در ماتریکس ۴ چه خبر است؟ [این مطلب فیلم را لو نمی‌دهد]

معرفی ماتریکس جدید؛ رستاخیز ماتریکس

رستاخیز ماتریکس یک فیلم اکشن علمی و تخیلی آمریکایی است که به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی لانا واچوفسکی ساخته شده است. این فیلم دنباله‌ای بر انقلاب ماتریکس ساخته سال ۲۰۰۳ است و به طور کلی ‌عنوان چهارمین قسمت از مجموعه فیلم‌های ماتریکس را دارد. در این قسمت هم کیانو ریوز، کری-آن ماس و جادا پینکت اسمیت دوباره نقش‌های قبلی خو را در این مجموعه بازی می‌کنند و یحیی عبدالمتین دوم، جسیکا هنویک، جاناتان گروف، نیل پاتریک هریس، پریانکا چوپرا جوناس و کریستینا ریچی به آنها ملحق می‌شوند.
اینجا مروری کرده‌ایم بر آخرین خبرها و اطلاعات درباره ماتریکس ۴.

تقریبا همه می‌دانیم که مجموعه ماتریکس از یک سه‌گانه تشکیل شده ‌است. نخستین قسمت که ماتریکس نام دارد در سال ۱۹۹۹ و دو دنباله با نام‌­های ماتریکس: بارگذاری مجدد و انقلاب ماتریکس هر دو محصول سال ۲۰۰۳ هستند. تمامی فیلم‌ها به نویسندگی و کارگردانی واچوفسکی‌ها (به جز ماتریکس ۴ که به کارگردانی یکی از واچوفسکی‌ها است)، و تهیه‌کنندگی جوئل سیلور هستند.

بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما

داستان شکل گیری ماتریکس ۴

شهرت فیلم ماتریکس به‌خاطر داشتن محتوای سنگین و ساختار پیچیده فلسفی است. این فیلم همچنین نمونه‌ای از سبک سایبرپانک (سبکی که به داستان‌های پادآرمان‌شهری، یعنی جوامع قهقرایی آینده می­‌پردازد) و علمی تخیلی به‌شمار رفته و شامل منابع متعددی از ایده‌ها و تفکرات فلسفی و مذهبی است. بعد از اکران انقلاب­های ماتریکس در سال ۲۰۰۳ خانواده واچوفسکی احتمال ساختن فیلم دیگری از مجموعه ماتریکس را رد کردند زیرا قصد داشتند فیلم سوم به عنوان پایان این سه‌گانه باشد.

با این حال از اواخر سال ۲۰۱۹ سرانجام ساخت ماتریکس ۴ اعلام شد. فیلمبرداری در ماه فوریه ۲۰۲۰ آغاز شد اما یک ماه بعد به علت همه‌گیری کووید متوقف شد و سرانجام در ماه اگوست ۲۰۲۰ از سرگرفته شده و سه ماه بعد به پایان رسید. این فیلم که کمپانی برادران وارنر پخش آن را به عهده گرفته، به زودی در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ اولین اکران جهانی خود را در سانفرانسیسکو کالیفرنیا تجربه خواهد کرد.

کیانو ریوز و کری ان ماس
کیانو ریوز و کری ان ماس

خلاصه داستان رستاخیز ماتریکس

هنوز هیچ خلاصه داستان رسمی برای فیلم ماتریکس ۴: رستاخیزها وجود ندارد، به گفته کیانو ریوز، داستان عشق بین نئو و ترینیتی همچنان ستون فقرات داستان خواهد بود. داستان فیلم ۲۰ سال پس از وقایع فیلم انقلاب­ ماتریکس را به نمایش می‌گذارد؛ جایی که نئو با بازی کیانو ریوز به عنوان قبلی خودش یعنی توماس اِی اندرسون در سانفرانسیسکو زندگی به ظاهر عادی دارد و درمانگرش برای او قرص‌­های آبی (برای برگشتن به زندگی معمولی و روزمره همیشگی) تجویز می­‌کند. نه او و نه ترینیتی (با بازی کری-آن ماس) یکدیگر را نمی‌شناسند. ترینتی هم ازدواج کرده و صاحب خانواده است. با این حال، مورفیوس قرص قرمز (برای پی‌بردن به حقیقت ماتریکس) را به او پیشنهاد می‌کند و دوباره ذهنش را به دنیای ماتریکس باز می‌کند.

