تماشای این فیلم‌ها را از دست ندهید اگر بازی دزد و پلیسی دوست دارید

۱۰ فیلم فوق‌العاده با موضوع سرقت

تاریخچه فیلم های سینمایی ژانر سرقت به آغاز سینما بازمی‌گردد و ما طی این سال‌ها شاهد آثار کلاسیک زیادی درباره سرقت بوده‌ایم. تعداد بالای فیلم‌هایی که با موضوع سرقت ساخته می‌شوند باعث شده برخی از آثار نادیده باقی بمانند؛ آثاری فوق‌العاده که بی‌شک ارزش تماشا دارند. ما در این‌جا قصد داریم ۱۰ فیلم فوق‌العاده با موضوع سرقت را معرفی کنیم که بنا به دلایلی به‌اندازه کافی موردتوجه قرار نگرفته‌اند و حالا با گذر زمان فراموش شده‌اند. پس اگر به تماشای داستان یک سرقت بی‌نظیر علاقه دارید، در معرفی ۱۰ فیلم فوق‌العاده با موضوع سرقت که احتمالاً آنها را ندیده‌اید با فیلیمو شات همراه باشید.

یک فیلم خوب با موضوع سرقت تقریباً می‌تواند هر کسی را مجذوب خود کند؛ شاید ما عاشق تماشای این هستیم که چطور طرح‌های بزرگ و ظاهراً هوشمندانه از ذهن سارقان تراوش می‌کند یا شاید علاقه داریم تماشاگر زندگی افرادی ناامید باشیم که برای رسیدن به آرزوهایشان هیچ راهی جز سرقت پیدا نکرده‌اند. شاید هم اکثر مردم می‌خواهند بدون آن که هیچ خطری آنها را تهدید کند شاهد زندگی مجرمان باشند و صحنه‌های اکشنی را ببینند که احتمالاً هیچگاه در زندگی خودشان تجربه نخواهند کرد. بعضی اوقات، شرایط سخت این مجرمان را درک می‌کنیم و گاهی هم از آنها متنفر می‌شویم؛ حتی ممکن است بعضی مواقع نتوانیم در مورد احساس خود نسبت به آنها تصمیم‌گیری کنیم. گاهی اوقات هم اتفاقات داستان آنقدر خنده‌دار می‌شوند که جز خنده، فرصتی برای ابراز احساسات پیدا نمی‌کنیم.

 

فیلم سرقت | Heist | ۲۰۰۱

آخرین سرقت بزرگ انجام‌شده توسط جو مور (با بازی جین هکمن) و دوستانش بابی بلین (با بازی دلروی لیندو) و دان پینکوس (با نقش‌آفرینی ریکی جی) آن‌طور که باید خوب پیش نرفته و تصویر صورت جو توسط یکی از دوربین‌های امنیتی ضبط شده است. حالا او قصد دارد خود را بازنشسته کند اما یکی از دوستانش به نام میکی برگمن (با بازی دنی دویتو) نقشه‌های دیگر در سر دارد. میکی روی یک پروژه سرقت دیگر اصرار دارد و علاوه بر آن می‌خواهد برادرزاده‌اش جیمی سیلک (با بازی سم راکول) نیز جزئی از تیم سرقت باشد.

فیلم Heist به کارگردانی دیوید ممت اگرچه توانست رضایت منتقدان را جلب کند، اما در گیشه موفق نبود. بااین‌حال، عملکرد فیلم در ویدئو کلوب‌ها بسیار خوب بود. فیلم سرقت قطعاً شایسته توجه و ستایش است. دیوید ممت در نوشتن فیلمنامه از برخی آثار مشهور وام گرفته اما توصیه‌ ما برای تماشای این فیلم، به دلیل تکرار سناریو فیلم‌های موفق قبلی نیست. تماشای این فیلم هیجانی سرقت به دلیل ترکیب شوخ‌طبعی و دیالوگ‌های زیبا توصیه می‌شود.

سرقت مملو از دیالوگ‌هایی است که به طرزی استادانه نوشته شده‌اند اما علاوه بر آن، دیوید ممت در مقام کارگردان، فیلمی خوش‌ساخت و لذت‌بخش ساخته است. کل تیم بازیگری عملکرد موفقی دارند اما این فیلم را می‌توان نمایشی بی‌نظیر از استعداد جین هکمن تلقی کرد. او تابه‌حال پنج مرتبه نامزد دریافت جایزه اسکار شده اما تنها دو جایزه برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های نابخشوده (Unforgiven) و ارتباط فرانسوی (The French Connection) دریافت کرده است. بازی جین هکمن در فیلم سینمایی سرقت شما را به یکی از طرفداران او تبدیل خواهد کرد اما عملکرد او در این اثر و البته فیلم مترسک (Scarecrow) محصول سال ۱۹۷۳ تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. تعامل او با دلروی لیندو و نحوه بیان جملات، از نقاط برجسته فیلم به شمار می‌رود.

در پایان، فیلم سرقت اثری استثنایی است که اگرچه طرح جدیدی ارائه نمی‌دهد اما به لطف شیوه نمایش اتفاقات، بیان دیالوگ‌ها و البته بازی‌های فوق‌العاده، هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد ساخت. اگر این ویژگی‌ها برایتان اهمیت دارند، پس فیلم سرقت به کارگردانی دیوید ممت گزینه مناسبی برای شماست.

دانلود دوبله فیلم سرقت

فیلم نزدیک‌تر به ماه | Closer to the Moon | ۲۰۱۴

یک افسر سابق پلیس به نام مکس روزنتال (با بازی مارک استرانگ، هنرپیشه مجموعه فیلم‌های کینگزمن با عنوان اصلی Kingsman) به همراه چهار همدست یهودی خود در حال سرقت از یک بانک در محله‌های کمونیستی رومانی هستند. ترفندی که آنها در این ماجرا به‌کار برده‌اند بسیار جالب است: آنها افراد حاضر در بانک و آن محله را متقاعد می‌کنند که برای ساخت یک فیلم سرقت از بانک به آنجا آمده‌اند و تمام کارهایی که می‌کنند جزئی از فیلم است. پس از دستگیر شدن سارقان، آنها به اعدام محکوم می‌شوند اما پیش از آن باید داستان خود را برای یک فیلم دزدی از بانک البته از نوع تبلیغاتی دوباره اجرا کنند.
ماجرای فیلم Closer to the Moon که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده، کاملاً طنزآمیز و غیرمعمول روایت می‌شود. نائه کارانفیل، کارگردان رومانیایی آثاری همچون باقی سکوت است (The Rest is Silence) و نوع‌دوستی (Philanthropy)، به شکلی سرگرم‌کننده و جالب این داستان واقعی را روایت کرده است. اگر از تماشای بازیگران آمریکایی یا بریتانیایی در نقش کاراکترهای رومانیایی که انگلیسی صحبت می‌کنند گیج نشوید، بی‌شک از بازی زیبای ورا فارمیگا و مارک استرانگ لذت خواهید برد. فارمیگا در اکثر آثار دوران کاری‌اش عملکرد موفقی داشته و این فیلم هم جزو همان آثار است اما دیدن استرانگ در نقش رهبر گروهی از سارقان که از قضا انسان آنچنان شروری نیز نیست، تازگی خاصی دارد.

از دیگر نقاط قوت فیلم نزدیک‌تر به ماه می‌توان به طراحی لباس، طراحی صحنه و انتخاب موسیقی‌های زیبا اشاره کرد. بدیهی است که این اثر متفاوت از دیگر فیلم های سینمایی سرقت حرفه ای است؛ به همین دلیل لحن آن ممکن است برای برخی از شما عجیب‌وغریب باشد اما صرف‌نظر از این موضوع، Closer to the Moon فیلمی برانگیزنده با سکانس‌های کمدی تلخ و داستانی باورنکردنی است.

