با کارآگاه دکتر ترکی آشنا شوید

نگاهی به سریال حکیم اوغلو

سریال دکتر هاوس را دیده‌اید؟ این نسخه ترکی‌اش است! شاید بامزه به نظر برسد ولی این ساده‌ترین توصیف ممکن از سریال ترکی جدید حکیم‌ اوغلو (با عنوان اصلی Hekimoglu) است که از یک رویکرد و الگوی نه‌چندان ساده در سریال‌سازی و تولید محصولات برای عامه مخاطبان در ترکیه خبر می‌دهد؛ بازسازی و بومی‌سازی آثار پرطرفدار در سطح جهان برای مخاطبان داخلی که این جدا از شیوه رایج اقتباس و الهام برنامه‌سازان ترکی از محصولات خارجی است.

در ادامه، با فیلیموشات همراه باشید برای پرداختن به «حکیم اوغلو»؛ یکی از آثار پرطرفدار و بحث‌برانگیز در تلویزیون ترکیه طی ماه‌های گذشته. قبل از این سریال لازم است که مروری هم داشته باشیم به اثر اصلی و مورد اقتباس یعنی «دکتر هاوس».

بهترین فیلم و سریال های ترکی

«دکتر هاوس» از سال ۲۰۰۴ به روی آنتن رفت و خیلی زود به یکی پربیننده‌ترین آثار تلویزیونی دنیا به مدت یک دهه تبدیل شد. در بحث انقلاب تلویزیونی که اشاره دارد به سریال‌های تلویزیونی ابتدای هزاره جدید و آغاز جریانی تازه در صنعت نمایش و سرگرمی به واسطه تحولات زیرساختی، «دکتر هاوس» در کنار «گمشدگان»، «۲۴»، «فرار از زندان»، «آناتومی گری»، «دکستر» و… جزو پیشگام‌ها بود. جدا از این، «دکتر هاوس» در الگو و ژانر درام‌های بیمارستانی نیز تحولی عظیم ایجاد کرد و با رویکردی تازه در روایت و پرداخت به بیماری‌ها، از کلیشه‌ها و فرمول‌های تکراری ژانر پرهیز داشت.

سریال با این فرض دراماتیک نوشته و ساخته شده بود که چه می‌شد اگر فردی با هوش و جهان‌بینی شرلوک هلمز به جای کارآگاه، یک پزشک متخصص می‌شد؟ درنتیجه اینجا با شخصیتی پیچیده و چندبعدی مواجهیم که به هر بیماری به چشم یک معما نگاه می‌کند و در نتیجه نجات جان هر بیمار برایش حکم چالشی شخصی برای به رخ کشیدن هوش را دارد. اگر در دیگر سریال‌های بیمارستانی بیماری بهانه‌ای بود برای انتقال هیجان و احساسات مختلف میان شخصیت‌ها و درام بر پایه روابط کاراکترها پیش می‌رفت، اینجا روند درمان هر بیماری به شیوه سریال‌های جنایی و پلیسی پیش می‌رود؛ همان‌طور که کارآگاه‌ها با آزمون و خطا و روش‌هایی مختلف بالاخره پرونده را حل و مجرم اصلی را دستگیر می‌کنند، دکتر هاوس و همکارانش فرضیات مختلفی را به آزمون می‌گذارند تا راز بیماری‌های پیچیده و گاه غیرقابل درمان را حل کنند. از طرف دیگر نگاه شکاکانه و جهان‌بینی تلخ هاوس در روند سریال هم تاثیر دارد. به همین دلیل در اکثر اوقات حتی با وجود حل پرونده و کشف بیماری، بیمارها سرنوشت خوشی پیدا نمی‌کنند.

حال تصور کنید این سریال که عموم شهرتش را مدیون شکستن کلیشه‌های عامه‌پسند ژانر است، در یک بازسازی عامه‌پسند چگونه خواهد شد؟

سریال ترکی «حکیم اوغلو» تمام کلیات و عناصر «دکتر هاوس» را عین به عین در استانبول از نو پیاده‌سازی می‌کند. به جای گریگوری هاوس، آتش حکیم‌ اوغلو را داریم؛ یک پزشک تیزهوش، اجتماع‌گریز، لاقید و بداخلاق که برای راه رفتن هم به عصا نیاز دارد. سایر شخصیت‌ها و پیش‌فرض‌های سریال هم با معادل‌هایی ترکی جایگزین شده‌اند. حتی تا حد ممکن سعی شده که ظاهر شخصیت‌ها و فضای بیمارستان هم به نسخه اصلی نزدیک باشد.

اما برخلاف شباهت در ظاهر و حتی خطوط داستانی، درونمایه و ساختار تفاوت‌هایی اساسی دارد؛ برای مثال، هر اپیزود «دکتر هاوس» به طور میانگین کمتر از ۴۵ دقیقه طول می‌کشد اما اپیزودهای «حکیم اوغلو» به رسم دیگر سریال‌های ترکی حدودا دوساعته است و این یعنی نیاز به حجم بیشتری از روابط میان شخصیت‌ها، داستان‌های فرعی و ترکیب خطوط داستانی که باعث می‌شود بازسازی ترکی از نسخه اصلی خود فاصله بگیرد و لحن و لهجه‌ای متفاوت پیدا کند.

درام‌های بیمارستانی در میان مخاطبان تلویزیونی طرفداران زیادی دارد و شبکه‌های تلویزیونی ترکیه در سال گذشته طی اقدامی جالب تصمیم گرفتند که دو سریال مهم با تم پزشکی را به صورت بومی بازسازی کنند: «دکتر خوب» و «دکتر هاوس». فصل اول هر دوی این سریال‌ها از سوی مخاطبان ترک با استقبال مواجه شد و شاید این استقبال موجب شود که شاهد بازسازی سریال‌های مشهور دیگر از ژانرها و سبک‌هایی متفاوت در ترکیه نیز باشیم. در صورتی هم که مخاطبان نسخه اصلی سریال‌ها را ندیده باشند، احتمالا از بازسازی‌های بومی بیشتر خوششان می‌آید و البته کنجکاوی سایر مخاطبان برای تماشا و مقایسه دو نسخه هم که جای خود دارد.

سریال ترکی جدید «حکیم اوغلو» محصول ۲۰۱۹ ترکیه با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون تموچین اسن، اوکان یالابیک، ابرو اوزکان، بلچیم بیلگین، کاآن ایلدریم و… هم‌اکنون بر روی فیلیمو قابل تماشاست.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. حسین می‌نویسد

    چون به فرهنگ ما ترکیه نزدیک تره تا آمریکا من شخصا حکیم اوغلو رو خیلی خیلی بیشتر دوست داشتم
    واقعا یکی از بهترین سریال هاییه که به عمرم دیدم

  2. زهرا می‌نویسد

    کاش ترک ها فقط همین رو کپی کرده باشن خیلی سریال های دیگه ای رو هم کپی کردن مگه خودشون نویسنده ندارن اخه
    سریال های دوستم داره دوستم نداره،قشر مرفه،ضربان قلب،دکتر معجزه،شماره ۳۰۹،مریم و چندتا دیگه هم هست که اسمشون یادم نیست…اگه فقط بازسازی بود اشکالی نداشت ولی اینا رسما کپی پیست شده بودن

fosil