گفتن هر جزئیات دیگری از این فیلم، داستان را لو می‌دهد. فقط بدانید داستان این‌بار بدمن‌های متفاوتی دارد که شما را غافلگیر خواهد کرد.

یحیی عبدالمتین دوم | مورفیوس دوم در ماتریکس ۴
یحیی عبدالمتین دوم | مورفیوس جدید در ماتریکس ۴

بازیگران و عوامل ماتریکس جدید

  • کیانو ریوز
  • کری-آن ماس
  • نیل پاتریک هریس
  • جسیکا هنویک
  • یحیی عبدالمتین دوم
  • پریانکا چوپرا

  • جاناتان گروف
  • دنیل برنارد
  • جیدا کُرن اسمیت
  • کریستینا ریچی
  • لمبرت ویلسون
  • توبی اونوومر

مهم‌ترین تغییر جایگزینی بازیگر نقش مورفیوس باشد، با توجه به اینکه کیانو ریوز در نقش نئو و کری آن ماس در نقش ترینیتی بازگشته‌اند، جای تعجب دارد که چرا لورنس فیشبرن، مورفیوس اصلی، نقش خود را تکرار نمی­‌کند. فیشبرن در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «از من خواسته نشده است که به آن‌ها ملحق شوم، اما امیدوارم که فیلم فوق‌العاده باشد و مخاطبان را راضی کند و مردم آن را دوست داشته باشند.» یحیی عبدالمتین دوم که مورفیوس جدید است به هالیوود ریپورتر گفته است که وقتی کیانو ریوز برای فیلمبرداری اولین صحنه مشترکشان وارد صحنه شد، برایش باور نکردنی و شگفت‌آور بوده است!

راستی فیلمنامه ماتریکس ۴ توسط لانا واچوفسکی، دیوید میچل و الکساندر همن نوشته شده است. و لانا به تنهایی آن را کارگردانی کرده است.

نیل پاتریک هریس در ماتریکس 4
نیل پاتریک هریس در ماتریکس ۴

چرا یکی از واچوفسکی ها در ماتریکس جدید نیست؟

زمانی که از لی‌لی واچوفسکی در باره‌‌ دلایل عدم حضورش در ماتریکس ۴ و جدا کردن مسیر هنری‌اش از خواهرش سوال شد، گفت: «من در شرایط بسیار سختی قرار داشتم و فشار کاری بالایی را تجربه می‌کردم زیرا فیلم‌های ابر اطلس (Cloud Atlas)، صعود ژوپیتر (Jupiter Ascending) و فصل اول حس هشتم (Sense 8) را پشت سر هم ساخته بودیم و تقریبا به‌طور همزمان در حالی که کارهای مربوط به پخش یکی از آن‌ها را انجام می‌دادیم تدوین دیگری را شروع می‌کردیم. با توجه به این که  فیلمبرداری هر مجموعه به طور متوسط حدود ۱۰۰ روز طول می‌کشد، روزهای متمادی مشغول کار بودیم و من از شدت خستگی در حال از پا افتادن بودم و زندگی شخصی و وضعیت روحی من تحت تاثیر این مساله قرار گرفته بود. بنابراین به زمان احتیاج داشتم تا مدتی از کارم فاصله بگیرم و تجدید قوا کنم تا بتوانم به آرامش مورد نیاز در زندگی و حرفه‌ام برسم.»

به همین دلیل بود که برادران واچوفسکی سابق و خواهران واچوفسکی امروز سر این ماتریکس جدید با هم کارگردانی نکردند. لی لی توضیح می‌دهد: «زمانی که لانا ایده ساخت چهارمین قسمت از ماتریکس را ارائه کرد من نیاز به تجربه‌ای متفاوت و جدید داشتم در حالی که  این پیشنهاد برای من به منزله‌ بازگشت به عقب و تکرار تجربیات گذشته بود. شاید این مساله برای بسیاری هیجان‌انگیز باشد اما با توجه به شرایطم برای من جذابیتی نداشت و تمایلی به بازگشت به گذشته و دوباره طی کردن مسیرهای تکراری نداشتم.» در زمان ساخت ماتریکس ۴ لی‌‌لی واچوفسکی تمرکز خود را بر روی سریال جدیدش Work in Progress گذاشته بود که یک سریال کمدی‌- درام است و فصل دوم آن اخیرا پخش شده است.

جاناتان گروف و پریانکا چوپرا بازیگران ماتریکس: رستاخیزها
جاناتان گروف و پریانکا چوپرا بازیگران ماتریکس: رستاخیزها

منتقدان درباره ماتریکس ۴ چه می‌گویند؟

| وقتی فیلم اکران شد، این مطلب با نظر منتقدان به‌روز می‌شود |

فوربس

اسکات مندلسون| با توجه به اکران‌­های قبلی فیلم می­‌توانم خوشبینانه بگویم که اکران فیلم در طول کریسمس امسال عالی خواهد بود. اینکه فیلم بتواند رتبه اول فروش را کسب کند شاید برای خیلی از افراد تعجب آور نباشد اما یک بار دیگر این مساله را تایید می­کند که واچوفسکی‌ها هر کاری را که بخواهند و اراده کنند می­‌توانند انجام دهند. با وجود رقبای خوب در حال اکران، این فیلم می­‌تواند گیشه را از آن خود کند و نقش کیانو ریوز در این امر غیر قابل انکار است.

Web Series Review

هارش رانا | ماتریکس یکی از معروف­‌ترین مجموعه­‌های سینمایی تاریخ است. و اکنون که قسمت چهارم آن ساخته شده است، بسیاری از افراد تصمیم دارند تا برای اولین بار از قسمت اول به تماشای آن بپردازند تا خودشان را از دیدن این شاهکار سینمایی محروم نکرده باشند. برای این افراد باید به این نکته اشاره کرد که می‌توانند هر سه قسمت این مجموعه را به راحتی و بدون مشکل و به ترتیب تاریخ پخش‌شان تماشا کنند اما مشکل واقعی زمانی پیش می‌آید که به داستان‌های کوتاه متفاوتی می‌رسند که تولیدکنندگان فیلم طی سال‌ها برای پر کردن شکاف‌های بین قسمت‌ها تولید کرده است. به عنوان مثال Animatrix شامل ۹ فیلم انیمیشن کوتاه است که برای پر کردن شکاف بین فیلم‌­های اصلی پخش شده‌اند. در حال حاضر، بسیاری از مردم در سراسر جهان معتقدند که ماتریکس فقط یک بخش خوب دارد و آن قسمت اول است، این معمولاً به این دلیل است که آن‌ها اطلاعات کافی نسبت به سریال ندارند هر چند این مساله هیچ اشکالی ندارد، اما اگر Animatrix را تماشا کنید، اطلاعات زمینه­ای بیشتری پیدا خواهید کرد و از تماشای فیلم بیشتر لذت خواهید برد. به شما که فیلم­‌های قبلی را ندیده‌اید توصیه می­کنم فرصت را از دست ندهید.

جسیکا هنویک در ماتریکس 2021
جسیکا هنویک در ماتریکس

O Belde

حلیل ایسن | قسمت چهار ماتریکس که با فاصله­‌ای بسیار طولانی از سه قسمت پیشین پخش ­می‌­شود همه طرفداران و حتی منتقدان را هیجان‌زده کرده است. تماشای این فیلم نیازی به تعریف و توصیه ندارد، علاوه بر وجود اتفاقات اکشن و جلوه‌های ویژه و خط داستانی‌ای که با آن آشنایی داریم وجود ماتریکس و شباهت آن با دنیای مدرن کنونی و همین طور موسیقی استفاده شده در تریلر فیلم (مربوط به الیس در سرزمین عجایب) دیدن این فیلم را لذت بخش‌تر می­‌کند. دیدن بازیگران محبوب در نقش­‌های قبلی­‌شان اشتیاق تماشای فیلم را دوچندان می­‌کند و مطمئنا تماشایش تجربه­ فراموش نشدنی‌ای خواهد بود.

Age Rating juju

هنا | ماتریکس ۴ به نظر می­‌رسد قرار است بر روی صحنه نمایش آتش به‌پا کند! این فیلم قرار است مانند سه‌گانه اصلی قبلی خود یک فیلم علمی تخیلی باشد. به هر حال هنوز جزییات دقیق داستانی از سوی سازندگان این فیلم منتشر نشده است. محبوبیت اولیه فیلم اصلی به قدری بالاست که هیچ یک از بازسازی‌ها یا تغییرات نمی‌توانند آن را کم کنند. اما می­‌توان مطمئن بود که شما همچنان باید انتخاب کنید که قرص قرمز را می‌خورید یا آبی؟

تماشای آنلاین ماتریکس 4  جدید

پوستر رسمی و تیزر فیلم ماتریکس ۴: رستاخیزها

پوستر رسمی فیلم ماتریکس 4

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil