برابری انسان‌ها در جهان نابرابر در قاب سینما

بهترین فیلم ها با موضوع تبعیض نژادی

۱۰+۱۵ فیلم برتر درباره سیاهپوستان و مشکلات اجتماعی آنها را اینجا می‌بینید

هنر زمانی در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد که انعکاس دهنده جهان اطراف ما باشد، بینشی از تجربیات زیست دیگران را ارائه دهد، چیزکی در مورد تاریخ به ما بیاموزد یا آینه‌ای برای زندگی خودمان باشد. و اگر خوش شانس باشیم، همه موارد اشاره شده را می‌توان در هنر یافت. تماشای فیلم‌های بیشتر درباره تاریخ سیاهپوستان و فیلم‌هایی که داستان‌های سیاه‌پوست را روایت می‌کند، نه تنها آموزنده است، بلکه به همسویی رسانه‌ها با دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم شبیه است. بر اساس جدیدترین گزارش سال ۲۰۲۰ دانشگاه کالیفرنیای جنوبی درباره تنوع مضامین در هالیوود، حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت آمریکا را رنگین پوستان تشکیل می‌دهند، اما سینما کاملاً منعکس‌کننده زندگی آن‌ها نیست.

اینجا می‌خوانید نهفتن فهرست

بهترین فیلم ها با موضوع تبعیض نژادی و سیاهپوستان بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند

فهرست بهترین‌ فیلم های بیوگرافی / زندگینامه ای تاریخ

فیلم یهودا و مسیح سیاه | ۲۰۲۱ | Judas and the Black Messiah

ویلیام اونیل (کیت استنفیلد)، خبرچین اف بی‌آی، به شاخه حزب پلنگ سیاه در ایلینوی نفوذ می‌کند، با این هدف که فرد همپتون (دنیل کالویا)، رئیس حزب را زیر نظر بگیرد. اما با افزایش قدرت همپتون، سرگشتگی اونیل در این تصویر خیره کننده از جنبش پلنگ سیاه بیشتر می‌شود. یهودا و مسیح سیاه به کارگردانی شاکا کینگ برای دنیل کالویا جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل و جایزه بفتا و گلدن گلوب را به ارمغان آورد.

تماشا و دانلود رایگان فیلم یهودا و مسیح سیاه

فیلم یک شب در میامی | ۲۰۲۰ | One Night in Miami

شبی را در ذهن تصور کنید که در سال ۱۹۶۴ مالکوم ایکس، محمدعلی، جیم براون و سام کوک دور هم جمع می‌شوند و درباره نقش خود در جنبش حقوق مدنی و بافت فرهنگی آن زمان بحث می‌کنند. بهانه دورهمی پیروزی محمدعلی مقابل سانی لیستون است و گفتگوی که غنی، لحظات پرتنش و حتی با چاشنی چند شوخی است میان این چهره‌ها شکل می‌گیرد. رجینا کینگ برگرفته از نمایشنامه‌ی از کمپ پاورز برای نخستین بار پشت دوربین رفت و یک شب در میامی را ساخت. یک شب در میامی مورد توجه منتقدان قرار گرفت و نامزد سه جایزه اسکار شد.

تماشا و دانلود فیلم یک شب در میامی

فیلم برو بیرون | ۲۰۱۷ | Get Out

جوردن پیل در اولین تجربه کارگردانی فراموش نشدنی خود از موتیف فیلم‌های ترسناک برای نشان دادن وحشت نژادپرستی استفاده می‌کند. دنیل کالویا در نقش کریس، یک مرد سیاهپوست ظاهر می‌شود که وقتی دوست سفیدپوست خود را برای ملاقات با والدینش همراه می‌برد، راز نگران‌کننده‌ای را فاش می‌کند. برو بیرون فیلمی خنده دار، ترسناک، و منتقد شدید روابط نژادی در آمریکا، شیوه جدیدی را برای روایت داستانی با موضوع شرارت‌های نژادپرستانه می‌یابد. برو بیرون برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شده است.

تماشای آنلاین فیلم برو بیرون از فیلیمو

فیلم ارقام پنهان | ۲۰۱۶ | Hidden Figures

این فیلم که تئودور ملفی بر اساس یک داستان واقعی ساخته، داستان باورنکردنی ریاضیدانان زن سیاه پوست را روایت می‌کند که در دوران رقابت فضایی میان آمریکا و روسیه در ناسا کار می‌کردند. تا زمانی که کتابی به همین نام منتشر نشده بود، کمتر کسی داستان این زنان را شنیده بود مارگارت لی شترلی، نویسنده کتاب «ارقام پنهان: داستان زنان آفریقایی‌تباری که به مسابقه فضایی یاری رساندند» را سال ۲۰۱۶ منتشر کرد. جنل مونی، اوکتاویا اسپنسر و تراجی پی. هنسون نقش سه ریاضیدان سیاه‌پوست را در ارقام پنهان ایفا کردند. فیلم نامزد سه جایزه اسکار شد. و جایزه «گروه بازیگران» را از انجمن بازیگران دریافت کرد.

تماشای فیلم ارقام پنهان در فیلیمو

فیلم حصارها | ۲۰۱۶ | Fences

مدت‌ها پس از مرگ نمایشنامه‌نویس آگوست ویلسون در سال ۲۰۰۵، او هنوز به عنوان بهترین روایتگر زندگی آفریقایی-آمریکایی‌هایی شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر، دنزل واشنگتن خود را متعهد به ارج نهادن به میراث ویلسون دانسته – ساخت اقتباس‌هایی از نمایشنامه‌های او، بازی در آن‌ها، بازسازی خانه آگوست ویلسون – و فیلم حصارها که سال ۲۰۱۶ کارگردانی کرد. او در حصارها تبعیض‌هایی را روایت می‌کند که خانواده مکسون در دوران پس از جنگ جهانی دوم در زمانه رکود اقتصادی در منطقه هیل در پیتسبورگ با آن روبرو می‌شوند.

تماشا و دانلود رایگان فیلم حصارها

فیلم من کاکاسیاه تو نیستم | ۲۰۱۶ | I Am Not Your Negro

جیمز بالدوین، نویسنده، زندگی خود را وقف شروع گفت‌وگوهای ضروری در مورد نژادپرستی در آمریکا کرد، اما من کاکاسیاه تو نیستم داستان مکالمه‌ای را روایت می‌کند که بالدوین هرگز فرصت تمام شدنش را پیدا نکرد. بالدوین قبل از اینکه نگارش این خانه را به خاطر بسپار را تمام کند، چشم از جهان فروبست. او در این کتاب نژادپرستی در آمریکا را از طریق خاطراتش از مدگار اورز، مالکوم ایکس و مارتین لوترکینگ جونیور بررسی می‌کند. مستند برگرفته از دست‌نوشته‌های ناتمام بالدوین است. راوی مستند من کاکاسیاه تو نیستم، ساموئل ال. جکسون است و مستند را رائول پک ساخته است.

تماشا و دانلود رایگان فیلم من کاکاسیاه تو نیستم

فیلم سلما | ۲۰۱۴ | Selma

سلما یک درام تاریخی به کارگردانی آوا دوورنی در مورد راهپیمایی سال ۱۹۶۵ از سلما به مونتگومری در اعتراض حق رای به رهبری دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور و نماینده کنگره آمریکا جان لوئیس و دیگران است. دوورنی تلاش‌های کینگ و لوئیس برای جلوگیری از محرومیت حقوق شهروندی سیاهپوستان آمریکایی را به نمایش می‌گذارد که در راهپیمایی تاریخی آن‌ها بر فراز پل ادموند پتوس به اوج خود می‌رسد. شاید احساسی‌ترین عنصر این داستان هیجان‌انگیز این باشد که در دهه‌های گذشته تحولات کمی رخ داده است، با وجودی که لوئیس موافقت کنگره را برای تضمین آینده بهتر و عادلانه‌تر برای سیاهپوستان آمریکایی در آن دوران بدست می‌آورد.

تماشا و دانلود رایگان فیلم سلما

فیلم ایستگاه فورتویل | ۲۰۱۳ | Fruitvale Station

نزدیک به یک دهه پیش، اسکار گرانت بیست و دوساله توسط افسران پلیس بارت (BART) پس از دریافت گزارش درگیری در ایستگاه مترو، گلوله می‌خورد. او اواخر همان روز جان می‌بازد. رایان کوگلر در اولین تجربه کارگردانی خود – و اولین همکاری با مایکل بی‌جردن – داستان غم‎انگیز گرانت را تعریف می‌کند و به همه امیدهایی که او در زندگی داشت و هر کاری که در سال نوی ۲۰۱۱ انجام داد و منتهی به مرگ ناعادلانه یک سیاهپوست دیگر توسط افسران پلیس سفید پوست شد، می‌پردازد.

فیلم ایستگاه فورتویل

فیلم دوازده سال بردگی | ۲۰۱۳ | ۱۲Years a Slave

در دوازده سال بردگی، برنده اسکار بهترین فیلم که بر اساس خاطرات سالومون نورتروپ در سال ۱۸۵۳ ساخته شد، چیویتل اجیوفور نقش نورتروپ را بازی می‌کند، مردی سیاه‌پوست که آزاد در نیویورک متولد شده، ربوده شده و به بردگی فروخته می‌شود. این فیلم دوازده سال کار کمرشکن نورتروپ در مزرعه‌ای در جنوب آمریکا و همچنین تلاش‌های او برای فرار از برده داری را به تصویر می‌کشد. فیلم به کارگردانی استیو مک‌کوئین به دلیل نگاهی جدی به خشونت و آزاری که سیاهپوستان آمریکایی مانند نورتروپ در مزارع به آن‌ها روا شد، به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۳ مورد تجلیل قرار گرفت.

فیلم دوازده سال بردگی در فیلیمو

فیلم مالکوم ایکس | ۱۹۹۲ | Malcolm X

این فیلم قدرتمند از اسپایک لی با بازی دنزل واشنگتن در نقش مالکوم ایکس، زندگی و تأثیر مالکوم ایکس را در جامعه آمریکا روایت می‌کند. اگر داستان رهبر ملی‌گرای سیاهپوست کاریزماتیک و عضوی از گروه ملت اسلام را نمی‌دانید، ضروری است تا فیلم نامزد سه جایزه اسکار اسپایک لی را تماشا کنید.

فیلم مالکوم ایکس

فیلم دختران غبار | ۱۹۹۱ | Daughters of the Dust

فیلم تاریخ‌ساز جولی دش (اولین فیلمی که توسط یک کارگردان زن سیاهپوست در آمریکا اکران شد) دیدگاهی شاعرانه، غنی، تقریباً اسطوره‌ای و در عین حال بسیار نمادین از سه نسل از زنان گولاه در کارولینای جنوبی را ارائه می‌دهد. داستان در سال‌های ۱۹۲۰ اتفاق می‌افتد. دختران غبار به دلیل سبک بصری و داستان غیرخطی مورد تحسین منتقدان قرارگرفت. دیدگاه جولی دش نویسنده-کارگردان دعوتی بود از فیلمسازان سیاه پوست تا داستان‌های آبا و اجدادی خود را جسورانه و دلخراش روایت کنند.

فیلم دختران غبار

فیلم پسرا تو محله | ۱۹۹۱ | Boyz n the Hood

در نخستین تجربه فیلمسازی جان سینگلتنِ فقید، نقش‌آفرینی‌های کوبا گودینگ جونیور و آیس کیوب که کارنامه بازیگری آن‌ها را متحول کرد، باعث می‌شود به آسانی فراموش کنند که چه تعداد بچه‌های واقعی در محله مرکزی لس آنجلس زندگی می‌کنند. برچسب درام جنایی بر این فیلم احمقانه است و علتش مرگ، مردانگی مسموم و هفت تیرکشی در فیلم است. اما اولویت دادن به مساله جنایت نادیده گرفتن موضوع اصلی داستان است: پسرا تو محله رابطه پدر و پسری است، در مورد زنانی است که سعی می‌کنند جایگاه خود را پیدا کنند. درباره خانواده سیاهپوستی است که از نظر اقتصادی ضعیف است، اما همچنین قوی و الهام‌بخش جلوه می‌کنند. در مورد «عشق به خود» در جامعه والبته خرابکاری است. صحنه‌های فیوریوس استایل (لارنس فیشبرن) وتری (به عنوان یک کودک ۱۰ساله) نگاهی به مهربانی پدرانه دارد که فیلم را ارزشمند می‌سازد.

فیلم پسرا تو محله

فیلم کار درست را انجام بده | ۱۹۸۹ | Do the Right Thing

شاهکار اسپایک لی، محصول ۱۹۸۹ درباره محله‌ای در بروکلین هنوز هم یکی از تحسین برانگیزترین فیلم‌های کارنامه او و یکی از بهترین فیلم ها درباره تبعیض نژادی و زندگی سیاهپوستان است. کار درست را انجام بده ماجرای محله‌ای در بروکلین را پی می‌گیرد که ساکنانش با استرس‌های تنش‌های نژادپرستی فزاینده روبرو شده‌اند. کار درست را انجام بده با تقدیم به کسانی که در اثر خشونت پلیس جان خود را از دست داده‌اند به پایان می‌رسد. این فیلم نامزد دو جایزه اسکار شد و نامش در «فهرست ملی ثبت فیلم» ثبت شده است.

فیلم کار درست را انجام بده

فیلم ساندر | ۱۹۷۲ | Sounder

یکی از اعضای جنبش هنری سیاه‌پوستان در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، لون الدر نمایشنامه‌نویس بود که رمان ویلیام اچ. آرمسترانگ با موضوع یک پسر و خانواده‌ش را برگزید و آن را به فیلمنامه تبدیل کرد و عمیق‌تر به زندگی سیاه‌پوستان در اقتباس پرداخت. داستان در دوران رکود اقتصادی اتفاق می‌افتد و به مشکلات اقتصادی و شخصی یک خانواده سیاه‌پوست در جنوب آمریکا می‌پردازد. مارتین ریت، ساندر را با بازی چهره‌های مانند سیسلی تایسون، پل وینفلد، کوین هوکس ساخت. سیسیلی تایسون و پل وینفلد هر دو نامزد جایزه اسکار شدند.

فیلم ساندر

فیلم مویزی در آفتاب | ۱۹۶۱ | A Raisin in the Sun

اگر نمایشنامه بسیار محبوب لورین هانسبری را نخوانده‎اید، این اقتباس کلاسیک ساخته دنیل پتری را تماشا کنید. زنی که به تازگی بیوه شده است، بیمه هنگفتی دریافت می‌کند، اما خانواده او بر سر نحوه خرج کردن پول اختلاف نظر دارند. مویزی در آفتاب این واقعیت را به تصویر می‎کشد که پول همیشه رستگاری نمی‌آورد. دورانی در دهه ۶۰ میلادی بود که برخی از منتقدان سیاهپوست به شدت موقعیت رو به رشد سیدنی پواتیه به عنوان یکی از بازیگران بزرگ آمریکایی را انکار می‌کردند و شخصیت‌هایی که او جان می‌بخشید را بیش از حد مطبوع می‌دانستند که مورد توجه قرار بدهند. هرچه آن‌ها نقش‌های سیدنی را که روی پرده می‌آورد، نادیده می‌گرفتند، او حقایق عمیق‌تری از شخصیت‌های خود را روی پرده سینما نمایش می‌گذاشت. به آرزوهای بربادرفته کاراکتر والتر یانگر، خشم فروخورده و ناامیدی او در نسخه سینمایی نمایشنامه لورین هانسبری درباره خانواده‌ای از ساوت ساید شیکاگو نگاه کنید. سیدنی پوآتیه مظهر پاسخ به پرسش شاعر مشهور لنگستون هیوز است که «رویایی تحقق نیافته چه می‌شود؟»

فیلم مویزی در آفتاب

فهرست ذخیره فیلم های برتر درباره سیاهپوستان

فیلم کوئین و اسلیم | Queen & Slim | 2019

  • کارگردان: ملینا متسوکس
  • بازیگران: دنیل کالویا، جودی ترنر-اسمیت، بوکیم وودبین، کلویی سونی، فلی، استورگیل سیمپسون و ایندیا مور

محمد حیدری | «کوئین و اسلیم» فیلمی بی‌نظیر در ژانر درام جنایی است و شایسته انتخاب به عنوان یکی از بهترین فیلم ها درباره سیاهپوستان. لینا ویث در مقام نویسنده و ملینا متسوکس در مقام کارگردان اثری جذاب و فوق‌العاده خلق کرده‌اند که شاید بسیاری آن را اقتباسی از فیلم «بانی و کلاید» (با عنوان اصلی «Bonnie and Clyde») بدانند؛ اما این چیزی جز یک نگاه سطحی‌نگرانه نیست و باید اذعان کرد فیلم «کوئین و اسلیم» اثری منحصربه‌فرد است. سکانس آغازین فیلم، فوق‌العاده است. متسوکس در این صحنه تضاد محوری فیلم را به تصویر می‌کشد؛ دو فرد سیاه‌پوست در جریان یک ایست بازرسی افسر پلیسی را می‌کشند و حالا باید از این مخمصه فرار کنند.

داستان فیلم «کوئین و اسلیم» درباره جوان سیاه‌پوستی به نام اسلیم (با بازی دنیل کالویا) است که در اولین قرار ملاقات خود با دختری به نام کوئین (با نقش‌آفرینی جودی ترنر-اسمیت) متوجه می‌شود تفاوت‌های فکری و اخلاقی زیادی با او دارد. زمانی که آنها در راه بازگشت به خانه هستند، پلیسی سفیدپوست ماشینشان را متوقف می‌کند و درگیری آنها با پلیس ما را به سمت یک سفر جاده‌ای مهیج هدایت می‌کند. بازی کالویا به خوبی المان‌های درام فیلم را برجسته کرده و بوکیم وودبین نیز همچون همیشه عملکرد درخشانی ارائه داده است. اگرچه این فیلم حواشی زیادی پیرامون خود داشت اما بی‌شک «کوئین و اسلیم» یکی از فیلم های ماهرانه‌ای است که داستان زندگی جامعه سیاهپوستان را روایت می‌کند.

فیلم بلکککلنزمن | BlacKkKlansman | 2018

  • کارگردان: اسپایک لی
  • بازیگران: جان دیوید واشنگتن، آدام درایور، لارا هری‌یر، توفر گریس

«بلکککلنزمن» اقتباسی از یک داستان کاملاً واقعی در مورد اولین افسر پلیس سیاه‌پوست در شهر کلرادو اسپرینگز است که سعی دارد در قالب یک مأمور مخفی به گروهی نژادپرست با عنوان «کوکلوسکلان» نفوذ کند. اسپایک لی برای نویسندگی فیلمنامه این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرده است. جان دیوید واشنگتن (پسر دنزل واشنگتن) بازی بسیار خوبی از خود ارائه داده اما این آدام درایور بود که با بازی قدرتمند خود نامزد دریافت جایزه اسکار شد. «بلکککلنزمن» یک کمدی بامزه و واقعی است که بار دیگر طعنه‌ای به فرهنگ آمریکا می‌زند.

اسپایک لی با درآمیختن مضامین طنزآمیز در قصه‎ای درام، استفاده از واقعیت برای به تصویر کشیدن جامعه و بازگشت به المان‌های اصیل کار خود بار دیگر توانست تحسین هواداران و منتقدان را برانگیزد. او قبل از تیتراژ پایانی صحنه‌هایی واقعی از گردهمایی اتحاد راست‌گرایان در سال ۲۰۱۷ را در فیلم گنجانده است تا باورپذیری فیلم برای مخاطب را چند برابر کرده باشد. نزدیک به ۵ دهه از وقوع اتفاقات فیلم «بلکککلنزمن» می‌گذرد اما هنوز شاهد تبعیض نژادی به شکل‌های مختلف هستیم؛ حقیقتی که نمی‌توان کتمان کرد.

بلکککلنزمن

فیلم اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند | If Beale Street Could Talk | 2018

  • کارگردان: بری جنکینز
  • بازیگران: رجینا کینگ، استفان جیمز، کیکی لین، تیونا پریس، دیو فرانکو

اقتباس از رمانی همچون «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» اثر جیمز بالدوین کاری دشوار است اما بری جنکینز آنقدر خوب این کار را انجام داده که شاید با یک نگاه سطحی متوجه پیچیدگی‌های این اثر نشویم. صرف‌نظر از داستان، جنکینز در آثارش اثبات کرده است که می‌داند چطور فیلمی درخشان با مضمون زندگی سیاه‌پوستان بسازد.
فیلم «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» داستان دلهره‌آور عشق یک زوج آفریقای-آمریکایی را روایت می‌کند که از کودکی با یکدیگر دوست بوده‌اند و حالا ازدواج کرده‌اند. ماجرا زمانی اوج می‌گیرد که اتفاقات بزرگی برای زندگی تیش ریورز (با بازی کیکی لین) و فونی (با نقش‌آفرینی استفان جیمز) در حال رخ دادن است؛ از یک‌سو، آنها متوجه می‌شوند که فرزندی در راه دارند و از سوی دیگر، فونی به اتهام جرمی که مرتکب نشده دستگیر می‌شود. بازی قوی تیم بازیگری (به‌خصوص رجینا کینگ که برای بازی در این فیلم برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده) و همچنین داستانی مرتبط با حال و هوای امروز جامعه، دو عامل مهم در موفقیت این فیلم محسوب می‌شوند.

اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند

فیلم پلنگ سیاه | Black Panther | 2018

  • کارگردان: رایان کوگلر
  • بازیگران: چادویک بوزمن، مایکل بی.جوردن، لوپیتا نیونگو، دانای گوریرا، مارتین فریمن، دنیل کالویا، لتیشیا رایت، وینستون دوک، آنجلا باست، فارست ویتاکر و اندی سرکیس

دنیای سینما پیش از این شاهد حضور ابرقهرمانان سیاه‌پوست بود اما هیچ‌کدام مثل «پلنگ سیاه» نبودند. «مرد شهابی» (The Meteor Man) به کارگردانی رابرت تاونزند و «مرد خالی» (Blankman) به کارگردانی مایک بایندر از جمله ابرقهرمانان سیاه‌پوست گذشته بودند. همچنین چند شخصیت ضدقهرمان همچون «اسپاون» و «بلید» نیز با بازیگران سیاه‌پوست معرفی شده بودند. اما «پلنگ سیاه» به روشی منحصربه‌فرد و موفق قهرمانی جذاب را به تصویر کشیده است.

فیلم «پلنگ سیاه» داستان پادشاه تازه منصوب‌شده واکاندا، تی چالا (با بازی چادویک بوزمن) را روایت می‌کند. او پس از مرگ پدرش نه‌تنها باید مسئولیت مردمش را بر عهده بگیرد، بلکه باید به دیگر مردم سراسر جهان که منابع واکاندا نیاز دارند کمک کند. در این میان او باید با شرورهایی که به دنبال ویبرانیوم و تاج‌وتخت هستند هم مبارزه کند. در حالی که فیلم پر از صحنه‌های اکشن زیبا و پرهیجان است، لحظه‌هایی کمدی وجود دارند که شما را به خنده می‌اندازند.

رایان کوگلر با ساخت این فیلم بهترین ابرقهرمان سیاه‌پوست تاریخ را ارائه داده است. او با پیچ‌وتاب دادن به داستان همچون شکسپیر، نمایش صحنه‌های تعقیب و گریز حماسی و عشقی ملموس بین کاراکترها، اثری ماندگار خلق کرده است. تمام این ویژگی‌ها باعث شد تا فیلم در گیشه موفق عمل کند و با فروشی بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، رتبه دوازدهم فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های جهان را به خود اختصاص دهد.

پلنگ سیاه

فیلم سفر دختران | Girls Trip | 2017

  • کارگردان: مالکوم دی. لی
  • بازیگران: رجینا هال، کویین لطیفه، جیدا پینکت اسمیت، تیفانی هدیش، لارنز تیت، مایک کولتر، کوفی سیریبوئه

در سال ۲۰۱۶ تنها ۱۴ درصد از کاراکتر‌های زن در ۱۰۰ فیلم پرفروش سیاهپوستان بودند. بنابراین ساخت یک فیلم در مورد چهار زن سیاه‌پوست طبیعتاً نوعی جنبش محسوب می‌شد. زمانی که فهرست بازیگران فیلم «سفر دختران» منتشر شد، حضور ستارگان این عرصه نویدبخش یک فیلم موفق را می‌داد. پیش‌بینی‌ها درست بود و این فیلم با بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری توانست بیش از ۱۴۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

«سفر دختران» داستان چهار دوست را روایت می‌کند که پس از سال‌ها دوباره دور هم جمع شده‌اند و می‌خواهند برای یک جشنواره موسیقی سالانه به نیواورلئان بروند. علاوه بر جنبه‌های طنز و درام، ماجراجویی آنها مضامینی همچون خواهری، نحوه غلبه بر مشکلات و مبارزه با زورگویی را به تصویر می‌کشد. ناگفته نماند که در این فیلم، کویین لطیفه و جیدا پینکت اسمیت برای اولین بار پس از فیلم موفق «منفجرش کن» (با عنوان اصلی «Set It Off») محصول سال ۱۹۹۶ دوباره همبازی شده‌اند.

سفر دختران

فیلم مهتاب | Moonlight | 2016

  • کارگردان: بری جنکینز
  • بازیگران: ماهرشالا علی، الکس هیبرت، جنل مونی، نائومی هریس، اشتون سندرس، ژارل ژروم، تراوانته رودز، اندره هالند

فیلم «مهتاب» بر اساس رمان «پسرهای سیاه، زیر نور مهتاب، آبی به نظر می‌رسند» نوشته تارل الوین مکرینی ساخته شده است. این فیلم، داستان زندگی پسری سیاه‌پوست به نام شایرون هریس را در سه مقطع روایت می‌کند: کودکی، نوجوانی و بزرگسالی. پدر شایرون مدت‌ها پیش آنها را ترک کرده و مادر معتادش (با بازی درخشان نائومی هریس) هم حالا به تن‌فروشی روی آورده است. شایرون در کنار این مشکلات، سعی دارد هویت خود را پیدا کند. نقاط عطف زندگی شایرون به دست نزدیک‌ترین دوستش کوین رقم می‌خورد؛ کسی که تقریباً همیشه کنار او حضور دارد.

کارگردان با روایت داستان زندگی شایرون مضامینی همچون حبس انبوه، فرایند مدرسه به زندان، زورگویی، چرخه مواد مخدر و مرگ را به تصویر می‌کشد. هسته اصلی فیلم «مهتاب» یک داستان عاشقانه است؛ صمیمیت بین دو مرد سیاه‌پوست به شکلی که تابه‌حال در کمتر فیلمی شاهدش بودیم. فیلمبرداری ماهرانه جیمز لاکستون نه‌تنها ما را با جسم کاراکترها آشنا می‌کند، بلکه ذات و غنای وجودی آنها را نیز به تصویر کشیده است. «مهتاب» جنبه‌ای جسورانه و محزون از میامی ارائه داده و زیبایی‌های این شهر در سکوت را برجسته کرده است. تمام این ویژگی‌ها دلیل خوبی برای برنده شدن سه اسکار، از جمله بهترین فیلم سال ۲۰۱۷ برای فیلم «مهتاب» است.

فیلم مهتاب از بهترین فیلم های سیاهپوستان

فیلم مستقیم از کامپتن | Straight Outta Compton | 2015

  • کارگردان: اف. گری گری
  • بازیگران: اوشی جکسون جونیور، کوری هاکینز، جیسون میچل، پل جیاماتی

«مستقیم از کامپتن» داستان گروه گنگستا رپ ان.دابلیو.ای که در دهه ۸۰ فعالیت می‌کردند را روایت می‌کند. دکتر دره، ایزی-ئی، آیس کیوب، ام سی رن، دی‌جی یلا و پرنس عرب اعضای این گروه را تشکیل می‌دادند. پس از شکل‌گیری گروه، تنظیم چند آهنگ و محبوبیت میان مردم، آنها باید موفقیتشان را به سمتی درست هدایت می‌کردند اما کمپانی‌های آهنگسازی بانفوذ و البته وحشی‌گری پلیس مانع از فعالیت‌های گروه می‌شد و همین موضوع آنها را به انتشار یکی از بهترین آهنگ‌های رپ تاریخ با عنوان «لعنت به پلیس» سوق داد.

«مستقیم از کامپتن» یک فیلم بیوگرافی ساده نیست. این فیلم نشان داد که داستان‌های هیپ هاپ ارزش به تصویر کشیده شدن بر پرده نقره‌ای سینما را دارند. پس از فروش ۱۶۱ میلیون دلاری فیلم در ایالات متحده و کانادا، «مستقیم از کامپتن» ژانر زندگینامه‌ای را احیا کرد و پس از آن فیلم‌هایی همچون «همه نگاه‌ها به من» (با عنوان اصلی «All Eyez on Me»، در مورد توپاک شکور) ساخته شدند. نکته جالب، حضور اوشی جکسون جونیور، پسر آیس کیوب در این فیلم است که نقش پدر افسانه‌ای خود را ایفا می‌کند.

مستقیم از کامپتن

فیلم مواد | Dope | 2015

  • کارگردان: ریک فامیوا
  • بازیگران: شامیک مور، تونی ریوولوری، کرسی کلمونس، ایسپ راکی، زوئی کراویتز

«مواد»، داستان پسری با روابط اجتماعی ضعیف به نام مالکوم (با بازی شامیک مور) را روایت می‌کند که سعی دارد توجه دختری به نام ناکیا (با بازی زوئی کراویتز) را جلب کند. اما زمانی که دوم (با نقش‌آفرینی ایسپ راکی) پیش از افتادن به زندان مخفیانه بسته‌های مواد مخدر را در کیف مالکوم پنهان می‌کند، تلاش مالکوم برای فرار از این ماجرا حین تلاش او برای رسیدن به دانشگاه هاروارد ما را با یک داستان جذاب روبرو می‌کند. علاوه بر این، او باید از رقبای دوم که دلال مواد مخدر هستند نیز دوری کند. خوشبختانه او در این راه دو دوست وفادار دارد که کمکش می‌کنند: جیب و دیگی.

به طوری کلی، فیلم «مواد» یکی از پرنشاط‌ترین فیلم‌‎های اکران شده در چند سال اخیر است. این اثر در کنار تأثیرپذیری قابل توجه از فرهنگ دهه ۹۰، داستان به بلوغ رسیدن چند نوجوان سیاه‌پوست را روایت می‌کند. شاید گفتن این جمله بخشی از فیلم را لو دهد اما سخنرانی مالکولم راجع به هویت در پایان فیلم به راحتی می‌تواند پایان فیلم «کلوپ صبحانه» (با عنوان اصلی «The Breakfast Club») را در ذهن شما تداعی کند.

مواد

فیلم دختربچگی | Girlhood | 2014

  • کارگردان: سلین سیاما
  • بازیگران: کاریجا توره، آسا سیلام، لینزی کارامو، ماریتو توره

شهر پاریس همیشه شهری زیبا برای عشاق بوده اما فیلم «دختربچگی» وجهه‌ای متفاوت از پایتخت فرانسه به تصویر کشیده است. این فیلم، داستان دختری ۱۶ ساله به نام مریم را روایت می‌کند که در خانواده‌ای با سطح اجتماعی پایین زندگی می‌کند. او که از شرایط خانواده به‌خصوص برادر تندخو و مادر بیکارش خسته شده تصمیم می‌گیرد مسیر زندگی خود را دنبال کند. خیلی زود او با گروهی سه‌نفره از دختران آزاد آشنا می‌شود و همین آشنایی او را وارد دنیایی جدید می‌کند. «دختربچگی» در کنار به تصویر کشیدن زندگی مجرمانه این چهار دختر قصد دارد داستان خواهری آنها و نیاز همیشگی‌شان برای اثبات خود در یک دنیای ظالمانه را برجسته کند.

اگرچه فیلم‌هایی با موضوع زندگی یک نوجوان در گروهی جدید، اغلب اوقات در هالیوود ساخته می‌شوند، اما این فیلم یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های این ژانر است که در فرانسه ساخته شده است. سلین سیاما که این اواخر با فیلم «پرتره بانویی در آتش» (Portrait of a Lady on Fire) نقل محافل سینمایی بود، در این اثر چهره‌ای چندوجهی از زنان سیاه‌پوست به تصویر کشیده که شاید درک آنها دشوار باشد اما قطعاً دوست‌داشتنی هستند.

دختربچگی

فیلم تعطیلات ساقدوش داماد | Best Man Holiday | 2013

  • کارگردان: مالکوم دی. لی
  • بازیگران: تای دیگز، سنا لیثن، نیا لانگ، موریس چسنات، مونیکا کلهون، هارولد پرینو، رجینا هال، ترنس هاوارد، ملیسا دی سوزا

سال ۱۹۹۹ فیلمی تحت عنوان «ساقدوش داماد» (با عنوان اصلی «The Best Man») به کارگردانی مالکوم دی. لی اکران شد. داستان آن فیلم در مورد مردی بود که به خیانت همسرش با ساقدوش خود پی می‌برد. پس از ۱۴ سال، همان تیم بازیگری به رهبری مالکوم دی. لی دور هم جمع شدند تا دنباله‌ای بر فیلم کلاسیک «ساقدوش داماد» بسازند. فیلم جدید ادامه همان خط داستانی را پیش گرفته است؛ اگرچه به نظر می‌رسد بازیگران حتی یک روز هم پیر نشده‌اند. هر دو فیلم مضامینی کمدی درام دارند اما در فیلم جدید شاهد مسائل بیشتری هستیم که پیرامون تعطیلات کریسمس روایت می‌شوند.

آنچه واقعاً باعث درخشش فیلم «تعطیلات ساقدوش داماد» در میان فیلم های سیاهپوستان می‌شود، علاوه بر تیم بازیگری سیاه‌پوست با عملکرد فوق‌العاده، پایان نفس‌گیری است که زندگی کاراکترهای دوست‌داشتنی داستان را تا آخر عمر تغییر می‌دهد. مالکوم لی سعی دارد با یک پایان‌بندی درست قصه‌ اصلی و تمام قصه‌های فرعی را برای مخاطب تکمیل کند. او با به تصویر کشیدن عشق، دوستی و درد به شکلی ماهرانه قلب شما را تسخیر خواهد کرد. «تعطیلات ساقدوش داماد» شاید فیلمی ماندگار نباشد، اما بی‌شک شما را سرگرم خواهد کرد.

تعطیلات ساقدوش داماد

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. سینا می‌نویسد

    یه فیلمی که یه سری گانگستر سفید پوش بودن اسمش یادم نیس
    سیاه پوست بودن یه پسره ای با یکی دیکه دعوا میکنن کلا بگم حتی اسلحه هاشونم سفید بود ولی اسمش یادم نیس

  2. امیرحسین پار می‌نویسد

    واقعا نمیدونم چرا فیلم شهر خدا داخل این لیست نبود

fosil