ خود، ایده ساخت پروژه‌هایی کوچک‌تر و شخصی‌تر را مطرح می‌کرد. اما راه آب نشان می‌دهد که کامرون دیگر نیازی به خروج از محدوده این قمر فراخورشیدی در منظومه آلفا قنطورس ندارد تا چیزی شخصی‌تر بسازد. اگر بخش زیادی از فیلم اول صرف این شد که جیک سالی (سم ورثینگتون) حس نیت خود را نسبت به قبیله بیگانه جدیدش ثابت کند، راه آب مملو از شخصیت‌هایی است که سعی می‌کنند در حالیکه سایه‌هایی از زندگی‌ قبلی‌شان را همراه خود دارند، هویت جدید خودشان را به دست آورند.

هنگامی که دوباره جیک را ملاقات می‌کنیم، او و نیتیری (زوئی سالدانا) صاحب ۳ فرزند شده‌اند و ۲ بچه دیگر نیز عملا به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند: کری نوجوان (سیگورنی ویور) که به شکل مرموزی از آواتار ناوی خفته دکتر گریس آگوستین – شخصیت دانشمند فقید ویور از فیلم قبلی – متولد شده است و اسپایدر (جک چمپین) که در پایگاه انسانی پاندورا به دنیا آمده اما بخاطر اینکه برای انتقال به زمین در زمان رانده شدن استعمارگران (یا همان مردم آسمان) بسیار کوچک بوده، همانجا ماندگار شده است. پس از رسیدن گروه جدیدی از مردم آسمان، جیک متوجه می‌شود که بطور خاص هدف آن‌ها قرار گرفته است و به همین دلیل به همراه خانواده‌اش از اقیانوس پاندورا به سمت آوائاتلو، دهکده‌ای از قبیله متکایینا، حرکت می‌کند. جایی که اهالی این ساحل صخره‌ای فیروزی رنگ به تازه‌واردان در ابتدا با سوء‌ظن و سپس با تحقیر نگاه می‌کنند (یکی از آن‌ها بعد از اینکه متوجه می‌شود بچه‌های جیک برخلاف ناوی‌ها پنج انگشت دارند فریاد می‌زند «خون اهریمن توی رگ‌هاشونه»). با اینحال خانواده سالی که به عنوان افرادی عجیب و عریب از جانب اهالی آنجا شناخته می‌شوند، شروع به یادگیری روش‌های متکایینا می‌کنند.

۱۰ فیلم علمی تخیلی که احتمالاً ندیده‌اید

همچنین نوع پیچیده‌ای از دگردیسی در سمت شخصیت‌های بد داستان اتفاق می‌افتد. سرهنگ مایلز کواریچ (استیون لانگ)، شرور انسانی سرسخت فیلم اول را اکنون به عنوان یک آواتار ناوی می‌بینیم. بنابراین اکنون جنایتکار روانی متنفر از ناوی‌ها به عنوان یک ناوی جانی بازگشته است، در حالیکه یک دشمنی شخصی با جیک و خانواده‌اش دارد. کامرون به صورت موازی تلاش‌های سالی و کواریچ برای سازگاری را نمایش می‌دهد (اولی برای انطباق با زندگی متکایینا و دومی برای نزدیک شدن به ناوی‌ها). در حالیکه  یک سو سخاوت، گشودگی و فروتنی در برابر طبیعت (سالی و خانواده‌اش) و در سوی دیگر یک سلطه‌جویی نرینه‌وار خالص (کواریچ و همراهانش) دیده می‌شود.

اگرچه بچه‌های جیک به دلیل نا‌آشنایی‌شان با دریا مورد تمسخر قرار می‌گیرند، اما تلاش صادقانه‌ای برای برقراری ارتباط با متکاییناهای عمدتا ناهمراه و هموطن‌های نهنگ مانندشان به نام تولکون‌ها از خود نشان می‌دهند. و اینجا کامرون نمی‌تواند جلوی خود را بگیرد. او به عنوان یک شیفته دیرین اقیانوس این دریاهای خیالی را خلق کرده است و می‌خواهد هر لحظه از زمان فیلم که می‌تواند را صرف کاوش در شگفتی‌های دیجیتال آن‌ها کند. اما در طول این سکانس‌ها چیز دیگری نمایان می‌شود. اگر آواتار اول به این دلیل قابل توجه بود که سرزمین‌های شگفت‌انگیزی را به ما نشان می‌داد که شبیه زمین ما نبودند، راه آب به این خاطر چشمگیر و تماشایی است که به ما نشان می‌دهد این جهان در واقع چقدر شبیه دنیای ما است. کامرون در خلق دنیای جنگلی پاندورا در فیلم اصلی، به وضوح از اکوسیستم‌های دریایی موجود وام گرفت. در حالیکه ارواح شاخک‌دار شناور و موجودات زیست‌تاب آن در واقع ظاهری ماورایی داشتند.

اما اکنون و در این دنیای زیر آبی، آن‌ها دوست داشتنی و به شکل عجیبی تقریبا ساده بنظر می‌رسند. در واقع دنیای سینمایی جدید کامرون، علاوه بر فیلم برجسته‌ای مانند تایتانیک، در درجه نخست مستندهای او در مورد اکتشاف در زیر دریا نظیر اشباح غوطه‌ور (Ghosts of the Abyss) را به یاد می‌آورد. این سکانس‌های رویایی و مملو از نهنگ بسته به اینکه مخاطبان را خسته یا مسحور خود کنند، هم می‌توانند عامل موفقیت و هم شکست فیلم باشند. به عنوان مثال من به عنوان یک شیفته اقیانوس کاملا مسحور بودم، اما نسبت به اینکه همه نیز این احساس را داشته باشند، مردد هستم. اما در مجموع به راحتی می‌توانیم خود را درون ریتم و آهنگ روان و آرام این جهان زیر دریایی بخوبی خلق شده، غرق کنیم. دنیایی که در آن آبی که شخصیت‌ها را در بر می‌گیرد به تدریج به استعاره‌ای از بهم پیوستگی همه موجودات زنده تبدیل می‌شود.

آواتار 2 راه آب

یکی از انتقادات (معتبر) نسبت به آواتار اول این است که شخصیت‌ها بیش‌تر در خدمت کاوش محیط فوق‌العاده فیلم هستند. اما در اینجا بنظر می‌رسد که کامرون این انتقاد را پذیرفته است. در نتیجه، او زمانی را صرف ایجاد پویایی خانواده جیک، امیدها و ترس‌های والدین و اضطراب‌ها و بی‌قراری‌های بچه‌ها می‌کند. شورشیان نوجوان، وحشت طرد شدن، دار و دسته‌های متخاصم، روابط عاشقانه بین قبیله‌ای در حال جوانه زدن، والدین سلطه‌جو و… همگی در اینجا وجود دارند. ما برش‌هایی از تولدها، پرتره‌های خانوادگی، رشد و بالغ شدن بچه‌ها و حتی لحظاتی از قرار عاشقانه جین و نیتیری را دریافت می‌کنیم.

در همین حال، آموزش‌های نظامی جیک همچنان ادامه دارد و او خانواده‌اش را مانند یک افسر سختگیر اداره می‌کند. حتی در جاهایی نیتیری جیک را بخاطر سخت‌گیری‌های بیش از حد نسبت به فرزندانش ملامت می‌کند:«این یک جوخه جنگی نیست، یک خانواده است». گاهی می‌توان به این فکر کرد که راه آب ممکن است در میان چیزهای دیگر به نوعی نسخه کامرون از یک درام خانوادگی باشد. در نهایت همه این زمان سپری شده با شخصیت‌ها نتیجه می‌دهد و در پایان فیلم تمام صحبت‌های آن درباره خانواده، درست و حقیقی بنظر می‌رسند.

البته هیچ کدام از این‌ها بطور خاص اصیل و نوآورانه نیستند، هرچند اورجینال بودن هرگز نقطه قوت کامرون نبوده است. او دوست دارد داستان‌های آشنا را با تغییرات تازه و قدرتمندتر و درخشان‌تر از قبل ارائه بدهد. از این نظر، او شبیه یک کارگردان سینمای صامت است که از بازی با کهن الگوها، داستان‌ها و اسطوره‌های آشنا لذت می‌برد اما بگونه‌ای آن‌ها را طراحی می‌کند که حتی دلزده‌ترین بینندگان را مجذوب خود می‌سازد. او در اینجا خشم بسیار خود (و ما را) به سمت ویرانی‌های دنیای طبیعی هدایت می‌کند و یک فانتزی انتقام‌جویانه را ارائه می‌دهد که در ساحلی عجیب در کهکشانی دور اتفاق می‌افتد که از قضا شبیه نسخه‌ای پیشرفته و وهم‌انگیز از جهان خودمان است.

امتیازهای فیلم آواتار: راه آب (تا زمان انتشار مطلب)

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۷.۷ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۷.۳ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۷۶ درصد بر اساس ۴۳۳ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۹۲ درصد
منتقدان متاکریتیک ۶۷ درصد براساس ۶۸ نقد

 

گزیده‌ای از صحبت‌های جیمز کامرون درباره آواتار: راه آب

  • من شبیه پیتر جکسون هستم که می‌خواهد ارباب حلقه‌ها را بسازد، اما هنوز ارباب حلقه‌هایی وجود ندارد، بنابراین باید ابتدا تالیکن باشم که ارباب حلقه‌ها را خلق کنم و سپس می‌توانم پیتر جکسون باشم.
  • چگونه تار (فیلم نامزد اسکار تاد فیلد Tar) را با آواتار مقایسه می‌کنید؟ چطور قضاوت می‌کنید که کدام یک بهتر است؟ این مقایسه مضحک بنظر می‌رسد. (صحبت‌ کامرون درباره رقابت راه آب در اسکار)
  • من به عنوان کارگردان همیشه به نقاط مختلف دنیا سفر کرده‌ام. من وقت کافی برای فرزندانم ندارم و بنابراین فقط به مسائلم رسیدگی می‌کنم. بنظر من هنرمندان باید این کار را بکنند. آن‌ها باید بنویسند، نقاشی کنند و هر آنچه می‌دانند را انجام بدهند.
  • اگر مردم کمتر جیک سالی را به یاد می‌آورند تا مثلا لوک اسکای‌واکر تا حدی به این دلیل است که آواتار تنها یک فیلم در اسطوره‌شناسی خود است. شما وقتی یک موفقیت خارق‌العاده دارید، ظرف ۳ سال آینده به آن بازمی‌گردید. این صنعت دقیقا اینگونه عمل می‌کند. شما دوباره بازمی‌گردید و این تاثیر فرهنگی را در طول زمان ایجاد می‌کنید. مارول شاید ۲۶ فیلم برای ساختن یک جهان ارائه کند. …ما بعد از این فیلم خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد.

آواتار 2

آواتار ۳ و آواتار ۴ کی می‌آید؟

جیمز کامرون در گفت‌وگویی با دنی ویلنو اشاره کرده که فرایند فیلمبرداری دو دنباله اول را به اضافه کمی از قسمت ۴ ترکیب کرده است: «ما بر اساس صحنه‌ها و لوکیشن‌ها، برنامه فیلمبرداری آواتار ۲ و ۳ را با یک‌دیگر ترکیب کردیم. من گفتم بیاید به شیوه‌ای عمل کنیم که انگار یک مینی‌سریال ۶ ساعته است. همه صحنه‌های ۲ و ۳ را همزمان فیلمبرداری می‌کردیم. این فرایند کم و بیش رویکرد اصلی ما بود».

آواتار ۳ برای اکران در دسامبر ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است و آواتار ۴ و ۵ نیز به ترتیب در دسامبر ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ به سینماها می‌آیند. بنابراین اگرچه ۱۳ سال از نخستین آواتار می‌گذرد اما می‌توانیم خوشنود (و البته خوشبین) باشیم که دهه آینده را می‌توانیم با دنیای پر از شگفتی آواتار جدید سپری کنیم.

 

دوبله اختصاصی آواتار جدید در فیلیمو

همان‌طور که می‌دانید فیلیمو در کوتاه‌ترین فاصله ممکن با پخش جهانی فیلم، نسخه باکیفیت و دوبله اختصاصی آواتار ۲ را روی خروجی خود قرار داد. مدیر دوبلاژ این فیلم مینا قیاسپور است، ترجمه را سیاوش شهبازی انجام داده و امور فنی صدا را سعید میری به عهده گرفته است.

صداپیشگان آواتار ۲ راه آب:

  • افشین زینوری
  • سعید شیخ زاده
  • بهروز علی محمدی
  • کتایون اعظمی
  • فریبا رمضانپور
  • غلامرضا صادقی
  • مینا قیاسپور
  • علی منانی
  • سارا جعفری
  • علیرضا اوحدی
  • محمد فصیحی نیا
  • فرزاد احمدی
  • نغمه عزیزی
  • سارا گرجی
  • سعید میری
  • علیرضا محسنی
  • ارسلان جولایی
  • ابوالفضل شاه بهرامی

 

| مطالب قدیمی |

تیزر رسمی فیلم آواتار جدید ۲؛ راه آب

گمانه‌زنی‌هایی درباره تیزر آواتار جدید

تصاویر خیره‌کننده تریلر با صدایی که می‌توانیم آن را احساس کنیم، همگی از یک ضیافت تماشایی خبر می‌دهند. غرق شدن در مناظر شگفت‌انگیز و چند بعدی پاندورا بسیار هیجان‌انگیز است، حتی اگر فقط برای ۱۰۵ ثانیه باشد. تریلر بر جیک و نیتری (با بازی زوئی سالدانیا) تمرکز دارد و شامل نماهایی فوق‌العاده از آب‌های لاجوردی رنگ پاندورا -هم در بالا و هم در زیر سطح-، موجودات پرنده معرفی شده در فیلم اول و موجودات نهنگ مانند جدید می‌شود. در جایی از تیزر سم ورثینگتون که نقش جیک را بازی می‌کند، موسیقی را قطع می‌کند و به شکل مرموزی می‌گوید:«من یک چیز را می‌دانم – هر کجا که برویم، این خانواده قلعه ما است».

اولین تصویری که می‌بینیم کودکانی هستند که در میان طبیعت سرسبز پاندورا بازی می‌کنند. تصویری که بنظر می‌رسد نشان می‌دهد از زمان وقایع فیلم اول صلح بیش‌تری بر پاندورا حاکم است، هرچند در پایان تریلر همه چیز تغییر می‌کند. علاوه بر این بنظر می‌رسد که در اینجا کودکان ناوی در کنار یک کودک انسان در حال بازی هستند که این خود نشان‌ می‌دهد که تبادل بین فرهنگی امکان‌پذیر است. دو زیست بودن به ناوی‌ها این امکان را می‌دهد که نه تنها از مناظر پاندورا در بالای زمین لذت ببرند، بلکه بتوانند از صخره‌های مرجانی چند رنگی زیر آب، دیدن کنند.

ما عادت کرده‌ایم که ناوی‌ها را منحصرا به عنوان یک جامعه شکارچی – گردآورنده (جامعه‌ای که اصلی‌ترین روش معیشت آن تغذیه مستقیم از گیاهان خوراکی و حیوانات حیات وحش است) در نظر بگیریم که در هماهنگی با طبیعت زندگی می‌کنند. اما این تریلر به ما می‌گوید که ظاهرا همه چیز تغییر کرده است. شاید آن‌ها روش‌هایی را از انسان‌ها درباره نحوه انجام پروژه‌های ساختمانی و صنعتی آموخته‌اند، یا اینکه در این مکان‌ها نسبت به گذشته احساس راحتی بیش‌تری دارند. همچنین بنظر می‌رسد که آن‌ها لباس‌ نظامی پوشیده‌اند. البته ممکن است آن‌ها آواتارها باشند. هیبریدهای ناوی-انسانی که توسط انسان‌ها اداره می‌شوند (مانند جیک در فیلم اول).

همچنین ظاهرا ناوی‌‌ها پس از شکست دادن نیروهای مزدور انسانی در فیلم اول، با اسلحه‌ها و تاکتیک‌های نظامی دشمنان سابق خود سازگار شده‌اند، یا شاید این‌ها آواتارهایی هستند که توسط همان مزدوران هدایت می‌شوند. چراکه می‌دانیم تریلرها می‌توانند تا چه اندازه گمراه‌کننده باشند. به عنوان نمونه در تریلر می‌بینیم که انسانی با تیر و کمان ناوی می‌جنگد. شیوه تدوین تریلر این تصور را در ذهن ما ایجاد می‌کند که این انسان به ناوی‌های مسلحی که در تصویر قبل از آن دیده‌ایم، حمله می‌کند، در حالی که او شاید فرزند انسانی جیک و نیتری باشد که در کنار دوستان ناوی خود در حال جنگیدن است. چراکه بنظر می‌رسد او همان فرزند انسانی نیتری و جیک یعنی اسپایدر باشد. متاسفانه صلح برای همیشه دوام نمی‌آورد. همانطور که لحظه‌های پایانی تریلر آواتار: راه آب، ظاهرا ناوی‌ها را باری دیگر در جبهه نبرد نشان می‌دهد. هرچند در اینجا دریا میدان جنگ خواهد بود.

آواتار 2

آیا جیمز کامرون انقلابی دیگر در دنیای سه بعدی ایجاد می‌کند؟

کامرون قصد دارد با آواتار:‌ راه آب، بزرگ‌ترین شاهکار خود را ارائه کند. او می‌خواهد راه آب نه تنها مانند آواتار اصلی به فروشی فوق‌العاده برسد بلکه بتواند مخاطبان و صاحبان سینماها را متقاعد کند که دوباره دنیای سه بعدی را در آغوش بگیرند. ماموریتی که بنظر می‌رسد کامرون در آن موفق خواهد بود. این در حالی است تنها ۹ درصد از فروش بلیت اولین آخر هفته اکران دکتر استرنج ۲ به مخاطبانی تعلق دارد که آن را به صورت سه بعدی دیده‌اند. این رقم با درصد مخاطبانی که به صورت سه بعدی در بازه مشابه – اولین اخر هفته اکران – به نماشای فیلم‌های مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۹ درصد)، کاپیتان مارول (۱۱ درصد) و مرد مورچه‌ای و زنبورک (۱۰ درصد) – دو تای اخر قبل از همه‌گیری – نشسته‌اند، فاصله زیادی ندارد. باتوجه به اینکه آواتار با استفاده از قالب سه بعدی در سال ۲۰۰۹ شکل دیگری از سینما را رونق بخشید، دیزنی ناچار است که با آواتار؛ راه آب دوباره مخاطبان را در مورد این شکل از سینما هیجان‌زده کند.

جاش فریدمن در کنار کامرون وظیفه اصلی پیوند دادن جهان دو فیلم آواتار را به عهده داشته‌اند. فریدمن که پیش‌نویس اولیه جنگ دنیاها استیون اسپیلبرگ را نوشته و روی مجموعه‌هایی مانند نابودگر: ماجراهای سارا کانر و برف‌شکن کار کرده است، با داستان‌های علمی تخیلی آشنایی کامل دارد. جان لاندو که در کنار کامرون تهیه‌کنندگی فیلم را به عهده دارد درباره فیلمنامه راه آب می‌گوید: «یکی از نقات قوت فیلمنامه‌های جیمز کامرون این است که همیشه مضامین جهانی و معاصر در داستان‌هایش قرار می‌دهد».

جیمز کامرون عادت کرده است دنباله‌هایی بسازد که به شکل قابل توجهی فراتر از نسخه اصلی قرار می‌گیرند. به عنوان یک نمونه فیلم نابودگر ۲: روز داوری را در نظر بگیرید. اکنون کامرون می‌گوید که دنباله آواتار باعث می‌شود وحشت زده بشوید در حالی که دهان‌تان از تعجب باز مانده است. از همان نخستین تیزری که از آواتار ۲ منتشر شده می‌توان پی برد که کامرون ادعای گزافی را مطرح نکرده است.

آواتار 2

دنباله‌های آواتار: گران‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

لاکلن مرداک، مدیرعامل فاکس قرن بیست و یکم، در مصاحبه با ورایتی ادعا می‌کند که دنباله‌های آواتار گران‌ترین فیلم‌های تاریخ را تشکیل می‌دهند. گزارش شده است که چهار دنباله آواتار مجموعا بیش‌تر از یک میلیارد دلار هزینه – به عبارتی هر کدام بیش‌تر از ۲۵۰ میلیون دلار – هزینه خواهند داشت. هرچند این رقم ۲۵۰ میلیون دلاری در چند سال گذشته به هیچ وجه رقم عجیبی بنظر نمی‌رسد. اما اگر این گزاره که گران‌ترین فیلم‌ها معمولا در طول زمان بیش‌ترین درآمد و سود را دارند را درست در نظر بگیریم – و با توجه به موفقیت‌ همه جانبه آواتار ۲۰۰۹ – می‌توانیم از همین الان انتظار داشته باشیم که باری دیگر فیلمی از کامرون رکوردهای گیشه را جابجا خواهد کرد.

 

بازگشت چهره‌های قدیمی به آواتار راه آب

جای شگفتی است که کلنل کواریچ فقید استیون لانگ دوباره به کابوس‌های ناوی بازمی‌گردد (احتمالا در قالبی جدید و با استفاده از هوش مصنوعی). شخصیتی پرانرژی و سخت‌کوش که بخاطر چهره زخمی و نقل قول‌های مشهورش، شناخته می‌شود. کاراکتری که کامرون در سال ۲۰۱۷ ادعا کرد شخصیت شرور هر چهار دنباله خواهد بود. در حقیقت، آوتار ۲ به اندازه یک فیلم زامبی از جورج رومرو، مرده‌های به زندگی برگشته زیادی را وعده می‌دهد. سیگورنی ویور که شخصیت او دکتر گریس آگوستین در فیلم اول از بین رفت نیز باز می‌گردد. جزئیات چندانی تا به امروز از نقش او فاش نشده است، اما می‌دانیم که در همه دنباله‌ها حضور خواهد داشت. در تریلر هیچ تصویری از او و کواریچ دیده نمی‌شود. از دیگر بازیگران بازگشته می‌توان به جووانی ریبیسی، ژول دیوید مور، دیلیپ رائو، مت جرالد و سی.سی.اچ. پاوندر اشاره کرد.

جیمز کامرون کارگردان آواتار راه آب

دمیدن روحی تازه به سینمای پس از همه‌گیری

شیوع پاندمی و همچنین برنامه‌ریزی عجیب تولید سه دنباله به صورت همزمان، باعث شد که فرایند آماده سازی آواتار ۲ به اندازه خود فیلم حماسی باشد. کووید به تنهایی اکران فیلم را دو سال به تاخیر انداخت. در واقع در جهانی بدون پاندمی، راه اب، کریسمس دو سال پیش اکران می‌شد. هنگامی که کامرون و عواملش در اوایل سال ۲۰۲۰ به ولینگتون آمدند، نیوزلندی‌ها که در قرنطینه بودند از اینکه کارکنان شرکت‌های بزرگ هالیوودی جزئی از مشاغل ضروری محسوب می‌شوند، متعجب شدند و در نتیجه شروع به اعتراض کردند. بنابراین فیلمبرداری متوقف شد و پس از شروع مجدد در نهایت در سپتامبر سال ۲۰۲۰ تولید آن به پایان رسید.

کامرون در پیامی ویدئویی از ولینگتون خطاب به صاحبان سینماها می‌گوید:«من می‌دانم که دو سال اخیر برای جامعه سینما سخت بوده است. فقط می‌خواهم بدانید که من و تهیه‌کننده جان لاندو اینجا هستیم تا با شما کار کنیم. شما شرکای ما هستید و بهترین کاری که می‌توانیم انجام بدهیم ارائه محتوایی است که باید در سینما تجربه بشود».

 

پوستر فیلم آواتار ۲: راه آب

پوستر رسمی فیلم آواتار ۲ راه آب

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. مسعود می‌نویسد

    خیلی آواتار دو زیباست . همین امشب ساعت ۱۲ تا ۳ و نیم صبح در یکی از سینماهای سه بعدی خارج از کشور دیدم . جلوه هاب ویژه این فیلم را باید سه بعدی ببینید

  2. اجد تاری می‌نویسد

    سلام به نظر من ریسک بالایی داره که فقط پس از موفقیت قسمت اول، رو ۴ تا دنباله دیگه سرمایه گذاری کرد آن هم وقتی که تا حدودی داستان فیلم قابل پیشبینی است متاسفانه فکر میکنم فیلم های بعدی موفقیت فیلم اول رو کسب نخواهند کرد .

fosil