فیلم نزدیک‌تر به ماه

فیلم حقیقت یا عواقب، ان.ام. | Truth or Consequences, N.M | ۱۹۹۷

Truth or Consequences, N.M یک نمونه بسیار جالب از آثار ساخته‌شده با موضوع سرقت است. این که فیلم را دوست خواهید داشت یا نه، به میزان علاقه شما به فیلم‌‎های تارانتینویی دهه ۹۰ بستگی دارد. اگرچه برخی از این آثار افتضاح بودند، اما فیلم‌هایی فوق‌العاده‌ای همچون پنجشنبه (Thursday‎ کارهایی که پس از مرگ باید در دنور انجام دهید (Things to Do in Denver When You’re Dead) و پادشاهان انتحار (Suicide Kings) نیز در آن سال‌ها ساخته شدند که تماشایشان لذت‌بخش بود. البته منتقدان به دلایلی غالباً غیرموجه، سخت‌گیری زیادی نسبت به آنها داشتند.
کیفر ساترلند (ستاره سریال ۲۴) در مقام کارگردان فیلم سینمایی ژانر سرقت حقیقت یا عواقب، ان.ام. عملکرد موفقی داشته است؛ او پیش از این چند فیلم تأثیرگذار ساخته بود اما تا قبل از فیلم اکشن-درام شب گذشته (Last Night) محصول سال ۱۹۹۳، چندان شناخته شده نبود. چهار سال بعد، ساترلند به دنبال چیزی بزرگتر بود اما نتیجه طوری نبود که بتوان تروث اُر کانسیکوئِنسِز، ان.ام. را یک فیلم کلاسیک یا کالت نامید. بااین‌حال، تماشای این فیلم سینمایی ژانر سرقت و بازی قوی وینسنت گالو، کوین پولاک و خود کیفر ساترلند سرگرم‌کننده خواهد بود. داستان فیلم، از جایی آغاز می‌شود که ریموند لمبک (با بازی وینسنت گالو)، که بی‌گناه به زندان افتاده بود، پس از آزادی سعی دارد با طراحی یک نقشه سرقت از رئیس مافیایی که برایش پاپوش دوخته بود انتقام بگیرد؛ اما کارها طبق برنامه پیش نمی‌رود.

بار دیگر یادآوری می‌کنم که قبل از تماشای این فیلم نباید انتظاراتتان را بالا ببرید. حقیقت یا عواقب، ان.ام. اثری است که عاشقان فیلم با موضوع سرقت در دهه ۹۰ هوادارش خواهند شد. پس اگر در جستجوی فیلمی با المان‌های داستانی کمتردیده‌شده هستید، تماشای آن را به شما توصیه می‌کنم.

فیلم حقیقت یا عواقب، ان.ام.

فیلم منفجرش کن | Set It Off | ۱۹۹۶

اف. گری گری یکی از موفق‌ترین کارگردانان فیلم‌های ژانر سرقت است. کسب‌وکار ایتالیایی (The Italian Jobسرنوشت خشمگین یا سریع و خشن ۸ (The Fate of the Furious) و مردان سیاه‌پوش: بین‌المللی (Men in Black: International) از جمله آثار موفق این کارگردان هستند. اکثر آثار گری گری موفقیت چشمگیری داشته‌اند اما فیلم سینمایی ژانر سرقت منفجرش کن، محبوبیت زیادی در میان هواداران سینما ندارد. کاراکتر‌های اصلی این فیلم، چهار زن سیاه‌پوست هستند که اگرچه یک تیم را تشکیل داده‌اند اما شخصیت‌های مشابهی ندارند و تنها نقطه تشابه آنها کمبود پول در زندگی‌شان است. آنها تصمیم می‌گیرند از چند بانک دزدی کنند. در ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رود اما زمانی که در سرقت‌های بعدی مشکلاتی پیش می‌آید، بی‌اعتمادی میانشان رخنه می‌کند.

تنها ایراد فیلم Set It Off این است که هرچند کاراکتر‌های داستان انگیزه‌های متفاوتی دارند و همگی توسط بازیگرانی بااستعداد ایفای نقش شده‌اند، اما فیلم بیش از حد روی کاراکتر جیدا پینکت اسمیت (در نقش استونی) تمرکز کرده است. هر چهار بازیگر، به خصوص کویین لطیفه (در نقش کلئو) بازی بسیار زیبایی از خود ارائه داده‌اند و ای‌کاش همگی آنها به میزان یکسانی مورد توجه قرار می‌گرفتند.

صرف نظر از این موضوع، فیلم سرقت از بانک منفجرش کن به خوبی شما را درگیر شخصیت کاراکترهایش می‌کند و به تدریج حس یک فیلم درام را القا می‌کند. کارگردان نه تنها صحنه‌های هیجان‌انگیز و اکشن دزدی از بانک را به تصویر کشیده، بلکه با لحظه‌هایی خنده‌دار، احساسی و عاشقانه سرگرم می‌کند. حتی اگر کمی دقت به خرج دهید طعنه‌های سیاسی و اجتماعی فیلم به وضعیت موجود را هم درک خواهید کرد. این فیلم ۱۲۳ دقیقه‌ای، علاوه بر انتقال حس هیجان، بدون آن‌که شما را خسته کند داستان چهار زن، تفاوت‌ها و اختلافاتشان را تعریف می‌کند؛ یک فیلم جذاب با موضوع سرقت که بی‌شک شایسته توجه بیشتری است.

فیلم منفجرش کن

فیلم سرقت بزرگ قطار | The First Great Train Robbery | ۱۹۷۸

عنوان سرقت بزرگ قطار شاید ما را به یاد یکی از ننگین‌ترین سرقت‌های تاریخ بیندازد؛ دزدی سال ۱۹۶۳ که مربوط به ربودن یک قطار و سرقت میلیون‌ها پوند بود. بااین‌حال، قصه‌ فیلم از رمانی با همین نام، اثر مایکل کرایتون اقتباس شده و خود این کتاب هم بر اساس سرقت بزرگ طلا در ۱۵ می سال ۱۸۵۵ نوشته شده است؛ زمانی که سه شرکت لندنی جعبه‌ای از شمش‌های طلا را از طریق راه‌آهن جنوب شرقی به پاریس می‌فرستند. برای ایجاد تمایز با سرقتی که در سال ۱۹۶۳ اتفاق افتاده بود، سازندگان تصمیم گرفتند این فیلم هیجانی سرقت را با عنوان نخستین سرقت بزرگ قطار (The First Great Train Robbery) در بریتانیا اکران کنند.

اگرچه طراحی صحنه‌ها مشابه با واقعیت انجام شده است، اما فیلم سرقت بزرگ قطار، اتفاقات تاریخی واقعی را با داستانی تخیلی به تصویر می‌کشد. هرچند مدت‌زمان فیلم طولانی است و زمان زیادی طول می‌‎کشد تا وارد ماجرای سرقت شویم اما بااین‌حال تماشای آن ارزشمند است. در اشاره به نقاط قوت این فیلم نه‌تنها باید طراحی دقیق صحنه و لباس را ذکر کنیم، بلکه بازی دو بازیگر برجسته فیلم، شان کانری و دونالد ساترلند نیز شایان‌ذکر است.

The Great Train Robbery کاریزمای خاصی دارد و حس طنز موجود در فیلمنامه باعث شده است دیالوگ‌های طولانی هرگز برای مخاطب خسته‌کننده نباشند. تماشای این بازیگران مشهور در یک فیلم با موضوع سرقت که رگه‌هایی از کمدی را هم در خود جای داده، واقعاً لذت‌بخش است. این لذت، زمانی دوچندان می‌شود که بخش سرقت آغاز می‌شود. تماشای سبک قدیمی این فیلم و صحنه‌های بی‌نظیر آن جداً جذاب است.

فیلم سرقت بزرگ قطار

فیلم دزد خوب | Good Thief | ۲۰۰۲

فیلم بوب قمارباز با عنوان اصلی Bob le flambeur محصول ۱۹۵۶ به کارگردانی ژان-پیر ملویل، اثری تأثیر‌گذار در ژانر فیلم های جنایی با موضوع سرقت محسوب می‌شود؛ اثری که الهام‌بخش پل توماس اندرسون برای ساخت فیلم برد دشوار(Hard Eight) و استیون سودربرگ برای ساخت مجموعه فیلم‌های یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven) شد. اما نیل جوردن تصمیم گرفت چیزی بیشتر از یک بازسازی مدرن از آن فیلم ارائه دهد و بازی هوشمندانه نیک نولتی در نقش اصلی کمک زیادی به او کرد.

نولتی در این فیلم نقش یک کلاهبردار به نام بوب را ایفا می‌کند که به انتهای دوران کاری خود رسیده اما می‌خواهد برای آخرین بار سرقتی بزرگ انجام دهد. بوب نه‌تنها یک سارق است، بلکه به مواد مخدر نیز اعتیاد دارد. راجر ایبرت در ستایش او در این فیلم گفته: «واضح است که نیک نولتی برای بازی در این نقش متولد شده است. بازی بی‌نظیر او در این فیلم، از عمیق‌ترین غرایزش نشئت می‌گیرد.» بوب با طراحی یک نقشه و جمع‌کردن شرکایش (پائولو، رائول، ولادیمیر، سعید، آنه، آلبرت و برترام) سرقت از کازینو مونت کارلو را هدف گرفته است.

داستان فیلم، پر از جنب و جوش است و تمام کاراکتر‌ها سعی دارند از یکدیگر پیشی بگیرند. نقطه قوت فیلم Good Thief شخصیت‌پردازی قوی و بازی‌های جذاب است. فضای خلق شده در ماجرا غنای زیادی دارد و پایان‌بندی اتفاقات، هر کسی را راضی خواهد کرد. رالف فاینز (بازیگر نقش لرد ولدمورت در مجموعه فیلم‌های هری پاتر) نیز اگرچه نقش بسیار کوتاهی داشته اما به خوبی توانسته استعداد خود را به رخ بکشد. دزد خوب نمونه‌ای از یک هیجانی سرقت با اقتباس وفادار به محتوای اصلی و غنا بخشیدن به آن است.

فیلم دزد خوب

فیلم الماس داغ | The Hot Rock | ۱۹۷۲

جان آرچیبالد دورتموندر شخصیت خیالی و کاراکتر اصلی ۱۴ رمان و ۱۱ داستان کوتاه است که مابین سال‌های ۱۹۷۰ و ۲۰۰۹ توسط دانلد ای. وستلیک، نویسنده آمریکایی کتاب‌های جنایی، منتشر شدند. نام او برای اولین بار با رمان الماس داغ بر سر زبان‌ها افتاد و همین موضوع باعث شد پیتر ییتس تصمیم بگیرد با اقتباس از این رمان، شخصیت دورتمندور را وارد دنیای سینما کند. ییتس امید داشت که موفقیت رمان تأثیر زیادی در موفقیت فیلم داشته باشد اما علیرغم حضور ستاره‌ای همچون رابرت ردفورد، The Hot Rock در گیشه شکست خورد.

رابرت ردفورد در این فیلم نقش دورتموندر را ایفا می‌کند؛ کسی که پس از چهار سال به‌تازگی از زندان آزادشده و با دیدن شوهرخواهرش اندی، پیشنهاد دیگری برای سرقت دریافت می‌کند. در این بین، دروتموندر با دکتر آموزا آشنا می‌شود و آموزا او را از وجود یک الماس نفیس در موزه بروکلین باخبر می‌کند؛ الماسی که در دوران استعمار از آفریقا به سرقت رفته و حالا برای آفریقایی‌ها ارزش بسیار زیادی دارد. دورتموندر گروه خود را برای انجام سرقت دورهم جمع می‌کند اما بدشانسی تمام نقشه‌های او را خراب می‌کند.

الماس داغ فیلمی جذاب در ژانر سرقت است که شما را در فضایی پرتعلیق به هیجان وا‌می‌دارد و در صحنه‌های طنز هم به خوبی شما را می‌خنداند. اگرچه رمان اصلی نیز بسیار طنزآمیز نگاشته شده اما ویلیام گلدمن در مقام فیلمنامه‌نویس تأثیر زیادی در جذابیت صحنه‌های کمدی فیلم داشته است. بازی رابرت ردفورد فوق‌العاده است و هرچند این فیلم نادیده‌گرفته‌شده‌ترین اثر اقتباس‌شده از آثار وست‌لیک نیست اما قطعاً بهترین آنها است.

