قبل از دیدن انتقام‌جویان: پایان بازی این مقاله را بخوانید

بهتر باشد قبل از اینکه فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» را به هر نحوی تهیه کرده و آن را ببینید، این مقاله را بخوانید.

«انتقام‌جویان: پایان بازی» نتیجه تلاشی بی‌وقفه در یک دهه گذشته یا شاید هم بیشتر است؛ نتیجه چندین خط داستان که شخصیت‌های گوناگون را روایت کرده و شاهکاری در پروژه‌های عظیم و سه‌گانه دنیای سینمایی استودیو مارول به‌حساب می‌آید. این فازهای سینمایی که از زبان رئیس استودیو یعنی آقای کوین فایگی با عنوان «حماسه بی‌نهایت» شناخته می‌شود و «پایان بازی» قرار است به این سیر داستانی چاشنی پایان بدهد. البته این پایانی بر فیلم‌های مارول نیست؛ اما یک نقطه عطف برای این شرکت به‌حساب می‌آید.

درزمانی که ما با پایان فاز سوم از سری فیلم‌های سینمایی مارول دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، آثار زیادی در کارنامه این استودیو وجود دارند و تقریباً ۲۱ فیلم را شامل می‌شوند که یکی از آن‌ها «کاپیتان مارول» است که در گیشه قبل از انتشار پایان بازی، به فروش خوبی دست پیدا کرد. این لحظه زمان خوبی برای بررسی آثار گذشته استودیو مارول در دنیای سینما است و شاید بهتر باشد قبل از اینکه این فیلم را به هر نحوی تهیه کرده و آن را ببینید، این مقاله را بخوانید.قبل از دیدن «انتقام‌جویان: پایان بازی»

خطر اسپویل: لازم به ذکر است که در این مقاله بخش‌هایی از «کاپیتان مارول» لو رفته است!

نابودی

دیدن انتقام‌جویان: پایان بازی

زمانی که سیر داستانی فیلم‌های مارول را دنبال می‌کنیم، وقایعی رخ می‌دهند که باعث ورود «تانوس» به خط داستان می‌شود. ما قبلاً هم رگه‌هایی از حضور او با نام «تایتان دیوانه» در انتقام جویان را دیده بودیم. او همچنین در سری فیلم‌های «نگهبانان کهکشان» حضور داشت. نقش دیگر او در پایان فیلم «انتقام‌جویان: عصر اولتران» و مصادف با زمانی بود که «دستکش بی‌نهایت» را به‌دست آورد که دیالوگ معروف «خودم انجامش می‌دهم» را گفت.

در نسخه «جنگ ابدیت»، دیگر تانوس در کانون توجه قرار می‌گیرد و با دستکش خود و جمع‌آوری «سنگ‌های ابدیت»، کل کهکشان را به وحشت می‌اندازد. در ابتدای فیلم او سنگ قدرت را در اختیار داشت چراکه آن را از دست ژاندارین‌ها گرفته بود و مبارزه تنگاتنگ او با «ثور» و بازماندگان آسگاردین او را با تسراک تنها گذاشت؛ بعدازآن او به روند ادامه داد و سنگ حقیقت را در نوور، سنگ روح را در ورمیر بعد از قربانی کردن گامورا و سنگ زمان را بعدازآنکه «دکتر استرنج» در مقابل او تسلیم شد، به دست آورد و در آخر هم او به سمت واکاندا حرکت کرد و آخرین سنگ را از پیشانی «ویژن» درآورد و تمام سنگ‌های دستکش را تکمیل کرد. بعدازاین وقایع او یک بشکن زد و نصفی از کل کهکشان را ناپدید کرده و همان‌طور که در دیالوگ او آمده است: «نابودی» اتفاق افتاد.

گروه شش بزرگ

در طول پخش سری انتقام‌جویان، شخصیت‌هایی همچون ماشین جنگ، اسکارلت جادوگر، ویژن، فالکون و مرد عنکبوتی به آن اضافه شدند، اما تمام این موارد با شش فرد اصلی شروع شد. بعدازآنکه داستان ادامه پیدا کرد، قهرمانان جدیدی همچون کاپیتان آمریکا، مرد آهنی، بیوه سیاه، ثور، هاکای (شاهین‌چشم) و هالک در مجموعه سر برآوردند. البته فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی، شاهدی برای از هم‌ پاشیدن این گروه بود.

