نقد فیلم زن‌ها فرشته‌اند ۲ محصول جدید پویافیلم

فیلم «زنها فرشته اند ۲» از نظر داستانی هیچ ربطی به قسمت قبلی ندارد و فقط تم انتقام زنانه از مردان خیانتکار را از آن به عاریت گرفته است.

پویافیلم، یا همان تولیدات سینمایی حسین فرحبخش و عبدالله علیخانی، پدیده‌ای منحصربه‌فرد در سینمای ایران است؛ نمونه‌ای از سینمای خصوصی در وضعیت کف بازار که بدون توجه به حرف‌ها و نقدها همیشه کار خودش را کرده و در نوع خودش از گیشه هم جواب گرفته. جدیدترین محصول آن‌ها زنها فرشته اند ۲ هم که نه ادعای چندانی روی اثر کیفیت و ساخت دارد و نه ستاره بزرگی را در ویترین، بعد از بازگشایی سینماها در دوران کرونا موفق شده که در فروش هفتگی گیشه از فیلم‌های دیگر همچون شنای پروانه و «خوب، بد، جلف ۲» پیشی بگیرد و آماری نزدیک به استقبال معمول و مورد انتظار از دیگر آثار پویافیلم را ثبت کند.
بر همین اساس می‌توان گفت که حسین فرحبخش با مدل فیلمسازی‌اش ثابت کرده مخاطبان خود را می‌شناسد و نه نقدهای منفی و نه حاشیه‌های رسانه‌ای نمی‌تواند مانع از ادامه فعالیت او در تولید فیلم‌های ارزان و عامه‌پسند پویافیلم بشود. حالا قرار است که فیلم جدید آن‌ها در طرح اکران آنلاین نیز به نمایش در بیاید. در ادامه، با فیلیمو شات همراه باشید تا بیشتر به فیلم زنها فرشته اند ۲ و محصولات پویافیلم بپردازیم.


پویافیلم موفق شده که بدون هیچ ادعایی و بدون توجه به نقدها و واکنش‌های منفی منتقدان بقای خود را در سینمای ایران تضمین و همیشه از گیشه تغذیه کند.


نگاهی به فیلم شاه کش+ نقد


با مرور تولیدات پویافیلم در هر دوره می‌توان تصویر درستی را از وضعیت سینمای ایران و گیشه ترسیم نمود. پویافیلم در دهه‌ هفتاد بیشتر به دنبال تولید فیلم‌های اکشن با حضور ستارگانی چون جمشید هاشم‌پور و ابوالفضل پورعرب بود یا حداقل این بخش از محصولاتش بیشتر در یادها مانده. در دهه هشتاد، به کمدی روی آورد گرچه همچنان فیلم‌های درام مانند «عطش» و «آواز قو» نیز در تولیدات آن‌ها دیده می‌شد. به غیر از ستاره‌ جوانی چون بهرام رادان، در دهه هشتاد محمدرضا گلزار، امین حیایی، مهناز افشار، رضا عطاران، نیکی کریمی، حسام نواب‌صفوی، الناز شاکردوست و رامبد جوان در همکاری با فرحبخش گیشه را تسخیر می‌کردند. «کما»، «شارلاتان»، «مهمان»، «سوغات فرنگ»، «آقای هفت‌رنگ»، «زن‌ها فرشته‌اند»، «عروس فراری» از جمله آثار مهم پویافیلم در دهه هشتاد هستند.

در دهه نود علاوه بر کمدی، فرحبخش سعی کرد که تهیه و ساخت فیلم‌های جدی با موضوعات تندوتیزتر را هم تجربه کند که «زندگی خصوصی»، «مستانه» و «آب‌نبات چوبی» محصول همین رویکرد است. اما اقتصاد سینما با قرار گرفتن در سراشیبی موجب شد تا کمدین‌های تلویزیونی سابق که قبلا نقش‌های مکمل فیلم‌های فرحبخش را ایفا می‌کردند، در کنار ستارگان جوان‌تر، به چهره‌های اصلی پویافیلم تبدیل شوند. در این دهه سحر قریشی مهم‌ترین ستاره پویافیلم و «آس و پاس»، «پا تو کفش من نکن»، «خالتور»، «دشمن زن»، «ایکس لارج» و «زن‌ها فرشته‌اند ۲» محصولات آن طی چند سال اخیر بوده‌اند.

سحر قریشی در نمایی از فیلم زنها فرشته اند 2

طی این سه دهه، فرحبخش (به عنوان چهره اصلی پویافیلم و پرچمدار بخش مهمی از جریان عامه‌پسند در سینمای بدنه) چند اصل بنیادین را در فیلمسازی دنبال کرده و آمار نشان می‌دهد که نتیجه هم گرفته: فیلم باید به ارزان‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن تولید شود و تماشاگری که برای تماشای چنین فیلم‌هایی به سینماها می‌آید دنبال درام، شخصیت‌پردازی و دیگر حرف‌هایی که منتقدها می‌زنند نیست و می‌خواهد سرگرم شود. پس تا حد ممکن منطق فیلم را می‌شود ساده و از فرمول‌های فیلمفارسی استفاده کرد.

به همین سادگی، پویافیلم موفق شده که بدون هیچ ادعایی و بدون توجه به نقدها و واکنش‌های منفی منتقدان بقای خود را در سینمای ایران تضمین و همیشه از گیشه تغذیه کند؛ به نسبتی که وضع گیشه خراب شده، تولید را هم ارزان‌تر و جمع‌وجورتر کرده است.


نقد و بررسی فیلم سینمایی شاید وقتی دیگر ؛ کابوس یا واقعیت؟


با آگاهی از مدل فیلمسازی فرحبخش، حالا می‌شود راحت‌تر درباره «زن‌ها فرشته‌اند ۲» صحبت کرد. فیلم از نظر داستانی هیچ ربطی به قسمت قبلی که امین حیایی، مهتاب کرامتی و نیکی کریمی در آن ایفای نقش می‌کردند، ندارد و فقط تم انتقام زنانه از مردان خیانتکار را از فیلم قبلی به عاریت گرفته و رویکردی فانتزی‌تر مانند «آس و پاس»، «خالتور» و «ایکس لارج» را برای خلق موقعیت‌های کمدی پیش می‌گیرد.

علاوه بر ترکیب بازیگران (سحر قریشی، نیوشا ضیغمی، محمدرضا شریفی‌نیا و علی صادقی)، مواد تبلیغی و تیزرهای فیلم هم در راستای توصیف و توضیح بهتر کلیت اثر ساخته شده‌اند و از همان اول برای مخاطب مشخص می‌کنند که قرار است شاهد چه نوع اثری باشد و با چه سطح توقعی. در نتیجه، مخاطبان خیلی سریع می‌توانند تصمیم بگیرند که مایل به تماشای یک کمدی عامیانه همراه با رقص و موسیقی به مقدار لازم هستند یا نه.

«زن‌ها فرشته‌اند ۲» نیز در ادامه مسیر جدید پویافیلم قرار می‌گیرد و سعی دارد تا با توجه به سلایق امروزی مخاطب عوام سینما که بخش عمده‌ای از زمان روزمره‌اش را با دیدن ویدیوهای کوتاه در اینستاگرام می‌گذراند، تمام آن چیزهایی را که عموما در ادبیات نقد فیلم به‌عنوان فاکتور منفی یاد می‌شود، به نکات مثبت و قوت خودش تبدیل کند.

در ادامه طرح اکران آنلاین محصولات سینمای ایران، فیلم «زنها فرشته اند ۲» به کارگردانی آرش معیریان و تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش با حضور چهره‌هایی چون سحر قریشی، نیوشا ضیغمی، محمدرضا شریفی‌نیا، علی صادقی، نسرین مقانلو، میرطاهر مظلومی، سیروس همتی و… هم‌اکنون در سینمای آنلاین فیلیمو  قابل تماشاست.

فیلم زن ها فرشته اند 2

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. Jaban می‌نویسد

    واقعا فیلم مزخرفی بود از نظر من!!
    چون یه جور انتقام جویی زنان رو بر علیه مردان نشون میده که میخوان بگن همه ی خیانت ها و هوس بازی ها و دروغ هارو مردا انجام میدن و این وسط زن ها مثل فرشته های معصوم بیگناه بک دفعه با همفکری هم اون مرد هارو ادب میکنن و خودشون با بی ام و میرن که مثلا بگن شما بدون ما هیچی ندارید و از اینجور حرفا و در نهایت قهرمان بازی میشه همون زن ها.
    یه قسمتی از فیلم هم تویه کافه میگن (آقا بالاسر نمیخوایم) و چیز هایی که مثلا ما به مردا نیاز نداریم یعنی کاملا مشخصه این فیلم براساس اعتقادات [فمنیسم] ساخته شده. و همینطور نشون میده که مثلا زن ها همه چیز رو بلدن و مردها دست و پا چلفتی و زودباور و خنگ هستن.
    بعد تویه این فیلم مردا هارو یه جوری نشون دادن انگار همه ی مرد ها بی ادب و بیشعور هستن و دوست دارن به زن فحش بدن با کتک بزنن یا زور بگن در حالی که در حقیقت این شکلی نیست و این یه دروغه!!! و حتی میشه گفت برای خراب کردن اعتبار و آبروی مرد ها در جامعه این فیلمارو میسازن که بگن مرد ها عامل بدبختی و فساد و طلاق و خیانت و فقر و… هستن و زنان مثل فرشته هایی میمونن که همه چیز بر وفق مراد اون ها میچرخه!!!
    از نظر من این فیلم در قالب طنز بیشتر برای مردستیزی ساخته شده تا اینکه بخواد یک فیلم کمدی باشه.
    واقعا متاسفم که یه عده انسان های ناآگاه همچین دروغ هایی رو تبدیل به فیلم میکنن و سعی میکنن مرد هارو تحقیر کنن و زنان رو عالی جلوه بدن.
    امیدوارم این بشر یک روز از تمام ناآگاهی هایی که داره پاک بشه عاقلانه رفتار بکنه و حقیقت رو قبول بکنه.

fosil