پیشنهاد فیلیموشات:

فیلم های جشنواره کن ۲۰۱۹ که نباید از دست بدهید

هفتاد و دومین دوره جشنواره کن از چهاردهم تا بیست و پنجم ماه می ۲۰۱۹ (۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۳۹۸)، برگزار شد و اهالی سینما را از سراسر دنیا به فرانسه کشاند. با پایان این جشنواره، انتظار دوستداران هنر هفتم برای اکران فیلم های جشنواره کن ۲۰۱۹ اوج می‌گیرد. در فیلیمو شات نکاهی کوتاه داریم به ۱۰ فیلمی که نباید فرصت دیدنشان را از دست بدهید؛ ‌با ما همراه باشید.

جشنواره کن ۲۰۲۳؛ تازه‌ترین خبرها و حاشیه‌ها

برندگان جشنواره کن ۲۰۲۳

انگل (Parasite)

بونگ جون-هو در دو فیلم قبلی‌اش، «برف‌شکن» (محصول سال ۲۰۱۳) و «اوکجا» (محصول سال ۲۰۱۷)، تفاسیری اجتماعی را در لفافه طنز و فانتزی پیچیده بود و عرضه می‌کرد. جدیدترین اثر او، «انگل»، فیلمی کمدی-تراژیک است که به بررسی تنش‌ بین دو خانواده‌ای می‌پردازد که از خاستگاه‌های اجتماعی کاملا متفاوت هستند.
داستان فیلم، یادآور تریلر روانشناسانه لی چانگ-دونگ، دیگر کارگردان کره‌ای، با نام «Burning» یا «سوختن» است که در جشنواره کن گذشته بسیار موردتوجه قرار گرفت؛ اما بونگ جون-هو اعتقاد دارد که «بومی‌سازی بیش‌ازحد» انگل، آن را از سوختن متمایز می‌کند و حتی ممکن است باعث دشوار‌شدن درک فیلم برای مخاطبان خارجی شود. او همچنین، تفاوت‌های بین دو خانواده را «بازتاب شکافی» می‌داند که بین «دو قشر فقیر و غنی در مقیاس جهانی» برقرار است.
فیلم «انگل» در تاریخ ۳۰ می ۲۰۱۹ (۹ خرداد ۱۳۹۸) در کره جنوبی و ۵ جون ۲۰۱۹ (۱۵ خرداد ۱۳۹۸) در فرانسه اکران خواهد شد.

راکتمن (Rocketman)

دکستر فلچر، کم‌کم به طرفدار پروپاقرص ساخت فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای بر اساس سرگذشت ستاره‌های پاپ دهه ۷۰ میلادی تبدیل می‌شود. زمانی که «راکتمن» در مرحله پیش‌تولید بود، فلچر برای تکمیل ساخت «راپسودی بوهمی» به گروه سازنده آن اضافه شد؛ کارگردان قبلی این اثر، برایان سینگر، از تیم تولید اخراج شده بود. فیلم زندگی‌نامه‌ای راپسودی بوهمی، به دلیل پرهیز از پرداختن کامل به مساله تمایلات جنسی فردی مرکوری خواننده گروه کویین که بخش مهمی از زندگی‌اش محسوب می‌شد، بسیار موردانتقاد قرار گرفت. درباره راکتمن، به‌احتمال‌زیاد امانت‌داری در طرح مسائل بیشتر رعایت خواهد شد و حذف بخش‌هایی از یک زندگینامه اتفاق نخواهد افتاد؛ وجود رده‌بندی سنی بزرگ‌سال، این فرضیه را تایید می‌کند. ویک گودفری، رییس کمپانی پارامونت، درباره حذف نکردن بخش‌های خصوصی زندگی التون جان در فیلم راکتمن به هالیوود ریپورتر گفته است: «این موضوع برای التون مهم بود؛ زندگی التون جان، یک زندگی +۱۸ است.»

راکتمن به کارگردانی فلچر، نسخه‌ای فانتزی از سال‌های ابتدایی فعالیت اوست که در آن تارون اگرتون و جیمی بل به بازآفرینی زوج هنری التون جان و برنی تاپین پرداخته‌اند. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به ریچارد مدن در نقش جان رید، مدیربرنامه‌های التون، اشاره کرد. راکتمن برای اولین بار در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن به نمایش درمی‌آید و در اواخر ماه می و اوایل ماه جون ۲۰۱۹ (خردادماه ۱۳۹۸) اکران سراسری خواهد شد.

پرتره یک بانو در آتش (Portrait of a Lady on Fire)

در میان فیلم های جشنواره کن ۲۰۱۹ ، جدیدترین اثر سلین سیاما ، نویسنده و کارگردان فرانسوی دیده می‌شود که با ساخت «نیلوفرهای آبی» (محصول سال ۲۰۰۷)، «تام بوی» (محصول سال ۲۰۱۱) و «دختربچگی» (محصول سال ۲۰۱۴) به شهرت رسید. دختربچگی، درام تحسین‌شده سیاما، پیش‌ازاین در افتتاحیه جشنواره کن به نمایش درآمده و منتقد سرشناس نشریه آبزرور آن را با صفات «صادقانه، توانمند و هیجان‌آور» توصیف کرده بود.
در جدیدترین اثر سیاما، به بریتانیای قرن ۱۸ میلادی سفر می‌کنیم؛‌ جایی که نقاشی جوان با بازی نوئمی مرلانت در تلاش است تا پرتره زنی زیبا با بازی ادل هانل را بکشد؛‌ او باید این کار را مخفیانه و بدون اطلاع و جلب‌توجه زن به سرانجام برساند. «پرتره یک بانو در آتش»، اولین اثر سیاما است که برای کسب نخل طلای کن وارد رقابت می‌شود.
این فیلم در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۹ مقارن با ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ در سینماهای فرانسه اکران خواهد شد.

مرده‌ها نمی‌میرند (The Dead Don’t Die)

با توجه به ساخته‌شدن فیلم‌های دنباله‌دار و اسپین آف‌های متعدد، می‌توان گفت که فیلم‌های ژانر زامبی به این زودی‌ها از مد نمی‌افتند. لیست فیلم های جشنواره کن ۲۰۱۹ هم از حضور زامبی‌ها بی‌نصیب نمانده است و جدیدترین ساخته جیم جارموش را با محوریت این موجودات به نمایش می‌گذارد. بیل مری، کلوئی سونی و آدام درایور در نقش گروهی سه‌نفره از پلیس‌های شهری کوچک ظاهر می‌شوند که با نخستین قربانیان هجوم زامبی‌ها مواجه شده‌اند. در ادامه، تیلدا سوینتون با شمشیری سامورایی و لهجه اسکاتلندی ظاهر و وارد درگیری‌ها می‌شود. جارموش یک‌بار دیگر آمده است تا قواعد سینمایی را به هم بریزد؛ این بار در ژانری که طرفداران زیادی هم دارد. آیا از پس این چالش بر خواهد آمد؟
«مرده‌ها نمی‌میرند» در ایتالیا، ایالات‌متحده آمریکا، برزیل و روسیه به ترتیب در تاریخ‌های ۲۳ خرداد، ۲۴ خرداد و ۲۰ تیر اکران خواهد شد.

آتلانتیک (Atlantics)

ماتی دیوپ، فیلم‌ساز دورگه سنگالی-فرانسوی با اولین فیلم بلندش به جشنواره کن ۲۰۱۹ آمده است؛ پیش‌ازاین شاهد بازیگری (در فیلم «۳۵ لیوان آبجو» اثر کلر دنیس) و کارگردانی چند فیلم‌های کوتاه از او بوده‌ایم. «آتلانتیک» بر اساس فیلم کوتاه تحسین‌شده‌ای از همین کارگردان ساخته شده است. فیلم کوتاه دیوپ، به تلاش چند مرد سنگالی برای رفتن از آفریقا به اروپا با یک قایق می‌پردازد. در هردو فیلم، تماشاگر مردمی در جستجوی زندگی بهتر هستیم، اما در فیلم بلند دیوپ، داستان از زاویه جدیدی روایت می‌شود.
«آتلانتیک» روایتگر داستان آدا (با بازی Mame Bineta Sane) زنی جوان از اهالی داکار است که پس از ناپدیدشدن عشقش، به فکر عبور از اقیانوس اطلس و رفتن از آفریقا به اروپا میفتد. دیوپ در یک سخنرانی رسمی درباره فیلمش می‌گوید: «پس‌ازآنکه فیلم کوتاهم را به مردانی که به آب می‌زنند اختصاص دادم، به داستان زنانی که پشت سر آن‌ها جا می‌مانند علاقه‌مند شدم. زنانی که منتظرند؛ منتظر بازگشت یک برادر، یک عشق یا یک فرزند.»
ماتی دیوپ، برادرزاده کارگردان مشهور سنگالی «جبرییل دیوپ ممبتی»، یکی از دو کارگردان آفریقایی تباری است که بر سر به‌دست آوردن نخل طلا وارد رقابت شده‌اند و همچنین در تاریخ ۷۲ ساله جشنواره کن، اولین زن سیاه‌پوست راه‌یافته به بخش مسابقه است.
«آتلانیک» ۱۶ می ۲۰۱۹ (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) در فرانسه اکران خواهد شد.

متصدی بندر (Port Authority)

«متصدی بندر» هم مانند سریال تلویزیونی «Pose» (ساخته رایان مورفی) به مسائل مربوط به دگرباشان (LGBT) می‌پردازد. داستان فیلم در بستر خرده‌فرهنگ‌های نیویورکی تعریف می‌شود؛ فیان وایتهد (Fionn Whitehead) در نقش کاراکتری به نام پاول ظاهر می‌شود که به وای، کاراکتری با بازی لینا بلوم (Leyna Bloom) علاقه‌مند می‌شود. وای، پاول را به دوستانش در سالن رقص معرفی می‌کند و پس از مدتی عشق بین آن‌ها جوانه می‌زند. همه‌چیز خوب پیش می‌رود تا وقتی که پاول متوجه می‌شود وای «ترنس» است، این موضوع او را تحت‌فشار احساساتش، قضاوت جامعه و تهدیدهایی که در برابر رابطه‌شان وجود دارد، قرار می‌دهد.
متصدی بندر اولین فیلم دنیله لسوویتز است که نامش به لیست فیلم های جشنواره کن ۲۰۱۹ راه می‌یابد و نام مارتین اسکورسیزی را به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان در تیم سازنده‌اش دارد.
اکران این فیلم در فرانسه از ماه می ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.

جو کوچک (Little Joe)

«جو کوچک»، فیلمی از جسیکا هاسنر کارگردان استرالیایی، بر اساس یک داستان علمی- تخیلی ساخته شده است. هاسنر داستان گیاهانی را روایت می‌کند که ازلحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند و خواصی ویژه دارند؛ برای مثال، یک نمونه از آن‌ها با نام «جو کوچک» گل‌سرخی است که با هدف واردکردن شادی به زندگی صاحبش پرورش داده می‌شود. آلیس (با بازی امیلی بیچام) جو کوچک را برای شاد کردن پسرش به خانه می‌برد، و مدتی بعد، آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که گل‌سرخی که خریده‌اند چندان هم خوش‌طینت نیست.
حضور هاسنر در جشنواره کن، با اثری اتفاق می‌افتد که علاوه بر امیلی بیچام، بن ویشاو، لینزی دانکن و کری فاکس را هم در لیست بازیگرانش دارد.
این فیلم، ۱۷ می ۲۰۱۹ (۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸) در فرانسه اکران خواهد شد.

روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time … in Hollywood)

حضور جدیدترین اثر تارانتینو در میان فیلم های جشنواره کن ۲۰۱۹ برای اهالی و دوستداران سینما خبر خوبی است؛ طرفداران سینمای او در سراسر دنیا، بی‌صبرانه منتظر اکران «روزی روزگاری در هالیوود» هستند. کوئنتین تارانتینو این بار به سراغ فیلمی در حال و هوای هالیوود دهه ۶۰ میلادی رفته است؛ یک بازیگر سرخورده به نام ریک دالتون (با نقش‌آفرینی لئوناردو دی‌کاپریو) و بدلش کلیف بوث (با نقش‌آفرینی برد پیت) برای اولین بار بر پرده سینما ظاهر می‌شوند. آل پاچینو، تیم راث، داکوتا فانینگ، دیمن لوئیس (در نقش استیو مک کوئین) و مارگو رابی (در نقش شارون تیت، همسایه شوم ریک دالتون) دیگر بازیگران «روزی روزگاری در هالیوود» هستند.

اولین حضور تارانتینو در جشنواره کن، به سال ۱۹۹۴ بازمی‌گردد که با فیلم «داستان عامه‌پسند» برنده نخل طلا شد. بیست‌وپنج سال بعد، شاهد ورود «روزی روزگاری در هالیوود» به بخش مسابقه هستیم، فیلمی که تیری فرمو (دبیر هنری جشنواره فیلم کن) درباره آن می‌گوید: «یک نامه عاشقانه به هالیوود از طرف کودکی تارانتینو، یک تور موسیقی راک از سال ۱۹۶۹ و یک غزل برای سینما، به‌طور‌کلی.»
این فیلم در ۲۶ جولای ۲۰۱۹ یا ۴ مرداد ۱۳۹۸ به‌طور همزمان در کانادا، آمریکا و هندوستان اکران خواهد شد.

احمد جوان (The Young Ahmed)

مشخصه آثار کارگردانان ماهر بلژیکی، برادران داردن (ژان-پیر و لوک)، «تفسیر اجتماعی به‌صورت ناتورالیستی»، پرداختن به «مبارزات کارگری» و «اخلاق» در میان «شکست‌های سیستماتیک» است. برادران داردن، که پیش‌ازاین دو بار برنده نخل طلای کن شده‌اند (Rosetta محصول سال ۱۹۹۹ و L’Enfant محصول سال ۲۰۰۵)، با «احمد جوان» به کن ۲۰۱۹ آمده‌اند. داستان فیلم به نوجوانی بلژیکی می‌پردازد که تحت تاثیر تفسیری افراطی از قرآن، نقشه قتل معلمش را می‌کشد.
موضوع فیلم بسیار بحث‌برانگیز است و یکی از چند فیلمی است که با پرداختن به یک موضوع روز اجتماعی وارد بخش رقابتی کن شده است؛ از دیگر فیلم‌هایی که در کن ۲۰۱۹ دغدغه اجتماعی داشته‌اند می‌توان به «متاسفیم جاماندی» اثر کن لوچ، «بینوایان» اثر لاج لی و «آتلانتیک» اثر ماتی دیوپ اشاره کرد.
«احمد جوان»، ۲۲ ماه می ۲۰۱۹ یا اول خرداد ۱۳۹۸ در فرانسه و بلژیک اکران خواهد شد. از ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ یا ۱۸ مهر ۱۳۹۸ هم در سینماهای هلند به نمایش درمی‌آید.

فانوس دریایی (The Lighthouse)

جدیدترین فیلم رابرت اگرز در دوهفته کارگردانان کن ۲۰۱۹ به نمایش درآمد؛ فیلم قبلی این کارگردان با نام «ساحره» (The Witch) به‌عنوان یک اثر دلهره‌آور روانشناسانه در فستیوال Sundance در سال ۲۰۱۵ موردتوجه قرار گرفته بود. «فانوس دریایی» یک فانتزی دلهره‌آور است که با همکاری استودیو فیلم‌سازی A24 ساخته شده است. از بازیگران فیلم می‌توان به رابرت پاتینسون و ویلم دافو اشاره کرد. فیلم با دوربین ۳۵ میلیمتری و به‌صورت سیاه‌وسفید فیلم‌برداری شده است که در راستای ایجاد اتمسفر مناسب برای روایت داستان آن قرار می‌گیرد.
« فانوس دریایی» در ماه می ۲۰۱۹ در فرانسه به نمایش درخواهد آمد.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil