بهترین فیلم های ژانر تریلر سینما
این 15 تریلر برتر و دلهرهآور بر اساس آرای کاربران سایت IMDb انتخاب شده است
بهترین فیلمهای تریلر نه فقط با دیالوگهای محرک یا دوربینی نظرباز که بهواسطه تزریق تجربه سینمایی آمیخته به انرژیای جنونآمیز و تشویشبرانگیز، تماشاگران خود را تحت تاثیر قرار میدهند. آنها دقیقا میدانند که باید روی کدام عصبهای مخاطب کار کنند و چه زمانی باید به آنها ضربه وارد کنند تا تنهای تماشاگران فیلمهای تریلر به لرزه بیفتد و نفسهایشان به شماره. اگر جالب به نظر میرسد میتوانید دیدن فیلمهای تریلر را با این فهرست از بهترین نمونههای ژانر شروع کنید.
توضیح: سختی تهیه فهرست بهترین فیلم های تریلر به تلفیق این ژانر با انبوهی ژانر دیگر برمیگردد (از پلیسی و جنایی تا علمیتخیلی و جنگی و حتی کمدی!) و از آنجایی که ما پیش از این، فهرستهایی از برترین آثار پلیسی، تبهکاری و جنایی و… را برای شما تدارک دیده بودیم، به منظور رسیدن به این فهرست کمی کارمان دشوارتر شد. با وجود این، سعی کردیم روی آثاری تمرکز کنیم که بُعد تریلرشان پررنگتر باشد. پس بهطور طبیعی میتوان آثار تحسینشده این فهرست را در فهرست فیلمهای برتر دیگر ژانرها هم قرار داد و دربارهشان نوشت (که البته این همان دشواری آشنای تهیه چنین فهرستهایی است).
فهرست بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما
فیلم انگل | ۲۰۱۹ | Parasite
- کارگردان: بونگ جون هو
- امتیاز میانگین ۸۹۷ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۸.۵ از ۱۰
«انگل» به محض نمایش عمومیاش به یک موفقیت بینالمللی بدل شد. فیلم، پیرنگ ساده اما فریبندهای دارد و حول تلاشهای خانوادهای فقیر جریان دارد که اعضایش میخواهند در خانه زوجی پولدار نفوذ کنند و برای همین خودشان را در زمینههای مختلف به عنوان کارگران حرفهای و ماهر جا میزنند. «انگل» بر این اساس خیلی زود به تلفیقی جذاب از ژانرها بدل میشود و علاوه بر اینکه تماشاگرانش را سرگرم میکند حرف و مساله مهمی را هم مطرح میکند. این تریلر با پیچش داستانی حیرتانگیز میانیاش شناخته میشود که لحن و رویدادهای مهم فیلم را تغییر میدهد. «انگل» جوایز پرشماری را به خاطر داستان اریژینال، بازیهای شگفتانگیز و دیدگاه تفکربرانگیزش پیرامون نابرابری و اختلاف طبقاتی در جامعه برنده شد.
فیلم جوکر | ۲۰۱۹ | Joker
- کارگردان: تاد فیلیپس
- امتیاز میانگین ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۸.۴ از ۱۰
گذشته ناآرام و تنشزای آرتور فلِک (واکین فینیکس) در این تریلر روانشناختی تحسینشده به نمایش گذاشته میشود؛ فیلمی که در واقع داستان شکلگیری شخصیت بیرحم جوکر را روایت میکند. داستان پروتاگونیست فیلم از جایی روایت میشود که او به عنوان دلقکی محلی برای مهمانیها استخدام میشود ولی مسیر زندگیاش تا بدل شدن به تبهکار و جنایتکاری پیش میرود که انقلابی را در شهر گاتم راه میاندازد. «جوکر» وقتی برای اولین بار روی پرده سینماها رفت منتقدان را به دو دسته موافق و مخالف تقسیم کرد که خب این امر، دلیل خوبی هم داشت. با وجود این واقعیت که نوآوریها، فضای فریبنده و بازی فینیکس مستحق تحسین هستند، برخی نقاط عطف پیرنگ و روابط علت و معلولی فیلمنامه، کیفیت لازم را ندارند و فیلم نمیتواند پاسخی درست به دلیل خشونتی بدهد که جوکر برمیانگیزد.
فیلم زندگی دیگران | ۲۰۰۶ | The Lives of Others
- کارگردان: فلوریان هنکل فون دونرسمارک
- امتیاز میانگین ۴۰۳ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۸.۴ از ۱۰
این فیلم در تاریخ سینمایی آلمان لحظه مهمی را ثبت کرد چون اولین فیلمی بود که با لحنی جدی سقوط دیوار برلین را هم شامل میشد. داستان در برلین شرقی سال ۱۹۸۳ میگذرد و تجربههای یک مامور اشتازی به نام گرد ویزلِر (اولریش موهه) را دنبال میکند که وظیفه جاسوسی از زوجی به او محول میشود که مشکوک به خیانت به حزب کمونیست هستند. او در این فرایند بهتدریج با آنها همدل میشود. این تریلر که ضرباهنگی آهسته دارد برای برانگیختن ناآرامی و ترس در مخاطب، به فصلهای اکشن اتکا نمیکند؛ و در عوض، نگاهی به عواقب واقعی شرایط خارج از کنترل افراد (مثلا جو سیاسی) بر زندگی آدمهایی خاص میاندازد و اینکه چطور در نهایت، بشر میتواند شرایط ناامیدانه را هم تغییر بدهد.
فیلم لئون: حرفهای | ۱۹۹۴ | Leon: The Professional
- کارگردان: لوک بسون
- امتیاز میانگین ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۸.۵ از ۱۰
فیلم درباره رابطه منحصربهفردی است که میان دختری دوازدهساله به نام ماتیلدا لاندو (ناتالی پورتمن) – که خانوادهاش را در هجوم مشکوک نیروهایی از اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا از دست میدهد – و آدمکشی حرفهای شکل میگیرد که او را زیر پروبال خود میگیرد. لئون (ژان رنو) به ماتیلدا یاد میدهد که چطور از اسلحه استفاده کند و همین خیلی زود آتش انتقام را دوباره در او شعلهور میکند. ماتیلدا خیلی زود به آدمکشی مستعد بدل میشود و از آنجایی که فیلم بهشدت به رابطه نامعمول شخصیتهای اصلی متکی است و تماشاگر هم از گذشتههای تراژیک آنها باخبر میشود، غیرممکن است که در فصلهای اکشن و هیجانانگیز فیلم با آنها همذاتپنداری نکند. از این فیلم نسخهای طولانیتر (۲۵ دقیقه بلندتر) هم منتشر شده که بسون آن را «نسخه طولانی» میداند و نه «نسخه کارگردان».
فیلم فراری | ۱۹۹۳ | The Fugitive
- کارگردان: اندرو دیویس
- امتیاز میانگین ۳۱۱ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۷.۸ از ۱۰
وقتی میشنوید که «استودیوها دیگر فیلمهای سابق را نمیسازند» منظور فیلمهایی مثل «فراری» است: یک تریلر جنایی-معمایی و بلاکباستری که بر پرده نقرهای، شخصیتی پیچیده را با انگیزههایی پیچیده و هیجانهای یک فیلم اکشن جمع میزند؛ و البته که در راس فیلم، هریسن فورد در نقش دکتر ریچارد کیمبل ایستاده است که پاپوش قتل همسر را برایش میدوزند و او موفق میشود در راه زندان بگریزد. فورد خشمی خروشان را به این بهرهبرداری دهه هشتاد میلادی از کهنالگوی «مرد اشتباهی» هدیه کرده است، در حالی که ترکیب بازیگران بینقص است و تامی لی جونز هم در نقش پلیسی مصمم و بیرحم بازی تحسینبرانگیزی را ارایه کرده است (که تندیس طلایی اسکار را هم نصیبش کرد).
فیلم بیا و بنگر | ۱۹۸۵ | Come and See
- کارگردان: اِلم کلیموف
- امتیاز میانگین ۹۱ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۸.۴ از ۱۰
این فیلم تریلر ضدجنگ، سفر بهشدت دردناک و دلخراش فلوریای جوان (اَلِکسی کراوچِنکو) را به تصویر میکشد که پس از هجوم نیروهای آلمانی به دهکدههای اطراف جمهوری شوروی سوسیالیستی بلاروس به مبارزان مقاومت میپیوندد. جلوههای بصری هنرمندانه و طراحی صدای «بیا و بنگر» به ساخت یک جهان داستانی آزاردهنده و طاقتفرسا منجر شده است؛ و تعلیق در فیلم بهواسطه تجربههای پروتاگونیست داستان خلق میشود که دائم وقایع هراسانگیزتری را پشت سر میگذارد؛ وقایعی که بیرحمی و پوچی جنگ را پررنگ میکنند.
فیلم راننده تاکسی | ۱۹۷۶ | Taxi Driver
- کارگردان: مارتین اسکورسیزی
- امتیاز میانگین ۸۹۲ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۸.۲ از ۱۰
این تریلر جنایی یکی از نمادینترین فیلمهای دهه ۱۹۷۰ است. رابرت دنیرو نقش تراویس بیکل را بازی کرده که سرباز کهنهکار جنگ ویتنام است که راننده تاکسی شده و با شیاطین درونیاش مبارزه میکند؛ و این تصویر شکلدهنده، یکی از آن تجسمهای مردیت و مردسالاری شکستهشده است. اسکورسیزی چنان درخشان این ذهن آشفته را به نمایش میگذارد که تماشاگران کاری جز حبس کردن نفسهایشان ندارند. صحنه حرف زدن تراویس در آینه و بیان دیالوگ «داری با من حرف میزنی؟» از لحظههای فراموشنشدنی «راننده تاکسی» است که با وجود کسب نخل طلای جشنواره کن، فقط در چهار رشته نامزد دریافت جوایز اسکار شد و تمام!
فیلم بعدازظهر سگی | ۱۹۷۵ | Dog Day Afternoon
- کارگردان: سیدنی لومت
- امتیاز میانگین ۲۶۹ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۸ از ۱۰
این تریلر جنایی نیویورکی در روزگار خودش به لحاظ تماتیک (مثلا به خاطر حمایت از اقلیتهای جنسیتی یا حقوق برابر در زندگی مشترک) انقلابی عمل کرد. فیلم داستان حقیقی تلاشی برای سرقت از بانک را در یک روز بسیار گرم تابستانی روایت میکند و فیلمنامهاش بر اساس مقاله مجله «لایف» با عنوان «پسرها در بانک» نوشته پی. اف. کلوگه و تامس مور نوشته شده است. فیلم که تنشی فزاینده و جلوههایی از شوخطبعی هم دارد، به بررسی این موضوع هم میپردازد که رسانههای آمریکایی همیشه استثمارگر، دیوانه و شیفته یک سیرک خوب هستند. «بعدازظهر سگی» به محض اکران موفقیت تجاری و انتقادی را تجربه کرد و از شش نامزدی جوایز اسکار، تندیس طلایی بهترین فیلمنامه اریژینال را برنده شد.
فیلم مکالمه | ۱۹۷۴ | The Conversation
- کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
- امتیاز میانگین ۱۱۸ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۷.۸ از ۱۰
این فیلم بهنسبت کوچک که مطالعه شخصیتی آرام است، بین دوقلوهای غولپیکر «پدرخوانده» و «پدرخوانده: بخش دوم» اکران شد و احتمالا برای همین بهشدت نادیده گرفته شد؛ اما نهفقط یکی از آثار سینمایی برجسته کارنامه فرانسیس فورد کاپولا بلکه کل دوران خودش به حساب میآید؛ و این امر تا حد زیادی به بازی جین هاکمن در نقش هری کال برمیگردد که با وجود اینکه شاهد بروز احساساتش هستیم اما عمیقا قانعکننده است. کال کارشناسی است که مامور زیر نظر گرفتن یک زوج میشود. او بهتر از هر کسی میداند که ایده خلوت و فضای خصوصی در دنیای امروز فقط یک توهم است. او که به خاطر انتخاب این حرفه عذاب وجدان دارد، پس از ضبط یک اعتراف به قتل روی نوار، دچار پارانویایی خودویرانگر میشود. «مکالمه» در زمان خودش به عنوان تمثیلی برای رسوایی سیاسی واترگیت هم ارزیابی شد، اما امروز در روزگار دوربینهای روی زنگ در خانهها، ابزارهای هوشمند و تبلیغات هدفدار، مربوطتر از هر دوران دیگری است.
فیلم سامورایی | ۱۹۶۷ | Le Samouraï
- کارگردان: ژان-پیئر ملویل
- امتیاز میانگین ۵۵ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۸ از ۱۰
سبکی ناب که فیلمسازانی چون جیم جارموش، والتر هیل و جان وو به الهام گرفتن از آن اعتراف کردهاند. این تریلر جنایی مرموز از ملویل تقریبا حسی انتزاعی از سرنوشت و زیبایی را به تماشاگرانش منتقل میکند. جِف کاستِلو، شخصیت آدمکش آلن دلون در کانون داستان قرار دارد، کسی که چندان صحبت نمیکند و واقعا خوشتیپ و تروتمیز است. او در حین قتل دیده میشود و تلاشهایش برای اثبات غیبت هنگام وقوع جرم بیشتر او را به دام میاندازد. پیرنگ «سامورایی» ذرهای چربی ندارد و هرگز دستخوش احساسات هم نمیشود؛ فقط سردتر میشود و بیامان به سوی پایان محتوم ضدقهرمانش پیش میرود. این فیلم در اکران داخلیاش در فرانسه، بیش از یک میلیون و نهصد هزار بلیت فروخت.
فیلم کاندیدای منچوری | ۱۹۶۲ | The Manchurian Candidate
- کارگردان: جان فرانکنهایمر
- امتیاز میانگین ۷۸ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۷.۹ از ۱۰
ترس از سلطه اتحاد جماهیر شوروی سابق شاید در اوایل دهه ۱۹۵۰ آمریکا را در خود غوطهور کرد اما در هالیوود، مسائل به همین سادگی نبود! در پی محاکمههای دولت جوزف مککارتی، فیلمسازان فهمیدند که به اندازه برخی قدرتهای شوم خارجی باید از دولت کشور خودشان هم بترسند. «کاندیدای منچوری» واضحترین بیان چنین تشویشی است و مطالعهای در باب دخالتهایی که صورت گرفت. فیلم به صورت مونوکروم فیلمبرداری شد که برای اثری سینمایی که هیچ چیز در آن سیاه و سفید نیست یک پارادوکس به شمار میرود. لحظه تکاندهنده فیلم جایی است که میفهمیم شخصیت دوستداشتنی آنجلا لَنسبِری فقط یک مادر سلطهجو نیست و هیولایی بیرحم در پس چهرهاش پنهان شده است. «کاندیدای منچوری» در اوج جنگ سرد و دشمنی ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق و در جریان بحران موشکی کوبا روی پرده سینماها رفت. فیلم با تحسین گسترده منتقدان غربی مواجه شد و در رشتههای بهترین بازیگر زن مکمل (لنسبری) و بهترین تدوین نامزد دریافت جوایز اسکار شد.
شمال از شمال غربی | ۱۹۵۹ | North by Northwest
- کارگردان: آلفرد هیچکاک
- امتیاز میانگین ۳۴۰ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۸.۳ از ۱۰
این فیلم یکی از آن تریلرهای همه چیز تمامی است که لحظههای نمادین پرشمارش ذهن سینمادوستان را تسخیر کرده است؛ و بزرگترین لذت در تریلر جاسوسی هیچکاک این است که همه اتفاقها چقدر طبیعی و بدون زحمت اضافی، روی میدهند. آن هم در داستانی که شخصیت فعال در دنیای تبلیغات کری گرانت را با فرد دیگری اشتباه میگیرند و او باید سفری پرتنش و نفسگیر از نیویورک تا کوه راشمور و… را پشت سر بگذارد تا شاید بتواند از این مهلکه جان سالم بهدر ببرد. در نگاه اول میتوان «شمال از شمال غربی» را فیلم گرانت دانست که یکی از بهترین آثار زندگیاش را بازی کرده است اما در نگاه دقیقتر، سایر ستارگان فیلم مثل اوا مری سنت، جیمز مِیسن، مارتین لاندو و جسی رویس لندیس میدرخشند و در پشت دوربین هم اِرنِست لیمَن فیلمنامهنویس و برنارد هِرمَن آهنگساز و… به چشم میآیند تا دلیل خلق چنین فیلمی کاملا مشهود باشد.
فیلم آسانسوری به سوی قتلگاه | ۱۹۵۸ | Elevator to the Gallows
- کارگردان: لویی مال
- امتیاز میانگین ۲۸ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۷.۹ از ۱۰
اولین فیلم بلند داستانی لویی مال، داستانی جنایی را در فضایی تمامعیار و نفسگیر روایت میکند که موسیقی متن مایلز دیویس هم آن را مخوفتر کرده است. این داستان شوم که در بازه زمانی یک شب روی میدهد و درباره نقشه قتلی است که طبق برنامه پیش نمیرود، ما را کاملا مجذوب خود میکند که بخش اعظمی از آن به خاطر حالتهای اضطرابآور چهره زیبا و باشکوه بازیگر افسانهای ژن مورو است. «آسانسوری به سوی قتلگاه» که برخی منتقدان آن را یک فیلم نوآر هم ارزیابی کردهاند، دستکم یکی از آثار مهم در تثبیت موج نوی فرانسه به شمار میرود. موسیقی متن بداهه مایلز دیویس و رابطهای که فیلم میان موسیقی، تصویر و احساس برقرار میکند، پیشگامانه توصیف شده است.
فیلم پنجره عقبی | ۱۹۵۴ | Rear Window
- کارگردان: آلفرد هیچکاک
- امتیاز میانگین ۵۱۱ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۸.۵ از ۱۰
تماشاگران در این فیلم ترغیب میشوند که روی صندلی بنشینند و حال و احوال زندگی همسایههای پروتاگونیست داستان، جف (جیمز استوارت) را شاهد باشند. این تریلر معمایی، روایت را آن گونه تصویر میکند که عکاس پاشکسته از پشت پنجره خانهاش در روزهای استراحت مطلق خود میبیند و شامل زندگی یک نوازنده پیانو ماهر و مرد مرموزی میشود که در ظاهر همسرش را به قتل میرساند. این ماجرای دوم، عکاس را به وحشت میاندازد و باعث میشود از داخل اتاقش تحقیقاتی را شروع کند و پیش ببرد. «پنجره عقبی» که اغلب یکی از برترین آثار هیچکاک ارزیابی شده است تریلری با ضرباهنگ بینقص و داستانگویی بصری است که دیالوگهای شاخصی هم از شخصیتهای دوستداشتنیاش دارد که نقل زبان سینمادوستان سراسر دنیا است.
فیلم مزد ترس | ۱۹۵۳ | The Wages of Fear
- کارگردان: آنری-ژرژ کلوزو
- امتیاز میانگین ۶۵ هزار کاربر سایت «آیامدیبی»: ۸.۲ از ۱۰
این فیلم تریلر و اکشن یکی از جذابترین و تمامعیارترین پیرنگهای سینمای اکشن را دارد: چهار مرد از جان گذشته استخدام میشوند تا کامیونهایی حاوی نیتروگلیسیرین بهشدت قابل انفجار را از میان جنگلهای بارانی آمازون عبور دهند و به مکانی برسانند که آتش نفت، بیرحمانه زبانه میکشد. آنها اگر موفق شوند پول هنگفتی دریافت میکنند و اگر نه، چیزی جز گرد و خاک از آنها باقی نمیماند! شاهکار کلوزو سر فرصت و با طمانینه پیش میرود و مدت زمان زیادی به مذاکره میگذرد تا اینکه در نهایت کامیونها راه بیفتند؛ اما همین که سفر جنگلی شروع میشود، چنگالهای ترس و مرگ پدیدار میشوند و نفسها را به شماره میاندازند. «مزد ترس» که اقتباسی از رمان فرانسوی سال ۱۹۵۰ ژرژ آرنو است، شهرت جهانی را برای آنری-ژرژ کلوزو به ارمغان آورد و مهمترین جوایز جشنوارههای برلین و کن یعنی خرس طلایی و نخل طلایی سال ۱۹۵۳ را برنده شد.