قصه خاندان سلطنتی به پایان رسید

نقد و نظرها درباره فصل ششم و آخر سریال تاج

اطلاعات و نقد فصل‌های قبل سریال The Crown را در انتهای همین مطلب بخوانید

فصل ششم و پایانی سریال تاج زندگی و سلطنت ملکه الیزابت دوم را دنبال می‌کند در دو بخش توسط نتفلیکس عرضه خواهد شد. ۴ قسمت اول (بخش نخست) از ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲) پخش شده است و ۶ قسمت بعدی که بخش دوم را تشکیل می‌دهند از ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر ماه) عرضه شدند. این تنها فصل سریال است که پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در هشتم سپتامبر ۲۰۲۲ (هفدهم شهریور ۱۴۰۱) تولید شده است. فصل‌های قبلی سریال «تاج»، علاوه بر تحسین عمومی و محبوبیت گسترده میان مخاطبان، انبوهی از جوایز را برای سازندگان خود به ارمغان آوردند، از جمله ۲۱ جایزه اِمی.

فهرست بهترین‌ فیلم های بیوگرافی / زندگینامه ای تاریخ

خلاصه داستان فصل ششم سریال تاج

سریال تاج سلطنت ملکه الیزابت دوم را از جشن عروسی‌اش در سال ۱۹۴۷ تا اوایل قرن ۲۱ به تصویر می‌کشد. در فصل ششم از وقایع سال ۱۹۹۷ شروع می‌شود و تا اتفاق‌های سال ۲۰۰۵ را روایت می‌کند؛ از جمله نخست‌وزیری تونی بلر، مرگ دایانا شاهزاده ولز، جشن عروسی شاهزاده ادوارد و سوفی ریس-جونز،‌ مرگ‌های شاهزاده مارگارت و ملکه الیزابت ملکه مادر، اوایل رابطه شاهزاده ویلیام و کیت میدلتن، و جشن عروسی شاهزاده چارلز و کامیلا پارکر بولز.

 

عوامل و بازیگران فصل آخر سریال تاج

خالق: پیتر مورگان، کارگردانان: کریستین شوووچوو، الکس گاباسی و… نویسندگان: پیتر مورگان، جاناتان ویلسن و… مدیران فیلمبرداری: آدریانو گولدمن، بن ویلسن و… تدوینگران: سیلیا هِینینگ، سیمون براس و… آهنگسازان: هانس زیمر (تم اصلی)، مارتین فیلیپس (فصل سوم تا ششم) و… بازیگران: ایمِلدا استَنتِن (ملکه الیزابت دوم؛ که کلر فوی، اولیویا کولمن و وایولا پرِتِجان نقش سنین جوان‌تر را بازی کرده‌اند)، جاناتان پرایس (شاهزاده فیلیپ، شوهر الیزابت)، لزلی مَنویل (شاهزاده مارگارت، خواهر جوان‌تر الیزابت)، دامینیک وِست (چارلز، شاهزاده ولز، بزرگ‌ترین فرزند الیزابت و فیلیپ)، اولیویا ویلیامز (کامیلا پارکر بولز، معشوق دیرین چارلز)، الیزابت دِبیکی (دایانا، شاهزاده ولز، همسر سابق چارلز) و…

تماشای آنلاین فصل پنجم سریال تاج

زمان پخش و تولید سریال تاج

تولید این سریال از ابتدا در قالب ۶ فصل برنامه‌ریزی شده بود اما پیتر مورگان خالق «تاج»، در ژانویه ۲۰۲۰ اعلام کرد که امکان پایان یافتن سریال در پنج فصل وجود دارد. با وجود این، در ماه ژوییه همان سال، مورگان از تصمیم خود برگشت و گفت که تعداد فصل‌های سریال مثل برنامه‌ریزی اولیه خواهد بود: «به محض این‌که گفت‌وگو درباره خطوط داستانی فصل پنجم را شروع کردیم برای ما روشن شد که اگر بخواهیم حق مطلب را نسبت به غنا و پیچیدگی داستان ادا کنیم باید به برنامه اولیه برگردیم و سریال را در شش فصل روایت کنیم و به پایان برسانیم. فقط روی این موضوع تاکید کنم که ماجراهای فصل ششم ما را به روزگار حال نزدیک‌تر از برنامه قبلی نخواهد کرد؛ فقط به ما اجازه می‌دهد که همان دوره تاریخی مورد نظر را با جزییات بیش‌تر و بهتری به تصویر بکشیم.»

فیلمبرداری از اوایل ماه سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شد اما در پی مرگ ملکه الیزابت دوم در هشتم سپتامبر ۲۰۲۲ برای یک هفته متوقف شد. البته فیلمبرداری در روز تشییع جنازه ملکه در نوزدهم سپتامبر هم تعطیل بود. سرانجام ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ (اول اردیبهشت ۱۴۰۲) فیلمبرداری به پایان رسید.

سریال تاج

منتقدان درباره فصل ششم  سریال تاج چه می‌گویند؟

نیوزدِی | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

وِرنی گِی | این ۴ قسمت اول که بی‌نقص و تمام‌عیارند؛ و تصویری منسجم و عمیقا تکان‌دهنده از آخرین ساعت‌های زندگی دو آدم کاملا تنها را ارایه می‌کنند؛ و موضوع بهتر این‌که شخصیت دودی بیش‌تر انسانی ترسیم شده است تا اهریمنی.

انترتینمنت ویکلی | امتیاز ۸۳ از ۱۰۰

کریستن بالدوین | درام تاریخی پیتر مورگان به منظور وقایع‌نگاری رابطه عاشقانه کوتاه دایانا و دودی، و فرجام تکان‌دهنده‌شان در پاریس، رویکردی بااحتیاط، خوددارانه و غم‌انگیز را برگزیده است تا داستان یکی از مهم‌ترین تراژدی‌های خانواده سلطنتی را روایت کند.

تایمز | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

کارول میجلی | در حالی که بعضی از «بخش‌های خیال‌پردازی‌شده» روایت، خام‌دستانه هستند، بیش‌تر بازی‌ها عالی هستند. در هر صورت، سوال اصلی این است: آیا چهار قسمت اول فصل ششم «تاج» یک اثر تلویزیونی قانع‌کننده و جذاب با ارزش‌های تولید بسیار بالا است که شما را ترغیب به دنبال کردن این فصل کند؟ پاسخ مثبت است.

ورایتی | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

آرامید تینوبو | این فصل با تصویر انسانی‌ای که از شخصیت‌های اصلی‌اش در برابر تعهد خانواده سلطنتی به سنت‌های فرساینده و واپس‌گرایانه نشان می‌دهد، تماشاگران را دعوت می‌کند به انتخاب‌های خانواده سلطنتی انگلیس – که در راستای وضعیت عتیقه‌شان قرار می‌گیرد – فکر کنند.

ونیتی فر | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

ریچارد لاسِن | این احتمالا روایتی آبکی و احساسی از رویدادها است که با نگاهی بیش از حد بخشاینده و در مواردی تملق‌آمیز نسبت به شخصیت‌های اصلی، صرفا بقیه را محکوم می‌کند؛ با وجود این، تمایل به ساخت یک اثر ملودرام محترمانه، کیفیتی است که «تاج» را به لذتی شبه‌گناهکارانه بدل کرده است!

دیسایدِر | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

مِگان اوکیف | اگر سناریوی بخش اول از فصل ششم تاج سر بزنگاه تا حدودی کم می‌آورد،‌ دست‌کم گروه بازیگران سریال آن را جبران می‌کند. ایملدا استنتن همچنان غیرموثرترین ملکه الیزابت دومی است که سریال از آن رونمایی کرده است اما از آنجایی که فعلا در کانون توجه نیست، همه چیز خوب است! بخش اول این فصل به شاهزاده دایانا و الیزابت دبیکی تعلق دارد.

فصل ششم سریال تاج

نیویورک مگزین | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

جکسن مک‌هِنری | تاج الیزابت دبیکی را به پرتره‌ای بی‌آزار محدود کرده که دقیقا چارچوبش مشخص شده است. او و دامینیک وست در حالی که بچه‌ها را بین خودشان رد و بدل می‌کنند غمی عظیم را به دل رابطه‌ای شکست‌خورده می‌ریزند اما جداگانه در دام انتخاب‌هایی قابل پیش‌بینی می‌افتند.

تلگراف | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

آنیتا سینگ | به‌سختی می‌شود این سوءظن را کنار گذاشت که نویسنده واقعا قصد تحقیر این خانواده را نداشته است. فصل ششم وقتی در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد که از خانواده سلطنتی فاصله می‌گیرد.

تایم | امتیاز ۳۰ از ۱۰۰

جودی برمن | خالق سریال پیتر مورگان، تفریح کوتاه شاهزاده با دودی را کش داده است و نتیجه این شده که سه قسمت از فصل ششم، ضرباهنگی کند و ترکیبی غیرمنسجم پیدا کرده‌اند.

گاردین | امتیاز ۲۰ از ۱۰۰

لوسی مَنگِن | تاج حالا خیلی ساده به محصولی زمخت و کلیشه‌ای بدل شده است که فیلمنامه‌اش نشانی از یک اثر هنری ندارد.

نقد سیامک رحمانی بر سریال تاج

امتیازهای تماشاگران و منتقدان برای فصل ۶ سریال تاج

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان، می‌توانید بخشی از نظرهای ده منتقد شناخته‌شده را هم مطالعه کنید:

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
۱ IMDb کاربران ۸.۶ از ۱۰ ۲۳۸ هزار کاربر
۲ متاکریتیک (فصل ششم) منتقدان برتر ۶۱ از ۱۰۰ بر اساس ۲۹ نقد
۳ راتن تومیتوز (فصل ششم) عموم منتقدان ۶.۱ از ۱۰ بر اساس ۵۷ نقد

سریال تاج تمام شد

همه چیز درباره فصل پنجم سریال تاج The Crown

مسعود مشایخی | فصل پنجم سریال درام تاریخی تاج با حضور بازیگران جدیدی مانند ایملدا استنتون، جاناتان پرایس و الیزابت دبیکی، به زودی از راه می‌رسد. فاصله میان فصل چهارم و پنجم تاج دو برابر زمان بین فصل سوم و چهارم بود. البته، طبق گزارش‌ها جدول زمانی فیلمبرداری به کووید ارتباطی نداشته، بلکه برنامه‌های تولید فیلم‌ها و سریال‌های دیگر باعث شد که فصل پنجم با فاصله طولانی‌تری آماده نمایش شود. اما این یک سال انتظار اضافه ارزشش را خواهد داشت، زیرا مجری تولید سریال، پیتر مورگان تصمیم خود را تغییر داده و قرار است سریال بجای ۵ فصل در ۶ فصل منتشر شود. بنابراین پاداش این صبوری را می‌توانیم با ۲ فصل پشت سر هم در طول یک سال دریافت کنیم. هر فصل سریال تاج تقریبا یک دهه از این خانواده را در بر می‌گیرد و در فصل پنجم سراغ دهه ۹۰ می‌رویم.

پس از اضافه شدن پرنسس دایانا و نخست‌وزیر مارگارت تاچر در فصل ۴ سریال تاج که جوایز متعددی برای اما کورین و جیلین اندرسون به ارمغان آورد، تاج آماده است تا فصل جدیدی را در داستان خاندان وینزر آغاز کند. باتوجه به اینکه گروه بازیگران تاج هر ۲ فصل تغییر می‌کنند در فصل پنج بازیگران تقریبا متفاوتی اعضای خانواده سلطنتی را در دهه ۹۰ به تصویر خواهند کشید. با ما در فیلیمو شات همراه باشید.

خلاصه داستان فصل پنجم سریال تاج

فصل چهارم سریال تاج بر دهه ۸۰، روزهای اول رابطه شاهزاده چارلز و پرنسس دایانا و مجموعه‌ای از درام‌های سیاسی حول مارگارت تاچر متمرکز بود. این در حالی است که فصل جدید تاج به رویدادهای اصلی خانواده سلطنتی در دهه ۹۰ می‌پردازد. طبق گفته والاحضرت ملکه الیزابت دوم، سال ۱۹۹۲ به عنوان سال وحشتناک توصیف شد. در طول آن بازه زمانی، دایانا و چارلز راه خود را از هم جدا کردند و آتشی ویرانگر قلعه وینزر را در نوردید و ۱۱۵ اتاق را تخریب کرد.

همچنین احتمالا فصل پنجم، مصاحبه جنجالی‌ای که دایانا در سال ۱۹۹۵ برای برنامه پانورامای بی‌بی‌سی انجام داد را به نمایش خواهد گذاشت. جایی که او جزئیات پشت‌پرده ازدواج شکست ‌خورده‌اش و واقعیت خود را در مقابل عموم فاش می‌سازد. رسوایی آن مصاحبه حتی تا امروز ادامه دارد، به ویژه اینکه بعدها مشخص شد خبرنگار و مجری برنامه‌های سیاسی، مارتین بشیر، ممکن است از روش‌هایی گول زننده برای متقاعد کردن دایانا برای حاضر شدن در مصاحبه استفاده کرده باشد. شاهزاده ویلیام پس از اینکه تحقیقات رسمی بی‌بی‌سی معلوم کرد که بشیر این کار را انجام داده است، او را مورد انتقاد و نکوهش قرار داد. پس از این افشاگری، بی‌بی‌سی متعهد شد که دیگر هرگز این مصاحبه جنجالی را پخش نکند.