فیلم الماس داغ

فیلم حیوانات آمریکایی | American Animals | ۲۰۱۸

در دسامبر سال ۲۰۰۴، چهار دانشجوی کالج کنتاکی که عاشق فیلم‌های همچون یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven) و قاپ‌زنی (Snatch) بودند تصمیم می‌گیرند با الهام از این دو فیلم یکی از هنرمندانه‌ترین نقشه‌های سرقت را طرح‌ریزی کنند. حیوانات آمریکایی با عنوان اصلی American Animals یک فیلم در ژانر درام جنایی است که عمل جسورانه آنها را به تصویر می‌کشد. توصیف این فیلم کاری دشواری است؛ داستان به‌خودی‌خود بسیار جذاب است اما چیزی که فیلم را برجسته می‌کند استفاده از روایت غیرخطی است. این ایده، آنقدر هوشمندانه اجرا شده است که شما را در سرتاسر فیلم میخکوب می‌کند.

بارت لیتون، که پیش از این فیلم فریبکار با عنوان اصلی The Imposter را در کارنامه کارگردانی خود داشت، با خلق فضایی تعلیق‌آمیز از مستند و قصه، اثری به‌یادماندنی در مخاطب ایجاد می‌کند. او لحن روایت و تنش حاکم بر فضا را به شکلی جذاب ارائه می‌دهد و همین باعث می‌شود مخاطب مدام در فکر کاراکترها باشد.

علیرغم استفاده از روایت غیرخطی، تعقیب کاراکترهای پیچیده و داستان زیبای فیلم ساده است. عملکرد بازیگران موفقیت‌آمیز بوده و فیلم از پرداختن به مضامین سنگین که سوالات زیادی را مطرح می‌کنند خجالت نمی‌کشد. درمجموع، فیلم حیوانات آمریکایی متفاوت از دیگر فیلم‌های ژانر سرقت است و این باعث می‌شود منتظر اثر بعدی بارت لیتون بااستعداد باشیم.

فیلم حیوانات آمریکایی

فیلم مراقب | The Lookout | ۲۰۰۷

مراقب فیلمی تعلیق‌آمیز با بازی‌های قوی به کارگردانی اسکات فرانک است که تفاوت زیادی با فیلم های معمولی با موضوع سرقت دارد. بازی در این فیلم باعث شد جوزف گوردون لویت شهرت زیادی پیدا کند و دو سال بعد برای بازی در فیلم موفق ۵۰۰ روز سامر (۵۰۰ Days of Summer) انتخاب شود. اگرچه او این روزها همانند گذشته نقل محافل سینمایی نیست اما کارنامه بازیگری جوزف گوردون لویت پر از فیلم‌های موفق است. بازی او در فیلم مراقب دلیلی بود که کریستوفر نولان او را برای بازی در فیلم تلقین (Inception) و بعدها شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises) انتخاب کرد.

بخش سرقت در اواسط فیلم آغاز می‌شود، اما این موضوع، بخش محوری داستان را شکل داده است. تا قبل از شروع سرقت، ما تقریباً شاهد مطالعه‌ای عمیق روی شخصیت‌های پیچیده و واقع‌گرایانه‌ای هستیم که اسکات فرانک به تصویر کشیده است. از آنجا که همه ما با انگیزه‌ها و ماهیت شخصیتی خودمان آشنا هستیم، به‌راحتی وارد عمق ماجرا می‌شویم. زمانی که سرقت رخ می‌دهد، درواقع ما تماشاگر نتیجه اتفاقاتی هستیم که در طول فیلم رخ داده بودند. مراقب اساساً ترکیبی از دو فیلم است: یک فیلم سینمایی ژانر سرقت و فیلمی دیگر در ژانر درام شخصیتی اما ژانر درام غلبه بیشتری نسبت به ژانر سرقت دارد.

اگرچه بخش سرقت فیلم The Lookout فوق‌العاده است اما در تماشای آن نباید تنها این جنبه از فیلم را در نظر بگیرید؛ فیلمنامه قوی و سرشار از احساس، شوخ‌طبعی، دیالوگ‌های زیبا و بازی‌‌های باور‌پذیر چیز‌هایی هستند که حتماً باید به آنها توجه کنید. برای نمونه، در یکی از صحنه‌ها شاهد بازی بی‌نظیر جف دانیلز هستیم؛ صحنه‌ای که گویی او شخصیت اصلی داستان است و ما را مجذوب خود کرده است. اسکات فرانک در اولین فیلم بلند خود مضامینی شاعرانه را در قالب یک فیلم با موضوع سرقت به تصویر کشیده و همین موضوع تحسین منتقدان زیادی را برانگیخته است.

فیلم مراقب

فیلم شریک خاموش | Silent Partner | ۱۹۷۸

تا به امروز چند فیلم هیجانی سرقت با حال‌وهوای کریسمس ساخته شده است اما شریک خاموش احتمالاً نادیده‌گرفته‌شده‌ترین آنهاست. این فیلم در تمام زمینه‌ها یک اثر چشمگیر محسوب می‌شود و البته فیلمنامه اصیل آن نیز کمک زیادی به این موضوع کرده است. می‌توان درک کرد که چرا فیلم شریک خاموش به یک اثر کلاسیک تبدیل نشده اما بااین‌حال نمی‌توان از صحنه‌های مسحورکننده آن با بازی کریستوفر پلامر به‌راحتی غافل شد. او در این فیلم یکی از بهترین عملکردهای خود در طول زندگی حرفه‌ای‌اش را ارائه داده است. کرتیس هنسن، خالق فیلم‌هایی همچون محرمانه لس‌آنجلس (L.A. Confidential) و ۸ مایل (۸ Mile) در اینجا نیز ما را با فیلمنامه‌ای گیرا روبرو کرده است؛ البته باید اذعان کرد کارگردانی داریل دوک هم تأثیر زیادی بر جذابیت فیلم داشته است.

فیلم Silent Partner که بازسازی یک فیلم دانمارکی به نام به یک شماره فکر کن با عنوان اصلی Think of a Number است، داستان یک کارمند بانک به نام مایلز (با بازی خوب الیوت گولد) را روایت می‌کند که با یک نوشته روی میز کارش روبرو می‌شود؛ نوشته‌ای که اعلام می‌کند قرار است بانک مورد سرقت قرار گیرد. مایلز در مورد این نوشته چیزی به پلیس نمی‌گوید و در عوض مقدار زیادی از پول نقد را در ظرف غذایش پنهان می‌کند. پس از آن‌که دزدها بانک را سرقت می‌کنند، او آن پول‌ها را برای خودش برمی‌دارد. دزد بانک که هری (با بازی شگفت‌انگیز کریستوفر پلامر) نام دارد از مشکلات روانی رنج می‌برد. او خیلی‌زود متوجه می‌شود که کارمند بانک او را فریب داده است و حالا در یک بازی موش و گربه برای دریافت آن پول، مایلز را تعقیب می‌کند.

شریک خاموش فیلمی نیست که بخواهید در موردش صحبت کنید یا وارد جزئیاتش شوید؛ پیچش‌های داستانی، بازی‌های خارق‌العاده و متن قوی فیلمنامه از نقاط بارز این فیلم سرقت از بانک هستند. این اثر بهترین عناصر فیلم های ژانر سرقت را در خود جای داده و قطعاً یکی از بهترین فیلم‌های مهیج دهه ۷۰ است.

دانلود دوبله فیلم شریک خاموش

منبع: Taste of Cinema

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

4 نظر
  1. محسن می‌نویسد

    دوستان یه فیلم قدیمی بود سرقت طلا بود اخر فیلم طلا ها رو به شکل لوله اب در اورده بود کسی اسم فیلم رو میدونه ممنون

  2. فاطمه زهرا می‌نویسد

    money heist

  3. فاطمه زهرا می‌نویسد

    Money Heast

  4. فاطمه زهرا می‌نویسد

    سرقت پول

fosil