باوجود اینکه تقریباً همه این شخصیت‌ها در «جنگ ابدیت» حضور داشتند، کاملاً به شکل منسجم و متحد در طول فیلم ظاهر نشدند. همان‌طور که طرفداران پر و پا قرص این سری فیلم‌ها متوجه شدند، زمانی که در هنگام بشکن «تانوس» اکثر شخصیت‌ها شروع به پودر شدن کردند، هیچ‌کدام از اعضای اصلی انتقام‌جویان، ناپدید نشدند. با توجه به اینکه تعداد زیادی بازیگر از گذشته در سری فیلم‌های مارول حضور داشته و تعدادی شخصیت جدید مثل پلنگ سیاه و کاپیتان مارول پا به عرصه گذاشته‌اند، باید دید در «پایان بازی» کارگردانان فیلم یعنی «برادران روسو» چه نقشه‌ای برای گروه شش کشیده‌اند.

در چه زمانی هستیم؟

دیدن انتقام‌جویان: پایان بازی

به نظر می‌آید اتفاق افتادن وقایع نسخه «پایان بازی» درست بعد از پایان نسخه «جنگ ابدیت» و زمانی که تانوس نصف عالم را به نابودی کشید، امری بدیهی باشد؛ اما واقعیت این است که اوضاع کمی متفاوت است. زمان‌بندی «پایان بازی» در سری فیلم‌های مارول به شکلی رازآلود، غیرقابل‌شناسایی است. یک سری شایعات وجود دارند که عنوان می‌کنند زمان اتفاق فیلم، پنج سال بعد اتفاق می‌افتند. زمانی که ما کمی اطلاعات در مورد آن به دست آوردیم، به این رسیدیم که زمان فیلم نه بلافاصله بعد از نسخه قبل است و نه یک پرش به آینده است، بلکه هردو آن‌هاست.

سکانسی در فیلم کاپیتان مارول وجود دارد که «کارول دانورز»، به پیجر «نیک فیوری» پاسخ می‌دهد؛ به نظر می‌رسید این حادثه باید در «پایان بازی» یا حداقل بین پایان بازی و جنگ ابدیت اتفاق می‌افتاد. در تیزر اول «پایان بازی»، ناتاشا رامانوف با موهای کوتاه و بلوند دیده می‌شود که در طول فیلم جنگ ابدیت با آن ظاهر شده بود؛ اما در تریلر رسمی «پایان بازی»، او با موهایی به رنگ قرمز و بلند و رگه‌هایی از بلوند در انتهای موهایش، نمایان شد. این به این معناست که زمان زیادی گذشته و موهای او رشد کرده است. با توجه به همه این مسائل، می‌توان به‌یقین گفت که یک یا حتی چند پرش زمانی دراین‌بین اتفاق افتاده است.

آیا روی کره زمین هستیم یا خارج آن؟

«پایان بازی» قرار است یک فیلم بلند با تجربه تماشای عالی باشد و همین امر باعث می‌شود اهمیت این مسئله که بیننده در مورد محل هر شخصیت دچار سردرگمی نشود، دوچندان شود. پس بیایید بررسی کنیم هرکدام از شخصیت‌های ما، یا حداقل آن‌هایی که در نسخه قبلی ناپدید نشده‌اند، در کجا قرار دارند.

«تونی استارک» و «نبیولا» که از بازماندگان واقعه نابودی جهان هستند؛ در تریلر اول «پایان بازی» به ما یادآوری می‌شود که این دو به یکی از سفینه‌های «محافظان کهکشان» به نام «بناتار» دسترسی دارند. در زمانی که سفر آن‌ها به خانه با خطراتی مواجه است، به نظر می‌آید یک اتحاد بین این دو و شخصیت‌های روی زمین در حال وقوع است. کاپیتان آمریکا، رامانوف، بنر، ثور، اوکویه، راکت و رودی تماماً در جنگ واکاندا زمانی که دوستانشان به گردوخاک تبدیل شدند، حضور داشتند. باری دیگر، تریلرها نشانه‌هایی به ما می‌دهند و آن نشانه‌ها نوید بازگشت دوباره بعضی از آن‌ها به انتقام‌جویان را می‌دهند. «اسکات لنگ» یا همان مرد-مورچه‌ای در زمان بشکن تانوس، در فضای کوانتومی گیرکرده بود و تریلرها بازگشت زنده او را به طریقی نشان می‌دهند. در آخر، کارول دنورز در زمان بشکن، در جای دیگری بود (شاید در فضا) اما در فیلم «کاپیتان مارول» می‌بینیم که او به پیجر «نیک فیوری» در زمانی که روی کره زمین است، پاسخ می‌دهد.

سنگ‌بنای فیلم

دیدن انتقام‌جویان: پایان بازی

باوجود اینکه در دنیای مارول تعداد زیادی شخصیت و قهرمان وجود دارند، مردی که بیشترین موفقیت را برای سری فیلم‌های سینمایی این شرکت به ارمغان آورده شخصی نیست جز: «رابرت داونی جونیور» و نقش بی‌نظیرش به‌عنوان تونی استارک که یکی از اولین سنگ بناهای سری فیلم‌های مارول بود. از زمانی که مرد آهنی به تئاترها راه پیدا کرده، موفقیت مارول هم از رشد بازایستاده است.

درست است که استارک در اکثر فیلم‌های مارول یک عامل حیاتی در فیلم نیست، اما سری فیلم‌های خودش (مرد آهنی) و همچنین حضور تأثیرگذارش در سری انتقام‌جویان، به‌مانند چسبی می‌ماند که سری فیلم‌های مارول را کنار هم قرار می‌دهد. ترکیبی از خودستایی و میل او به درس گرفتن از اشتباهاتش و بی‌تردید پیش‌بینی‌هایی که از قریب‌الوقوع بودن ورود تانوس می‌کرد، باعث شده این شخصیت، صحنه‌های بی‌نظیری را در کل دنیای ابرقهرمانان ایجاد کند.

موضوع جالب این است که حتی تانوس هم برای این آدم احترام قائل بود که نمی‌تواند بی‌دلیل باشد. در حقیقت، زمانی که تانوس از وجود تونی استارک مطلع می‌شود و متوجه می‌شود به قول او «تنها کسی نیست که با دانش طلسم شده است»، باعث می‌شود نقش تونی استارک در «پایان بازی» پررنگ‌تر شود و سؤالی که پیش می‌آید این است که در هنگام پایان فاز ۳ از پروژه‌های مارول، چطور باید با مرد آهنی خداحافظی کرد.

«نجات» به نجات می‌آید؟

یک شخصیت کمتر مطرح که درواقع نامزد تونی استارک است و سمت مدیرعاملی صنایع استارک را بر عهده دارد، «پپر پاتس» است. باوجود اینکه او نقشی کوتاه در جنگ ابدیت داشت،‌ بیشتر بر این استوار بود که به‌عنوان یک حامی برای استارک عمل کرده و در زمانی که استارک تصمیم داشت به فضا برود با او یک تماس برقرار کرد؛ اما ازآنجایی‌که پپر ممکن است در آن زمان خاص از رادار خارج‌شده باشد، این بدان معناست که ممکن است این مسئله پایان او در حماسه بی‌نهایت باشد.

پاتس در زندگی استارک نقشی کلیدی را بازی کرده و با فراهم کردن استقامت، هدایت و خرد به تونی دلیلی برای جنگیدن می‌دهد. حتی او «راکتور» او را هم تعویض کرد. احتمال این وجود دارد که او نقشی را داشته باشد که فرای پیش‌بینی‌ها باشد. «گوئینت پالترو» عنوان کرده است که بازی او در پایان بازی، آخرین نقش او در سری فیلم‌های مارول است. حداقل در زمان حاضر؛ این مسئله پاتز را از حالت ایدئال درآورده و باعث می‌شود امکان ساخت سری فیلم‌های شخصیت ابرقهرمانی خودش با نام «نجات» را از دست بدهد.

یک کاپیتان و یک دلیل

دیدن انتقام‌جویان: پایان بازی

قطعاً اگر بخواهیم به بحث پیرامون استارک و پاتز بپردازیم، باید به یک شخصیت دیگر در «پایان بازی» بپردازیم و آن‌کسی نیست جزء: «استیو راجرز». کاپیتان آمریکا نقش کلیدی خود در سری فیلم‌های مارول را درزمانی که سپری در دست گرفت و وارد جنگ جهانی دوم شد، شروع کرد. در کنار استارک، تریلر دوم «پایان بازی» تمرکز زیادی روی کاپیتان داشت و چند صحنه از فیلم‌های گذشته او در آن موجود بود و این جمله معروف او یعنی: «هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم» را در این تریلر برجسته می‌کرد.

داستان او به‌عنوان یکی از راهنماهای انتقام‌جویان بسیار جالب است. داستان راجرز به شکلی درام است. او با حالتی ناامید سفرش را شروع کرد و دنیا را با شکست «جمجمه قرمز» نجات داد و ده‌ها سال در حالت منجمد، خواب بود؛ گویی که در خواب زمستانی است. از آن زمان، او به‌عنوان یکی از رهبران انتقام جویان (البته به شکلی غیررسمی) و در کنار استارک، در حال پایه‌ریزی برای کارهایی بزرگ‌تر بود. بازیگر نقش کاپیتان یعنی «کریس ایوانز» با یک پیام در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر خداحافظی با دنیای فیلم‌های مارول باعث یک جنجال در اواخر سال ۹۷ شد. بااینکه این پیام بعداً کمرنگ شد، اما احساسی ناخوشایند را در دل طرفداران به وجود آورد که ممکن است در «پایان بازی» اتفاقی برای شخصیت او افتاده باشد. پس به نظر می‌آید باید انتظار این نکته را داشته باشیم.

سربه‌سر گذاری

از زمان پایان نسخه فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، تونی استارک و استیو راجرز باهم چشم تو چشم نشده‌اند. در دقایق ابتدایی جنگ ابدیت، به نحوی شرایط برای یک تماس از طرف تونی به راجرز محیا شده بود که با بداقبالی روبرو شد. باقی فیلم این دو شخصیت را به‌صورت مجزا نشان می‌دهد که در جبهه‌هایی جدا مشغول نجات دنیا هستند و این مسئله تا حدی دست طرفداران را در گردو گذاشته و از دیدن اتحاد دوباره این دو باز داشت.

نویسنده فیلم یعنی «استفان مکفلی» توضیح داد که آن‌ها قصد داشته‌اند که سکانسی مربوط به این آشتی ایجاد کنند؛ اما تمرکز و محور اصلی فیلم که روی تانوس بوده آن‌ها را از این اقدام منع کرده است. این موضوع به شکلی به «پایان بازی» موکول شده. در تریلر دیگری، ما به‌وضوح می‌بینیم که این دو در یک اتاق باهم هستند. حال تنها سؤال این است که کی و در کجا این اتفاق می‌افتد.

هالک غایب

دیدن انتقام‌جویان: پایان بازی

غیرممکن است در مورد جنگ ابدیت صحبت کنیم و غیاب او را در این فیلم متذکر نشویم. در ابتدای فیلم هالک به شکل یک گلادیاتور در «ساکار» ظاهر می‌شود و بعدازآن چند مبارزه از او را شاهد هستیم. هالک به نظر می‌رسید قوی‌ترین فرد در جهان است تا اینکه تانوس وارد می‌شود و با چندین مشت آبدار او را همچون یک کاغذ سبک به این‌طرف و آ‌ن‌طرف پرت می‌کند؛ اما بعد از این حادثه دیگر خبری جدی از هالک در باقی فیلم نیست.

در اتفاقات و جنگ‌های داخل نیویورک و همچنین در جنگ‌های داخل واکاندا، هالک از کمک‌رسانی سر باز می‌زند و همین مسئله، بنر که لباس هالکی مرد آهنی را پوشیده است را وارد صحنه می‌کند. با وجود اینکه به نظر می‌آید هالک ترسیده است، یکی از کارگردانان فیلم یعنی «جو روسو» توضیح می‌دهد که او به‌سادگی از قهرمان بودن «بروس بنر» خسته شده است. بازیگر بنر یعنی «مارک رافائلو» نیز عنوان کرده این دو شخصیت رو به کمرنگ شدن هستند و با توجه به مصاحبه‌ای دیگر که در آن اذعان کرده شخصیت او در سه‌گانه هالک و در آخر «پایان بازی» به پایان می‌رسد. با توجه به همه این مسائل باید همچنان منتظر آتش‌بازی‌های سبزرنگ باشیم.

کلید همه‌چیز

اگر شما هنوز فیلم «مرد مورچه‌ای و زنبورک» را ندیده‌اید، باید حتماً این کار را قبل از دیدن «پایان بازی» انجام دهید. اگر هم برای سرگرم شدن این فیلم را نمی‌بینید، برای درک موضوع قلمروی کوانتومی این کار را انجام دهید. همان‌طور که این موضوع در سری اول فیلم هم عنوان شد، ماجرا به جایی می‌رسد که اعضای گروه تصمیم می‌گیرند به بعد دیگر جهان سفر کنند تا «جنت ون دین» را که ده‌ها سال است در این فضا گیر افتاده را نجات دهند.

هنک و هپ یک دستگاه کوانتومی ساختند و در پایان فیلم با این وسیله سفر به دنیای کوانتوم بسیار ساده به نظر می‌رسید. این داستان ادامه پیدا کرد تا به صحنه پایانی رسیدیم زمانی که جنت به لنگ می‌گوید که او باید مراقب گرداب زمان باشد. یک اشاره به قابلیتی برای سفر در زمان که ممکن است در «پایان بازی» به کار آید. البته در این صحنه ما شاهد این هستیم که لنگ در دنیای کوانتومی گیرکرده است. ما هیچ اطلاعی از نحوه نجات یافتن وی از این فضا نداریم؛ اما آن‌طور که مشخص است در پایان بازی به این خاصیت کوانتومی خیلی بها داده شده است و بازیگر «هنک پیم» یعنی «مایکل داگلاس» حتی پا را فراتر گذاشت و گفت «این کلید همه‌چیز است».

سلاح جدید ثور

دیدن انتقام‌جویان: پایان بازی

ثور یکی از شخصیت‌های اساسی در سری فیلم‌های مارول است. شخصیت ثور با یک نوع تبعید ساده پا به عرصه گذاشت و گویی او فردی دست‌وپا چلفتی است؛ اما ثور اندک‌اندک به فرم خود رسید و با تحمل غم و اندوه فراوان، به شخصیتی دست پیدا کرد که واقعاً لیاقت لقب «خدای رعدوبرق» را پیدا کرد. او رابطه خوبی با خانواده‌اش ندارد و گویی که آن‌ها را همچون خانه و مردم دیارش گم‌ کرده است؛ و بالاتر از همه این موارد او چکش گران‌بهایش را در حادثه‌ای توسط خواهرش، تکه‌تکه یافت.

به شکل خلاصه، اتفاقات زیادی برای ثور افتاد، او توانست حس غم و خشم خود را در جهت درست بی اندازد و در «جنگ ابدیت» وقت زیادی را صرف ساخت سلاحی جدید برای خود کرد. این سلاح «طوفان‌شکن» نام دارد و زمانی که او وارد واکاندا شد، این سلاح را به کار گرفت. اگر بخواهیم صادق باشیم، او تنها کسی بود که در نبرد با تانوس توانست ضربه‌ای مهلک به او وارد کند. (البته او باید سر تانوس را هدف قرار می‌داد). این حمله به این دلیل جالب بود که ثور با خود یک سلاح شگفت‌انگیز داشت و باعث تعجب همه شد. باید ببینیم در زمانی که دوباره ثور و تانوس باهم ملاقات می‌کنند چه اتفاق متفاوتی خواهد افتاد.

چه کسی را «رونین» فرض کنیم؟

یکی دیگر از شخصیت‌هایی که در جنگ ابدیت نبودش به‌خوبی حس می‌شد، «کلینت بارتون» یا فرد محبوب تیر و کمان انداز ما است که وفاداری بیش‌ازحد او به گروه کاپیتان آمریکا در طول جنگ «سوکویا» باعث شد سرانجام به حبس خانگی دچار شود؛ اما ازآنجایی‌که «هاکای» یا همان «شاهین‌چشم» نمی‌تواند به اندازه ثور یا هالک در نبردها مؤثر باشد، حضور او به شکل جدی در گروه کمرنگ بود؛ مخصوصاً زمانی که گروه قصد داشت از ویژن در مقابل تانوس دفاع کند تا آن‌ها زمان کافی برای برداشتن سنگ ذهن از سر او داشته باشند.

تریلرهای «پایان بازی» به شکلی جدی به بازگشت بارتون با عنوانی جدید به نام «رونین» اشاره می‌کنند. این تغییر در نام مستعار می‌تواند نوعی حالت کینه را در این انتقام‌جو نشان دهد؛ چراکه او همه یا حداقل تعدادی از خانواده خویش را در حادثه نابودی، از دست داده است.

قوی‌ترین انتقام‌جو

دیدن انتقام‌جویان: پایان بازی

شخصیت دیگری که باید وجودش در «پایان بازی» را در نظر بگیریم، کارول دانورز است. اولین زن مارول باعث فروش خوبی در مارس ۲۰۱۹ شد. از آن موقع، تنها اشاره‌ای که از کاپیتان مارول به داستان انتقام‌جویان شده بود، همان سکانس آخر جنگ ابدیت بود؛ زمانی که پیجر نیک فوری نشان داد حضور او می‌تواند با حادثه رخ‌داده در ارتباط باشد.

از آن موقع، کاپیتان مارول ظاهر شد و نشان داد چقدر می‌تواند در مبارزه قدرتمند باشد، در بخشی او به معنای کلمه یک بمب هسته‌ای را گرفته و به فضا پرت می‌کند. در فیلم مخصوص به خودش، می‌بینیم که او راهی برای برگشت به زمین پیدا می‌کند تا به پیجر نیک فیوری پاسخ دهد. حال سؤال اساسی این است که او چطور قرار است در مقابل تانوس قرار گرفته و فرایند نابودی را برگرداند. تنها چیزی که می‌دانیم این است که تا به اینجا او قوی‌ترین قهرمان سری فیلم‌های مارول است.

قایم با شک بازی

در انتهای فیلم «جنگ ابدیت» یک کلیپ پخش می‌شود که تانوس را در هیبت یک بازنشسته که به کشاورزی مشغول است نشان می‌دهد. تایتان عصبانی (تانوس) در یک کلبه کوچک، به تماشای طلوع خورشید مشغول بود و قطعاً به این فکر می‌کرد که دنیا چه جای زیبایی است. البته، ما مطمئناً می‌دانیم که در «پایان بازی» شاهد این هستیم که عالم آن‌قدرها هم عالی نیست؛ اما این موضوع که قهرمانان داستان ما به دنبال انتقام هستند دلیل نمی‌شود که به‌راحتی با تانوس ملاقات کنند، درست است؟ به‌راستی‌که در پایان جنگ ابدیت، تانوس در چه مکانی حضور داشت؟

گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارند مثل‌اینکه او در درون سنگ روح است یا اینکه او در واکاندا است؛ اما به نظر می‌رسد که تانوس در مکانی قرار دارد که برادران روسو به آن «تایتان ۲» می‌گویند. تریلرها بیشتر این مورد را نشان می‌دهند که گویی تانوس بازنشسته شده و در مزرعه قدم می‌زند؛ درحالی‌که زره خود را بر روی تخته چوبی همانند مترسک آویزان کرده است؛ به‌علاوه یک منبع فاش کرده که نبیولا از فضایی آگاهی دارد که پدرش برای زمانی که کارش تمام شد محیا کرده بوده است. تایتان ۲ هرکجا که باشد، ما می‌توانیم مطمئن باشیم که تانوس بری مدت زیادی در آنجا در آرامش و تنهایی، بازنشسته نخواهد ماند و بالاخره او را پیدا می‌کنند.

یک المان خاص و جذاب در «جنگ ابدیت» نه‌تنها ترکیب شخصیت‌ها و قهرمان‌های مختلف بلکه ترکیب سری فیلم‌های «محافظان کهکشان» و «انتقام‌جویان» بود. صحنه‌ای که مرد آهنی، مرد عنکبوتی و دکتر استرنج به‌نوعی خاص با محافظان و «استار-لرد» ملاقات می‌کنند آن هم با مبارزه‌ای جالب؛ و در ادامه دیالوگ‌ خنده‌دار «دراکس» که می‌گوید: «چرا اصلاً بحث سر گامورا است؟» بسیار جذاب بود.

محافظان

دیدن انتقام‌جویان: پایان بازی

در طول فیلم، محافظان نقشی کلیدی در روند داستان داشتند. «راکت» به ثور کمک کرد تا سلاح جدید خود را در «نیداولیر» بسازد و همچنین «گروتِ» نوجوان برای ساخت یک دسته برای این سلاح کمک کرد. گامورا تمام تلاشش را کرد تا جلوی پدرخوانده خود را بگیرد اما در آخر تانوس به‌وسیله او به سنگ روح در ورمیر رسید. در تایتان، «مانتیس» تمام تلاش خودش را انجام داد تا برای درآوردن دستکش از دست تانوس تا جای امکان او را در حالت خواب نگه دارد.

اما اگر قرار باشد شما نقش قهرمانی این گروه را بالا ببرید، باید این مسئله را هم در نظر بگیرید که یکی از اتفاقات دندان‌شکن فیلم توسط این گروه اتفاق افتاد؛ یعنی زمانی که استار-لرد با یک حمله بی‌برنامه به تانوس درست درزمانی که هم‌گروهی‌هایش داشتند به دستکش می‌رسیدند، مانع این مسئله شد. ازآنجا اوضاع کمی تغییر کرد و با اتفاق افتادن نابودی، همه اعضای گروه به‌جز نبیولا و راکت به خاکستر تبدیل شدند. با توجه به اینکه احتمالاً راکت یک مهره کلیدی در کمک به قهرمانان روی زمین در نسخه «پایان بازی» است، باید در نظر داشت که نقش نبیولا می‌تواند از او هم جالب‌تر باشد؛ چراکه او یکی از مبارزان اصلی در مقابل تانوس در سری داستان‌های کمیک‌ است.

مشغله استرنج

سخت است در مورد «جنگ ابدیت» صحبت کنیم و سخن دکتر استرنج را پیش نکشیم. از زمان ورود او به دنیای سینمایی مارول یعنی ۲۰۱۶، استرنج نقش بزرگ‌تری را در خط داستانی عظیم‌تری ایفا کرد. در فیلم «ثور: رگنراک»، او به ثور و «لوکی» کمک کرد تا «اودین» را قبل از مرگش پیدا کنند؛ در جنگ ابدیت نیز اقدامات زیاد و مؤثری از طرق مختلف انجام داد.

استاد هنرهای رازآلود همچنین نگه‌دارنده سنگ زمان بود و همین امر باعث شد که او یکی از اهداف اصلی با ورود «اِبونی ماو» به نیویورک باهدف تسخیر آن در لیست تانوس باشد. این دکتر استرنج بود که از قدرتش استفاده کرد و بیش از ۱۴ میلیون سناریویی که می‌توانست در آینده رخ دهد را بررسی کرد. فقط یکی از آن‌ها به شکست تانوس منتهی می‌شد. او همچنین نقش خوبی در مبارزات فیزیکی با تانوس داشت؛ اما استراتژی اصلی او درزمانی مشخص شد که سنگ زمان را برای نجات جان تونی استارک تسلیم کرد. با این وجود، استرنج هم با حادثه نابودی ناپدید شد؛ اما به شکلی واضح مقدمات را برای به وجود آوردن امید به پیروزی در «پایان بازی» فراهم کرد.

همچنین اشاراتی وجود دارد که صحت بازگشت «تیلدا سوینتن» یا «فرد باستانی» کسی که استاد استرنج بود را در «پایان بازی» تأیید می‌کند. این‌که او چطور با داستان فیلم تطبیق پیدا می‌کند، یک راز است؛ اما این مورد اهمیت دکتر استرنج در خط داستانی را نمایان می‌کند.


حضور شخصیت‌های کلاسیک دنیای سینمایی مارول در فیلم «دکتر استرنج ۲»


به‌سوی سنگ‌های ابدیت و فراتر از آن

دیدن انتقام‌جویان: پایان بازی

هیچ شکی وجود ندارد که «پایان بازی» یک حماسه در فاز اول سری فیلم‌های مارول خواهد بود و مارول تا همین حالا هم به سطح بعدی صعود کرده است. بعدازاینکه «پایان بازی» به قضیه حماسه سنگ‌های ابدیت پایان دهد، یک دنیای جدید شروع می‌شود و این دنیا پر است از اتفاقات بالقوه.

ورود کاپیتان مارول به‌خوبی با انتقام‌جویان هماهنگ شده است؛ چراکه «بری لارسون» قرارداد ویژه‌ای با مارول بسته است و همین مسئله گویی او را تا مدتی برای چهره بودن در سری فیلم‌های مارول آماده می‌کند. به‌علاوه، ادغام «دیزنی» و «فاکس» نوید اضافه شدن شخصیت‌های بیشتری از سری فیلم‌های «چهار شگفت‌انگیز»، «موج‌سوار نقره‌ای»، «مردان ایکس» و «ددپول» را به سری فیلم‌های جهانی مارول می‌دهد. همچنین این اتفاق در را برای ورود شخصیت‌های منفی مثل «مگنتو»، «دکتر دووم» و «کانگ فاتح» باز می‌کند.

به پایان رسیدن سری فیلم‌های پلنگ سیاه و دکتر استرنج نیز در دستور کار است. بااین‌وجود، دیزنی دوباره «جیمز گان» را استخدام کرده تا سری محافظان کهکشان را باری دیگر به جلو بی اندازد. «پایان بازی» احتمالاً همراه با حس از دست دادن تعداد زیادی شخصیت و داستان است که همیشه عادت داشتیم آن‌ها را گرامی بداریم. اما حقیقت این است که این تنها یکی از هزاران پایانی است که در دنیای ابرقهرمانان اتفاق افتاده است؛ چراکه این صنعت روزبه‌روز در حال گسترش است.


منبع: Looper


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

7 نظر
  1. N می‌نویسد

    یسوالی دارم
    سریال ثور و سریال لوکی و سریال انتقام جویان متفاوت از همن یا همشون باهم هستن

  2. آرمان می‌نویسد

    از نظر من قوی ترین انتقام جو توره چون بدون سلاح تونست هالک کنه موش و در نبرد با تانوس تانوس با سنگ ها حتی یک ضربه نتوانست به او بزند

  3. سید امیر محمد محمدی می‌نویسد

    به نظر من قوی ترین انتقام جو مرد آهنی است چون مرد آهنی یک قدرت خاص ندارد . زمانی که با هالک رو به رو شد لباس خاص خودش را داشت . زمانی که هم با کاپیتان و هم با سرباز زمستان رو به رو شد دست سرباز زمستان را قطع کرد ولی ار آنجایی که نمیخواست به استیو صدمه بزند جنگ را تمام کرد که البته استیو از پشت حمله کرد. زمانی که با استیو میجنگید با استفاده از هوش مصنوعی حرکات آن را در نظر گرفت و بر علیه او استفاده کرد .
    در اول انتقام جویان ۱ شاهد جنگ تونی با ثور بودیم که جنگی برابر بود (به همین دلیل دوباره اشاره میکنم تونی استارک قدرت خاصی ندارد و همیشه در حال پیشرفته تر کردن لباسش است) از آن موقع به بعد ثور که همان ثور است استارک هم همان استارک ولی مرد آهنی مجهز تر و قوی تر شده باید اشاره کنم اگه ثور بخواهد به تونی رعد و برق بزند باعث بالا رفتن ولتاژ لباس پس قوی تر شدن سلاح را در پی دارد

  4. طاها امیری می‌نویسد

    سلام آقای امیر .

    قوی ترین انتقام جو که ثور توی جنگ ابدیت است و دلیل ضعیف تر شدنش در پایان بازی احساس گناه و تری است و دلیل اصلیش هم قوی کردن شخصت های مونث (زن) است.
    ولی در اصل همون ثور قوی ترین انتقام جو است چون تانوس را با شش سنگ ابدیت شکست داد و خیلی قدرت مند است.

    از نویسنده خوب مطلب هم ممنون از اون مقاله های درجه یک بود ممنون.

  5. طاها امیری می‌نویسد

    سلام آقای امیر .

    قوی ترین انتقام جو که ثور توی جنگ ابدیت است و دلیل ضعیف تر شدنش در پایان بازی احساس گناه و تری است و دلیل اصلیش هم قوی کردن شخصت های مونث (زن) است.
    ولی در اصل همون ثور قوی ترین انتقام جو است چون تانوس را با شش سنگ ابدیت شکست و یک خدا است.

    از نویسنده خوب مطلب هم ممنون از اون مقاله های درجه یک بود ممنون.

  6. امیر می‌نویسد

    سلام خسته نباشی میخواستم درمورد ثور بیشتر بگی که چرا در اونجرز ۳ تونست تانوس رو سنگ هاشو مهار کنه اما در اونجرز ۴ خیر و اینکه فیلم های آینده مارول چیا هستن و در مورد قوی ترین انتقام جو هم بگم که کوین فایگی گفت در فیلم ۲۰۲۱ ثور۴ ..ثور قوی ترین شخصیت میشه باتشکر تز شما

  7. محمد می‌نویسد

    فقط می خوام بگم که اگه تو این فیلم قهرمان های عزیزتون از دست رفتن خیلی غصه نخورین این چیزا غصه خوردن نداره

    با تشکر از مطالبی که آقای شاه‌بابایی ارائه دادن

fosil