علی‌رغم اینکه نمی‌دانیم آیا فصل پنجم تا مرگ دایانا ادامه خواهد یافت یا خیر، اندرو مورتون در مصاحبه با Insider فاش کرده که این فصل جدید از کتاب زندگی‌نامه او از شاهدخت فقید به عنوان دایانا: داستان واقعی او (Diana: Her True Story) تاثیر گرفته است.

الیزابت دبیکی در سریال تاج

داستان فصل ۵ سریال تاج چه بازه زمانی‌ای را پوشش می‌دهد؟

فصل چهارم تاج با برکناری مارگارت تاچر از سِمت خود در نوامبر ۱۹۹۰ به پایان رسید. فصل پنجم ظاهرا از سال ۱۹۹۲ شروع می‌شود و تا مرگ دایانا در سال ۱۹۹۷ ادامه می‌یابد. حضور برتی کاول در نقش تونی بلر که در آن سال به قدرت رسید – و همچنین عکس‌های اولیه‌ای که الیزابت دبیکی را در حال بازسازی یک از آخرین حضورهای عمومی دایانا در باله ملی انگلیس در ژوئن ۱۹۹۷ نشان می‌دهد – مطمئننا بیانگر این است که این اتفاق خواهد افتاد.

تاریخ انتشار فصل پنجم سریال تاج

اگر از قبل منتظر فصل بعدی این سریال نتفلیکس هستید، باید به شما این خبر خوب را بدهیم که فصل جدید سریال تاج در ماه نوامبر از راه می‌رسد. ایملدا استنتون، بازیگر نقش ملکه الیزابت دوم در این فصل، در رویداد طرفداران TUDUM (رویدادی که در آن خوانندگان و بازیگران نتفلیکس با مردم ملاقات می‌کنند و از کارهای جدید خودشان می‌گویند) در سپتامبر ۲۰۲۱ این خبر را تایید کرد. این بدان معناست که تاج با یک عالمه درام خانوادگی و تنش‌های سیاسی، دقیقا در زمان تعطیلات روز شکرگذاری بازخواهد گشت. در رویداد TUDUM امسال، تاریخ مشخص‌تری دریافت کردیم. اینکه سریال تاج در ۹ نوامبر ۲۰۲۲، به نتفلیکس خواهد آمد.

بازیگران اصلی فصل ۵ سریال تاج

ایملدا استنتون در نقش ملکه الیزابت دوم

همانطور که قبل‌تر اشاره شد در این فصل بازیگران متفاوتی حضور خواهند داشت. چراکه جدول زمانی سریال تغییر می‌کند و شخصیت‌ها در سن دیگری قرار دارند. ایملدا استنتون به عنوان جانشین الیویا کلمن و کلر فوی، نقش ملکه را در کنار بازیگر دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean)، جاناتان پرایس در نقش شاهزاده فیلیپ – او نیز جانشین توبیاس منزیس شده -، بازی کرده است.

استنتون درباره نقش خود می‌گوید:«من از همان ابتدا عاشق سریال تاج بودم. به عنوان یک بازیگر، تماشای اینکه کلر فوی و الیویا کلمن چگونه چیز خاص و منحصربفردی را با خود به فیلمنامه پیتر مورگان آورده‌اند، لذت‌بخش بود. فکر می‌کنم چالش فوق‌العاده‌ای که به نوعی به آن نیاز داشتم این بود که در حال اجرای نقش ملکه‌ای بودم که کمی بیش‌تر با او آشنایی داشتیم. شخصتی که با کلر فوی صاحب یک تاریخ شد و من داشتم نقشی را بازی می‌کردم که مردم می‌توانستند بگویند:«او این کار را نمی‌کند»، «او این شکلی نیست» و این موضوع موی دماغ من شده بود».

الیزابت دبیکی در نقش دایانا

الیزابت دبیکی، بجای اما کورین، در نقش دایانا در مقابل دومینیک وست (به عنوان جانشین جاش اوکانر) در نقش شاهزاده چارلز قرار دارد. نتفلیکس اولین تصویر از این زوج سلطنتی را در ۱۷ آگوست ۲۰۲۱ منتشر کرد و فورا شباهت زیاد آن‌ها به این زوج در دنیای واقعی در آن برهه زمانی، توجه مخاطبان را جلب کرد. یک نکته جالب توجه این است که پسر دومینیک وست، سنان وست، در نقش شاهزاده ویلیام حضور دارد. به گفته ورایتی، «سنان در قالب شاهزاده ویلیام کمی بزرگ‌تر است و او را در حالی که در آغاز تبدیل شدن به یک مرد جوان است به تصویر می‌کشد. او در قسمت‌های پایانی این فصل اولین حضور خود در قاب تلویزیون را تجربه می‌کند».

الیزابت دبیکی در سریال تاج

لسلی منویل در نقش شاهدخت مارگارت

بازیگر بزرگ انگلیسی، لسلی منویل در نقش شاهدخت مارگارت که پیش از این توسط هلنا بونهام کارتر و ونسا کربی به تصویر کشیده بود، حضور دارد. منویل در کنار کلودیا هریسون در نقش پرنسس آن، جیمز موری در نقش شاهزاده اندرو و سم وولف در نقش شاهزاده ادوارد، از دیگر اعضای خانواده سلطنتی هستند. اولیویا ویلیامز و همایون سعید، کامیلا پارکر بولز (نقشی که در فصل قبلی به عهده امرالد فنل بود) و دکتر حسنات خان را به تصویر کشیده‌اند.

رابطه دایانا با میلیارد مصری دودی الفاید با بازی خالد عبدالله در این فصل مورد توجه قرار می‌گیرد. پدر دودی، مالک هرودز، با بازی امیر المصری و سلیم داو در نقش نسخه پیرتر او به تصویر کشیده می‌شود. رابطه دایانا و دودی در آن تصادف اتوموبیل تراژیک که به مرگ هر دوی آن‌ها منجر می‌شود، به اوج خود می‌رسد. با اینحال ماهیت واقعی این اتفاق مثل یک راز باقی مانده است و تماشای اینکه تاج چگونه آن را تعریف می‌کند، جذاب خواهد بود.

دو نخست‌وزیر در فصل پنج تاج

در فصل پنجم، برخلاف فصل‌های قبل شاهد دو نخست‌ وزیر خواهیم بود. جانی لی میلر، بازیگر فیلم رگ‌یابی (Trainspotting)، نقش نخست‌وزیر جان میجر که از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ سر کار بود را به تصویر می‌کشد. نقش جانشین میجر، نخست‌وزیر تونی بلر را برتی کارول بازی کرده است. این دومین حضور کارول در سریال محسوب می‌شود. او در فصل دوم نقش گوینده رادیو و تلویزیون، رابین دی را بازی کرده بود.

آیا بازیگری از فصل ۴ تاج در فصل جدید سریال تاج حضور خواهد داشت؟

اگرچه الیزابت دبیکی آخرین نسخه پرنسس دایانا را به تصویر کشیده است، با اینحال ممکن است از طریق برخی فلاش‌بک‌ها حضور مجدد اما کورین را در این نقش شاهد باشیم. به گفته روزنامه The Sun سازندگان تاج بقدری تحت تاثیر بازی کورین در نقش دایانا قرار گرفتند که می‌خواستند برای او در این فصل جایی باز کنند تا حضور او همچنان ادامه پیدا کند. کلری فوی، اولین بازیگری که در این سریال نقش ملکه الیزابت دوم را بازی کرد، پس از خروجش از سریال در یک فلاش‌بک طولانی در فصل سه بازگشت. شاید اتفاقی مشابه با حضور کورین در فصل جدید رخ بدهد.

فصل جدید سریال تاج در چه مکان‌هایی فیلمبرداری شده است؟

بسیاری از مکان‌های مورد علاقه قدیمی دوباره در فصل ۵ تاج ظاهر می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به خانه لنکستر لندن، راهروها و تلارهای طلاکاری شده کاخ باکینگهام و املاک سامرلیتون در سافک که یکبار دیگر به عنوان جانشین ملک مورد علاقه ملکه در شرق آنگلیا یعنی ساندرینگهام بکار می‌رود، اشاره کرد. قلعه آدردوریکی نیز جانشین قلعه بالمورال شده است.

صحنه‌های قلعه وینزر، از جمله یک نقطه اوج دراماتیک در فصل پنجم یعنی آتش‌سوزی سال ۹۲، در خانه بورلی در لینکللن‌شر فیلمبرداری شده است. ازدواج چارلز و دایانا احتمالا در تالار براکت در هرتفوردشر بجای کاخ کنزینگتون بازسازی شده است و سامرلی هاوس در همپشر به عنوان اقامتگاه خصوصی چارلز در های‌گرو مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین کمی فراغت از تنش‌های زندگی زناشویی چارلز و دایانا در چشم‌اندازهای آفتابی سان تلمو مایورکا – جایی که ولزی‌ها با ویلیام و هری تعطیلات را سپری کردند – را انتظار داشته باشید.

الیزابت دبیکی و ایملدا استنتون در سریال تاج

آیا فصل ۵ سریال تاج آخرین فصل آن است؟

یادتان باشد که نتفلیکس در حال حاضر سریال تاج را برای فصل ششم خود تمدید کرده است. علی‌رغم اینکه پیتر مورگان تصمیم داشت که فصل ۵ تاج آخرین بخش از داستان خانواده سلطنتی باشد، او تصمیم خود را عوض کرد و ترجیح داد که خط داستانی سریال را برای یک فصل دیگر گسترش بدهد. آخرین بخش این سریال احتمالا بر اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ و بر شخصیت شاهزاده ویلیام جوان و شاهزاده هری متمرکز خواهد شد، اما از اتفاق‌های اخیر صرف نظر می‌کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که فصل ششم، شاهدخت کیت میدلتون را در نقشی کوچک در زمان آغاز رابطه عاشقانه‌اش با ویلیام در دوران حضورشان در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند به تصویر خواهد کشید. در اوایل سپتامبر اعلام شد که مگ بلامی نقش کیت را بازی خواهد کرد. در ضمن، روفوس کامپا ۱۶ ساله و اد مک‌وی ۱۹ ساله، ویلیام را در سنین مختلف به تصویر می‌کشند.

این فصل قرار است در سال ۲۰۲۳ عرضه شود. این چیزی است که شورانر سریال (تهیه‌کننده اصلی) درباره فصل ششم گفته:«هنگامی که ما بحث درباره خط داستانی فصل پنجم سریال را شروع کردیم، خیلی زود متوجه شدیم که برای ادا کردن حق مطلب درباره غنا و پیچیدگی داستان، باید به برنامه اولیه خود برگردیم و ۶ فصل را پیاده کنیم. صرفا جهت شفاف شدن باید بگویم که فصل ششم ما را به زمان حال نزدیک‌تر نمی‌کند، بلکه ما را قادر می‌سازد همان دوره را با جزئیات بیش‌تری پوشش بدهیم».

تعطیلی فیلمبرداری فصل ششم تاج به خاطر مرگ ملکه

فصل ششم تاج در حال تولید است، اما پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در ۸ سپتامبر ۲۰۲۲، فیلمبرداری به حالت تعلیق درآمد. پیتر مورگان در اینباره به ددلاین گفته است:«تاج نامه عاشقانه‌ای به او است و من در حال حاضر جز سکوت و احترام چیزی برای گفتن ندارم. من انتظار دارم که ما برای احترام فیلمبرداری را متوقف کنیم». نتفلیکس نیز در مصاحبه با ورایتی این مسئله را تایید کرد:«به نشانه احترام، فیلمبرداری تاج به حالت تعلیق درآمد. همچنین فیلمبرداری در روز تشییع جنازه ملکه موقتا تعطیل خواهد بود». مراسم خاکسپاری ملکه در ۱۹ سپتامبر برگزار شد.

نمایی از سریال تاج

معرفی و اطلاعات کامل فصل چهارم سریال تاج

سریال تاج درام درباره خانواده سلطنتی بریتانیا، از تاریخ ۹ تا ۱۵ نوامبر امسال ۸۰۷ میلیون دقیقه از وقت کاربران نتفلیکس را به خود اختصاص داد. البته از آنجایی که رتبه‌بندی، همه‌ قسمت‌های یک سریال را در نظر می‌گیرد، بنابراین به احتمال زیاد بینندگان سریال تاج بخش زیادی از این زمان را صرف دنبال کردن یا تماشای مجدد فصل‌های قبلی آن کرده‌اند.

سریال تاج زندگی ملکه الیزابت دوم را از ازدواج او در سال ۱۹۴۷ تا زمان حال به تصویر می‌کشد. فصل چهارم سریال بازه‌ زمانی بین سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۰ را پوشش می‌دهد و داستان آن در دوران نخست‌وزیری مارگارت تاچر اتفاق می‌افتد. همچنین این فصلی است که در آن ورود دایانا اسپنسر به دنیای بی‌تفاوت خانواده‌ سلطنتی را شاهد خواهیم بود. او با ورود خود، ملکه الیزابت دوم و خانواده‌اش را وادار می‌کند که روابط خود با یکدیگر و مردم را ارزیابی کنند.

نظر منتقدان درباره فصل چهارم سریال تاج

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB (تا لحظه نوشتن این مطلب): ۸.۶ از ۱۰
  • میانگین رضایت کلی سریال تاج بر اساس نظر منتقدان سایت راتن تومیتوز: ۹۰ درصد
  • میانگین رضایت فصل چهارم سریال تاج بر اساس نظر منتقدان سایت راتن تومیتوز: ۹۵ درصد بر اساس ۱۱۰ نقد
  • میانگین رضایت کلی سریال تاج بر اساس نظر کاربران سایت راتن تومیتوز: ۹۱ درصد
  • میانگین رضایت فصل چهارم سریال تاج بر اساس نظر کاربران سایت راتن تومیتوز: ۸۸ درصد بر اساس ۷۳۹ رای
  • میانگین رضایت کلی سریال تاج بر اساس نظر منتقدان سایت متاکریتیک: ۸۴ درصد بر اساس ۱۱۴ نقد
  • میانگین رضایت فصل چهارم سریال تاج بر اساس نظر منتقدان سایت متاکریتیک: ۸۶ درصد براساس ۲۸ نقد
  • میانگین رضایت کلی سریال تاج بر اساس نظر کاربران سایت متاکریتیک: ۸.۷ از ۱۰ بر اساس ۱۱۱ نظر
  • میانگین رضایت فصل چهارم سریال تاج بر اساس نظر کاربران سایت متاکریتیک: ۸.۱ از ۱۰ بر اساس ۶۳ نظر

بوستون گلوب | امتیاز:‌ ۱۰۰ از ۱۰۰

متیو گیلبرت | بازیگری تلویزیون را نمی‌توان ظریف‌تر و دلپذیرتر از تقابل‌های جذاب میان دو قدرت در سریال تاج – تقابلی میان جیلین اندرسون در نقش مارگارت تاچر و الیویا کلمن در نقش ملکه الیزابت – تصور کرد. این سریال نفیس، حماسی و در عین حال گرم و دلنشین شبکه‌ نتفلیکس، در فصل چهارم خود پرماجرا و حزن‌انگیز ادامه می‌یابد.

ABC News | امتیاز: ۹۵ از ۱۰۰

پیتر ترورز | فصل چهارم سریال تاج، همچنان بهترین و اعتیادآورترین فصل آن تا به امروز است. تمامی ده قسمت فصل چهارم این درام سلطنتی، برای مخاطب پیگیر خود رویایی سرمست‌کننده است. الیویا کلمن جواهری درخشان در سریال تاج است، هرچند نمی‌توان اما کورین در نقش لیدی دایانا و حضور تاثیرگذار جیلین اندرسون در نقش مارگارت تاچر را نادیده گرفت.

Paste Magazine | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

آلیسون کین | باتوجه به تبلیغات و خط داستانی سریال بنظر می‌رسد که در قلب فصل جدید تمرکز  بر سه زن در راس قدرت است. اما اینکه مورگان درباره آن‌ها یا ارتباطشان با یک‌دیگر چه چیزی می‌خواهد بگوید، بسیار نامشخص است. همچنین می‌توان به برخی جلوه‌های بصری خام‌دستانه اشاره کرد. با اینحال، سریال تاج همچنان یک وقایع‌نگاری داستانی جذاب – عمدتا به دلیل استثنایی بودن بازیگران آن – از دودمان وینزر به حساب می‌آید. به ویژه هنگامی که دامنه‌ آن کوچک است.

The Atlantic | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

شرلی لی | فصل چهار سریال تاج، پرزرق و برق و کنایه‌آمیز است. جایی که سریال سرانجام الیزابت را بخاطر نادانی‌اش مورد انتقاد قرار می‌دهد. در این فصل، سریال الیزابت را به عنوان حاکمی توصیف می‌کند که بخاطر سرسپردگی لجوجانه‌اش به سنت، باعث می‌شود که خود و خانواده‌اش، به شکل غافلگیرانه‌ای به احمق‌های دور افتاده از هم تبدیل شوند.

نقد مفصل بر فصل چهارم سریال تاج

گریگوری الوود | یک موضوع تکراری در سه فصل اول سریال برنده‌ جایزه‌ اِمی شبکه‌ نتفلیکس، ضرب‌المثل معروف و قدیمی‌ تاریخ خودش را تکرار می‌کند. خانواده‌ سلطنتی بریتانیا، علی‌رغم آگاهی از بدبیاری‌های گذشته‌ خود، همچنان در دوری گزیدن از شرمساری در نگاه عمومی، به شکل شگفت‌انگیزی شکست می‌خورند. به عنوان یک نمونه‌ اخیر، ببینید که آن‌ها چگونه رفتار نژادپرستانه‌ مگان مارکل را مدیریت می‌کنند. فصل چهارم سریال پیتر مورگان شروع وقایع‌نگاری رابطه‌ میان بانو دایانا اسپنسر و شاهزاده چارلز است که شاید بزرگ‌ترین تراژدی همه‌ خانواده باشد.

برای کسانی که دانسته‌های‌یشان از تاریخ بریتانیا محدود است، تاچر زنی بود که به همان اندازه که منفور به حساب می‌آمد مورد احترام نیز قرار می‌گرفت. آدمی با اراده‌ای سرسخت که ممکن بود حتی دیک چنی را نیز به لرزه درآورد. او پس از انتخاب‌ شدن به عنوان بالاترین مقام دولتی بریتانیا، در اولین جلسه‌ ملاقات هفتگی خود با پادشاه شرکت می‌کند. در حالی که پادشاه، از اینکه با روی کار آمدن تاچر به عنوان نخستین نخست‌وزیر زن اکنون دو زن را در حال رهبری کشور می‌بیند، تا حدودی گیج شده است. الیزابت به زودی متوجه می‌شود که آن‌ها درباره‌ اینکه چگونه به مردمی که عمیقا درگیر مشکلات اقتصادی هستند خدمت کنند، با یک‌دیگر اختلاف نظر دارند. بنظر می‌رسد بی‌تفاوتی تاچر به رنج‌های مردم، الیزابت را شوکه می‌کند. همین موضوع، زمینه‌ را برای رابطه‌‌ای مهیا می‌سازد که از تصور عموم مردم در آن زمان تیره‌تر بود. رابطه‌‌ای که به گفته‌ مورگان، ملکه را ناامید کرد.

در ابتدا، شاید فکر کنید که اندرسون کمی بیش از حد به کاریکاتوری از اراده‌ پولادین تاچر نزدیک شده است. با این حال، هرچه او در روایت سریال نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند، روشن‌تر می‌شود که او این نقش را به عنوان یک آدم حرفه‌ای که قبلا مورد تحسین قرار گرفته است به بهترین شکل اجرا می‌کند. یکی از دلایل این است که اجرای اندرسون شامل واکنش‌های مجذوب‌کننده‌ و کنایه‌های خنده‌دار مریل استریپ در فیلم برنده‌ جایزه‌ بانوی آهنین نمی‌شود. به گفته‌ بسیاری از کسانی که تاچر را می‌شناختند، او فقط زمانی بر تصویری کاریکاتوری از خودش تاکید می‌کرد که به نفعش بود. اما او آن اندازه که استریپ نشان می‌داد، اغراق‌آمیز و احساساتی نبود. از سوی دیگر، اندرسون از ابهت و جذبه‌ معنی بانوی آهنین به عنوان حصار تاچر در مقابل وزرای خائن کابینه و انتقاد دائمی عمومی – که از نظر او در راس مجموعه‌ای از مسائل قرار داشت – استفاده می‌کند. اما همانطور که فصل پیش‌ می‌رود، انتخاب‌های خلاقانه‌ اندرسون، یک تاچر بسیار معقول‌تر از آنچه که در ابتدا فکر می‌کردید در حال تماشای آن هستید به تصویر می‌کشد. مورگان نشست‌های میان تاچر اندرسون و ملکه‌ کولمن را در مقایسه با هم‌پیمانان منتخب قبلی الیزابت با مدارا و کنایه‌های حیله‌گرانه‌ بیش‌تری اجرا کرده است، اما این یک آزادی خلاقانه است که در زمینه‌ موقعیت‌ منحصر بفرد آن‌ها در تاریخ کار می‌کند.

علاوه بر این، برای بسیاری از جهان، زن دیگری که در مرکز این فصل قرار دارد یعنی دایانا، راه ورود آن‌ها به خانواده‌ سلطنتی بود. داستان افسانه‌ای دختر بیست ساله‌ای که به تمیز کردن خانه‌ خواهرش کمک کرد تا با یک شاهزاده‌ جذاب و مسن‌تر ازدواج کند و یک شاهدخت بشود. پایان تراژیک داستان، چیزی که ما تصور می‌کنیم در فصل بعدی سریال شرح داده می‌شود، فقط در اینجا پیش‌بینی شده است.

با تاکید بر اهمیت او برای میراث ملکه، فصل با ورود چارلز به خانه‌ اسپنسرها برای قرار ملاقات با خواهر بزرگ‌تر دایانا، سارا، شروع می‌شود. دایانا که هنوز یک نوجوان است، خواسته‌های خواهرش را نادیده می‌گیرد و راهی برای ملاقات با چارلز پیدا می‌کند. این تمسخری از یک تصویر نه همیشه چاپلوسانه از ملکه است که شاید برخی از بینندگان را برنجاند. شیوه‌ای که خانواده‌ سلطنتی دایانا را رها کرد موضوع یک قسمت شگفت‌انگیز و تقریبا مستقل با عنوان افسانه به کارگردانی فیلمسازی دست‌کم گرفته شده به اسم بنجامین کارون است. ملکه‌ آینده متوجه می‌شود که نامزدش به خارج از کشور می‌رود. همزمان، او می‌فهمد که باید شش هفته را به تنهایی با مادر بی‌شوهر متفاوت آینده‌ خود در کاخ باکینگهام وقت بگذارند. تنها راه فرار او تماس تلفنی با هم‌اتاقی‌های سابقش است. اینجاست که مورگان نبرد طولانی او با پرخوری عصبی را فاش می‌کند.

متاسفانه، هلنا بونهام کارتر در نقش همسر شاهزاده، فرصت کمی در اختیار دارد. اگرچه، او می‌تواند در یک قسمت به ویژه خاطره‌انگیز، نقش کارآگاه خانواده را ایفا کند. منزیس در نقش فیلیپ بسیار سرگرم‌کننده‌تر است، چرا که او سعی دارد به عنوان پلی برای دایانا و شاهدخت آن عمل کند. بسیاری از کسانی که تاریخ آن دوران را می‌دانند تعجب خواهند کرد که چرا بخش خاصی از زندگی دایانا و یا کارهای تاچر در سریال غایب است. هیچ رقصی در کاخ سفید با جان تراولتا برای دایانا وجود ندارد و نقش تاجر در سقوط اتحاد جماهیر شوروی نادیده گرفته می‌شود. اما این موضوع به این دلیل است که مورگان لحظاتی را انتخاب کرده که با عنوان سریال یعنی تاج سازگار باشند. تاجی بر سر الیزابت دوم. کولمن در نقش ملکه، با قدرت شگفت‌انگیزی نشان می‌دهد که به طور فزاینده‌ای به رفتارهای ناپخته‌ خاندان در حال رشد خود بی‌علاقه است.

خلاصه گفت‌وگو با بازیگران سریال crown

آیا واقعا می‌توان در بازی در نقش ملکه بهتر شد و پیشرفت کرد؟ ظاهرا درباره‌ سریال تاج پاسخ مثبت است. حتی اگر شما بازیگر برنده‌ جایزه‌ اسکار باشید. الیویا کولمن بازیگر نقش میانسالی ملکه الیزابت دوم در فصل سوم و چهارم درام سلطنتی موفق نتفلیکس در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از شروع فصل چهارم در پاسخ این سوال جواب می‌دهد:«من در دومین مرحله دورخوانی بودم که پیتر مورگان برگشت و رو به من گفت همه‌ شما در این فصل بسیار بهتر عمل خواهید کرد. من در جواب گفتم قطعا اینطور خواهد بود. این دومین بار است که ما در اینجا حضور داریم. بنابراین ما با این شخصیت‌ها زندگی کرده‌ایم.»

کولمن درباره‌ اینکه چرا دیگر کشمکش زیادی میان ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ وجود ندارد می‌گوید:«مشکلات اصلی آن‌ها حل شده است و آن‌ها اکنون سعی دارند که به فرزندان بزرگسال خود کمک کنند. همه‌ والدین این موضوع که فرزندشان دوران وحشتناکی را سپری کنند را تجربه کرده‌اند. این موضوع برای یک خط داستانی دراماتیک عالی بسیار مناسب است.» او همچنین درباره‌ حضور ایملدا استنتون به عنوان ملکه‌ جدید می‌گوید:«اگر او با من تماس بگیرد، بسیار هیجان‌زده خواهم شد. می‌گویم موفق باشید. کلاه‌گیس خارش دارد و روی راه رفتن خودت کار کن.»

هلنا بونهام کارتر نیز درباره لسلی منویل که نقش شاهدخت مارگارت را به عهده می‌گیرد، می‌گوید: «ونسا کربی بسیار سخاوتمند بود. بنابراین لسی مسئولیت سختی را باید به عهده بگیرد. امیدوارم در این کار موفق باشد. اگر او بخواهد می‌توانم راهنمایی‌های زیادی ارائه کنم. من می‌توانستم تا الان یک مدرسه‌ کامل مارگارت راه بیندازم.» کولمن در رابطه با تصویری که جیلین اندرسون از مارگارت نمایش می‌دهد، اشاره می‌کند: «بخش بسیاری از کار ما مدیون تیم‌های شگفت‌انگیز طراحی لباس، گریم و مو است. ما بدون آن‌ها خوب نخواهیم بود. نشستن روبه‌روی اندرسون به ویژه وقتی که نور پشت‌سرش قرار داشت، کمی ترسناک بود. همچنین لحن صدا و راه رفتن جیلین بسیار بامزه بود.»

بونهام کارتر نیز درباره‌ صحنه‌های گروهی بزرگ برای بازیگران می‌گوید: «مسرت‌بخش است. ما بازی‌های مسخره انجام می‌دهیم و بیش از حد لذت می‌بریم. در پایان، ما واقعا تمرکز نداشتیم. ما در حالی که می‌خندیدیم وارد صحنه می‌شدیم. فیلمبرداری در اسکاتلند بخش مورد علاقه‌ من از کل ماجرا بود.» کولمن می‌افزاید: «هوشمندانه بود چون بچه‌های بیش‌تری وارد صحنه می‌کردیم. آن‌ها فقط به دوربین‌ها اجازه دادند تا ببینند که چه اتفاقی می‌افتد. بچه‌ها دوربین اشتباهی می‌گرفتند و شروع می‌کردند به سر همدیگر کوبیدن و در اطراف می‌دویدند و البته همراه با سگ‌ها!»

تیزر فصل چهارم سریال تاج

اطلاعاتی درباره فصل سوم سریال تاج

نیکو خردمند | الیویا کلمن، توبیاس منزیس و هلنا بونهام کارتر به گروه بازیگران فصل سوم سریال «تاج» (با نام اصلی The Crown) از کمپانی نت‌فلیکس پیوستند؛ سریالی که به سرگذشت ملکه الیزابت دوم، ملکۀ انگلستان می‌پردازد. هر فصل‌ از سریال «تاج»، دهه‌های متفاوتی از زندگی ملکه الیزابت دوم را به تصویر می‌کشد و فصل سوم به سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۷ اختصاص دارد. پس از وقفه‌ای دو‌ساله، کمپانی نت‌فلیکس با فصل سوم سریال «تاج» بازگشته است.

هرچند تیم سازندۀ سریال «تاج» برای فصول قبلی جوایز بسیاری را از آن خود کرده بود، کارگردان سریال، پیتر مورگان، در فصل سوم این مجموعه کلیت تیم را تغییر داده است. ماجراهای این فصل مانند انتصاب ‌هارولد ویلسون به مقام نخست‌وزیری انگلستان در سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۷ به اتفاقات جذابی مانند نخست‌وزیری مارگارت تاچر و ورود پرنسس دایانا به خانوادۀ سلطنتی ختم می‌شود که طبق تیزرهای پخش‌شده از سریال، در فصل چهارم، شاهد آن‌ها خواهیم بود.

اگرچه سریال ‌«تاج» در ارائۀ مفهومِ سنتی پرستیژ خانواده سلطنتی کمی مبالغه‌آمیز عمل می‌کند، در ۱۰ قسمت این فصل، با داستانی فکر‌شده و قابل اعتماد، روایتی خوش‌ساخت و درخشان را ارائه کرده است. مجموعۀ «تاج» همزمان با سخت‌گیری‌هایی که در ارائۀ تصویر خاندان سلطنتی بریتانیا بر خود روا داشته، از نگاه متعصبانه به آن‌ها نیز خودداری کرده است. به همین دلیل هم می‌تواند الگویی برای ساخت سریال‌هایی از این دست باشد؛ سریال‌هایی که باید در ساخت و روایت داستانشان دقت فراوان اعمال شود. این سریال، آزمونی سخت برای سنجیدن ذات قدرت است و حالا نشان می‌دهد که چگونه همۀ جزئیات از همان ابتدا اهمیت دارند و باید بدان‌ها توجه شود.

فصل سوم سریال تاج

در این سریال، اتفاقات مهمی بازگو می‌شود: در این فصل، الیویا کلمن به‌جای کلر فوی نقش الیزابت را بازی می‌کند. الیزابت متوجه می‌شود که در حلقۀ اطرافیان نزدیکش، یک جاسوس نفوذ کرده است؛ همچنین پس از فاجعه‌ای که در معدنی در ولز رخ می‌دهد، ابراز همدردی او دربارۀ تأثیرات این ماجرا به چالش کشیده می‌شود. در قسمت قبلی، نقش شاهدخت مارگارت را وانیسا کربی بازی می‌کرد و حالا هلنا بونهام کارتر این وظیفه را به عهده دارد. اکنون مارگارت در حالی به سفیر آمریکا علاقه‌مند می‌شود که ازدواجش با آنتونی آرمسترانگ جونز در حال فروپاشی است. در فصل قبلی، نقش آنتونی آرمسترانگ جونز را متیو گود اجرا می‌کرد، که حالا این نقش به بن دنیلز سپرده شده است. شاهزاده فیلیپ (که در قسمت قبلی مت اسمیت در نقش او بازی می‌کرد)، حالا با بازی توبیاس منزیس، تحت‌تأثیر ماجرای فرود انسان بر کرۀ ماه، افکار جدیدی را در سر می‌پروراند. جاش اوکانر در نقش شاهزاده چارلز درخشان ظاهر شده است؛ او در ماجرایی پیچیده که چند نفر دیگر نیز در آن گرفتارند، عاشق کامیلا شند با بازی امرالد فنل می‌شود که دختری اشراف‌زاده و سردرگم است. در عین حال، شاهزاده چارلز سخت در تلاش است تا جایگاه خود را به عنوان رهبر آیندۀ کشور تثبیت کند.

یکی دیگر از چهره‌های جدید این مجموعه جیسون واتکینز است که در نقش ویلسون (نخست‌وزیر وقت انگلستان) ظاهر می‌شود. ارین دوهرتی نیز در نقش شاهدخت او، بسیار باانرژی و سرزنده می‌نماید. لوئیس مونتباتن به‌خوبی در نقش چارلز دنس جا افتاده است و درک جاکوبی جایگزین الکس جنینگز شده تا ایفای نقش پادشاه ادوارد هشتم را، در آخرین روزهای زندگی‌اش، بر عهده گیرد. از دیگر بازیگران جدید مجموعه می‌توان از مارک لیوایز نام برد که به عنوان هنرپیشۀ مهمان، در نقش یک میهن‌پرست ولزی بازی کرده است؛ همچنین کلنسی براون در نقشی غیرمنتظره، اما بسیار دوست داشتنی، در یک قسمت، به عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، جانسون ظاهر می‌شود؛ کسی که پس از ترور جان اف کندی به این مقام دست یافت.

در ادامه روندی که از فصل دوم مجموعه شاهد آن بوده‌ایم، علاقۀ اصلی مورگان در مقام کارگردان، بیشتر معطوف به ماهیت سلطنت در بریتانیاست که در شخص ملکه الیزابت نمود پیدا می‌کند. او همچنین تغییر نگرش نظام سلطنتی را در مقیاس جهانی تا حدودی مورد بررسی قرار می‌دهد. نمایش سلطنت و خاندان سلطنتی در ابتدای فصل سوم، کانون توجه سریال است. در اولین قسمت سریال و در اولین صحنه، الیزابت را می‌بینیم که به دو تمبر پستی (که تصاویر خود او هستند) خیره شده است؛ یکی از آن‌ها تصویری قدیمی با چهره‌ فوی و دیگری تصویری جدیدتر از او با بازی کلمن است. الیزابت فردی هیجانی و احساساتی نیست؛ او قدرت پادشاهی را در آرامش و تغییر‌ناپذیری یافته است. این همان چیزی است که او را از خواهرش مارگارت و چارلز جوان با آن آرزوهای جاه‌طلبانه‌اش، متمایز می‌سازد و این تفاوت آشکار با گذشت زمان پررنگ‌تر نیز خواهد شد.

به‌تصویر‌کشیدن رفتار سنتی و به دور از نوگرایی الیزابت، که انتقادهای فراوانی به آن شده، یکی از مهم‌ترین چالش‌های مورگان در این فصل از مجموعۀ «تاج» به شمار می‌رود. نویسندۀ فیلم‌نامه سعی کرده با داستانی چندلایه این خصیصه را به بهترین شکل، در قالب اجراهایی تک و طولانی به مخاطب ارائه دهد و باید اذعان داشت که در قسمت مربوط به سفر سفینۀ آپولو ۱۱ به کرۀ ماه، به بهترین شکل از عهدۀ این کار بر آمده است. در ماجرای این سفر قهرمانانه، که بسیار عالی به سرانجام رسیده، الیزابت خود را در موقعیتی مناسب نمی‌بیند؛ از طرف دیگر، فیلیپ معتقد است که آن‌ها هم توانایی و ارادۀ لازم را دارند و در واقع، این همان چیزی است که فیلیپ مدت‌هاست برای خود آرزو می‌کند، اما از دستیابی به آن ناتوان است. قسمت Tywysog Cymru نیز بسیار جالب‌توجه است؛ در این قسمت، شاهزاده چارلز در آستانۀ گرفتن مقام جدید است و به فردی مسئولیت‌پذیر تبدیل می‌شود؛ همچنین دربارۀ اتفاقاتی صحبت می‌شود که در سال ۱۹۶۶ در شهر ابرفان در ولز جنوبی روی داد. در این سال، حجم زیادی از زباله‌ها‌ی معادن زغال‌سنگ، روی یک مدرسه سقوط کرد و باعث مرگ ۱۴۴ نفر شد، که ۱۱۶ نفر آنان را کودکان تشکیل می‌دادند. در آن زمان، الیزابت مردد بود که تا چه حد باید حس همدردی و نوع‌دوستی‌اش را با مردم خود به اشتراک بگذارد.

اولویا کلمن در نقش ملکه الیزابت

در فصل سوم سریال «تاج»، الیزابت واقعاً کار چندانی انجام نمی‌دهد و در حقیقت، داستان‌های پیرامون او هستند که سریال را به پیش می‌برند. ملکه عاشق اسب و سوارکاری است و شاید بتوان گفت ضعیف‌ترین قسمت داستان همان جایی است که ملکه در سفری به دور دنیا تلاش می‌کند دربارۀ آخرین دستاوردهای صنعت دامداری اطلاعاتی به دست آورد؛ اما همین قسمت نیز از لحاظ ساختار به‌خوبی طراحی شده است. در حقیقت، هیچ اتفاق خاصی در این قسمت رخ نمی‌دهد، اما کلمن از آن برای به‌رخ‌کشیدن توانایی خود در نمایش احساسات لطیف و ظریف الیزابت در پس چهرۀ سرسختش بهره برده است. هنرپیشگانی مانند کلمن، که بتوان آن‌ها را بزرگ و در عین حال معمولی دانست، انگشت‌شمارند.

درخشش او در فیلم «سوگلی» (با نام اصلی The Favourite)، که جایزۀ اسکار را برایش به ارمغان آورد، فراموش‌نشدنی است و حالا او در ادامۀ نقشی که فوی آن را شروع کرده است، نقش الیزابت را به‌نحوی باورنکردنی، انسانی و عادی اجرا می‌کند. بیشتر آنچه در این فصل از مجموعۀ «تاج» می‌گذرد، آن است که الیزابت درمی‌یابد ملکه‌بودن آن‌طور که او از خود انتظار دارد مطابق با نیاز زمانۀ پر‌هرج‌و‌مرج و دنیایی نیست که در بیرون از کاخ‌های متعدد او در جریان است و بازی درخشان کلمن، بدون استفادۀ چندان از کلام، این مضمون را به‌خوبی منتقل می‌کند.

روابط کلمن در نقش ملکه و منزیس در نقش فیلیپ، تازه و بالغانه‌تر شده است. منزیس، ایفاگر نقش فیلیپ، تغییرات او را، از جوانی ناپخته به مردی بالغ که گه‌گاه گرفتار ناامیدی می‌شود، به‌خوبی نشان داده است. این تغییرات به‌سوی بلوغ را در بازی بونهام کارتر، در نقش شاهدخت مارگارت کاریزماتیک و عصیانگر هم شاهد هستیم که در مقایسه با بازی کربی در همین نقش در فصل قبل، پخته تر به نظر می‌رسد. با وجود این، آنچه در شخصیت مارگارت غالب است احساسی از تسلیم و واماندگی است.

به‌طور کلی، باید گفت که بازیگران جدید در نقش‌های خود موفق هستند و به‌خوبی بین آنچه از بازیگران در فصل پیشین در ذهن مخاطب باقی مانده و فضای سلطنتی‌ای که داستان در آن می‌گذرد، ارتباط برقرار کرده‌اند. دیدن آن‌ها در این نقش‌ها و یافتن مشابهت در بازی بازیگران جدید و قدیمی هر نقش جالب است؛ چنانکه گاه نمی‌توان مطمئن بود که این شیوۀ بازی هنرپیشه‌ی جدید، وام‌گرفته از بازیگر قدیمی نقش است یا اینکه واقعیتی تاریخی را بیان می‌کند.
حال پس از آنکه مورگان شیوۀ درست ساخت و روایت این داستان قوی و درجه‌یک را یافته، به نظر می‌رسد که ادامه‌دادن سریال در فصل چهارم تصمیمی بجاست. پس منتظر فصل چهارم باشید.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil